  • 1. Data: 2019-10-21 09:43:18
    Temat: kocioł gazowy zamiast śmieciucha
    Od: Kris <k...@g...com>

    Na dniach wywalam smieciuch i wstawiam kocioł gazowy
    I zastanawiam się jakie ustawienia będa u mnie optymalne
    W domu mam niestety najgorszy z możliwych wariantów czyli podłogówkę pomieszana z
    grzejnikami
    Na części parteru(część salonu, kuchnia, łazienka) podłogówka + dwa grzejniki pod
    oknami w salonie
    Na piętrze podłogówka tylko w dużej łazience a w sypialniach grzejniki
    Wszystko to znacząco przewymiarowane raczej bo przez ostatnie 11lat grzejniki w
    salonie odkręcałem dosłownie kilka razy. Podłogówka na części salonu dawała radę.
    Temperatura w wody w obiegach podłogówki ustawiona była na 30-35stC
    I teraz się zastanawiam czy przy kotle gazowym nie byłoby lepiej ustawić temperaturę
    wody w podłodze na ok 25stC i grzejniki również ustawić tak aby grzały minimalna
    mocą. Oczekiwana temperatura w salonie to 22stC a w sypialniach 19stC
    Na praktycznie wszystkich grzejnikach mam zawory termostatyczne, grzejniki
    łazienkowe(tzw drabinki?) zdjąłem i sprzedałem dobrym ludziom na olx bo i tak nie
    były używane.
    W małej łazience przy okazji remontu, po zdjęciu grzejnika połączyłem na krótko
    powrót z zasilaniem, aby było takie zabezpieczenie dla kotła gazowego że jak się
    wszystkie zawory termostatyczne pozamykają to żeby obieg wody w instalacji był.

    Kocioł najmniejszy z termeta 20kw
    https://www.termet.com.pl/produkt/ecocondens-gold-pl
    us/63
    Z boku strony sa "akcesoria"
    Co jest sensownie dokupić?
    -https://www.termet.com.pl/produkt/pakiet-sterujacy-
    round-z-wi-fi-on-off/99
    Na sterowaniu via net itp mi nie zależy wiec ten pakiet chyba dla mnie zbędny
    -https://www.termet.com.pl/produkt/pakiet-evohome-z-
    bramka-on-off/100
    powyzsze chyba również mi się nie przyda.
    -https://www.termet.com.pl/produkt/termet-st-292-v2/
    16 to chyba sterownik pokojowy. Potrzebny? Jeśli tak to są dwie wersje v2 i v3- jaką
    wybrać?
    -https://www.termet.com.pl/produkt/open-therm-cr1101
    1/17 Open-therm- ma to sens?
    Jeszcze mają moduł wielostrefowy:
    https://www.termet.com.pl/produkt/modul-wielostrefow
    y-sim-wp-2z-typ-1lte-1ht-yp/40
    i czujnik temperatury zewnętrznej

    Prosze o rade co wziąć i jak to najsensowniej skonfigurować
    Oczywiście lokalny instalkator cos mi tam zaproponuje ale wole zapytac i tu
    11

  • 2. Data: 2019-10-21 11:04:42
    Temat: Re: kocioł gazowy zamiast śmieciucha
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 października 2019 09:43:20 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Prosze o rade co wziąć i jak to najsensowniej skonfigurować
    > Oczywiście lokalny instalkator cos mi tam zaproponuje ale wole zapytac i tu
    > 11

    nie ma to jak zespołowo zwyzywać uzytkownika i pozbawić się jedynego fachowca na tej
    grupie od tych spraw. Zenka zapytaj :)

    b.

  • 3. Data: 2019-10-21 11:19:29
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 października 2019 11:04:44 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    Zenek- czuj się zapytany.

  • 4. Data: 2019-10-21 11:46:02
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 21.10.2019 o 11:04, Budyń pisze:

    > nie ma to jak zespołowo zwyzywać uzytkownika i pozbawić się jedynego fachowca na
    tej grupie od tych spraw. Zenka zapytaj :)

    Nie bój nic. Jak uczy historia Expierda w Usenecie, to jak
    w piosence: nie zmogła go kula, nie zmogła go siła, gdyż dla
    Expierda Usenet był całym jego życie, tu czuł się kimś. Podobnie
    jest z przywołanym przez Ciebie "fachowcem": choćby pluto na
    niego zespołowo, on i tak powie, że deszcz pada. Bo tu czuje
    się kimś. Inaczej niż w realu.

    Ty też bierz dobry przykład z Użyszkodnika, albowiem na forum
    internetowym możesz być wszystkim - od kotłowego fachowca po
    po omnibusa z Sokołowa, wystarczy tylko dobre samopoczucie. Ja
    na ten przykład mógłbym nazwać się nawet Kisielem. A co, jak
    Stefan Kisielewski. Gdyby mi się pies rasowy znudził. A Ty?

  • 5. Data: 2019-10-21 12:05:56
    Od: e...@g...com

    Użytkownik obrony nie potrzebuje i pomimo tego, ze tez czasem irytuje mnie jego
    profesorski ton, to jego rady dotyczace ogrzewnictwa są fachowe.

  • 6. Data: 2019-10-21 17:25:19
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-10-21 o 11:46, collie pisze:

> [...]
    > na ten przykład mógłbym nazwać się nawet Kisielem. A co, jak
    > Stefan Kisielewski. Gdyby mi się pies rasowy znudził.

    Choćbyś nawet nazwał siebie Papieżem JPII to od tego ci ani rozumu, ani
    wiedzy, ani kultury nie przybędzie.

    > A Ty?

    Budyń nie ma tak jak ty potrzeby udawać kogoś, kim nie jest.

  • 7. Data: 2019-10-21 19:06:02
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-10-21 o 09:43, Kris pisze:
    > Na dniach wywalam smieciuch i wstawiam kocioł gazowy
    > I zastanawiam się jakie ustawienia będa u mnie optymalne

    To już musisz się zaopatrzyć w szklaną kulę :)

> [...]
    wszystkie zawory termostatyczne pozamykają to żeby obieg wody w instalacji był.

    Ten regulator ma tylko jedną nastawę temperatury, ale za to jest
    najłatwiejszy do obsługi przez starsze osoby. Wystarczy tylko całą
    obudową pokręcić w prawo lub w lewo jak pokrętłem. Niestety czasami
    potrafią przysporzyć starszym ludziom problemów, ponieważ przytrzymanie
    go przez dłuższą chwilę na polach dotykowych (powierzchnia czoła obudowy
    pod wyświetlaczem), regulator przechodzi w tryb ustawiania parametrów
    takich jak ograniczenia temperatur itp.

    Pomimo, że sam regulator nie posiada terminarzy to jednak da się ustawić
    cały harmonogram tygodniowy i dobowy temperatur, ale tylko i wyłącznie
    poprzez smartfon. Wszystkie terminarze realizuje w tym przypadku serwer
    firmy Honeywell. Reasumując fajny zestaw jeżeli pozostawiasz dom pod
    opieką starszej osoby, a samemu chcesz mieć podgląd poprzez internet i
    możliwość wprowadzania zmian.

    Zestaw ten tzn. regulator + odbiornik On-Off + bramka internetowa to
    koszt ok. 1000zł.

    Sam regulator ROUND obsługuje protokół radiowy OpenTherm i może też
    współpracować z odbiornikiem typu OpenTherm.

    Podpowiem Ci, że gdybyś zainwestował w kocioł Thermagen (odpowiednik
    kotła ACV Kompakt HRE) o których Ci wcześniej pisałem to ten regulator
    współpracuje z tym kotłem bezpośrednio. Tzn. kocioł Thermagen ma
    wbudowaną w kocioł bramkę radiową OpenTherm, która bezpośrednio
    współpracuje z tym regulatorem. Wystarczy tylko sparować ten regulator z
    kotłem i wszystko hula. Koszt samego regulatora ROUND to ok. 300zł.

    Bramka internetowa umożliwia utworzenia systemu 2-strefowego po
    dokupieniu drugiego regulatora ROUND oraz bramki On-Off lub OpenTherm.

    > -https://www.termet.com.pl/produkt/pakiet-evohome-z-
    bramka-on-off/100
    > powyzsze chyba również mi się nie przyda.

    Ten zestaw jest niewiele droższy ok. 1300-1400zł, ale za to ma bardzo
    duże możliwości sterowania i ustawiania terminarzy oraz rozbudowy stref.
    Terminarze obsługiwane są sprzętowo przez sterownik, a nie poprzez
    serwer Honeywell jak w przypadku ROUND. Umożliwia sterowanie maksymalnie
    12 strefami grzewczymi. W każdej chwili można dokupić głowice
    termostatyczne do grzejników czy też bramki On-Off lub też listwę
    sterującą głowicami termicznymi na rozdzielaczu podłogówek i grzejników.
    Wszystko komunikuje się z regulatorem bezprzewodowo.

    Regulator dość prosty w obsłudze, ale ma największe możliwości spośród
    wszystkich jakie tu przywołałeś. Można go wyposażyć w ramkę z
    zasilaczem, którą montuje się w puszce elektrycznej na ścianie ATF600 i
    gdzie na stałe podłącza się zasilanie 230V. Sterownik ma wewnątrz
    akumulatorek, dzięki któremu w każdej chwili regulator można odpiąć z
    ramki i wygodnie zaprogramować i poustawiać np. siedząc na kanapie, a
    następnie wpiąć z powrotem w ramkę lub wsadzić do zasilacza biurkowego
    ATF800.

    Ma możliwość obsługi poprzez internet czy ze smartfona oraz możliwość
    powiązania z systemami tzw. Inteligentnego Domu TaHoma Somfy oraz
    oprogramowaniem Domoticz.

    Dziwi mnie tylko dlaczego proponują do tego kotła bramkę On-Off zamiast
    bramkę OpenTherm. Dzięki bramce OpenTherm masz też dostęp do nastaw
    temperatury oraz terminarza CWU.

    > -https://www.termet.com.pl/produkt/termet-st-292-v2/
    16 to chyba sterownik pokojowy. Potrzebny? Jeśli tak to są dwie wersje v2 i v3- jaką
    wybrać?

    Prosty, dwustanowy regulator polskiej firmy Tech o najmniejszych
    możliwościach spośród wszystkich, które wymieniłeś.

    Regulatory te sterują kotłem przewodowo przekaźnikiem On-Off.

     Z Techa bardziej poleciłbym ST-2801 Wi-Fi

    https://sterownikitech.pl/sterownik-z-komunikacja-op
    entherm-st-2801-wifi,id987.html?gclid=EAIaIQobChMIpI
    L0u-Gt5QIVQpSyCh1iSgOVEAYYASABEgLtaPD_BwE

    Komunikacja przewodowa z kotłem protokołem OpenTherm. Bardzo łatwa
    obsługa z wykorzystaniem wyświetlacza dotykowego. Możliwość ustawiania
    temperatury w pomieszczeniu oraz temperatury CWU oraz terminarzy.
    Zarówno z poziomu regulatora jak i poprzez internet czy smartfon. Jedyny
    minus tego regulator to to, że jest stacjonarnym. Montuje się go w
    puszce elektrycznej na ścianie, gdzie zasila się go wprost napięciem 230V.

    Niestety obydwa regulatory Tech obsługują tylko po jednej strefie grzewczej.

    Jeżeli potrzebujesz obsłużyć więcej stref to Tech ma w swojej ofercie
    ciekawy sterownik i3

    https://sterownikitech.pl/sterownik-i-3,id584.html

    Sterowanie kotłem lub dwoma kotłami dwustanowo On-Off, ale za to ma
    możliwość bezpośredniej obsługi 3 strefami, każda z mieszaczem, pompą
    CWU czy też pompą solarną oraz możliwość rozbudowy o kolejne 2 wyjścia
    przy pomocy dodatkowych modułów oraz komunikacje internetową lub GSM.

    Posiada czytelny wyświetlacz, ale przy konfigurowaniu trzeba trochę
    pogłówkować.

    > -https://www.termet.com.pl/produkt/open-therm-cr1101
    1/17 Open-therm- ma to sens?
    > Jeszcze mają moduł wielostrefowy:

    Oczywiście, że OpenTherm ma sens, choćby dlatego, że masz na regulatorze
    bezpośredni dostęp do wszystkich nastaw temperatur kotła czy CWU. Tego
    nie będziesz miał z regulatorami On-Off. Ten regulator komunikuje się
    przewodowo z kotłem i jest mało czytelny. Jedyna jego zaleta to
    zasilanie wprost z kotła z linii OpenTherm.

    > https://www.termet.com.pl/produkt/modul-wielostrefow
    y-sim-wp-2z-typ-1lte-1ht-yp/40
    > i czujnik temperatury zewnętrznej

    Te rzeczy powinieneś mieć bezwzględnie. Choćby tylko po to, żeby
    oddzielnie sterować grzejnikami i podłogówkami. Do podłogówek mieszacz z
    regulatorem pogodowym.

    Tylko musisz mieć oddzielone obwody podłogówek od obwodów grzejnikowych.

    > Prosze o rade co wziąć i jak to najsensowniej skonfigurować
    > Oczywiście lokalny instalkator cos mi tam zaproponuje ale wole zapytac i tu
    > 11

    Osobiście proponowałbym:

    https://www.termet.com.pl/produkt/modul-wielostrefow
    y-sim-wp-2z-typ-1lte-1ht-yp/40
    Regulator Honeywell Evohome lub ST-2801 Wi-Fi

  • 8. Data: 2019-10-21 22:56:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 21 Oct 2019 19:06:02 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
> [...]
    > regulator z
    > kotłem i wszystko hula. Koszt samego regulatora ROUND to ok. 300zł.

    Co to jest "bramka radiowa Opentherm"? Z tego co udało mi się
    wyguglac specyfikacja Opentherm nie precyzuje warstwy wireless, przez
    co producenci sterowników implementują własną bezprzewodową warstwę
    transportową (opartą o wifi lub o transceivery 868MHz), w efekcie
    sterownik jest zawsze w parze z drugim urządzeniem (nadajnikiem) ,
    które przewodami podłącza się do kotła pod terminal OT.
    "Bezprzewodowość" jest tylko między nadajnikiem przy piecu a
    sterownikiem w pokoju.
    Skoro Thermagen ma wbudowaną bramkę to w jakim standardzie ona jest
    (skoro de facto standardu nie ma)? Chciałbym swojego thermagena
    podłączyć pod własny kontroler, jeśli piec ma moduł bezprzewodowy
    chciałbym wykorzystać ten moduł wireless.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2019-10-21 23:03:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-10-21 o 22:56, Marek pisze:

> [...]
    > (nadajnikiem) , które przewodami podłącza się do kotła pod terminal
    > OT. "Bezprzewodowość" jest tylko między nadajnikiem przy piecu a

    Dokładnie tak. Pracują na 868MHz.

> [...]
    > podłączyć pod własny kontroler, jeśli piec ma moduł bezprzewodowy
    > chciałbym wykorzystać ten moduł wireless.

    Thermageny mają protokół radiowy kompatybilny z urządzeniami Honeywell.
    Niestety nie mam dostępu do specyfikacji tego protokołu, a
    "doktoryzować" samodzielnie mi się też nie chce.

  • 10. Data: 2019-10-25 16:58:29
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-10-21 o 09:43, Kris pisze:
    > Na dniach wywalam smieciuch i wstawiam kocioł gazowy

    Dlaczego kocioł węglowy nazywasz pogardliwie śmieciuchem a gazowego nie?
    Gazowy nie jest szczególnie lepszy, też truje środowisko paliwami kopalnymi.

    --
    MN