  • 1. Data: 2010-02-10 14:19:47
    Temat: ksiega wieczytsa i taki kwiatek
    Od: "jan kowalski" <0...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Planuję kupić od dewelopera mieszkanie i pojechałem obejrzeć sobie księgę
    wieczystą na całą budowę (po zakupie wydziela się z tej księgi moje mieszkanie
    do nowej księgi, już kilkanaście wydzieleń było).

    Rozdział IV (hipoteka) jest czysty, ale znalazłem w rozdziale III taki kwiatuszek:
    pkt 3.1 Ograniczone prawo rzeczowe na rzecz ZEWT
    "użytkowanie nieruchomości nieodpłatne i na czas nieograniczony
    polegające na prawie wykonywania wszelkich czynności związanych z instalacją,
    budową i rozbudowa złącz kablowych (w tym nadbudową skrzynek
    wymaganych do zainstalowania dodatkowych liczników energii elektrycznej) oraz
    instalacją, budową i rozbudową kablowej linii energetycznej niskiego
    napięcia, ich eksploatacją, konserwacją, odbudową i odnową oraz dostarczaniem
    i przesyłaniem energii elektrycznej, z prawem dostępu w każdym czasie
    do zajętej na ten cel części działki oraz do urządzeń z obowiązkiem
    niezwłocznego przywrócenia stanu poprzedniego po każdorazowym prowadzeniu prac."

    I teraz mam zgryz, co to może być, de facto sieć niskiego napięcia to 230/400V
    i powyższe może być tylko dupochronem dla energetyki, żeby mogli włązić sobie
    na teren i robić to co do nich należy, żeby mieszkańcy mieli prąd. A z drugiej
    strony równie dobrze na terenie może przebiegać całą kupa kabli NN.

    Tak więc pytania:
    1. powyższe prawo to tylko prawo do włażenia na teren w celu zapewniania
    mieszkańcom prądu
    2. czy an pdostawie powyższego mogą sobie robić co chcą i np. puszczać przez
    teren nowe linie niskiego napięcia w celu zapewnienia prądy miszkańcom
    ssiednich działęk?
    3. Jak mogę sprawdzić powyższe? W wydziale ksiąg nie dostanę dostępu do akt
    tej księgi wieczystej, ponieważ nie jestem właścicielem.

  • 2. Data: 2010-02-10 15:30:18
    Temat: Re: ksiega wieczytsa i taki kwiatek
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "jan kowalski" <0...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > teren nowe linie niskiego napięcia w celu zapewnienia prądy miszkańcom

    IMHO kluczowe jest tu słowo "rozbudową". ZE będzie mógł zasilać z tej działki
    sąsiednie. I to chyba dobrze, prawda ? Zresztą czemu cię to martwi, skoro kupujesz
    mieszkanie a nie działkę ?

    > 3. Jak mogę sprawdzić powyższe? W wydziale ksiąg nie dostanę dostępu do akt
    > tej księgi wieczystej, ponieważ nie jestem właścicielem.

    To nie ma znaczenia. W aktach będzie wniosek ze zwrotem takim samym jak w księdze.

  • 3. Data: 2010-02-10 15:48:16
    Od: "jan kowalski" <0...@W...gazeta.pl>

    William Bonawentura <n...@m...nie.pl> napisał(a):

    Martwi mnie to o tyle, że jeśli mogą sobie rozbudowywać to:
    1. czy nagle nie powstanie jakaś linia SN (czyli 1kV lub więcej) idąca przez
    działkę
    2. czy nagle nie powstanie linia napowietrzna idąca przez działkę - byłyby na
    to warunki, bo jest kawałek wspólnego terenu jako plac zabaw i drzewa całkiem
    spore - wolałbym żeby zostało jak jest, a nie parę metrów od budynku zamiast
    miejsca dla dzieci były słupy i kable.

  • 4. Data: 2010-02-10 15:59:30
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Tak więc pytania:
    > 1. powyższe prawo to tylko prawo do włażenia na teren w celu zapewniania
    > mieszkańcom prądu

    Tak.

    > 2. czy an pdostawie powyższego mogą sobie robić co chcą i np. puszczać
    > przez
    > teren nowe linie niskiego napięcia w celu zapewnienia prądy miszkańcom
    > ssiednich działęk?

    Tak

    > 3. Jak mogę sprawdzić powyższe? W wydziale ksiąg nie dostanę dostępu do
    > akt
    > tej księgi wieczystej, ponieważ nie jestem właścicielem.

    Nie musisz sprawdzać, bo to raczej pewne.
    Co do puszczania linii napowietrznych to moim zdaniem nie jest tak już
    różowo dla energetyki, bo raczej projekty tego nie przewidują ze względu na
    strefy ochronne i ograniczanie korzystania z nieruchomości, za co może
    przysługiwać juz odszkodowanie. A puszczenie kabla w ziemi nikomu nie będzie
    przeszkadzało. Zresztą i tak jest tendencja do pakowania energetyki do ziemi
    na terenach zubranizowanych, a jak piszesz o mieszkaniu i developerze to
    pewnie nie mieszkasz na wsi.

  • 5. Data: 2010-02-10 16:00:53
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jan kowalski" <0...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Martwi mnie to o tyle, że jeśli mogą sobie rozbudowywać to:
    > 1. czy nagle nie powstanie jakaś linia SN (czyli 1kV lub więcej) idąca

    A niby jak ma powstać skoro w słuzebności jest mowa o linii niskiego
    napięcia?

  • 6. Data: 2010-02-10 20:40:44
    Od: "szwagier" <k...@p...fm>

    Zaden kwiatek.

    Podejrzewam ze w obrysie budynku albo na dzialce znajduje sie stacja trafo,
    deweloper dostal przylaczednie pod warunkiem wybudowania tej stacji i
    przekazania jej na rzecz zakladu energetycznego, stad ta sluzebnosc.

    szwagier

  • 7. Data: 2010-02-11 11:56:43
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    jan kowalski wrote:
> [...]
    > plac zabaw i drzewa całkiem spore - wolałbym żeby zostało jak jest, a
    > nie parę metrów od budynku zamiast miejsca dla dzieci były słupy i

    Ale tam jest mowa o linii kablowej, nie napowietrznej.

    Wieslaw