  • 1. Data: 2015-09-13 23:05:32
    Temat: materiał do kompostownika
    Od: Krasnal <k...@p...onet.pl>

    Pytanie do fachmanów:
    Czy ścinki tuji to dobry materiał do kompostownika?
    Ostatnio podcinałem moje tuje. Tego materiału jest sporo. Zielone pędy i
    zdrewniałe gałązki. Wszystko na kompostownik włożyłem i co dalej?
    Oprócz ściętej trawy dołożyłem suche liście. Co dalej? podlać wodą?
    przysypać ziemią czy może czarną folią? ( słyszałem o takim sposobie na
    szybki kompost) Kiedy z tego będzie i czy będzie żyzny kompost?
    Krasnal
    ______________

    Tajna Organizacja Walczących Krasnali

  • 2. Data: 2015-09-14 01:03:56
    Temat: Re: materiał do kompostownika
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 13 Sep 2015 23:05:32 +0200, Krasnal napisał(a):

    > Czy ścinki tuji to dobry materiał do kompostownika?

    "Niedozwolone na kompost

    Nie wrzucamy na kompost mięsa, ryb, kości, jajek, tłuszczu, gazet twardych
    i kolorowych (szkodliwa farba drukarska). Odpady gotowane z naszej kuchni
    również nie są dobre, bo przyciągną gryzonie. Nie wolno kompostować
    wieloletnich chwastów, które wybiją z korzeni, chwastów z zawiązanymi
    nasionami, chorych części roślin, trawy opryskanej herbicydami, owoców
    cytrusowych, trocin, tektury powlekanej (np. po mleku), spalonego węgla i
    koksu, zimozielonych części roślin, szczególnie żywicznych (jałowce, sosna,
    świerk i tuja), liści dębu (zwierają taninę), żwirku dla kota, odchodów
    psich i kocich (nieprzyjemny zapach)."

    Więcej:
    http://www.ogrodowisko.pl/artykuly/289-kompost-najle
    pszy-nawoz-do-ogrodu

    > Oprócz ściętej trawy

    "Możesz przeznaczyć ją na kompost, ale nie wolno wysypywać na pryzmę świeżo
    skoszonej trawy, gdyż wkrótce utworzy się z niej zbita, zlepiona warstwa,
    nie przepuszczająca powietrza ani deszczu i zahamuje procesy "przerabiania"
    kompostu znajdującego się pod spodem.

    Trawę trzeba do kompostowania przygotować.Po skoszeniu powinna
    Świeżo skoszona trawa nie nadaje się na kompost. Trzeba ją lekko podsuszyć,
    wymieszać z chrustem lub gazetami, by móc ułożyć z niej pryzmę.

    http://www.twojogrodnik.pl/pl/kompostowanie-trawy

  • 3. Data: 2015-09-14 10:45:11
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-09-14 o 01:03, Ikselka pisze:
    > Nie wrzucamy na kompost mięsa
    Jedynie wieprzowe, bo to jest zgodne z "poprawnością polityczną"
    > trocin,
    w małych ilościach jak najbardziej można, byle równomiernie rozsypać
    > spalonego węgla
    spalony węgiel to przecież popiół. W niedużych ilościach poprawi pH
    > zimozielonych części roślin, szczególnie żywicznych (jałowce, sosna,
    > świerk i tuja), liści dębu (zwierają taninę)
    a zwłaszcza liści orzecha włoskiego, które nie chcą się kompostować
    Jacek

  • 4. Data: 2015-09-14 11:56:01
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 14 Sep 2015 10:45:11 +0200, Jacek napisał(a):

    > spalony węgiel to przecież popiół. W niedużych ilościach poprawi pH

    Popiół, szczególnie z węgla, jest BARDZO alkaliczny, więc zwiększa
    zasolenie kompostu, tym samym czyniąc przy okazji drugie nieszczęście -
    zabija dżdżownice w kompoście, co kiedyś "przerobiłam".
    Że nie jest dobry dla roślin - przykładem niech będą ślady po ogniskach,
    które bardzo trudno i powoli zarastają, dzieje się to dopiero po długim
    czasie, kiedy deszcze przepłuczą te miejsca.

  • 5. Data: 2015-09-14 15:45:42
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Krasnal" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czy ścinki tuji to dobry materiał do kompostownika?

    Hejka. Zdecydowanie niedobry.

    > Ostatnio podcinałem moje tuje. Tego materiału jest sporo. Zielone pędy i
    > zdrewniałe gałązki. Wszystko na kompostownik włożyłem
    > Kiedy z tego będzie i czy będzie żyzny kompost?

    Po roku leżenia w kompostowniku zielone ścinki tuji zmienią barwę na
    brązową.
    Pozdrawiam syzyfowo Ja...cki
    PS Albo spalić albo oddać do ZUO.

  • 6. Data: 2015-09-16 19:58:08
    Od: Krasnal <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-14 o 15:45, Dirko pisze:
> [...]
    >>
    > Hejka. Zdecydowanie niedobry.

    > Po roku leżenia w kompostowniku zielone ścinki tuji zmienią barwę na

    jestem załamany, tymi ścinkami tuji.... myślałem ,że bedzie super
    kompost za rok... a to tragedia i porażka na całej linii...

    Krasnal
    ______________

    Tajna Organizacja Walczących Krasnali

  • 7. Data: 2015-09-16 21:13:38
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 16 września 2015 19:58:11 UTC+2 użytkownik Krasnal napisał:

    > jestem załamany, tymi ścinkami tuji.... myślałem ,że bedzie super
    > kompost za rok... a to tragedia i porażka na całej linii...

    Przysyp ścięto trawą i się przekompostują prędzej czy później.

  • 8. Data: 2015-09-16 23:02:59
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-09-16 o 19:58, Krasnal pisze:

    > jestem załamany, tymi ścinkami tuji.... myślałem ,że bedzie super
    > kompost za rok... a to tragedia i porażka na całej linii..
    To podsusz i spal, będzie z tego żyzny popiół.
    Tutaj mała uwaga: jeżeli w Twojej gminie jest obowiązek selektywnej
    zbiórki odpadów, to przy paleniu załóż jakąś galabiję i wymachuj flagą
    podobną do tej z ISIS, bo w przeciwnym razie będziesz naruszał art. 31
    p.7. ustawy o odpadach ;-)
    Jacek

  • 9. Data: 2015-09-17 13:18:01
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 16 Sep 2015 23:02:59 +0200, Jacek napisał(a):

    > To podsusz i spal, będzie z tego żyzny popiół.

    Niezbyt.

  • 10. Data: 2017-07-19 20:26:43
    Od: k...@o...pl