  • 101. Data: 2020-04-23 08:40:41
    Temat: Re: najcieńsza rurka do karanu
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 22 kwietnia 2020 20:47:53 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Umówmy się, że firma Wilo Intec  z Francji to jest ta sama firma co Wilo
    > SE z Dortmundu w Niemczech, a jakość produkowanych pomp w Niemczech i we
    > Francji jest taka sama.

    A tak nie jest?

  • 102. Data: 2020-04-23 09:41:10
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-23 o 08:40, Kris pisze:

    > Jest dokładnie odwrotnie
    > W ACV jest pompa Made by Wilo Intec
    > https://www.serraisitmasogutma.com/kombi/pompa/prd-w
    lo-yonos-para-rs157-rka-pompa
    > W Termecie jest Wilo Intec
    > https://www.ecocondens.pl/pompa-wodna-wilo-yonos-par
    a-otmsl-157-pwm-kotly-termet-p-14.html

    Ale nieważne czy Made by Wilo Intec czy Wilo Intec to jest wyprodukowane
    przez Wilo Intec.

    To co pokazujesz to części zamienne i czy to będzie Made by Wilo czy
    Made by Wilo Intec to będzie pasować, bo teoretycznie te pompy są takie
    same. Różnią się tylko oznaczeniami.

    Ale ja wiem co jest fizycznie montowane w tych kotłach w fabryce.

    Z resztą nie ma o co kruszyć kopii, bo pompa w kotle to najtańszy
    podzespół i stosunkowo trwały.

  • 103. Data: 2020-04-23 10:00:14
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 kwietnia 2020 09:41:07 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    a-otmsl-157-pwm-kotly-termet-p-14.html

    > Ale nieważne czy Made by Wilo Intec czy Wilo Intec to jest wyprodukowane
    > przez Wilo Intec.
    Ja tak uwazam od poczatku
    To Ty to "made in Wilo Intec" z kapelusza wyciągnąłeś

    > Ale ja wiem co jest fizycznie montowane w tych kotłach w fabryce.

    Mam zdjąć obudowę z mojego kotła i fotkę zrobić?

    > Z resztą nie ma o co kruszyć kopii,

    Tu pełna zgoda.
    Z kronikarskiego obowiązku nieścisłości prostuję

    > bo pompa w kotle to najtańszy podzespół

    Raczej jeden z droższych
    1000zł to ok 1/3 ceny Termeta i 1/5 ceny ACV
    Wymiennik kosztuje niewiele więcej

    >i stosunkowo trwały.

    Zgoda

    Ps
    Rację miałeś z możliwością montażu klonów w obiegu otwartym
    Kilka warunków trzeba spełnić(m.in jakość wody i coroczne przeglądy) i pkt 7
    gwarancji nie obowiązuje

  • 104. Data: 2020-04-23 11:18:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 20 Apr 2020 22:42:58 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > To jednak jest taktowanie. Dobrze by było jakby kocioł się załączał
    > co
    > kilka godzin i pracował ciągiem przez godzinę-dwie.

    W tym punkcie mam jeszcze taką uwagę.
    Proponujesz dołożyć regulator temp. zeby zmniejszyć taktowanie pieca,
    by wydłużyć cykl grzania. Ok, ale przecież regulator będzie trzymał
    "on" do momentu ustawionej temp. pomieszczenia. Ale zanim ta temp.
    zostanie osiągnięta w pomieszczeniu piec zacznie taktować bo osiągnie
    ustawiona temp. wody (temp. wody prędzej osiągnie ustawienie pieca
    niż ustawienie temperatury w pomieszczeniu na regulatorze). Przecież
    chyba dołożenia regulatora nie zmieni pracę wewnętrznego czujnika
    temp. wody w obiegu co pieca...? I tak będzie taktowanie...

    --
    Marek

  • 105. Data: 2020-04-23 11:30:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 21 Apr 2020 08:53:32 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Działa to tak, że w trakcie poboru, ciepło dostarczane jest na
    > bieżąco z
    > kotła, a jeżeli pobór jest większy od wydajności kotła to ciepło
    > dobierane jest z zasobnika.

    Nie odniosłeś się do powyższego. Albo pomyliłeś miejscami
    kocioł-zasobnik albo mówisz o jakiś układzie szeregowo-równoległym w
    domyśle z jakimś dodatkowym osprzętem, który przemilczaleś. Nie
    wspominając o tym, że wstępny pobór inicjowany z kotła wymaga
    aktywnego trybu komfort bo inaczej piec wypluje z siebie przez chwilę
    zimną wodę zanim rozgrzeje wymiennik i ta porcja zimnej wody pójdzie
    niepotrzebnie w obieg cyrkulacji.

    --
    Marek

  • 106. Data: 2020-04-23 11:38:59
    Od: Marek <f...@f...com>

    Aaa ok pisałeś o podniesieniu różnicy pomiędzy powrotem a zasilaniem
    oraz by nie przewymiarować podłogówkę a nawet lepiej nie domiarować.

    --
    Marek

  • 107. Data: 2020-04-23 12:03:42
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-23 o 11:30, Marek pisze:

> [...]
    > aktywnego trybu komfort bo inaczej piec wypluje z siebie przez chwilę
    > zimną wodę zanim rozgrzeje wymiennik i ta porcja zimnej wody pójdzie

    Chyba, że zbiornik masz o pojemności 1 litra :)

  • 108. Data: 2020-04-23 12:46:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 23 Apr 2020 12:03:42 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Chyba, że zbiornik masz o pojemności 1 litra :)

    Ale w tej chwili efekt lekkiego schlodzenia gdy piec się załącza
    jest odczuwalny. Woda idzie na początku ze zbiornika, ale przy
    dłuższym poborze dołącza się piec i przez chwilę dodaje do tej
    ciepłej że zbiornika zimną wodę zaciągnięta z dołu zanim się
    rozgrzeje. Pod prysznicem to czuć, że piec się załączył po na 5-10s
    spada temp. wody po czym oczywiście się podnosi.
    Ponieważ take dłuższe pobory są raptem jeden rano i jeden wieczorem
    to bez sensu by włączać tryb komfort.
    Poleciłbyś jaki zawór termostatyczny, który jeśli na wejściu ma
    zimną wodę to kieruje przepuszcza ją tylko w wyjście nr 1 (cofnę ja
    z powrotem na wejście pompy napełniiającej) a jak ciepła to na
    wyjście nr 2 (w obieg)?
    Albo jak taki zawór się nazywa bo nie chodzi tu o typowe trojdrogowe
    mieszające.

    --
    Marek

  • 109. Data: 2020-04-23 12:48:36
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-23 o 11:38, Marek pisze:
    > Aaa ok pisałeś o podniesieniu różnicy pomiędzy powrotem a zasilaniem
    > oraz by nie przewymiarować podłogówkę a nawet lepiej nie domiarować.

    Chodzi, aby nieco zwiększyć temperaturę zasilania. Woda na powrocie
    będzie miała temperaturę podłogi. Zanim ta temperatura się podniesie to
    podniesie się temperatura pomieszczenia i regulator wyłączy kocioł na
    dłuższy okres czasu.

    Gdybyś tak podniesioną temperaturę na zasilaniu pozostawił i kocioł
    grzałby non-stop bez regulatora to po kilknastu-kilkudziesięciu
    godzinach temperatra na powrocie także by wzrosła na tyle, że kocioł
    zacząłby taktować, a w domu miałbyś już saunę. Choć jeszcze bardzo
    daleko do rozsychających się podłóg.

    Obecnie żeby nie przegrzać domu spłaszczasz krzywą grzewczą do minimum.

    Można to porównać do dziurawego wiaderka z wodą.

    Obecny Twój układ wygląda tak, że masz wiaderko z dziurą z którego
    wylewa się woda. Ty cały czas starasz się dolewać ciągłym strumieniem tę
    wodę, aby utrzymać stały poziom wody w tym wiaderku. Ale struga z kranu
    jest znacznie większa od strugi, którą ta woda ucieka. Dlatego musisz
    stać i non-stop kręcić zaworem dopełniającym. Otwierasz go na
    sekundę-dwie i zakręcasz. Czekasz kilka sekund i znów musisz odkręcić na
    sekundę-dwie. W ten sposób wprowadzasz taktowanie. Pomimo, że Twoja
    podłogówka ma dużą akumulacyjność to dla kotła tak jakby tej
    akumulacyjności nie było. Kocioł mocno taktuje, a jego średnia sprawność
    jest mocno zaniżona, bo każdy start i zatrzymanie kotła to dodatkowe
    straty energii, gdyż kocioł wykonuje przedmuchy.

    Teraz weźmy drugą opcję.

    Zamiast stale pilnować poziomu wody w wiaderku i bez przerwy kręcić
    zaworem to patrzysz na strumień. Im więcej jest wody w wiaderku tym
    strumień silniejszy i woda sika dalej od wiaderka. Im mniej wody w
    wiaderku tym strumień słabszy i woda sika bliżej wiaderka. Określasz
    sobie dwie granice dokąd ma sikać strumień. Granice te odpowiadają dwóm
    kreskom poziomów w wiadrze. Jena powyżej wcześniej przyjętego poziomu,
    który chcesz utrzymywać, a druga poniżej. Zatrudniasz Wacka (regulator
    pokojowy), aby pilnował do której kreski sika strumień. Kiedy strumień
    osłabnie i i osiągnie tę bliższą wiaderka kreskę to Wacek ma Cię
    poinformować, aby dolać wody. Idziesz do kranu i odkręcasz kran. Leje
    się woda, a Ty czekasz, kiedy Wacek Ci powie, że strumień osiągnął drugą
    kreskę i żeby kran zakręcić. Tyle, że teraz nie kręciłeś zaworem co parę
    sekund, ale odkręciłeś raz, napełniłeś wiadro do tego wyższego poziomu i
    możesz czekać, aż Wacek znów Cię zawoła, kiedy strumień osiągnie niższy
    poziom.

    Ta różnica pomiędzy tymi dwoma poziomami sikania to tzw. histereza. W
    ogólnym rozrachunku uśredniona wartość poziomu wody jest równa temu,
    który był poprzednio i który chcesz utrzymywać, ale pozwalasz na większe
    wahania tego poziomu, aby kocioł mniej taktował. Kocioł teraz może grzać
    większą mocą i dłuższymi cyklami. Dzięki temu jego uśredniona sprawność
    będzie wyższa.

    Tu nie chodzi o wahania temperatury w domu kilku stopni Celsjusza. Tu
    wystarczą wahania rzędu 0,2-0,4'C, których po prostu nie odczujesz, a
    robią niesamowitą robotę. Różnice w sprawności kotła mogą osiągnąć
    dziesięciu czy nawet kilkunastu procent.

    Z niedomiarowaniem też nie ma co przesadzać, bo wtedy musisz podnieść
    mocno krzywą grzewczą, a im większą temperaturą grzeje kocioł tym ma
    mniejszą sprawność.

    Chodzi tylko o to, żeby nie przesadzać z gęstością podłogówki i jej
    zbytnio nie przewymiarowywać. Widziałem już podłogówki układane nawet co
    5cm. Normalnie wystarczy zagęszczenie rzędu od 10 do 25cm. Przy czym te
    10cm to tylko w  łazienkach, czyli tam, gdzie oczekujemy wyższej
    temperatury niż w salonie.

  • 110. Data: 2020-04-23 13:07:18
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2020-04-23 o 12:46, Marek pisze:

> [...]
    > pompy napełniiającej)  a jak ciepła to na wyjście nr 2 (w obieg)?
    > Albo jak taki zawór się nazywa bo nie chodzi tu o typowe trojdrogowe

    Tylko po co tak kombinować?

    Kocioł ma zacząć grzać wodę tylko wtedy, kiedy temperatura w zasobniku
    spadnie. Aby się tak stało to pompa ładująca zasobnik ma być załączana
    termostatem. Ponadto przepływ spowodowany poborem wody nie może
    uruchamiać czujnika przepływu, znajdującego się w kotle. Czujnik ten ma
    uruchomić tylko i wyłącznie pompa ładująca.

    W takim układzie naprawdę nie ma znaczenia czy masz włączony tryb
    komfortu w kotle czy też nie, bo tej chłodnej wody jest raptem 2-3 litry.

    Jeżeli chodzi o typowe zasobniki warstwowe to one zawsze mają dwa
    podłączenia na górze. Jednym wyprowadzasz gorącą wodę do kranów, a
    drugim wprowadzasz gorącą wodę z kotła. W tej sytuacji jak nawet poleci
    ten litr czy dwa wody zimnej to ona się natychmiast zmiesza z gorącą i
    tego nie odczujesz.

    Nie wiem jaki zasobnik masz i coś tam pokombinował. Przypuszczam, że coś
    tam kombinowałeś, bo nawet pisałeś, że kilka razy coś przerabiałeś.

    Zrób raz, a porządnie tak jak bozia przykazała. Stąd też właśnie pisałem
    o "rozgarniętym instalatorze" :)