  • 11. Data: 2010-06-14 14:13:54
    Temat: Re: oparcie nadproży na murze
    Od: Marras <m...@g...pl>

    > Moim zdaniem nadprozy sie nie skraca. Jest to konstrukcja zelbetowa bardzo
    > ekonomiczna w sensie oszczednosci i zbrojenia i betonu. Na koncach sa zapewne
    > prety odgiete, ktore zapewniaja odpowiednia wytrzymalosc na sily scinajace i
    > momenty ujemne. Jesli takie za dlugie nadproze ustawisz na mniejszej od
    > zalecanej rozpietosci to ta belka bedzie spierac sie na strefie, w ktorej sa
    > tylko prety idace dolem zatem w niekorzystnym przypadku to nadproze moze
    > peknac nad punktem podparcia u gory. Po to procukuja rozne dlugosci aby mozna
    > je bylo dostosowac do szerokosci okna czy drzwi.

    Dzięki wielkie za odpowiedź!

    Niesety nadproża już mam kupione :(

    Jak myślisz, czy dodanie między nadproża (w betonową warstwę
    wypełniającą) prętów zbrojeniowych zniweluje niebezpieczeństwo pękania?
    Chodzi tu głownie o nadproże, które będzie podparte na 30 cm.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 12. Data: 2010-06-15 11:15:05
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

    > "Marras" <m...@g...pl> wrote in message

    > oczywićcie że mozesz na szerszym odcinku. Nie wolno mniej, bo teoretyczny
    > punkt podparcia jest 5% dalej niż światło otworu.

    jak juz to 2,5% z jednej strony.

  • 13. Data: 2010-06-15 11:33:01
    Od: lukaszZGL <l...@g...com>

    On 14 Cze, 15:50, "Tornad" <t...@h...com> wrote:

> [...]
    > peknac nad punktem podparcia u gory. Po to procukuja rozne dlugosci aby mozna
    > je bylo dostosowac do szerokosci okna czy drzwi.

    WOW ale Cię Tornad poniosło. Ujemne momenty w nadprożu? ścinanie na
    końcówce nadproża? WOW.

  • 14. Data: 2010-06-15 12:05:47
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Cze, 13:33, lukaszZGL <l...@g...com> wrote:

    > WOW ale Cię Tornad poniosło. Ujemne momenty w nadprożu? ścinanie na
    > końcówce nadproża? WOW.

    A czym niby nadproze rozni sie od zwyklej chocby belki stropowej ? W
    sensie konstrukcyjnym niczym. Wyobraz sobie nadproze dlugosci 1km i
    przekroju 10x10cm. Wymuruj teraz na nim jedna warstwe cegly -> gdzie
    sie zlamie ? ;) Prawdopodobnie na srodku dolem i przy podporach -
    gora. Tornad dobrze prawi.

    Tylko w nadprozach (tych malych o ktorych piszemy) przenoszone sily sa
    duuuuuzo mniejsze. Na tyle male ze martwienie sie nimi nie ma zadnego
    sensu. Chyba, ze to nadproze ma 4m dlugosci np. ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 15. Data: 2010-06-15 12:58:54
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > WOW ale Cię Tornad poniosło. Ujemne momenty w nadprożu? ścinanie na
    > końcówce nadproża? WOW.
    Akurat z pol roku temu tlumaczylem mlodej studentce co to sa momenty ujemne...
    Jak normalnie belka wolnopodparta jest na calej dlugosci wyginana do dolu to
    belka utwierdzona na koncach (na duzej dlugosci) moze byc przy podporach
    wyginana do gory. Te zabetonowane konce pracuja wtedy jako wsporniki. Wykres
    momentow nie jest paraboliczny lecz ma dziubki nad podporami. I te wystajace
    do gory dziubki to sa momenty ujemne.
    Jak szalec to szalec.
    Jak napisal bodajze Bonawentura, ktory cial te nadproza, one nie maja pretow
    odgietych wiec sprawa jest prosta - mnozna je spoko ciac. Bedzie to tylko
    rozpusta; belki dluzsze musza byc i zapewne sa mocniejsze w sensie i wiekszy
    przekroj i grubsze zbrojenie co by przy wiekszej rozpietosci zapewnic im
    odpowiednia nosnosc. Zatem mozna je skracac, przecie nie sa strunobetonowe.
    Tylko niepotrzebny koszt materialu i tarczy diamentowej. Ale za to beda
    mocniejsze.
    Pzdr
    Tornad

  • 16. Data: 2010-06-15 13:18:08
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > strunobetonowe.
    > Tylko niepotrzebny koszt materialu i tarczy diamentowej. Ale za to beda

    Dobra a teraz tak po chłopsku napisz co złego sie stanie jak nadproże będzie
    sie opierało na murze np po 30cm z kazdej strony zamiast 15cm jak zaleca
    producent.

    Krzysiek

  • 17. Data: 2010-06-15 13:20:43
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Cze, 14:58, "Tornad" <t...@h...com> wrote:

    >  Jak napisal bodajze Bonawentura, ktory cial te nadproza, one nie maja pretow
    > odgietych wiec sprawa jest prosta - mnozna je spoko ciac. Bedzie to tylko

    Pytanie czy on cial dokladnie TE nadproza? Czy PODOBNE do tych -
    wygladajace tak samo, ale innego (lokalnego) producenta ?:) Dziwne
    wydaje mi sie, ze producent pisze o maksymalnym oparciu jezeli
    zbrojenie jest tylko dolem..

    Ja u siebie wylalem kilkanascie nadprozy samemu i zbroilem resztkami
    ze stropow wiec mam po 2 x dolem i 2 x gora z drutu fi14 lub fi12
    (wszystkie nadproza ok 1m dlugosci) - nic tego nie ruszy ;-))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 18. Data: 2010-06-15 13:29:23
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    On 15.06.2010 15:18, kris wrote:

    > Dobra a teraz tak po chłopsku napisz co złego sie stanie jak nadproże
    > będzie sie opierało na murze np po 30cm z kazdej strony zamiast 15cm jak
    > zaleca producent.

    no napisał że jak jest zbrojenie odgięte przy końcach, to te odcinki
    zbrojenia, które idą górą, muszą być u góry w miejscu gdzie kończy się
    podpora.
    Jak podeprzesz więcej niż zaleca producent, to te odgięte pręty "będą
    już na dole", tym samym nie zabezpieczają górnej części belki przed
    rozerwaniem tym momentem ujemnym.
    Jak masz nadproże długości metra czy dwóch to pal licho, nic się złego
    nie stanie, ale przy 4m jest to niewątpliwie ważne.
    Ale to pod warunkiem że te pręty odgięte występują.

  • 19. Data: 2010-06-15 14:07:24
    Od: Marras <m...@g...pl>

    On 15.06.2010 15:29, Rafał wrote:

> [...]
    > nie stanie, ale przy 4m jest to niewątpliwie ważne.
    > Ale to pod warunkiem że te pręty odgięte występują.
    Konkretnie to chodzi o nadproża:
    - 2.4m podparte na 25 cm,
    - 2.1m podparte na 25 cm,
    - 1.8m podparte na 30 cm.

    Czy może tu wystąpić ww wspomniany moment ujemny?
    Co radzicie ciąć czy kłaść z większym podparciem?

    Rozmawiałem z kilkoma producentami i zapewniają, że można kłaść z
    wiekszym podparciem.
    Jednak Tarmac - producent moich nadproży na razie nie odpowiedział.
    Możliwe, że nadproża mają inne konstrukcje w zależności od producenta ??

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 20. Data: 2010-06-15 14:53:10
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    googlegroups.com...
    On 15 Cze, 14:58, "Tornad" <t...@h...com> wrote:

    > Pytanie czy on cial dokladnie TE nadproza? Czy PODOBNE do tych -
    > wygladajace tak samo, ale innego (lokalnego) producenta ?:) Dziwne

    Ciąłem L-19. Z tego co wiem to jest na nie jakaś norma budowlana, więc raczej nikt
    nie robi tego "po swojemu". Np. tu: http://www.pg.gda.pl/~bobin/tabele/l19d.pdf są
    podane parametry zbrojenia i dokładnie tak samo to widać po przecięciu - belka ma
    kształt "L" i pręty są w końcowkach i narożniku. Przejście zamocowania belki z
    podpartego na utwierdzone może być faktycznie powodem ograniczeń - na rozciąganie
    będzie wówczas działał tylko jeden pręt a nie dwa. Pytanie tylko, czy przy 30cm
    module i 19cm wysokości taka sytuacja będzie miała miejsce.

    Zakładająć, że mamy otwór 132cm i belka 150 jest za krótka, dajemy "180" i mamy
    oparcie 2x24cm. IMHO to nadal za mało, żeby można było mówić o uwierdzeniu. Ale może
    jakiś inż bud. się wypowie.