  • 91. Data: 2017-07-05 10:26:53
    Temat: Re: oplacalnośc pieców C.O.
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-07-05 o 00:03, abomito pisze:
    > Więc i Tobie koza się przyda...koza jest dobra rzecz...

    Mam kominek :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 92. Data: 2017-07-05 10:27:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-07-04 o 23:59, abomito pisze:

    > A domek ma ok 70 m2 i dość dobrą izolację więc dobrze trzyma ciepło..

    No tak, ja mam 3 razy tyle do zagrzania :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 93. Data: 2017-07-05 10:54:10
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 5 lipca 2017 09:57:06 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

    > Tak sie budowało. Szpara była na pi*oko 5-10cm. Zrób wyliczenie dla takiej
    przegrody. Pewnie ten program nie weźmie tego pod uwage ale ciekawym jak to policzy.
    To już któryś raz z kolei że Adama wyliczenia z OZC nie zgadzają się z
    rzeczywistością
    Ale tak z ciekawości- poniemiecki dom ok 10x 10 metrów, parter+strych, parter
    ogrzewany, strop drewniany od środka trzcina i tynk od strychu gołe dechy. Znaczy
    dwie warstwy dech jedne stanowiące sufit parteru drugie stanowiące podłoge strychy.
    Pomiędzy nimi nic czyli powietrze. Ściany z cegły, na zaprawie wapiennej, żadnej
    pustki powietrznej nawet nie ma
    Parter grzany śmieciuchem, do temperatury ok 24-25stC żadnej regulacji, termostatów
    itp. Jak za zimno do kotła węgla węglarke się sypało czy drzwiczki z dołu otworzyło
    żeby ciąg zwiększyć. Jak za ciepło to piec się zamykało. Grzejniki miały więc taka
    samą temperature praktycznie jak woda w kotle czyli często 70-80stC a bywało że się
    "woda zagotowała"

    Adam wrzuć to do OZC i napisz ile Tobie wypluje ton wegla na ogrzanie takiego domu na
    sezon.
    Ja wtedy napisze ile tam regularnie zima w zime schodziło węgla+ 2-3 przyczepy drewna
    rocznie na rozpałkę i na okresy przejściowe czy latem do CWU A zimy w latach 80-90
    były raczej inne jak teraz. Mieszkałem tam prawie 20 lat, z CO jak wyżej, wcześniej
    od przedwojny piecami kaflowymi grzane ale ten okres pomińmy.

  • 94. Data: 2017-07-05 11:11:19
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 5 lipca 2017 10:54:12 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > To już któryś raz z kolei że Adama wyliczenia z OZC nie zgadzają się z
    rzeczywistością

    To ciekawe bo wszystkie moje dotychczasowe obliczenia zgadzaja sie co do
    kWh praktycznie :-) A robilem ich nascie :-)

    Jak ktos pisze ze ma stary, nieocieplony dom i zuzywa 4t wegla to tu mi
    jedzie czolg :-) 4-5t wegla zuzywaja wszyscy moi sasiedzi w nowych domach
    120-180m2 z piecami za 10-12k z podajnikami 5 klasy, ocieplane etc -
    wszystko budowane w okolicy 2010r. wiec noweczki :-)

    Za to mam w rodzinie 4 stare domy i kazdy zuzywa >10t na ogrzanie :-)

    [...]
    > Adam wrzuć to do OZC i napisz ile Tobie wypluje ton wegla na ogrzanie takiego domu
    na sezon.

    Wprowadzenie calosci do OZC to 10-12h roboty, sorry ale nie mam czasu ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 95. Data: 2017-07-05 11:20:05
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

> [...]

    przegrody. Pewnie ten program nie weźmie tego pod uwage ale ciekawym jak to policzy.

    Wlasnie wczesniej wprowadzilem 5 "pustek" powietrznych po 1cm co dalo
    przegrode 5cm ale praktycznie nie zmienilo to wynikow :)

    Tak naprawde wyniki baaaardzo mocno zaleza od wilgotnosci i jakosci tej
    szczeliny. Jak jest sucho i powietrze stoi to moze calkiem niezle
    izolowac. Jak jest mokro i powietrze dodatkowo cyrkuluje to pewnie opor
    przegrody spada kilkukrotnie. Generalnie bardzo niestabilna izolacja -
    stad tez wynaleziono styropian, zeby zamknac powietrze w kulkach ;)

    > Heh, a moja ciotka zuzywa 4 tony na ogrzanie 120m2.
    >
    > I co teraz? :)

    Albo ma ten dom calkiem niezle ocieplony albo lubi futra :)
    Dach ma ocieplony? Moja ciotka nie ma - podejrzewam ze tylko tamtedy
    wypuszcza z 4-5t wegla rocznie..
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 96. Data: 2017-07-05 12:20:46
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 5 lipca 2017 11:20:07 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > przegrody spada kilkukrotnie. Generalnie bardzo niestabilna izolacja -
    > stad tez wynaleziono styropian, zeby zamknac powietrze w kulkach ;)

    Dlatego jak zobaczylem ze sprawnie trzaskasz te obliczenia to mnie zaciekawilo jaki
    będzie wynik.
    Bo to ze ciotka tyle pali to wiem bo widze co robią i wiem ze nie marzna w tym domu.

    > Albo ma ten dom calkiem niezle ocieplony albo lubi futra :)
    > Dach ma ocieplony? Moja ciotka nie ma - podejrzewam ze tylko tamtedy
    > wypuszcza z 4-5t wegla rocznie..
    > pozdr.

    No, ocieplenie dachu ważna rzecz. Ale ja nie chcialem w anegdotyczne dywagacje. Ja
    chcialem taki ladny obrazek z szczelina powietrzna i zobaczyc jak to wyglada w tym
    programie.

    A na temat tego jak dziala to mozna pisac tomy bo jakby tam woda byla, albo argon to
    by bylo inaczej :)

    U nich ta szczelina jest słabo wentylowana. Nawet rozwazali zamiast styro na sciany
    wdmuchać styro w te szczeline ale wyszly jakies dziwne koszty i temat umar. Moze
    nastepni mieszkancy cos tam zrobia w tym temacie.
    Niewazne. Chcialem tylko porównac wyliczenia dla sciany ze styro i z pustka.

  • 97. Data: 2017-07-05 12:21:48
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 5 lipca 2017 11:11:20 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > kWh praktycznie :-) A robilem ich nascie :-)
    >
    > Jak ktos pisze ze ma stary, nieocieplony dom i zuzywa 4t wegla to tu mi

    Dokładnie 4tony rocznie(czasami kupowaliśmy 5ton ale wtedy zostawało po sezonie)
    zużywaliśmy w domu jaki wyżej opisałem
    Drugi przypadek- dom z pustaków betonowych otynkowanych tynkiem cementowym z 1968roku
    Gdześ w okolicach 2000 roku naklejone na to 10cm styro(a może 12cm nie pamietam juz)
    Opalany drewnem, czasami trocinami w tzw smieciuchu który zrobiliśmy[pospawaliśmy
    własnoręcznie z Ojcem w roku bodajże 1994 i działa do dzisiaj.
    Po naklejeniu styropianu nie zaobserwowano jakiś zauważalnych oszczędności na opale.
    Wg Twojego OZC pewnie powinno połowe mniej opału schodzić a życie pokazuje co innego

  • 98. Data: 2017-07-05 12:47:30
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 5 lipca 2017 12:21:49 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

> [...]
    opale. Wg Twojego OZC pewnie powinno połowe mniej opału schodzić a życie pokazuje co

    Z tym smieciuchem to moze byc tak ze powietrze do niego wchodzi z zewnątrz. I to tak
    naprawde byl glowny powod wyziebiania.

    W praktyce takie kozy moga byc zainstalowane w blaszanym garazu i bedzie cieplo tak
    samo prawie niezaleznie od tego czy garaz obijesz styro czy nie.

    No, moze nieco przesadzam ale pewnie rozumiesz o co chodzi.

    Tak czy siak zgadzam sie z tym ze czasem nawet stare domki sa zadziwiająco oszczędne.

    Ale w moim przypadku bylo raczej po Adamowemu.
    Oblozenie styro scian pomogło bardzo. Położenie styro na stropie pomogło drugie tyle
    :)

    Teraz jest cieplo mimo ze jedna ze scian jest wogole nie ocieplona. I pali sie te 4
    tony wegla.

  • 99. Data: 2017-07-05 13:27:39
    Od: Budyń <b...@g...com>

    przegrody. Pewnie ten program nie weźmie tego pod uwage ale ciekawym jak to policzy.

    > Wlasnie wczesniej wprowadzilem 5 "pustek" powietrznych po 1cm co dalo
    > przegrode 5cm ale praktycznie nie zmienilo to wynikow :)

    pustka 1cm to powietrze nieruchome (klejace sie do powierzchni szczeliny) wiec 5x1cm
    moze miec diametralnie różny współczynik niz 1x5cm.

    b.

  • 100. Data: 2017-07-05 14:33:03
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 5 lipca 2017 12:47:31 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

    > Z tym smieciuchem to moze byc tak ze powietrze do niego wchodzi z zewnątrz. I to
    tak naprawde byl glowny powod wyziebiania.

    śmieciuch i zasobnik cwu stoją w piwnicy, instalacja co na starych żeberkowych
    grzejnikach, grube calowe czasami rury i grawitacyjnie oczywiście bez pompek.
    Powietrze wchodzi pewnie róznymi dziurami bo w piwnicy specjalnego nawiewu nie ma
    jeno dwa jednoszybowe niewielkie okna
> [...]
    tyle :)

    > Teraz jest cieplo mimo ze jedna ze scian jest wogole nie ocieplona. I pali sie te 4

    Ściany ścianami, na mój nos scianami mało co ucieka. Są jeszcze okna, strop itp
    No i takie szczegóły że jak pamiętam zimy z dzieciństwa to praktycznie cały czas
    śnieg na dachu był a to pewnie też jakaś izolacja.
    Apropo Adama- teraz mu ładnie wychodzi wszystko zgodne z OZC, koszty ogrzewania ma
    akceptowalne, ogrzewanie bezobsługowe i ok.
    Tyle że kolejny szczegół- póki co mieszka z żoną i piesem więc pewnie używają z tych
    swoich 300m2 kuchnie czasem salon i nocą sypialnie. Jak z dwójka dzieci "swoich" sie
    pojawi i drugie tyle koleżanek/kolegów i zaczna przeciągi w całej chałupie i na
    zewnątrz robić;) to i kilka stówek za ogrzewanie dojdzie.
    Teraz nawet jak grzeje te nieużywane metry to co innego jak później gdy będą
    zamieszkane
    A zresztą pewnie z tych 2,5tys co za ogrzewanie płaci to na ogrzewanie ledwie połowa
    a reszta to CWU. Jak ze dwóch domowników dojdzie to tak z tysiaka minimum trzeba
    doliczyć