  • 1. Data: 2010-06-11 12:16:32
    Temat: pęknięcia po zalaniu ławy - za późno podlewane?
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Witam, jestem po zalaniu ław, wylewanie skończone o 10.00, pierwsze
    podlewanie o 14.00. Niestety już o 14.00 były poprzeczne pęknięcia w
    betonie pomiędzy prętami wystającymi z ławy (startery ścian
    monolitycznych) - fotka poniżej. Jestem przed rozmową z wykonawcą i
    potrzebuję jak najwięcej wiedzy. Rozumiem, że każde pęknięcie oznacza
    wadę - czy jednak jest to wada dyskwalifikująca? Czy da się z tym teraz
    coś zrobić, czy w ogóle warto?

    To co widać na fotkach jest w miejscu gdzie będzie garaz, byla tu lana
    resztka betonu i to co zostalo w koszu pompogruszki. Niewykluczone, ze w
    tym miejscu betonu jest centymetr mniej. Na reszcie ławy jest lepiej -
    ale tez od czasu do czasu jest pekniece pomiedzy pretami zbrojeniowymi,
    poza tym miejscami skutecznie zasłaniaja ławę deski ustalające startery.

    Podłużnych pęknięć na szczęście nie ma.

    Proszę o komentarze i rady.

    linki do fotek:
    http://tnij.org/zalane-lawy,1
    http://tnij.org/zalane-lawy,2
    http://tnij.org/wibrowanie
    http://tnij.org/pekniecie,1
    http://tnij.org/pekniecie,2

    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2010-06-11 13:09:15
    Temat: Re: pęknięcia po zalaniu ławy - za późno podlewane?
    Od: "Amir" <d...@S...pl>

> [...]
    > tez od czasu do czasu jest pekniece pomiedzy pretami zbrojeniowymi, poza
    > tym miejscami skutecznie zasłaniaja ławę deski ustalające startery.

    u mnie podobnie bylo polałem trochę za późno
    architekt powiedział, ze to powierzchowne nie ma znaczenia
    ławy miałem większe niż twoje

    pozniej złałem porządnie, przykryłem folią, i tak co 3 godziny jezdziłem
    podlewać w takim upale

  • 3. Data: 2010-06-11 13:11:31
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > potrzebuję jak najwięcej wiedzy. Rozumiem, że każde pęknięcie oznacza
    > wadę - czy jednak jest to wada dyskwalifikująca? Czy da się z tym teraz

    Moim zdaniem sa to rysy skurczowe. Zapewne betoniarnia, zamiast klasycznego
    cementu portlandzkiego, stosuje jakies popiolowo-hutnicze badziewie. Sprobuj
    dowiedziec sie skad oni ten cement biora.
    Druga przyczyna moze byc zla, za rzadka konsystencja masy. Beton powinien
    miec konsystencje gestoplastyczna i w szalunku wibrowany, wtedy te ziarna
    kruszywa ukladaja sie w sposob minimalizujacy skurcz.
    Zatem na sciany zamow beton z innej betoniarni, beton, ktorego skurcz nie
    przekracza dopuszczalnych wartosci a to umozliwia tylko cement portlandzki I.

    Z trzeciej strony skoro na tym bedzie sciana monolityczna z ta lawa
    pretami "startowymi" zwiazana, to ona bedzie "pracowac na zginanie lacznie z
    lawa. Te drobne spekania lawy nie beda miec wiekszego wplywu na oslabienie
    konstrukcji.
    Podlewanie czyli pielegnacja betonu jest wazna czynnoscia; zasada jest taka,
    ze masa betonowa powinna zawierac wody jak najmniej a sam beton w czasie
    wiazania jej dostatek. Przynajmniej przez kilka dob nalezy go zraszac czy tez
    nakryc mokrymi szmatami itp.
    Pzdr.
    Tornad

  • 4. Data: 2010-06-11 13:30:46
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    W dniu 2010-06-11 15:11, Tornad pisze:

> [...]
    > wiazania jej dostatek. Przynajmniej przez kilka dob nalezy go zraszac czy tez

    dzięki Tornad.. zawsze mogę na Ciebie liczyć :
    Przy wylewaniu ścian betonowych zacznę pytać _przed_ wylewaniem a nie po :)
    Beton z Dyckerhoff'a - w okolicy raczej nie znajdę lepszej betoniarni.
    Ale przy zamawianiu betonu na ściany pojadę i pogadam o tym co jest w
    mieszance z co być powinno.

    PZDR
    Shaman

  • 5. Data: 2010-06-11 13:32:14
    Temat: Re: p?kni?cia po zalaniu ?awy - za p??no podlewane?
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    W dniu 2010-06-11 15:09, Amir pisze:

    > u mnie podobnie bylo pola?em troche za pó 1/4 no
    > architekt powiedzia?, ze to powierzchowne nie ma znaczenia
    > ?awy mia?em wieksze ni? twoje
    >
    > pozniej z?a?em porz?dnie, przykry?em foli?, i tak co 3 godziny jezdzi?em
    > podlewaae w takim upale

    Mnie kierownik powiedział, żeby w ogóle nie podlewać bo się wypłucze
    mleczko cementowe. Wykonawca powiedział, że pierwszy raz powinno się lać
    6h po betonowaniu, ale ze względu na upał poleca zwilżyć beton po 4h.

    PZDR
    Shaman

  • 6. Data: 2010-06-11 14:37:23
    Od: mcs <tomkan71@_ohnespam_wp.pl>

    Użytkownik shaman napisał:

    > Witam, jestem po zalaniu ław, wylewanie skończone o 10.00,

    To ja bym jeszcze zasugerował umawianie się na betonowanie przy takich
    upałach na 6.00. Ale zapewne w betoniarni powiedzą, że oni dopiero od
    7.30 ...

    pozdrawiam

    mcs

  • 7. Data: 2010-06-11 15:08:29
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> wrote in message

    Bo ławy w takim upale nakrywa się przezroczystą folią żeby beton nie tracił
    wilgoci.

    Mnie to wyglada na termiczne wzruszenie zbrojenia lub te wystające wąsy były
    źle przytwierdzone i miały tendencję do kiwania się albo je poprawiali po
    wszystkim.

  • 8. Data: 2010-06-11 15:10:23
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Amir" <d...@S...pl> wrote in message

    > u mnie podobnie bylo polałem trochę za późno
    > architekt powiedział, ze to powierzchowne nie ma znaczenia
    > ławy miałem większe niż twoje

    Akurat. Mnie też wmawiali, że wszystko dobrze, a później się okazało, że
    wylali za cienkie ławy :-) Zbrojenie było za blisko powierzchni i brak jest
    otuliny dookoła zbrojenia.
    Stara śpiewka.

  • 9. Data: 2010-06-11 15:12:13
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    > Mnie kierownik powiedział, żeby w ogóle nie podlewać bo się wypłucze
    > mleczko cementowe. Wykonawca powiedział, że pierwszy raz powinno się lać
    > 6h po betonowaniu, ale ze względu na upał poleca zwilżyć beton po 4h.

    Folią przezroczystą nakryć szczelnie. Nie czarną! bo czarna chłonie ciepło
    więc przezroczystą się daje.
    Można później po kilku godzinach wlać wody pod folię.
    Nikt tak nie robi, wszyscy to olewają.

  • 10. Data: 2010-06-11 15:14:36
    Temat: Re: pÄ?kniÄ?cia po zalaniu Ĺ?awy - za późno podlewane?
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Tornad" <t...@h...com> wrote in message

> [...]
    > przekracza dopuszczalnych wartosci a to umozliwia tylko cement portlandzki

    Ale na jednej focie widać jak wibrują po zabetonowaniu czyli pewnie po 90
    minutach od zarobienia co było karygodnym błędem wykonawczym. Wibrować
    należy w chwili wypuszczania betonu z pompy i później tylko wygładzić
    packami. Nie wolno wibrować po wszystkim. Oni mu mogli narobić diabła.
    Wzruszyć zbrojenie w wiążącym betonie.