  • 51. Data: 2012-12-19 14:32:02
    Temat: Re: pompa CO
    Od: "brunet.wp" <b...@b...pl>

    news:kas8i0$mb4$1@news.task.gda.pl...
> [...]
    > wlaczone sa bezposrednio w obieg kotla. Dla podlogowki te temp. trzeba
    > obnizyc, czyli niejako na chlopski rozum, do rury idacej do grzejnikow
    > doklada sie drugi obieg z mieszaczem. Mieszacz to zawor trojdrogowy,
    > dajacy mozliwosc wymiany wody w obiegu na te bezposrednio z kotla,
    > mieszajac ja przy okazji z woda powrotna obiegu, ktora jest juz
    > chlodniejsza. W praktyce wyglada to tak, ze za kotlem montuje sie sprzeglo
    > i za nim rozdziela sie dwa oddzielne obiegi z oddzielnymi pompami. Jeden
    > obieg z mieszaczem i drugi bezposrednio do grzejnikow, przy czym kazdy z

    Rozumiem, wiele mi się wyjaśniło, dzięki.

    Skoro nie mam obiegu wysokotemperaturowego, to chyba nie ma potrzeby aby
    kocioł grzał wodę do wysokiej temperatury czyli z kotła będzie wychodziła
    woda o niskiej temperaturze, dobrze myślę? A na podłogówkę pójdzie jeszcze
    niższa temperatura w zależności od tego jakim stopniu mieszacz będzie
    puszczał wodę z powrotu na podłogówkę.

    Na temperaturę w pomieszczeniach będą miały wpływ:
    1. Temperatura wody która zostanie puszczona w podłogówkę.
    2. Prędkość przepływu wody w podłogówce.

    Jest całkiem sporo elementów które będą miały wpływ na te dwa powyższe
    parametry:
    1. Pompa w kotle.
    2. Temperatura wody wychodzącej z kotła.
    3. Mieszacz.
    4. Pompa za mieszaczem w obiegu podłogówki.

    Ma to szanse w ogóle działać? Moim zdaniem za dużo tych elementów...

  • 52. Data: 2012-12-19 14:34:20
    Temat: Re: pompa CO {OT}
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 19 grudnia 2012 14:09:22 UTC+1 użytkownik qlphon napisał:
    > brawo!
    >
    > pokaza�e� klas�...

    Ja np wolałbym abyś ustosunkował sie do pierwszej części postu Mańka. To czy Maniek
    ma rację z lodówką za 10tysi i dodatkowym zasobniku z grzałka elektryczną czy nie ma
    racji myśle bardziej interesuje czytelników tej grupy.

  • 53. Data: 2012-12-19 14:38:50
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > brawo!
    > pokazałeś klasę...

    Z przykroscia stwierdze, ze ciezko na to zapracowales, palac glupa przez
    kilka postow udajac wrazliwego inteligenta. Jednak ostatnim postem pokazales
    prawdziwe oblicze i jak bardzo zalezalo ci na merytorycznej dyskusji o co
    niby tak bardzo zabiegales, poswiecajac o ironio calego najdluzszego posta
    analizie mojem osoby. Przy okazji projektujac wlasna niekompetencje,
    wcicskajac wlasna glupote w to co niby ja pisalem. Jestes rasowym hipokryta,
    a z takim poziomem wiedzy powinienes pytac, a nie doradzac. Nie dziw sie, ze
    ktos nazywa cie grupowym pajacem, jak sam na to pracujesz.
    Nie mecz sie, bo ci zylka w d..pie peknie, nie znize sie by odpowiedziec na
    twoje bluzgi.

    TK

  • 54. Data: 2012-12-19 14:59:54
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "brunet.wp" <b...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Skoro nie mam obiegu wysokotemperaturowego, to chyba nie ma potrzeby aby
    > kocioł grzał wodę do wysokiej temperatury czyli z kotła będzie wychodziła
    > woda o niskiej temperaturze, dobrze myślę?

    Dokladnie. Jezeli nie zastosujesz mieszacza to z kotla pojdzie woda o temp.
    potrzebnej do zasilania podlogowki. Temp. wody bedzie funkcja temp. zewn. i
    wymaganej temp wewnatrz, co powinien zapewnic sterownik kotla po podlaczeniu
    do niego czujnika temp. zewn. W praktyce ustawia sie doswiadczalnie. Tu nie
    potrzebujesz mieszacza, ani niczego wiecej poza samym kotlem.

    > A na podłogówkę pójdzie jeszcze niższa temperatura w zależności od tego
    > jakim stopniu mieszacz będzie puszczał wodę z powrotu na podłogówkę.

    Przez mieszacz jezeli bedzie obieg grzejnikowy i temp. wody wg.
    zapotrzebowania przez grzejniki. Generalnie tak, z tym powrotem wody.

    > Na temperaturę w pomieszczeniach będą miały wpływ:
    > 1. Temperatura wody która zostanie puszczona w podłogówkę.
    > 2. Prędkość przepływu wody w podłogówce.

    3. Straty pomieszczenia.

> [...]
    > 4. Pompa za mieszaczem w obiegu podłogówki.
    >
    > Ma to szanse w ogóle działać? Moim zdaniem za dużo tych elementów...

    No dziala, dziala. Tylko chyba gdzies popelniasz blad. Mieszacza
    potrzebujesz zeby obnizyc temp. wody, ktora jest temp. potrzebna grzejnikom.
    Ty chcesz zasilic grzejniki ta sama temp. co podlogowka, wiec mieszacza nie
    potrzebujesz. Nie potrzebujesz nic poza kotlem. Po prostu kociol grzeje wode
    do temp. potrzebnej na grzanie podlogowka. By to ogarnac to trzeba wyjsc
    troche poza ramy sterowania temp. w oparciu o temp. wewnatrz domu, bo z
    podlogowka akurat to tak sobie dziala.
    Pozostaje tylko pytanie, czy pompa kotla da rade Twojej instalacji.

    Pozdro.. TK

  • 55. Data: 2012-12-19 15:06:37
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    ps.com...

> [...]
    >czy Maniek ma rację z lodówką za 10tysi i >dodatkowym zasobniku z grzałka
    >elektryczną czy nie ma racji myśle bardziej interesuje czytelników tej

    Kris, juz lepiej jak on sie nie ustosunkuje. Pamietajac ostatnia dyskusje o
    sprzegle hydrauliczny, zamknietych glowicach termostatycznych i pompie niby
    kotlowej, to zaraz okaze sie, ze o zasobniku z grzalka w kotle dwufunkcyjnym
    to Ty pisales, a kociol trzy razy drozszy to ja doradzalem.
    Nikt na tych stosunkach nie skorzysta, a ktos taki jak Brunet.wp nic z tego
    nie zrozumie i uzna, ze grupa nie ma potencjalu wiedzy.

    Pozdro.. TK

  • 56. Data: 2012-12-19 15:15:41
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > To czy Maniek ma rację z lodówką za 10tysi i dodatkowym zasobniku z
    > grzałka elektryczną czy nie ma racji myśle bardziej interesuje czytelników

    z Mańkiem nie chcę dyskutować - zawsze kończy się jazdą po bandzie, jeśli
    ktoś odważy sie mieć inne zdanie albo wskazać jemu jakiś błąd

    ale odpowiem Tobie:

    za 10 tyś. też na pewno znajdziesz właściwy kombajn - nie chcę rzucać
    cenami, bo nie handluje kotłami ale wydaję mi się, że widziałem 2-funkcyjne
    Vaillanty za ok 4.500zł
    ale pewności nie mam czy to były te kotły 2funkcyjne, które Ty potrzebujesz
    (patrz *)

    w każdym bądź razie, wybór jest i warto poświecić temu trochę czasu..
    jak po poszukiwaniach dojdziesz do wniosku, że użyjesz kotła
    jednofunkcyjnego a funkcje załatwisz osprzętem to ok -
    nie twierdzę, że tylko tak można to rozwiązać - proponuje najpierw poszukać
    rozwiązania jak najprostszego ale bez niepotrzebnych kompromisów
    jak sobie obliczysz oba scenariusze w całości, to wtedy podejmiesz świadomą
    decyzję

    i nie zdziwiłbym się, jakbyś wyliczył, że ten drogi kombajn (za te
    przysłowiowe 10 tyś) w całkowitym rozliczeniu wyjdzie taniej
    niż zabawa w budowanie własnych rozwiązań...

    grzałka w zasobniku kosztuje ok 100-150 zł a pozwala mieć ciepłą wodę, jak
    musisz albo chcesz z jakiś powodów wyłączyć kocioł.

    nie wiem jaką będziesz potrzebował moc kotła, ale zasobnik CWU pozwala na
    zastosowania kotłów o mniejszej mocy
    bez utraty "komfortu kąpielowego" i np. zrobienie cyrkulacji gdy kocioł nie
    ma tej funkcji (akurat w Twoim przypadku proponuje kocioł w ogóle bez cwu *)

    * wybierając kocioł dwufunkcyjny, potrzebujesz aby funkcja
    wysokotemperaturowa kotła to nie było grzanie CWU, tylko zasilanie ogrzewana
    grzejnikowego,
    i pod tym względem układ z zasobnikiem cwu byłby po prostu konieczny...

    a instalację z zasobnikiem, możesz grzać dodatkowo innymi źródłami ciepła
    (solary, kominki, etc)

    pzdr

  • 57. Data: 2012-12-19 15:24:14
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Jest całkiem sporo elementów które będą miały wpływ na te dwa powyższe
    > parametry:

    > Ma to szanse w ogóle działać? Moim zdaniem za dużo tych elementów...

    a czemu nie? szanse ma duże - wystarczy tylko właściwie dobrać podzespoły i
    je poprawnie połączyć..

    choć coraz częściej ludzie wolą zapłacić więcej, "za święty spokój"
    i wybierają gotowe rozwiązania, których działanie gwarantuje sprawdzony
    (renomowany) producent

    a i często, z czasem się okazuje, że wcale więcej nie zapłacili...
    a zaoszczędzili kupę czasu i zdrowia

    pzdr

  • 58. Data: 2012-12-19 15:32:51
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 19 Gru, 15:15, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:
> [...]

    > grzejnikowego,
    > i pod tym względem układ z zasobnikiem cwu byłby po prostu konieczny...

    A mozesz podac przyklad takiego kotla? ;)

    WS

    PS. W ogolnie przyjetej nomenklaturze do ogrzewania z zasobnikiem
    uzywa sie kotlow jednofunkcyjnych - grzeje jeden zamkniety obwod
    kotlowy, ktory na rozne sposoby (wymienniki, mieszcze, pompy rozdziela
    sie na grzanie zasobnica, podlogowki, grzejnikow...), dwufunkcyjne to
    taki sam obieg grzewczy + przeplywowe ogrzewacie CWU

  • 59. Data: 2012-12-19 15:36:38
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > bez utraty "komfortu kąpielowego" i np. zrobienie cyrkulacji gdy kocioł
    > nie ma tej funkcji (akurat w Twoim przypadku proponuje kocioł w ogóle bez

    Uzywajac pojecia kociol dwufunkcyjny?
    Ale nie, zaraz dowiemy sie, ze autor jednak mial co innego na mysli, tylko
    uczestnicy grupy to kretyni. A, ze pomylil sie w kwestii fundamentalnej to
    nic.
    Wez nie siej zametu, bo komus krzywde zrobisz piszac o jakiej funkcji
    wysokotemperaturowej grzejacej grzejniki. Chlopie grzanie CWU w zasobniku
    zewnetrznym organizowane jest zaworem przelaczajacym w kotle i nie ma to nic
    wspolnego z ogrzewaniem grzejnikami. Zupelnie inne przewyzszenia temperatury
    i calkowicie oddzielne histerezy. Grzejniki po prostu wtedy nie grzeja. I z
    cala pewnoscia nie bedzie to kociol dwufunkcyjny.

    TK

  • 60. Data: 2012-12-19 15:55:27
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > A mozesz podac przyklad takiego kotla? ;)

    nie zajmuję się doborem kotłów już od pewnego czasu, więc nie mam aktualnej
    "bazy" z rynku w głowie
    poszukaj sam...

    > W ogolnie przyjetej nomenklaturze do ogrzewania z zasobnikiem
    > używa sie kotlow jednofunkcyjnych - grzeje jeden zamkniety obwod
    > kotłowy, ktory na rozne sposoby (wymienniki, mieszcze, pompy rozdziela
    > sie na grzanie zasobnica, podlogowki, grzejnikow...),

    masz rację - zwykle tak jest.
    zasobniki ogrzewa sie z obwodów wysokotemperaturowych - jaki kocioł to jest
    sprawa wtórna

    > dwufunkcyjne to taki sam obieg grzewczy + przeplywowe ogrzewacie CWU

    zwykle tak,
    ale tu akurat chodzi o wykorzystanie obwodu niskotemperaturowego przy
    odzysku ciepła
    ze spalin (kondensacji) ale zarazem zapewnieniu wyższej temperatury na
    potrzeby
    odbiorników wysokotemperaturowych, jak to ładnie opisałeś z instalacji
    "jednofunkcyjnych"

    wszystko po to żeby zachować wysoką sprawność energetyczną

    oczywiście, można od razu wziąć kocioł 1 funkcyjny, rozbujać go do
    temperatury grzejnikowej
    a na potrzeby podłogówki "mieszać",
    ale wtedy sprawność kotła kondensacyjnego będzie na tyle wątpliwa, że może
    lepiej w ogóle zrezygnować z kondensacji?

    pzdr