  • 11. Data: 2016-04-26 00:37:19
    Temat: Re: pompa ciepła dla wyskokich temperatur
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2016-04-26 o 00:11, Adam Sz. pisze:
> [...]
    umial podgrzec go od 40 (uzyteczne miniumum) do ile-sie-da

    > Lepiej to bylo odrazu kupic pompe gruntowa, placic za ogrzewanie CO+CWU 2k
    > pln rocznie i nie kombinowac :) Kazdy placze, ze pompa taka droga, a potem
    > kazdy montuje solary za jej rownowartosc zeby grzac CWU, co mnie kosztuje ze
    > 400 pln na rok ;)

    Temu nie przecze, ale zamiast drogich zabaw instalacyjnych ku chwale
    ojczyzny lepiej kupic kajak. :-)

    Pozdro.. TK

  • 12. Data: 2016-04-26 08:18:06
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 25 kwietnia 2016 23:38:33 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
> [...]
    czynnik musi odparowywac i skraplac w innych punktach.

    > No nie do konca. Np. popularne scrolle ZH ma maksymalna temp. skraplania ~67stC.
    > Tak podaje producent, wiecej nie dopuszcza - nie pytaj mnie czemu bo nie jestem
    > od tego ekspertem ale skoro producent podaje takie maksimum to wiecej bym
    > z niej nie probowal wyciskac bo ja szybko uszkodzisz :)

    dla danego typu gazu podniesienie temperatury to podniesienie cisnienia
    Trzeba to napelnic gazem z butli lpg :)

    > Powiem tak - nim sie zdoktoryzujesz i zlutujesz pierwsza poprawna szczelna
    > i dzialajaca pompe ciepla to minie pare lat, a wydasz na to wiecej niz
    > gotowe urzadzenie - wiec takiego bym szukal :-)

    owszem - ale zanim bede gadal z jakims wykonawcą to musze wiedziec co chcę. Bo
    wykonawca obwawiam sie podejdzie to tematu szablonowo, zawsze robil na czynniku X to
    teraz tez zrobi, tylko ze da 4 pompy w szeregu, klient placi :)

    b.

  • 13. Data: 2016-04-26 12:11:41
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 25 kwietnia 2016 21:44:20 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    bedzie woda o temperaturze od powiedzmy zera do 40 stopni. Ale na wyjsciu chcę
    otrzymać +80stopni. Znaczy sie zwykła pompa o parametrach -10 do +45 raczej
    wymieknie.

    > dolnym zrodlem bedzie baniak z woda ok 2500l ogrzewany solarem. Gdy bedzie full
    slonce nie ma sprawy nagrzewam baniaki i tyle.
    > Ale zima słonca nie ma wiec otrzymam duzo niczego uzytecznego :) A to trzeba
    przepompowac do uzytecznych wartosci.

    > Mowa o 50kWh do przepompowania w nocnej taryfie.

    > mam baniak rzedu 1000 litrów i zgromadzilbym sporo uzytecznej energii gdybym umial
    podgrzec go od 40 (uzyteczne miniumum) do ile-sie-da

    IMHO taniej i wygodniej jest dodać 2-3 panele i podpiąć je szeregowo.
    Do tego grzać wode tak aby dogrzewać wode zimną do zagrzania innymi metodami, taki
    stopień wstępny dla zimnej wody z wodciągów.
    wada jest taka że trzeba troche więcej miejsca ale calosc jest niezawodna.

    A i tak nie możesz przechlodzic tej wody w panelach tak aby ci je śnieg zasypal.

  • 14. Data: 2016-04-26 12:50:42
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 26 kwietnia 2016 12:11:43 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:
> [...]
    umial podgrzec go od 40 (uzyteczne miniumum) do ile-sie-da

    > IMHO taniej i wygodniej jest dodać 2-3 panele i podpiąć je szeregowo.

    taniej to dać grzałke elektryczną, ta pompa ciepla poza frajdą z kolejnej kombinacji
    to ekeonomicznie moze sie za dlugo zwracac.

    A 3 panele zimą nic nie dadzą i tak.

    > Do tego grzać wode tak aby dogrzewać wode zimną do zagrzania innymi metodami, taki
    stopień wstępny dla zimnej wody z wodciągów.

    to wiadomo, tyle ze ja juz etap cwu pomijam, a kombinuje jak CO wspomagac, bo to tam
    idzie energii sporo.

    > A i tak nie możesz przechlodzic tej wody w panelach tak aby ci je śnieg zasypal.

    moze tak, moze nie

    b.

  • 15. Data: 2016-04-26 20:51:05
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-04-26 o 08:18, Budyń pisze:

> [...]

    >czynniku X to teraz tez zrobi, tylko ze da 4 pompy w szeregu, klient placi :)

    Nie da bo to nic nie da, musi być inny czynnik i to od niego zależy temp
    max wyjściowa.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 16. Data: 2016-04-26 20:57:56
    Od: nadir <n...@h...org>

    A coś od klimy samochodowej nie podpasuje? Tam akurat podobne
    temperatury występują.

  • 17. Data: 2016-04-26 21:45:46
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 26 kwietnia 2016 20:51:09 UTC+2 użytkownik janusz_k napisał:

> [...]
    >
    > Nie da bo to nic nie da, musi być inny czynnik i to od niego zależy temp

    hehe, o tym mówie. Ja zaplace - a pan stwierdzi, "oj nie działa" :-)

    ale ale - ty jestes elektronik? To mi doradz: potrzebuję zmierzyć temperaturę
    150stopni. Mam przetwornik ADC 12bitowy
    http://botland.com.pl/rozszerzenia-gpio-nakladki-hat
    -do-raspberry-pi-32/2618-ads1015-przetwornik-adc-12-
    bitowy-4-kanalowy-i2c.html
    obsługiwany przez raspberypi
    i napiecie do dyspozycji 5V z zasilania tejże maliny. Jak to najprosciej zrobić? Na
    dokładnosci mi specjalnie nie zależy. Wszystko inne mierzę Ds18b20 ale w tym jednym
    miejscu mam za wysoką temperaturę.

    Mogę oczywiscie inaczej niz przez adc, ale to mam gotowe i podpiete.

    b.

  • 18. Data: 2016-04-27 08:35:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-04-26 o 21:45, Budyń pisze:

> [...]
    miejscu mam za wysoką temperaturę.

    > Mogę oczywiscie inaczej niz przez adc, ale to mam gotowe i podpiete.

    Najprościej jest mierzyć termistorem w układzie dzielnika napięcia lub w
    mostku.
    Oporność termistora nie może być zbyt mała, bo będzie się sam nagrzewał
    od prądu płynącego przez niego. Natomiast zbyt duża oporność będzie
    pogarszała odporność na zakłócenia.
    Jeżeli wiesz, że nie przekroczysz tych 150 stopni to najczęściej
    stosowanym termistorowym czujnikiem temperatury jest KTY81 który może
    pracować w zakresie od -40 do +150 stopni Celsjusza.
    Ale oczywiście można zastosować dowolny czujnik PTC czy NTC. Niestety
    charakterystyka takich czujników nie jest liniowa, dlatego trzeba
    wprowadzić odpowiednią korekcję.
    Korekcję robi się na 2 sposoby:
    1. (Sprzętowo) poprzez zastosowanie układów kompensacyjnych. W tym
    przypadku trzeba by było sięgnąć do gotowych układów kompensacyjnych.
    Dla przykładu dla czujników platynowych są produkowane specjalne
    wzmacniacze operacyjne XTR103 , XTR105 itp. które nie dość, że
    standaryzują sygnał (jako sygnał wyjściowy napięciowy lub prądowy) to
    jeszcze lianeryzują charakterystykę.
    2. (Programowo) poprzez korektę w oprogramowaniu. Tu można wprowadzić
    korektę poprzez aproksymację lub poprzez przeliczanie wg określonego
    wzoru. Wielu producentów udostępnia oprócz charakterystyk także wzory
    służące do przeliczania charakterystyki. Ponadto są programy
    matematyczne, którymi można znaleźć odpowiedni wzór opisujący prawie
    dowolną krzywą. Wystarczy wprowadzić kilka punktów charakterystyki, a
    program szuka wzoru. Taki wzór później można podstawić do programu aby
    przeliczał.
    Takim programem jest np. DOS-owy Graph. Także i Excel posiada taką
    możliwość.

    Jeżeli chcesz mierzyć temperatury powyżej 150 stopni lub nie masz
    pewności, że nie zostanie przekroczona temperatura 150 stopni to musisz
    pomyśleć o termistorach platynowych Pt100, Pt500 lub Pt1000
    Czujniki te maja charakterystykę najbardziej zbliżoną do liniowej i
    zakres pomiarowy od -200 do ok. + 550 stopni Celsjusza, przy czym o
    maksymalnej temperaturze decyduje sposób łączenia wyprowadzeń. W
    przypadku lutu miękkiego będzie to temperatura ok. 200 stopni. Powyżej
    tej temperatury trzeba już przewody zgrzewać. Zazwyczaj są to przewody
    ze srebra.

  • 19. Data: 2016-04-27 09:08:50
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 27 kwietnia 2016 08:35:25 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > pewności, że nie zostanie przekroczona temperatura 150 stopni to musisz
    > pomyśleć o termistorach platynowych Pt100, Pt500 lub Pt1000

    no wlasnie cos w tym kierunku czytałem, ale wole sie upewniac. Cos wiadomo o
    trwałosci tych elementów? Tak na oko - są wieczne? :-)

    b.

  • 20. Data: 2016-04-27 10:29:34
    Temat: Re: pompa ciepła dla wyskokich temperaturnie
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-04-27 o 09:08, Budyń pisze:

    > no wlasnie cos w tym kierunku czytałem, ale wole sie upewniac. Cos wiadomo o
    trwałosci tych elementów? Tak na oko - są wieczne? :-)

    > b.

    Prawie - o ile nie są narażone na duże wstrząsy i skrajnie wysoką
    temperaturę.
    Czujniki te są zbudowane z bardzo cienkiego drutu platynowego,
    zwiniętego w spiralę, osadzoną w ceramicznym elemencie z otworami lub po
    prostu zaprasowane w ceramice lub zatopione w szkle. Podobnie do tych
    czujników produkowane są także czujniki miedziane i niklowe, ale te
    gorzej trzymają parametry.
    Jak pracowałem w laboratoriach to co miesiąc przez moje ręce
    przechodziło po kilkaset sztuk takich czujników, termopar i
    przetworników, które pracowały w bardzo trudnych warunkach
    przemysłowych. Można powiedzieć, że "zjadłem na nich zęby" ;)

    Tu masz gotowca http://obrazki.elektroda.net/2_1252534946.png
    Z resztą na Elektrodzie jest sporo materiałów dotyczących tych czujników
    i budowy przetworników.
    Swego czasu w starym Radioelektroniku był opisany prosty, a zarazem dość
    dokładny układ przetwornika Pt100 z lianeryzacją na częstotliwość,
    opartego o słynny układ 555 i bodajże układ TTL 74121 lub 74123
    Niestety scalaki serii XTR są dość drogie 40-60zł
    Można też kupić gotowy przetwornik dla Pt100 czy Pt1000 (te są
    najbardziej popularne czujniki) z wyjściem np. 0-5V lub 0-10V,
    ewentualnie 4-20mA. Tyle, że takie gotowe przetworniki to wydatek od
    200zł wzwyż, choć na Allegro ktoś prywatnie sprzedaje przetworniki do
    Pt100 po 79zł :)
    W przypadku wyjścia 4-20mA wystarczy mierzyć spadek napięcia na wpiętym
    w pętlę prądową rezystorze.