  • 11. Data: 2015-04-13 23:06:16
    Temat: Re: przewietrzanie mieszkania - takie tam dyrdymały
    Od: Tomasz <t...@p...fm>

    dzięki wszystkim za słowa otuchy w realizacji własnych pomysłów własnymi
    rękami. Załóżmy że sąsiadom nie przeszkadza że "czerpnę" trochę
    powietrza z klatki, albo na strychu, (dach z dachówek, wiatr hula, ale
    jednak temperatura jest dodatnia przez 99% roku) pojawi się rura i jakiś
    filtr. pytanie czy są jakieś gotowe tanie proste filtry? Coś jak w
    samochodzie, zakładam - działa aż się nie zabrudzi na maksa
    Tyle żeby to powietrze nadawało się do wdychania, żeby materiał
    filtrujący nie okazał się za 30 lat rakotwórczy.
    Jaki duży przepływ powietrza powinien być dla 50m2 mieszkania? Czy da
    się określić że przeciętny wentylator 25 W nie wystarczy, musi być 100W.
    Czy rura fi 50 jako nawiew wystarczy? czy trzeba takie rury jakoś
    czyścić, coś jak klimę w aucie?
    Dzięki
    ToMasz

    PS mam gazowy piec turbo, i taki ciąg kominowy że jak piec nie pali, to
    i tak wentylator się kręci na "cugu". Okap podłączony do komina - tak
    samo - wentylator się kręci, więc chyba go wyjmę i zamontuje jakiś
    system zamykania wentylacji okapowej. Okna plastikowe - ale jakieś
    nieszczelne. Drzwi na klatkę - nowe, marnej jakości - ale podwójna
    uszczelka!

  • 12. Data: 2015-04-14 07:44:50
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-04-13 o 23:06, Tomasz pisze:
> [...]
    > się określić że przeciętny wentylator 25 W nie wystarczy, musi być 100W.
    > Czy rura fi 50 jako nawiew wystarczy? czy trzeba takie rury jakoś

    Strumień powietrza powinien wynosić ok 30 m3 na godzinę NA OSOBĘ. Przy 3
    osobowej rodzinie masz niecałe 100 m3 na godzinę.

    Powietrze w kanale wentylacyjnym powinno biec z prędkością 2-5 m/s.
    Wolniej i szybciej powoduje hałas.

    Standardowe plastikowe kanały FLEX mają średnicę zewnętrzną 75mm i
    pozwalają na strumień do ok 30 m3/h. 3 takie kanały zapewnią strumień
    odpowiedni dla 3 osób w mieszkaniu. Lub jeden odpowiednio większy.

    Odzysk ciepła ze strychu będzie bardzo marny. Praktycznie nie ogrzejesz
    wstępnie lodowatego zimowego powietrza. Lepiej jednak zastosować
    rekuperator. Jakiś mały tani będzie 10x lepszy niż żaden.

    Rekuperator nie powinien stać w miejscu nieogrzewanym i musi mieć odpływ
    wody do rury.

    Filtry w rekuperatorach są tanie. Wymienia się je 1-2 razy w roku. Można
    kupić matę wentylacyjną i sobie docinać. Koszt jednej wymiany filtra to
    kilka pln.

    Wentylatory w rekuperatorach w typowych warunkach pracy pobierają moc
    rzędu 20W, ale puszczone "na maksa" przy strumieniu np. ok 300 m3/h
    pobierają grubo ponad 100W.

    --
    MN

  • 13. Data: 2015-04-14 10:25:29
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 kwietnia 2015 23:06:19 UTC+2 użytkownik Tomasz napisał:

    > powietrza z klatki, albo na strychu, (dach z dachówek, wiatr hula, ale
    > jednak temperatura jest dodatnia przez 99% roku) pojawi się rura i jakiś

    Zastanawia mnie zawsze w takich postach, ze piszacy zaklada, ze skoro
    jest gdzies temperatura dodatnia to zawsze taka bedzie i zawsze bedzie
    mial jakies zyski :-) Jak zaczniesz wentylowac ta przestrzen to po paru
    godzinach / dniach temperatura osiagnie prawie temp. zewnetrzna. Tym bardziej
    jak to goly strych. I wszystkie zyski i kombinowanie jak krew w piach... :-)

    A w lato bedziesz ladnie grzal mieszkanie zasysajac 60-70stC :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 14. Data: 2015-04-14 13:59:12
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 14 kwietnia 2015 10:25:30 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > jak to goly strych. I wszystkie zyski i kombinowanie jak krew w piach... :-)
    >
    > A w lato bedziesz ladnie grzal mieszkanie zasysajac 60-70stC :-)

    Do pompy ciepła korzystam z powietrza ze strychu. Nie udało mi się stwierdzić że w
    wyniku jej działania spada temperatura na strychu.

  • 15. Data: 2015-04-14 15:05:11
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 14 kwietnia 2015 13:59:13 UTC+2 użytkownik k...@g...com napisał:

    > Do pompy ciepła korzystam z powietrza ze strychu. Nie udało mi się stwierdzić że w
    wyniku jej działania spada temperatura na strychu.

    Czyli strych generuje nieograniczona ilosc ciepla z nieustalonego zrodla? :-)
    Pompa ciepla tylko przenosisz cieplo z jednego miejsca do drugiego. A jak
    zabierasz cieplo z jakiegos miejsca to te robi sie chlodniejsze :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 16. Data: 2015-04-14 15:35:09
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 14 kwietnia 2015 15:05:12 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > Pompa ciepla tylko przenosisz cieplo z jednego miejsca do drugiego. A jak
    > zabierasz cieplo z jakiegos miejsca to te robi sie chlodniejsze :-)

    Źródło jest. To między innymi ja. To kanał wentylacyjny z kuchni knajpy jaka jest w
    budynku. To Słońce. Dach kryty czarną papą. Przy kilkuset metrach kwadratowych
    sprawność takiego dachowego kolektora może być bardzo niska ale nadrobione to jest
    powierzchnią. To również mój sąsiad co palcem kółka przy skroni kręcił jak 25 lat
    temu, jak się wprowadziliśmy, zobaczył że przed pierwszą zimą ułożyłem 10 centymetrów
    styropianu na polepie nad mieszkaniem. W następnym roku kręcił już kółka z dwóch
    stron głowy bo dołożyłem 20 cm wełny. On zamiast tego wstawił kominek z
    rozprowadzeniem powietrza. Jak jest poniżej zera to spala w nim 4 paczki brykietu
    dziennie. A ja jak nie miałem pompy przy podobnym metrażu i temperaturze mniej niż
    paczkę.

  • 17. Data: 2015-04-14 15:36:30
    Od: w...@g...com

    > Czyli strych generuje nieograniczona ilosc ciepla z nieustalonego zrodla? :-

    Żródło jest ustalone - straty ciepła przez przegrodę zwaną STROPem.

    pzdr
    Bogdan

  • 18. Data: 2015-04-14 22:54:00
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 14 kwietnia 2015 15:36:31 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:

    > Żródło jest ustalone - straty ciepła przez przegrodę zwaną STROPem.

    Wiec lepiej ograniczyc te straty kladac chocby kawalek welny na stropie,
    zamiast pompowac cieplo :-) To tak jakby zamiast zakleic dziure w wiadrze
    podlaczac pompe wodna i pompowac ja spowrotem do wiadra :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2015-04-14 23:38:10
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 14 kwietnia 2015 22:54:01 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > zamiast pompowac cieplo :-) To tak jakby zamiast zakleic dziure w wiadrze
    > podlaczac pompe wodna i pompowac ja spowrotem do wiadra :-)

    Przykład z życia. Ćwierć wieku temu ociepliłem sufit. Zamiast kilku kilowatów na
    godzinę straty ograniczyłem do kilkuset watów na godzinę. Sąsiad tego nie zrobił bo
    jak twierdzi nie będzie właścicielowi domu nic dawał. Przez ostatnie 20 lat spalił z
    50 ton brykietu żeby mieć ciepło. A i tak w duże mrozy nie był w stanie nagrzać
    powyżej dwudziestu stopni. Przez 20 lat na brykiet wydał z 40 tysięcy. Ja w tym
    czasie wydałem na opał z 8000. Jak by ocieplił strop to maksymalnie w przeciągu
    trzech lat inwestycja by mu się zwróciła na opale. W kieszeni by mu zostało 30
    tysięcy. O tym ile mniej by się natargał brykietu nie wspomnę. Ale nie ociepli bo
    nic właścicielowi, kamienicznikowi i oczywiście żydowi nie da.

  • 20. Data: 2015-04-16 06:52:26

    > Wolniej [...] powoduje hałas.

    A to ciekawostka :-o

    > Standardowe plastikowe kanały FLEX mają średnicę zewnętrzną 75mm

    Takie średnice to w kanalizacji scieków.