  • 1. Data: 2019-07-26 18:12:28
    Temat: ręczny zraszacz ogrodowy o dużej wydajności
    Od: "brunet.wp" <b...@g...com>

    Witam,

    mam chyba z 6 różnorakich ręcznych zraszaczy
    ogrodowych (w tym kilka częściowo zepsutych), ale
    każdy z nich ma dosyć słabą wydajność (strumień
    wody). Brakuje mi takiego o dużej wydajności, aby
    ta woda po prostu leciała pełnym lub prawie pełnym
    strumieniem.

    Na końcu węża (3/4 cala) rzeczywisty strumień wody
    to ok. 33-35 l/min (notabene dziwne, że tak mało
    skoro pompa hydroforowa ma nominalną wydajność 60
    l/min - JY1000 Omnigena, a wysokość podnoszenia
    stosunkowo niewielka, ze 3 m od lustra wody i w
    poziomie rura od studni do pompy ma ok. 6 m). Ale
    mniejsza o to, chciałbym aby ze zraszacza leciało
    to 33-35 l/min, może ciut mniej jeśli zraszacz
    musi trochę stłumić strumień aby uzyskać jego
    rozproszenie.

    Chodzi mi też o to aby:
    1. Pompa cały czas pracowała, a nie jak obecnie
    taktowała (jest zbiornik 24 l).
    2. Szybciej podlać ogródek.

    Podlewanie samym wężem albo dwoma zraszaczami
    jednocześnie już przerabiałem. System nawodnienia
    będzie, ale jeszcze nie teraz. Zmiana węża, pompy,
    studni nie wchodzi w grę. Zrobienie zraszacza
    samodzielnie - ostateczność.

    Szukam odpowiedniego zraszacza, może ktoś posiada
    i mógłby wskazać odpowiedni model.

    Pozdrawiam,
    Brunet

  • 2. Data: 2019-07-26 19:18:35
    Temat: Re: ręczny zraszacz ogrodowy o dużej wydajności
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 26 lipca 2019 11:13:02 UTC-5 użytkownik brunet.wp napisał:
> [...]
    > studni nie wchodzi w grę. Zrobienie zraszacza
    > samodzielnie - ostateczność.
    >
    > Szukam odpowiedniego zraszacza, może ktoś posiada

    rozwierc otwory w tanim plastikowym zraszaczu.

    To ze pompa ma wydajnosc i wysokosc podnoszenia nie znaczy ze cisnienie na koncu weza
    bedzie wysokie.

    Zrob sobie test, zakryj koniec weza reka, zobacz jak daleko wtedy strumien siega i
    trzymajac w ten sam sposob napelnij wiadro.
    Jak uzyskasz nadal te 33l w minute to znaczy ze tylko kwestia wielkosci otworkow w
    zraszaczu gra role (o ile nie jest masakrycznie spaprany i nie ma w srodku otworu 1/4
    cala - jakies 99% tego co znajdziesz w kastoramie).

    Szukaj takich co maja krociec 3/4 lub przynajmniej 1/2 cala - moze cos napasujesz.

  • 3. Data: 2019-07-27 23:08:39
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-07-26 o 18:12, brunet.wp pisze:
> [...]
    >
    > Na końcu węża (3/4 cala) rzeczywisty strumień wody to ok. 33-35 l/min
    > (notabene dziwne, że tak mało skoro pompa hydroforowa ma nominalną

    Tyle, że te 60l/min to ona ma jak na wyjściu ma zerowe ciśnienie czyli
    zerowe podnoszenie. Reasumując, kiedy do pompy tej nie masz podłączonego
    żadnego węża, a wylot jest w pełni otwarty i woda po prostu wylewa się
    tuz przy pompie. Każdy wąż podłączony do pompy i każda złączka stawiają
    opór. Im cieńszy wąż tym większy opór i tym samym większe ciśnienie za
    pompą, co odpowiada podnoszeniu. Im większy opór tym mniejsza wydajność.

    Zobacz sobie na wykres tej pompy:

    http://www.omnigena.pl/obrazki/Image/wykres%20JY.JPG

> [...]
    > jego rozproszenie.
    >
    > Chodzi mi też o to aby:
    > 1. Pompa cały czas pracowała, a nie jak obecnie taktowała (jest

    Trzeba było kupić pompę bez zbiornika z wyłącznikiem BRIO SK-13

    Pompa wtedy po odkręceniu kranu/zraszacza zaczyna pracować i pracuje
    non-stop i jeszcze przez chwilę po zakręceniu kranu/zraszacza.

> [...]
    > samodzielnie - ostateczność.
    >
    > Szukam odpowiedniego zraszacza, może ktoś posiada i mógłby wskazać

    Oczekujesz rzeczy niemożliwych.

    Po prostu pompa Omnigena JY-1000 jest za mało wydajna przy takim
    układzie jak masz i nie oczekuj cudów. Tak się składa, że mam taką pompę
    z wyłącznikiem BRIO i d.... nie urywa. Podlewając pistoletem niewielką
    strugą, woda leci na ok. 10m, ale po przełączeniu na zraszacza
    wielostrumieniowy woda leci niewiele lepiej jak z konewki. Mam też pompę
    MH1800, ale używam ją do innych celów.

    Aby nie tracić na przepływie i na ciśnieniu, wodę musisz poprowadzić
    odpowiednio grubym wężem, a wydajność pompy musi być dopasowana do
    wydajności zraszacza.

  • 4. Data: 2019-07-28 11:35:06
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 26.07.2019 o 18:12, brunet.wp pisze:
> [...]
    >
    > Na końcu węża (3/4 cala) rzeczywisty strumień wody to ok. 33-35 l/min
    > (notabene dziwne, że tak mało skoro pompa hydroforowa ma nominalną
    Wydajność pompy podaje się przy zerowej wysokości podnoszenia, a
    wysokość podnoszenia przy zerowej wydajności, tak więc wygląda, że z
    pompą jest wszystko ok.
    Co do zraszacza, to poszukaj pod hasłem zraszacz grzybek.
    Na przykład takie coś:
    https://imged.pl/zraszacz-statyczny-grzybek-na-waz-q
    -wyp-12131558.html
    To jedyny zraszacz, jaki znam, który nie dławi przepływu.
    Niestety, jak go adaptujesz, jako zraszacz ręczny, to nie wiem.
    Kolega na działce ma kiepskie ciśnienie wody i u niego podpatrzyłem ten
    zraszacz. Montuje go na kiju ok. 1,5 metra wysokości i ustawia pionowo.
    Jak już jedno miejsce się nawodni, to przestawia obok i tak dalej.
    Jacek