  • 21. Data: 2014-01-26 02:23:45
    Temat: Re: temperatura wody
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 26 stycznia 2014 01:26:53 UTC+1 użytkownik Grzegorz napisał:

> [...]
    >
    > gabarytowo duża. Ale składała by się z takich samych elementów
    >
    > podstawowych, kawałków drutu. Produkcja takiej baterii złożonej z
    >
    > powtarzalnych elementów da się łatwo zmechanizować. Przy zmechanizowaniu
    >
    > produkcji koszt produkcji to w zasadzie koszt drutu i kilku innych
    >
    > tanich na 1 sztukę komponentów. To czy w niej było by 500 czy 50000
    >
    > pojedynczych ogniw jest szczegółem bez znaczenia jeśli patrzy się na to
    >
    > od strony produkcji. Jak zgrzać dwa druty na sekundę to 3600 ogniw na
    >
    > godzinę wyjdzie. Ale sekunda to bardzo długo. Na sekundę da się zgrzać

    dukte/mikro-kwk/Vitotwin_300-W.html

    > A teraz Ty zaprezentuj swoje rozwiązanie w praktyce,
    >
    > g.
    Z całym szacunkiem ale o co chodzi. Jak widzę coś napisane w tym delikatnym i
    melodyjnym języku to się czuję jak bym czytał że za jednego niemca zostanie na rynku
    powieszonych 20 bandytów. Mój pomysł dotyczy zrobienia autonomicznego systemu z pompą
    zasilaną baterią termoelektryczną karmiącą się odpadowym ciepłem z pieca albo kotła
    jak kto woli. Wyciągnięcie dwudziestu pięciu watów ze spalin nie jest jakąś
    abstrakcyjnie dużą wielkością. Tam zapewne silnik Stirlinga napędza pompę ciepła.
    Dobrze zgaduję?

  • 22. Data: 2014-01-26 10:19:58
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-01-26 00:40, k...@g...com pisze:
> [...]
    sama. Upierdliwe jest pierwsza regulacja temperatury w pomieszczeniach bo regulacja w
    jednym pomieszczeniu z reguły zakłóca to co zostało wcześniej wyregulowane. Ale
    metodą prób i błędów da się wyregulować wielkość przepływu w rozsądnym czasie. Kiedyś
    temperatury na piecu pilnował człowiek, bo za rozkład temperatur odpowiedzialna była
    pierwsza regulacja i potem nic się już przy kaloryferach nie kręciło. Kolejnym etapem
    było wyposażenie kotła w prosty regulator cugu z termostatem. Dzisiaj można po
    wstępnej regulacji zaworami utrzymywać właściwe temperatury zaworami
    termostatycznymi. Jedyna wada systemu grawitacyjnego to duże średnice rur na wylocie
    i dolocie do kotła czy pieca jak kto woli. Średnica oczywiście maleje w miarę jak
    odchodzą rury do kolejnych odbiorników i rośnie w miarę zbliżania się powrotu do
    pieca. Systemy grawitacyjne są genialne w prostocie i działaniu. Jednak do
    zaprojektowania wymaga
    zaprojektować, wykonać i uruchomić albo już nie pracują albo nie żyją. A `szkoda bo z
    wyjątkiem grubszych rurek system grawitacyjny ma same zalety. Zwłaszcza dzisiaj jak
    są piece ( albo kotły jak kto sobie winszuje) potrafiące utrzymywać temperaturę, z
    podajnikami paliwa itp. Na dodatek umożliwiające regulację temperatury wody w
    zależności od temperatury zewnętrznej. Teraz nie uczeni systemu grawitacyjnego
    projektanci wszystkim jak leci winszują ogrzewanie z pompami nie licząc się z tym że
    pompy co jakiś czas wymagają wymiany i zużywają niepotrzebnie prąd.

    > A z z jakigo powodu malała ilość opalu? Przecież nie dlatego ze po dołożeniu pompki
    spadało zapotrzebowanie budynku na ciepło.

    Z tego powodu, że dom nie jest przegrzewany i pod sufitem nie gromadzi
    się przegrzane powietrze, a jak wiadomo straty przez przegrodę zależą od
    różnicy temperatur pomiędzy stronami przegrody.
    Ponadto dla pracy grawitacyjnej potrzebna jest wysoka temperatura wody
    CO, a wysoka temperatura w kotle to większe straty kominowe, bo spaliny
    siłą rzeczy muszą mieć wyższą temperaturę. Poza tym w instalacji
    grawitacyjnej jest duża różnica pomiędzy temperaturą zasilania, a
    powrotu. Niska temperatura powrotu powoduje korozję niskotemperaturową
    kotłów. Wymuszając obieg CO pompą, podnosi się temperaturę powrotu,
    chroniąc tym samym kocioł przed korozją. Warto jest jeszcze do całości
    obiegu dodać zawór mieszający trójdrożny, aby nie obniżać temperatury
    kotła poniżej 58 stopni, co przyczynia się do szybkiej jego korozji.
    Taki zawór może być tak zamontowany, że podczas pracy pompy obniża
    temperaturę wody CO, a w przypadku wyłączenia pompy jest on pomijany.
    Dodatkowym plusem wymuszonego obiegu jest to, że grzejniki grzeją całą
    powierzchnią, oddając dużo większą moc niż w przypadku grawitacji.

  • 23. Data: 2014-01-26 11:02:22
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]

    > energii zużytej przez pompkę i w realnej perspektywie czasowej dające
    > amortyzację nakładów w postaci instalacji pompki.
    Nieśmiało zapytam: skąd niby to zmniejszenie zużycia opału po dołożeniu pompki?
    Budynek mniej enrgożerny od po dołączeniu pompki się nie zrobi raczej.
    Mógłbys rozinąć troszkę szerze to co napisałaeś? o ciekawa teoria;)

  • 24. Data: 2014-01-26 11:07:24
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    > siłą rzeczy muszą mieć wyższą temperaturę. Poza tym w instalacji
    > grawitacyjnej jest duża różnica pomiędzy temperaturą zasilania, a

    Mieszkałem w kilku domach z instalacą grawitacyjną i na kotle wystarczyło że było
    70stC aby działała. W instalacjach z pompami ponitemperatura podobna mniej więcej
    jest b przecież "unkt rosy"
    Dom ma jakies tam zapotrzebowanie na ciepło i w sumie bez znaczenia jak mu tą energię
    dostarczymy czy grawitacyjnie czy pompkami.

  • 25. Data: 2014-01-26 11:18:02
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Kris wrote:

> [...]
    > się nie zrobi raczej.
    > Mógłbys rozinąć troszkę szerze to co napisałaeś? o ciekawa teoria;)

    może to wynikać choćby z obniżenia temp na piecu, szybszy obieg to
    niższa temp przy tej samej energii, zimniejsze spaliny i wyższa
    sprawność pieca

    jeffrey

  • 26. Data: 2014-01-26 14:09:37
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-01-26 11:07, Kris pisze:
> [...]
    > Dom ma jakies tam zapotrzebowanie na ciepło i w sumie bez znaczenia jak mu tą
    energię dostarczymy czy grawitacyjnie czy pompkami.

    A ja mieszkam w domu gdzie mam instalację grawitacyjną oraz pompę CO i
    widzę ile spalam węgla kiedy pracuje sama grawitacja, a kiedy pracuje pompa.
    W moim przypadku zamontowanie pompy CO oraz przede wszystkim
    rozbudowanej automatyki dało ok. 40% oszczędności opału.
    Różnice przy pracującej lub wyłączonej pompie CO są na poziomie ok. 10-15%

    > Niska temperatura powrotu powoduje korozję niskotemperaturową

    Dlatego trzeba stosować zawory mieszające, które obniżają temperaturę
    wody w obiegu CO.

  • 27. Data: 2014-01-26 14:13:00
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 26.01.2014 o 11:18 Jeffrey <s...@w...onet.pl>
    pisze:

    > może to wynikać choćby z obniżenia temp na piecu, szybszy obieg to
    > niższa temp przy tej samej energii, zimniejsze spaliny i wyższa
    > sprawność pieca
    I szybciej zajechany piec przez korozję. Najgłupszym pomysłem jest dawanie
    do instalkacji grawitacyjnej pompki. Duża ilość wody w obiegu i popka
    powodują że piec pracuje kilkakrotnie dłużej w kondesacji niż bez pompki.
    Dobrze zrobiona grawitacja 'startuje' już przy 40st woda się powoli
    nagrzewa i opuszcza piec, zimna powoli dopływa, wilgoć w piecu się prawie
    nie kondensuje i grzeje on lata. W moim domu rodzinnym od 1978 do teraz
    jest dopiero drugi piec CO, to jest właśnie zasługa obiegu grawitacyjnego.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 28. Data: 2014-01-26 14:15:21
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 25.01.2014 o 16:15 Dariusz K. Ładziak
    <d...@n...pl> pisze:

> [...]
    > energii zużytej przez pompkę i w realnej perspektywie czasowej dające
    > amortyzację nakładów w postaci instalacji pompki.
    Bajki, pompka zmniejszyła zapotrzebowanie domu na ciepło?
    czy też instalacja była tak skopana że na piecu musiało być 90 aby
    cokolwiek grzała?

    > Pchanie cyrkulacji jedynie gradientami temperatury wymuszanymi przez
    > piec to jedna z droższych metod utrzymania cyrkulacji.
    Bzdura.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 29. Data: 2014-01-26 14:29:45
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

  • 30. Data: 2014-01-26 16:53:12
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    > Dodatkowym plusem wymuszonego obiegu jest to, że grzejniki grzeją całą
    > powierzchnią, oddając dużo większą moc niż w przypadku grawitacji.

    Kwestia korozji niskotemperaturowej stosunkowo mało dotyczy kotłów
    węglowych. Na etapie spalania wstępnego (długopłomieniowego) wydziela
    się większość siarki stanowiącej najistotniejszy czynnik korozji
    niskotemperaturowej. Ale na tym etapie moc paleniska jest na tyle duża
    że już sam gradient temperatury w ściankach płomieniówek w zasadzie
    wyklucza kondensację wody. Na dokładkę z węgla wiele wody się nie
    wydzieli... A na późniejszych etapach siarki już wychodzi w spalinach
    niewiele, wody praktycznie nic - więc i korozja zbyt szybko nie idzie.

    Natomiast w kotach na olej opałowy sytuacja jest znacznie gorsza -
    równomierne, ciągłe dostarczanie tlenków siarki i duża wilgotność spalin
    powodują, że korozja niskotemperaturowa żre aż chrupanie słychać.
    Zetknąłem się z opisem przypadku gdzie kocioł olejowy bez bypassu uległ
    przeżarciu w jeden sezon grzewczy...

    Podobna sytuacja jest też w kotłach gazowych - mieszanka propan-butan
    nie jest zbyt dokładnie odsiarczana (i to celowo), metan jest wtórnie
    nasiarczany - dla bezpieczeństwa, żeby zapachu nabrał. A wody dają w
    spalinach znacznie więcej (metan praktycznie dwa razy więcej) jak olej
    opałowy.

    --
    Darek