  • 1. Data: 2015-11-15 10:28:16
    Temat: zbiornik przeponowy - spuszczanie wody z instalacji
    Od: Bartosz Radwan <b...@s...info>

    Cześć,

    chcę wykonać instalację wodną w budynku, który będzie eksploatowany
    przez cały rok (więc także w zimie), ale okresowo (weekendy).

    Oczywistym problemem jest zamarzanie wody w rurach przy spadku
    temperatury poniżej 0°C, a najprostszym rozwiązaniem jest chyba
    spuszczenie wody z instalacji.

    Pytanie 1: Czy z instalacji ze zbiornikiem przeponowym będę w stanie
    spuścić całą wodę odkręcając wszystkie kurki w instalacji? Czy istotne w
    tym kontekście jest, czy zbiornik będzie poziomy, czy pionowy (tj. taki,
    który króciec podłączeniowy ma w najniższym punkcie zbiornika)?

    Pytam, ponieważ w typowym zbiorniku przeponowym nie wyobrażam sobie
    zaworu "odpowietrzającego", który zapewniłby dopływ powietrza na miejsce
    spuszczanej wody - chyba, że ciśnienie powietrza w zbiorniku jest na
    tyle duże, by wypchać z niego całą wodę?

    Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że w czasie spuszczania wody muszę
    wyłączyć automatykę sterującą pompą, tak, by pompa się nie włączała w
    czasie samego spuszczania i po nim, a także że muszę spuścić wodę z
    części instalacji zasilającej zbiornik - w tym celu mam zawór spustowy w
    studzience poniżej strefy przemarzania.

    Pytanie 2: czy dobrze kombinuję, że aby mógł spuścić całą wodę w rur,
    muszę je tak prowadzić, by unikać syfonów, a więc prowadzenie rur w
    wylewce odpada? Czy powinienem prowadzić rury z zapewnieniem delikatnego
    spadku?

    Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

    Bartek

  • 2. Data: 2015-11-15 10:43:58
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Oczywistym problemem jest zamarzanie wody w rurach przy spadku
    > temperatury poniżej 0°C, a najprostszym rozwiązaniem jest chyba
    > spuszczenie wody z instalacji.
    nie. jest to kłopotliwe, szkodzi samej instalacji, a napełnianie jest
    uciążliwe. Lepiej byłoby nalać do instalacji "boryga". druga sprawa to
    fakt, że jeśli planujesz "zalać" ową instalacje CO, to z czego? wiadrem
    ze studni? Jeśli masz w tym domku wodę, kanalizację to ona też
    zamarznie! No chyba że masz jakiś "nadzór" nad podgrzewaniem
    elektrycznym. Wogóle trzeba by się zastanowić, czy ogrzewanie
    elektryczne nie będzie lepsze. Prąd jest droższy od gazu, ale doliczając
    (w Twoim przypadku) pewne zabawy z wodą/cieczą chłodzącą...

    ToMasz

  • 3. Data: 2015-11-15 10:48:04
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 15 listopada 2015 10:43:59 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:

    > nie. jest to kłopotliwe, szkodzi samej instalacji, a napełnianie jest
    > uciążliwe. Lepiej byłoby nalać do instalacji "boryga".

    Do instalacji wodnej?? :-) Ma pic wode z borygo?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2015-11-15 10:52:07
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 15 listopada 2015 10:28:18 UTC+1 użytkownik Bartosz Radwan napisał:
> [...]
    > muszę je tak prowadzić, by unikać syfonów, a więc prowadzenie rur w
    > wylewce odpada? Czy powinienem prowadzić rury z zapewnieniem delikatnego

    uklad CO napelnic glikolem, a instalacje wody pitnej przemyslec zeby po otwarciu
    kranow i zaworu w piwnicy cala splynela.

    b.

  • 5. Data: 2015-11-15 10:52:54
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

> [...]

    > Oczywistym problemem jest zamarzanie wody w rurach przy spadku
    > temperatury poniżej 0°C, a najprostszym rozwiązaniem jest chyba

    Zrob instalacje z rur polibutylenowych - one sa odporne na zamarzanie i
    rozmarzanie - sa elastyczne, latwo sie je uklada. Do tego na dlugosci rury
    zamontowalbym elektryczny kabel grzejny, ktory rozmrozilby wode w srodku
    przy jej ew. zamarznieciu. Dobrze zaizoluj calosc i zapomnij o jakims
    spuszczaniu wody, to klopotliwe :) Do odplywu musisz zastosowac syfony
    suche. Nie mam doswiadczenia ale normalny tez Ci zamarznie i moze go
    rozwalic, a jak wode wypchasz to bedzie smierdziec z kanalizacji / szamba :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2015-11-15 11:15:50
    Od: Bartosz Radwan <b...@s...info>

    On 15.11.2015 10:43, ToMasz wrote:
    > nie. jest to kłopotliwe, szkodzi samej instalacji, a napełnianie jest
    > uciążliwe. Lepiej byłoby nalać do instalacji "boryga". druga sprawa to
    > fakt, że jeśli planujesz "zalać" ową instalacje CO, to z czego? wiadrem

    Sprecyzuję - chodzi o instalacje wody do picia/mycia CO nie ma.

    > trzeba by się zastanowić, czy ogrzewanie elektryczne nie będzie lepsze.
    Rozważam owiniecie rury doprowadzajcej wodę na odcinku od fundamentu do
    zbiornika przewodem grzewczym sterowanym termostatem, dla którego
    sygnałem wejściowym była by temperatura na zewnątrz. Cel - eliminacja
    konieczności spuszczania wody w studzience z zaworem spustowym - w
    zimie, pod warstwą 1m śniegu ("domek w górach ;>") to może być
    upierdliwe. U kumpla takie rozwiązanie sprawdza się doskonale.

    Bartek

  • 7. Data: 2015-11-15 11:26:31
    Od: Bartosz Radwan <b...@s...info>

    On 15.11.2015 10:52, Adam Sz. wrote:
    > Zrob instalacje z rur polibutylenowych - one sa odporne na zamarzanie i
    > rozmarzanie - sa elastyczne, latwo sie je uklada. Do tego na dlugosci rury
    Dzięki za sugestię.

    > zamontowalbym elektryczny kabel grzejny, ktory rozmrozilby wode w srodku
    > przy jej ew. zamarznieciu. Dobrze zaizoluj calosc i zapomnij o jakims
    > spuszczaniu wody,

    Rozważałem podgrzewanie całości, ale wykluczyłem.

    Kabel grzewczy jak najbardziej rozważam, ale tylko na krótkim odcinku
    rusy - zasilającej zbiornik. Całość instalacji to będzie około 15m rur +
    zbiornik przeponowy (planuję 50l) + mały bojler (10l). Wydaje mi się, że
    dogrzewanie całości w trybie ciągłym to już spora moc pobierana
    (pesymistyczne scenariusz) przez 3...5 mcy w roku ("domek w górach ;>").

    Do podgrzewania (tylko nieco powyżej 0°C) wody w boilerze potrzebowałbym
    jakiejś automatyki z pomiarem T wody w boilerze i sterowaniem prądem
    grzałki - robi się z tego duża rzeźba, i skomplikowany i awaryjny system.

    Biorąc pod uwagę, że budynek jest używany okresowo i przez większość
    czasu stoi pusty raczej wykluczam takie rozwiązanie jako zbyt kosztowne
    i ryzykowne, przez co nieuzasadnione.

    Bartek

  • 8. Data: 2015-11-15 12:55:22
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 15 listopada 2015 11:26:32 UTC+1 użytkownik Bartosz Radwan napisał:

    > Do podgrzewania (tylko nieco powyżej 0°C) wody w boilerze potrzebowałbym
    > jakiejś automatyki z pomiarem T wody w boilerze i sterowaniem prądem
    > grzałki - robi się z tego duża rzeźba, i skomplikowany i awaryjny system.

    Dlaczego skomplikowany? Najprostszy termostat i grzalka za stowe :)
    Jak bojler dobrze ocieplisz i bedziesz grzal do powiedzmy 5stC, to straty
    energii beda praktycznie zadne. Pewnie pare zlotych na caly sezon. O ile w
    ogole zamarznie, nie napisales gdzie ten domek i czy murowany, czy szkielet,
    a to tez ma znaczenie. Jak murowany to jest szansa, ze w ogole grzalka
    nie bedzie potrzebna i nic nie zamarznie :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2015-11-15 14:23:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Po co glikolem? Chyba tylko żeby drozej było. Woda z glikolem. W necie sa tabelki ile
    glikolu i jaka temperatura zamarzania. Sam glikol szybciej zmieni stan skupienia niż
    woda z glikolem. Co prawda nie zwiększa objętości ale woda z glikolem od pewnego
    stężenia glikolu tez nie zwiększa objętości przy zamarzania.

  • 10. Data: 2015-11-15 16:16:22
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-11-15 o 11:26, Bartosz Radwan pisze:
> [...]
    > dogrzewanie całości w trybie ciągłym to już spora moc pobierana
    > (pesymistyczne scenariusz) przez 3...5 mcy w roku ("domek w górach ;>").
    Do tego co Adam napisał dodałbym tyle że rur nie rozsadzi jak nie będzie
    ciśnienia, czyli na przyłączu dajesz dwa zawory, 1 zamyka wodę i do
    niego musisz grzać rurę, drugi spuszcza ciśnienie z instalacji, to
    wystarczy, nie trzeba całej opróżniać, bojlera nie dawaj bo musiałbyś go
    opróżniać lepiej podgrzewacz przepływowy, co prawda jego też musisz
    opróżnić ale mniej wody stracisz. Ale nadal jest problem z syfonami,
    ubikacją, spłóczką więc nie wiem czy nie taniej będzie jakiś
    olejak/kaloryferek z termostatem postawiony na środku aby utrzymywał w
    domku te 5 czy 7st. Jak to dobrze zrobisz to może działać bezobsługowo
    i być bezpieczne.

    --
    Pozdr

    Janusz_K