  • 411. Data: 2020-08-15 18:39:20
    Temat: Re: Co wybrać?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 15 Aug 2020 18:31:27 +0200, Mateusz Viste napisał(a):

    > No to karabin w dłoń.

    Zadałeś sobie sporo trudu z tą wiki, szkoda jedynie że nic z tego nie
    pojąłeś. Zabrakło chwili zastanowienia, zwyciężyła chęć dowalenia
    rozmówcy :)
    Ale jeszcze masz szansę, pomyśl trochę. Nie chce mi się pisać eseju by
    ci moją myśl przybliżyć.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 412. Data: 2020-08-15 18:45:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Obecnie jest tak, że leży w rękach tych, którzy patrzą wyłącznie
    > na własny interes, niewiele wkładają a wyciągają ręce po socjal+.

    W postulowanym modelu też przecież ma to zależeć od tych, którzy
    patrzą wyłącznie na własny interes. Z mojego punktu widzenia różnica
    niewielka -- więc wolę nie ryzykować zmiany.

    > A ja zupełnie odwrotnie.

    Wiem. Jak ktoś traci zaufanie do siebie, to źle z nim.

> [...]
    > w proporcjach wkładu.
    >
    > Jeśli panu Jarkowi wszystko jedno, ale płacić za nic nie będzie, to pan
    > Rysio stawia sobie co chce. Ew. konsultuje z panem Jarkiem, jeśli ma w
    > tym jakiś dalszy interes (np. stosunki sąsiedzkie - NIE KIKI, JA NIE O
    > TYM).
    >
    > Jeśli pan Jarek nie chce płotu, to pan Rysio płaci, stawia sobie co
    > chce, ale na swoim terenie, coby nie naruszyć własności prywatnej pana
    > Jarka (ani innych regulaminowych rzeczy, typu zasłanianie widoku, płot
    > z malunkami krowich odbytów czy tym podobne).

    Tyle rozmaitych analiz, algorytmów z wieloma if-ami, z naszego punktu
    widzenia zupełnie zbędnych. Myśmy się kierowali maksymalizacją dobra:
    wspólnego, własnego i sąsiedzkiego.

    > Jeden kontrakt ostatnio się skończył. Zadziałało?

    Zadziałało. Z tym że tym razem to nie ja rozliczałem. Rozliczający
    zrobili jak uważali -- i będą tak mieli. Warto wspomnieć, że tydzień
    temu rozliczali też sąsiedzi, ale znany jest tylko rezultat częściowy.
    Wszyscy są zgodni co do tego, że wynik był 8:2, ale zaistniał spór,
    dla kogo było 8, dla kogo 2. Mówią, że coś się w systemie zepsuło,
    jakieś sprzęta do liczenia, czy cóś. To nowa sytuacja, bo poprzednio,
    jak było 9:1, to *absolutnie nikt* tego wyniku nie kwestionował.
    A przecież teraz i pięć lat temu rozliczali ci sami ludzie. Trzeba
    dobrze się temu przyglądać i uczyć się -- u nas następnym razem też
    weryfikowć będą ci sami.

    Jarek

    --
    Czy powieszą na latarniach,
    czy potrafią wam wybaczyć,

  • 413. Data: 2020-08-15 19:04:33
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-15 o 18:39 +0200, Jacek Maciejewski napisał:

    > Zadałeś sobie sporo trudu z tą wiki, szkoda jedynie że nic z tego nie
    > pojąłeś. Zabrakło chwili zastanowienia, zwyciężyła chęć dowalenia
    > rozmówcy :)

    Dowalenia? To nie ja mówiłem o rozstrzeliwaniu...

    > Ale jeszcze masz szansę, pomyśl trochę. Nie chce mi się pisać eseju by
    > ci moją myśl przybliżyć.

    Napisz, chętnie przeczytam. Śmiech to zdrowie.

    Mateusz

  • 414. Data: 2020-08-15 19:07:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    KIKI napisał:

    > Ale słowo homofobia to nowomowa. To po prostu sprzeciwianie się
    > sprzecznym z naturą kontaktom seksualnym, które od zarania dziejów były
    > piętnowane i niejednokrotnie karane śmiercią. Do dzisiaj wg. Wikipedii:
    >
    > "
    > Współcześnie prawo przewidujące kary za kontakty homoseksualne jest
    > obecne w 74 krajach i terytoriach świata. W 47 krajach i terytoriach
    > karane są zarówno kontakty między kobietami, jak i mężczyznami, a w 28
    > tylko kontakty seksualne między mężczyznami.
    > "

    O tempora! Już nam kraje muzułmańskie za przyklad dają i wzorować
    się każą! Powoli zaczynam wierzyć w ofensywę islamu. U nas w Rzplitej
    nigdy tego nie było. Każdy szlachcic tym sie chlubił, że w złotej
    wolności sąsiad jego może być nawet sodomitą, a i tak mu włos z głowy
    nie spadnie. W Drugiej RP podobnie -- kraj nasz był wyjątkiem na tle
    Europy, zaraz po pierwszej wojnie może nawet jedynym. Teraz robią
    jakieś coroczne rankingi homofobii krajów Europy, w ostatnim wyszło,
    że jesteśmy liderem. Gdyby tak Alana Turinga poprosić o zrobienie
    podobnego zestawienia (liczyć to on umiał) -- to by nas umieścił
    gdzieś w ogonie. I byłby pewnie zdumiony, gdyby mógł przenieść się
    teraźniejszość i zobaczyc jak to dzisiaj wygląda. Ja też nieraz
    zachodzę w głowę, bo nie wiem co się z tym narodem porobiło.

    Jarek

    --
    Paść może i Naród wielki; zniszczeć nie może, tylko nikczemny!

  • 415. Data: 2020-08-18 02:13:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-08-15, Mateusz Viste <m...@x...invalid> wrote:

    > Ale odpowiadasz na jego dzikie teorie pisząc "tak uważa ktoś, kto...".
    > A to po prostu nieprawda jest, bo ten ktoś wcale się w czepku nie
    > urodził.

    Ty (skoro tak twierdzisz), niekoniecznie zaś statystyczny autor takich
    twierdzeń. Jeśli więc nie należysz do tego typo-szeregu, to ok,
    przyjmuję do wiadomości, ale niekoniecznie to zaprzecza regule.

    *) zasadniczo, to miałem kiedyś bardzo zbliżone Twoim zapędy, ale mnie w
    którymś momencie siekło. I co ciekawe nie tyle bieda, której się też
    trochę naoglądałem, co postawa wielu osób z tzw. kultury zachodniej,
    którym się wydaje, że to co osiągneli zawdzieczają wyłącznie sobie i, że
    jak się naprawdę chce to można wszystko.

    > Nie twierdzę, że nie są wartościowe. Twierdzę, że kto nie płaci ten nie
    > powinien wymagać (tudzież decydować) - nazwijmy to sprawiedliwością
    > kapitałową. Obecnie wygląda to tak, że z sąsiadem składamy się na płot.

    Ale to nie jest kapitałowo sprawiedliwe, że chcesz pozbawić prawa głosu
    rodziców, którzy zainwestowali kupę środków, materialnych i
    niematerialnych w wychowanie, wykształcenie dzieci, które będąc na rynku
    dokładają się pienieznie do gospodarki.

    > On finansuje 5000 zł a ja 5 zł (bo jestem chory, dzieciaty, leniwy, lub
    > po prostu nie interesuję się płotami). Kto w takiej sytuacji powinien
    > decydować o tym, czy płot będzie drewniany, czy betonowy?

    To nie jest przypadek składania się z sąsiadem na płot. Już prędzej na
    drogę na gruntach gminnych, albo niech i płot, ale parku miejskim. Ty
    może i dokładasz 5zł, a nieżyjący już ojciec podarował ziemię pod ten
    park. I gdzie tu będzie sprawiedliwość?

    > Nie imputuję. Imputuję natomiast, że wybierasz skrajne, czarno-białe i
    > chwytające za serce obrazki.

    Jak w każdej dyskusji, używa się porównań zahaczających o sytuacje
    skrajne, bo one są słabo dyskusyjne - ilustruje ekstrema do których
    konkretne poglądy prowadzą.

    > Znów skrajność (korpo od świtu do nocy)... Praca od 8 do 16 przecież też
    > istnieje. Być może sugerujesz, że wychować ("tak naprawdę") dzieci
    > można tylko na bezrobociu? Jeśli ktoś rzucił robotę aby zająć się

    To jest ponownie ilustracja, w dodatku żadna skrajność. Ile ludzi tak
    pracuje? Przecież to JEST poważny problem społeczny. I tacy ludzie
    mieliby mieć pełnię władzy decyzyjnej bo czeszą np. 15k miesiecznie w
    Warszawie, a nauczycielka z Węgołodów z pensją 3k tylko 1/5 tej siły.

    > dziećmi, to przestał również dokładać się do budżetu, lub wręcz żyje
    > na jego koszt. Pewno powiesz, że wychowywanie dzieci jest ważniejsze,
    > bo przyszłość itd - ale bądźmy uczciwi - nikt nie robi dzieci dlatego,
    > że to dobre dla przyszłości narodu.

    Chcesz powiedzieć, że zarabiając te 15k w korpo ci ludzie pracują
    dlatego, żeby państwo mogło wybudować np. płot w parku, i że większość z
    nich ze radosnym śpiewem na ustach płaci te podatki?

    > Nigdy nie twierdziłem, że Państwo musi dążyć za wszelką cenę do
    > rentowności. Twierdzę, od dłuższego czasu już (ale upierasz się żeby
    > robić ze mnie jakiegoś ekstremistę), że *decydować* powinien ten, kto
    > ponosi koszt tych decyzji. W każdej dziedzinie życia zresztą - nie
    > tylko w wyborach czy referendach (vide przypowiastka o sąsiedzkim
    > płocie).

    Wyjściowy dla tej dyskusji przypadek gości mieszkających za granicą bez
    tzw. ośrodka społeczno-gospodarczego w Polsce to jest przypadek do
    neutralny. Większość pozostałych, w tym emerytów, to MZ jest już
    ekstremum.

    > Inaczej mówiąc, jakakolwiek zmiana jakiegokolwiek systemu wiąże się
    > z ryzykiem doprowadzenia do jego niestabilności. Tak, to prawda.

    Raczej, jak nie ma sie lepszego pomysłu a obecny jakoś funkcjonuje to
    nie ma co ruszać.

    --
    Marcin

  • 416. Data: 2020-08-18 02:34:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-08-15, KIKI <h...@u...dl> wrote:

    > Ale słowo homofobia to nowomowa. To po prostu sprzeciwianie się
    > sprzecznym z naturą kontaktom seksualnym, które od zarania dziejów były
    > piętnowane i niejednokrotnie karane śmiercią. Do dzisiaj wg. Wikipedii:

    Od jakiego zarania dziejów? To raczej wymysł Chrześcijaństwa i Islamu,
    bo już niekoniecznie Buddyzmu i Hinduizmu. A co się działo w Antycznej
    Grecji czy Rzymie?

> [...]
    > karane są zarówno kontakty między kobietami, jak i mężczyznami, a w 28
    > tylko kontakty seksualne między mężczyznami.

    Zgadza się, i to nie tylko w Islamie. Nikt nie wątpi, że masz wielu
    kolegów. Można nawet powiedzieć, że homofobia jest zjawiskiem normalnym.
    Jest to w końcu jakaś manifestacja lęków czy innych zjawisk
    emocjonalnych.

    --
    Marcin

  • 417. Data: 2020-08-18 11:03:07
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-18 o 00:13 GMT, Marcin Debowski napisał:
    > postawa wielu osób z tzw. kultury zachodniej, którym się wydaje, że
    > to co osiągneli zawdzieczają wyłącznie sobie i, że jak się naprawdę
    > chce to można wszystko.

    I tak jest - jeśli tylko człowiek ma dwie ręce, dwie nogi i
    głowę na dobrym miejscu. Amerykanie mają na to piękne określenie:
    "American Dream". Ale i w Europie (jeszcze) można, mimo szerzącego się
    socjalizmu.

    > Ty może i dokładasz 5zł, a nieżyjący już ojciec podarował ziemię pod
    > ten park. I gdzie tu będzie sprawiedliwość?

    Piękny gest. No ale skoro podarował, to z definicji nie oczekiwał
    niczego w zamian - więc skąd teraz pretensje?

    > To jest ponownie ilustracja, w dodatku żadna skrajność. Ile ludzi tak
    > pracuje? Przecież to JEST poważny problem społeczny.

    Ludzie pracują, tak było zawsze i tak musi być, to nie jest żaden
    problem społeczny. PKB samo się nie wyprodukuje, za coś te drogi trzeba
    budować, wojsko finansować, infrastruktury modernizować... Tzn. w
    teorii, bo w praktyce to sporo znika w meandrach publicznego
    zarządzania, no i rozdawnictwo też swoje przecież kosztuje.

    > I tacy ludzie mieliby mieć pełnię władzy decyzyjnej bo czeszą np.
    > 15k miesiecznie w Warszawie, a nauczycielka z Węgołodów z pensją 3k
    > tylko 1/5 tej siły.

    Już pisałem: decydować powinien ten, kto ponosi koszt tych decyzji.
    Równie dobrze mógłbyś uznać, że sama różnica wynagrodzeń jest
    niesprawiedliwością - dlaczego to ci nie przeszkadza?

    No ale ok, załóżmy alternatywę: coby było demokratycznie sprawiedliwie,
    każdy ma jeden głos (po staremu), ale za to wszyscy płacą podatek
    dochodowy w identycznej wysokości (ew. wcale). Da się tak? Wtedy byłoby
    faktycznie sprawiedliwie. Kiedyś zresztą tak było, po obu stronach
    oceanu. Bo obecnie jest tak, że człowiek karany jest za pracowitość i
    skuteczność.

    > Chcesz powiedzieć, że zarabiając te 15k w korpo ci ludzie pracują
    > dlatego, żeby państwo mogło wybudować np. płot w parku, i że
    > większość z nich ze radosnym śpiewem na ustach płaci te podatki?

    Oczywiście, że nie. Płacą haracz, bo są do tego zmuszeni - nic w
    zamian nie otrzymując. W praktycznej, ulicznej sytuacji, taki proceder
    nazywamy grabieżą.

    Mateusz

  • 418. Data: 2020-08-18 13:44:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Już pisałem: decydować powinien ten, kto ponosi koszt tych decyzji.
    > Równie dobrze mógłbyś uznać, że sama różnica wynagrodzeń jest
    > niesprawiedliwością - dlaczego to ci nie przeszkadza?

    Ja dalej nie rozumiem, co takiego dobrego jest w powiązaniu bogactwa
    z udziałami w rządach. Do głowy przychodzą mi trzy argumentacje:

    1. Bogaty, mając większy udzaiał, lepiej zadba o sprawiedliwość, czyli
    żeby biedny nie dostał z budżetu zbyt dużo pieniędzy, które przecież
    bardziej należą się bogatemu.

    2. Osoba dużo bogatsza jest jednocześnie dużo mądrzejsze -- bez tego
    by do pieniędzy nie doszła. Ten system gwarantuje, że rządy będą
    mądrzejsze, a więc lepsze.

    3. W budżecie i tak niewiele można zmienić, nie da się całkiem zabrać
    pieniędzy darmozjadom, ale niech przynajmiej wiedzą, kto tu rządzi.
    Nam większy udział we władzy się po prostu należy.

    Czy w którymś z punktów trafiłem i znalasłem prawdę? A może jeszcze
    coś innego?

> [...]
    > faktycznie sprawiedliwie. Kiedyś zresztą tak było, po obu stronach
    > oceanu. Bo obecnie jest tak, że człowiek karany jest za pracowitość i

    Tylko na jakim poziomie ustawić podatek pogłówny? Takim, żeby starczyło
    na wszystko, a wtedy biedniejsi pracują tylko na sam podatek? Czy równać
    do biednych, bogci wtedy nawet nie odczują śmiesznej kwoty, ale budżet
    też będzie niezauważalny. Najlepiej wygląda pomysł zerowego dochodowego.
    Da się tak. U tzw. ludzi pracy, wszystko, co obłożone podatkiem dochodowym,
    szybko jest wydawane i zasila budźet podatkiem VAT. On oczywiście zostaje
    i mógłby przejąć na siebie również rolę PIT. Tylko czy nie usłyszę, że
    człowiek, który dużo zarobił i dużo wydał, jest karany za pracowitość
    dużą kwotą VAT, jaką zapłacił?

    --
    Jarek

  • 419. Data: 2020-08-18 15:57:34
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-18 o 13:44 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > Nam większy udział we władzy się po prostu należy.
    >
    > Czy w którymś z punktów trafiłem i znalasłem prawdę? A może jeszcze

    Zgadza się wyłącznie nr. 1, mimo wplątanego cynizmu. Jasio wpłaca
    większą składkę do klasowego budżetu na wycieczkę do Zakopanego, więc
    ma nieco większe prawo głosu w wyborze zwiedzanych atrakcji. Brajan
    natomiast jedzie całkiem na waleta, i niech tak będzie: wiadomo, w domu
    mu się nie przelewa, ale niech nie stawia wymagań co do tego gdzie
    klasa pojedzie i co będzie oglądać.

    > Najlepiej wygląda pomysł zerowego dochodowego. Da się tak.

    Da się, i tak - też fajnie. Ale to już większe zamieszanie, wersja z
    ważonymi głosami jest mniej brutalna, bo i finansowo niczego nie
    zmienia w budżecie.

    > U tzw. ludzi pracy, wszystko, co obłożone podatkiem dochodowym,
    > szybko jest wydawane i zasila budźet podatkiem VAT. On oczywiście
    > zostaje i mógłby przejąć na siebie również rolę PIT.

    Jak najbardziej. Nie tylko VAT zresztą, istnieją też wszelkiego rodzaju
    akcyzy, które również mogłyby zastąpić PIT w zasilaniu budżetu.

    > Tylko czy nie usłyszę, że człowiek, który dużo zarobił i dużo wydał,
    > jest karany za pracowitość dużą kwotą VAT, jaką zapłacił?

    Nie ode mnie. VAT jest moim zdaniem bardzo słusznym i sprawiedliwym
    podatkiem. Płaci go każdy w tej samej mierze, i kara on nie pracowitość
    i skuteczność działania, tylko konsumpcjonizm. Co istotne: chleb
    kosztuje tyle samo, kiedy kupuje go biedny, i kiedy kupuje go bogaty.

    Mateusz

  • 420. Data: 2020-08-18 16:50:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    [...]
> [...]
    > wiadomo, w domu mu się nie przelewa, ale niech nie stawia wymagań
    > co do tego gdzie klasa pojedzie i co będzie oglądać.

    Tego bym najbardziej chciał uniknąć. Rodzice Brajana się rozwiedli,
    tata był pijak, ale mama daje radę. Komitet rodzicielski dorzuci
    czasem do wycieczki -- i jakoś to leci. Zresztą leci całkiem nieźle,
    Brajanek ma same piątki. Jak w domu było najgorzej, to chłopca na
    rok wzięła do siebie ciotka z Szaflar. On Podhale zna jak własną
    kieszeń, wiele by mógł pokazać i opowiedzieć. Dzieci lubią Brajana.
    Ale najgorszy jest ten bucowaty Jasiek. Jego tata w zeszłym roku
    kupił nowe szafki do szkolnej szatni. Jasio ciągle powtarza dzieciom,
    że trzymają buty w szafkach od jego taty. Nawet pani boi się Janka.
    Dlatego klasa pójdzie do McDonaldsa na Krupówkach, a resztę czasu
    spędzą w lunaparku.

    --
    Jarek