  • 71. Data: 2023-03-17 13:06:52
    Temat: Re: Instalacja P.C.
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Znajomi założyli klimatyzację na piętrzę i po roku dołożyli także na
    > parterze, bo stwierdzili że "na dole w zasadzie nie było czuć".

    Musieli mieć jakieś specyficzne warunki, albo zamykać drzwi, bo
    chłodzenie to ja latem czuję wyraźnie na dole.
    Inna sprawa że dół sam z siebie jest latem zimniejszy i w zasadzie z
    reguły chłodzenia nie wyamga wcale.

    Ale czuć wyraźnie różnicę.

    > Ale! O ile pewnie nie ogrzeje, to z pewnością w jakieś mierze zmniejszy
    > uciekanie ciepła z parteru na górę.

    Tylko najpierw to ciepło musiałoby tam być...
    Jak włączę ogrzewanie, to ogrzeje cały dom (wymuszony obieg powietrza).

    Pytanie czy jest szansa, że ta klima na górzy, zmniejszy ogóle
    zapotrzebowanie na ciepło z gazu?

  • 72. Data: 2023-03-17 13:33:38
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 16.03.2023 11:42, Cavallino wrote:
    > Obyłoby się bez instalacji centralnej klimy, który kosztowałaby
    > kilkanaście tys.....

    A co to jest "instalacja centralna klimy"? Takie rozwiązanie z kanałami
    przeznaczone do dużych budynków usługowych?

    Wszystkich których znam co założyli ogrzewanie oparte na klimatyzacji,
    wykonali to jako multisplit lub kilka jednostek samodzielnych. I to
    drugie rozwiązanie z tych dwóch bym polecał :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 73. Data: 2023-03-17 13:35:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/03/2023 12:57, Mateusz Bogusz wrote:
    > Dość ogólne stwierdzenie, bo sensu nie ma w porównaniu do czego, do
    > grzałki elektrycznej jeżeli nie ma w domu innego źródła?

    Tania pompa przy bardzo niskich temperaturach ma COP<1, bo straty
    elektryczne (częściowo) zostawiane są poza pompą + zasilanie pompy
    obiegu (kilkaset W) + rozmrażanie + strata na przesyle. Czyli grzałka w
    domu może być lepsza energetycznie niż użytkowanie pompy przy
    temperaturach do których nie jest przeznaczona.

    Nawet wypasione pompy T-CAP raczej nie nadają się do temperatur -20.
    Taniej jest grzać gazem poniżej pewnej temperatury powietrza.

    Dlatego, zamiast projektowac instalację na apokalipsę, lepiej jest mieć
    w domu dodatkowe i najlepiej nieelektryczne źrodło ciepła, na te
    kilka(naście) dni w roku.

  • 74. Data: 2023-03-17 15:00:46
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > A co to jest "instalacja centralna klimy"? Takie rozwiązanie z kanałami
    > przeznaczone do dużych budynków usługowych?

    tak, tylko przeznaczone, do mniejszych budynków mieszkalnych. ;-)

    > Wszystkich których znam co założyli ogrzewanie oparte na klimatyzacji,
    > wykonali to jako multisplit lub kilka jednostek samodzielnych. I to
    > drugie rozwiązanie z tych dwóch bym polecał :-)

    No właśnie się zastanawiam - bo te kanały już mam rozprowadzone, z racji
    ogrzewania chaty ciepłym powietrzem.

    A przy multisplicie albo i tak muszę czymś innym mieszać powietrze w
    całej chacie, żeby wszędzie doszło ciepłe, albo dać splity w każdym
    pomieszczeniu - co może wyjść na to samo cenowo, ale c dużo większą
    ilością roboty i dłubaniny.

    Przy centralnej klimie po prostu podłączam się pod istniejący układ w
    jednym miejscu i mam wszędzie ciepełko.

  • 75. Data: 2023-03-18 17:59:44
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Trybun L...@j...cb ...

    > Sorry, idzie oczywiście o marzec.

    > W takim wypadku chyba ta pompa nie dla mnie.  Na płacenie "żywą
    > gotówką" za ogrzewanie prądem raczej mnie nie stać, nawet mimo
    > tego że PC podobno zgłasza mniejsze zapotrzebowanie na prąd.

    A jak przekroczysz o powiedzmy tysiac kwh i bedziesz musiał dopłacic
    1300 zł to wolisz w zamian za to palic weglem i sie babrac?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jacoj: ...istnieją na świecie ludzie, którzy

  • 76. Data: 2023-03-19 07:05:00
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2023-03-16 o 19:11, Janusz pisze:

    kominek nie może być podstawowym i jedynym źródłem ciepła w domu.

    No więc dokup do kominka farelkę i już nie będzie jedynym a tylko podstawowym. W
    ustawowych timingach dla kominków są też jakieś zapisy o dostępie do sieci
    ciepłowniczej, więc nie strasz. Zaczekamy przy kominku aż energetyka okrzepnie.
    pozdr serd
    --
    A S

  • 77. Data: 2023-03-19 07:43:36
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 18-03-2023 o 17:59, Budzik pisze:

    > A jak przekroczysz o powiedzmy tysiac kwh i bedziesz musiał dopłacic
    > 1300 zł to wolisz w zamian za to palic weglem i sie babrac?

    Pewnie że lepiej węglem, płacąc z 8 tys rocznie......
    Co to w ogóle za pytanie?

  • 78. Data: 2023-03-19 09:14:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 16 Mar 2023 18:46:42 +0100, Janusz

    > Pewnie są. Odpada zawór 4D i mniej robocizny przy lutowaniu.

    Nie ma, to są znikome koszty sprzętu, mniejsze niż utryzmanie
    osobnej linii montażowej. Już od wielu lat z tego powodu
    nie produkuje się jednostek on/off oraz tylko chłodzących.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 79. Data: 2023-03-19 09:17:28
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 16 Mar 2023 16:44:48 +0100, Trybun

    > Jaki filtr?

    To się nazywa separator magnetyczny.
    Montaż obowiązkowy przy PC i to niezależnie
    czy stara czy nowa instalacja.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 80. Data: 2023-03-19 09:23:59
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 14 Mar 2023 17:39:52 +0100, Trybun

    > Może ktos na podstawie własnych doświadczeń doradzi,
    > mam instalację FV o mocy 7.2KWh,

    Po pierwsze, to kW_p_. Po drugie nie ma własnych doświadczeń,
    bo każdy dom, każda instalacja, są inne. To tak jakby pytać
    ile komu spala samochód.

    > roczny średni uzysk z niej to około 7MWh. Czy pompa ciepła
    > prądem z tych paneli da radę ogrzać chatę o powierzchni około 80 m2.

    No właśnie, jak wyżej, pytanie z serii: ile spali samochód z silnikiem 1.9?

    > Obecnie posiadany piec elektryczny zżera cały zapas wygenerowany przez
    > rok w 2-3 miesiące.

    No to w 2 czy w 3 miesiące, bo przy 6 miesiącach grzewczych to robi znaczną
    różnicę. Czy w tym jest też prąd bytowy? Bo 6 miesięcy grzewczych to
    średnio 1,5MWh pradu bytowego. Rocznie 3MWh czyli na grzanie zostaje 4MWh i
    to jest zeżarte w 2-3 miesiące. Jeśli w 2, to przez sezon idzie 12MWh, jak
    w 3, to 8MWh. Przepaść.

    Jaka temperatura na kalafiory idzie przy 0sC a jaka przy -15 aby utrzymać
    żądaną temperaturę? Chcesz uzyskać jakieś rzetelne odpowiedzi musisz się
    mocniej wysilić.

    --
    Pozdor
    Myjk