  • 1. Data: 2021-06-20 10:11:45
    Temat: Jak byście wykonali połączenie z obrazka (słupek pionowy i deska pozioma)
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Oto link do obrazka:
    https://www.dropbox.com/s/edqctdj6mi2kvi1/pergola.jp
    g?dl=0

    Widać poziome deski i pionowe słupki.

    Jak byście wykonali wzmocnienie tego połączenia, żeby nie stosować
    trzeciej deski pod kątem? Chodzi o to, żeby kąt 90 stopni był sztywny.

    Idealne byłyby jakieś kątowniki ciesielskie, ale nie umiem znaleźć
    takich pasujących do sytuacji, których nie trzeba przymocowywać od
    "frontowej" strony.

    Słupki mają 70x70 mm, deski 90x19 mm.

    --
    MN

  • 2. Data: 2021-06-20 10:57:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 20 czerwca 2021 o 10:11:45 UTC+2 Marcin N napisał(a):
> [...]
    >
    > Idealne byłyby jakieś kątowniki ciesielskie, ale nie umiem znaleźć
    > takich pasujących do sytuacji, których nie trzeba przymocowywać od

    Ja bym zrobił jak na obrazku. Nic więcej nie jest potrzebne.

  • 3. Data: 2021-06-20 12:26:32
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-06-20 o 10:11, Marcin N pisze:
> [...]
    >
    > Idealne byłyby jakieś kątowniki ciesielskie, ale nie umiem znaleźć
    > takich pasujących do sytuacji, których nie trzeba przymocowywać od

    Wszystko zależy co to jest, jak duże i jak wytrzymałe ma być.

    Żadne kątowniki nie zapewnią tak dużej wytrzymałości jak normalne
    stężenia (czyli te skośne deski).

    Opisz może co to ma być to będzie łatwiej coś wymyślić.

    Na szybko mogę polecić tylko takie kątowniki ciesielskie
    https://www.leroymerlin.pl/elementy-mebli-i-okucia/o
    kucia-i-zlacza-meblowe/katowniki-montazowe/okucie-na
    rozne-75-x-75-x-105-mm-hettich,p384072,l877.html

    Dostępne one są w różnych rozmiarach.

    Tylko poziome deski musiałyby być zamontowane w jednej płaszczyźnie z
    kantówkami, czyli zamontowane ponad kantówkami, a nie z ich boku. Wtedy
    kątowniki montuje się od spodu.

    Przykładowe wykorzystanie takich kątowników:
    https://zapodaj.net/a9ef5b703fd9e.jpg.html

    Robiłem dużą szafę wiszącą do kotłowni 103cm szerokości i 280cm
    wysokości: https://zapodaj.net/4ec7db53dc64a.jpg.html

    Wszystkie półki kleiłem i montowałem na drewniane kołki. Ale żeby
    uzyskać kąty proste i usztywnić całą konstrukcję, w narożnikach
    zastosowałem takie kątowniki. Tak duża szafa bez tych kątowników była
    zbyt wiotka. Kątowniki wystarczająco usztywniły całą konstrukcję.

  • 4. Data: 2021-06-20 12:32:27
    Od: collie <p...@b...pl>

    W niedzielę, 20.06.2021 o 10:11, Marcin N napisał:

> [...]
    >
    > Idealne byłyby jakieś kątowniki ciesielskie, ale nie umiem znaleźć
    > takich pasujących do sytuacji, których nie trzeba przymocowywać od

    Wystarczające będzie zastosowanie - na klej - stolarskich złącz
    kątowych płaskich - każde wzmocnione dwoma kołkami. Metalowe
    kątowniki to obraza drewna.

  • 5. Data: 2021-06-20 13:15:49
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 20.06.2021 o 12:26, Uzytkownik pisze:

> [...]
    >
    > Tylko poziome deski musiałyby być zamontowane w jednej płaszczyźnie z
    > kantówkami, czyli zamontowane ponad kantówkami, a nie z ich boku. Wtedy

    To ma być pergola ogrodowa. Taka "brama do ogrodu".
    Gdyby wszystko było w płaszczyźnie to planowałem coś takiego:

    https://www.leroymerlin.pl/konstrukcje-drewniane-i-m
    etalowe/okucia-i-mocowania/katowniki-i-laczniki/naro
    znik-300-x-300-mm-domax,p58986,l461.html

    Ale chodziło o to, żeby ukryć te blachy.

    Chyba zmienię projekt na taki, w którym pozioma belka też jest ze słupka
    70x70 mm i po kłopocie.

    --
    MN

  • 6. Data: 2021-06-20 13:23:18
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Tu obrazek:

    https://www.dropbox.com/s/zv6lmnak9v35wcc/pergola2.j
    pg?dl=0

    --
    MN

  • 7. Data: 2021-06-20 13:53:24
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-06-20 o 13:15, Marcin N pisze:

> [...]
    >

    > Ale chodziło o to, żeby ukryć te blachy.
    >
    > Chyba zmienię projekt na taki, w którym pozioma belka też jest ze

    To nie ma się co "pergolić", bo to nie będzie konstrukcja, która będzie
    musiała wytrzymać duże siły skośne. Wystarczy tylko dobre zakotwienie
    słupków pionowych, a poziome przykręcić na wkręty lub skleić klejem
    poliuretanowym na drewniane kołki. Jeżeli zaś się boisz, że konstrukcja
    będzie się chwiać to możesz zastosować tzw. płytki kolczaste,
    jednostronne lub dwustronne:

    https://www.merit.pl/produkty/1-plytki/2-plytka-kolc
    zasta-bv15

    https://123dom.com.pl/pl/p/Plytka-kolcowa-dwustronna
    -Bulldog/401

    https://www.merit.pl/produkty/1-plytki/6-plytka-dwus
    tronna-typu-buldog-merit

    Wkładasz taką płytkę pomiędzy dwa łączone elementy, a następnie ściskasz
    te elementy i kolce się wbijają, tworząc wyjątkowo sztywne , a do tego
    niewidoczne połączenie.

    Jeżeli masz płytkę jednostronną to przykręcasz ją do jednego elementu
    wkrętami, a drugą część nabijasz na kolce.

    Aby całość się nie rozeszła trzeba wkręcić choć po jednym wkręcie lub
    skręcić jedną śrubą na przestrzał obydwa elementy. Jeżeli nie chcesz
    widocznych śrub czy wkrętów to nalezy zastosować w środek drewniany
    kołek klejony klejem poliuretanowym.

    Klej poliuretanowy w odróżnieniu od kostnego kleju stolarskiego oraz
    klejów kazeinowych i wikoli jest w pełni wodoodporny. Ponadto pieni się,
    wypełniając wszelkie szczeliny. Zapewnia bardzo mocne połączenia, nawet
    jak kołek drewniany jest luźny przed klejeniem. Poza tym klej wypełni
    szczelinę pomiędzy łączonymi elementami zapobiegając wnikaniu w tę
    szczelinę wody.

    Ja osobiście bym zastosował po 4 kołki stolarskie na każde połączenie
    klejąc klejem poliuretanowym. Po sklejeniu takie połączenie ani nie
    drgnie. Na czas klejenie trzeba ścisnąć ściskiem stolarskim.

  • 8. Data: 2021-06-20 14:04:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 20 Jun 2021 10:11:45 +0200, Marcin N napisał(a):

    > Oto link do obrazka:
    > https://www.dropbox.com/s/edqctdj6mi2kvi1/pergola.jp
    g?dl=0

    Ja bym skleił na klej epoksydowy i skręcił dodatkowo na długie wkręty do
    drewna.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 9. Data: 2021-06-20 16:45:19
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 20.06.2021 o 13:53, Uzytkownik pisze:
> [...]
    >

    > Wkładasz taką płytkę pomiędzy dwa łączone elementy, a następnie ściskasz
    > te elementy i kolce się wbijają, tworząc wyjątkowo sztywne , a do tego

    Płytki kolczaste wymagają prasy dla poprawnego złapania. To może być
    kłopot, ale pomysł zacny.

    --
    MN

  • 10. Data: 2021-06-24 10:09:43
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2021-06-20 o 16:45, Marcin N pisze:

    zasta-bv15

    -Bulldog/401

    tronna-typu-buldog-merit

    > Płytki kolczaste wymagają prasy dla poprawnego złapania. To może być
    > kłopot, ale pomysł zacny.

    Jak nie trzeba nastu ton ścisku, to poradzisz sobie imadłem, ściskiem
    stolarskim, albo nawet podnośnikiem samochodowym zapartym o coś.
    Kwestia inwencji, to nie będzie masowa produkcja przecież, że trzeba
    setki sztuk dziennie robić gdzie liczy się wydajność.

    --
    viktorius