  • 31. Data: 2020-07-23 16:15:16
    Temat: Re: Podwyżka opłaty za wywóz śmieci
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WS napisał:

    > Zdaje się taki cel im przyświcał, chodziło o to, żeby m.in. śmieci
    > nie lądowały w lasach... Teraz nie ma to ekonomicznego sensu (dla
    > osób prywatnych), bo firmy dalej kombinuja...

    Już zostało to powiedziane: Unia kazała. Czyli musowo trzeba było,
    żaden cel świecić nie musiał. Pozostała kwestia wyboru, jak to
    zrealizować. Winietowanie worków faktycznie sprawdza się tylko
    w myślącym społeczeństwie, u nas raczej tylko powszechny podatek,
    którego nie da się obejść. W każdym razie przed (nomen omen)
    lądowaniem w lesie najlepiej chronią powszechnie dostępne pojemniki
    (również przy drodze do lasu).

    > BTW wygląda, że zadziałało, bo ilość zebranych surowcó przekracza
    > możliwości przetworzenia, kiedyś wrzucałem link do artykułu o
    > załamaniu rynku... teraz podobno makulaturę papiernie z łaski biorą
    > w cenie zero (jak jest posortowana, sprasowana...)

    Przez całe życie wmawiano mi ile to drzew zaoszczędzę zbierając
    makulaturę. W końcu znajomy leśnik, a nawet dendrometra, profesor
    od produkcyjności lasu, wyjaśnił mi, że to bulszit. Lasy, zwłaszcza
    te młode, z mojego dzieciństwa, produkują takie ilości tzw. papierówki,
    że nie ma co z nią zrobić. Z makulatura tym bardziej.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2020-07-23 16:49:12
    Od: Wymuszona Zmiana <w...@g...com>

    Może opłatę macie w podatku gruntowym ukrytą. Jakie są tam podatki od
    > gruntu i domu?

    Jeszcze nie wiem. Moja wiedza na razie to wiedza zasłyszana. Każdy coś tam powie ale
    rachunków nie widziałem. Znajomy Hiszpan kiedyś mi tłumaczył, że tego nie da się tak
    po ludzku ogarnąć. Przykład był następujący. jest jakaś miejscowość, no powiedzmy
    osiedle. Na tym osiedlu domy prawie identyczne ale już opłaty nie są identyczne.
    Okazuje się, że różnica może wynikać, że ktoś mieszka bliżej centrum a ktoś dalej.
    Żeby tylko to, ta sama ulica ten na początku płaci więcej niż ten na końcu. Inny
    przykład, skrzyżowanie i ten który ma wejście od tej ulicy płaci inaczej niż ten,
    który ma wejście tamtej innej ulicy. Podobno nie nadążysz za tym. To były opowieści a
    moje spostrzeżenia są takie, że ludzie mają po kilka domów i jakoś nie bankrutują
    mimo, że tu jest podatek katastralny. Domy o jakiejś kiepskiej kondycji mogą nawet
    nie mieć w ogóle podatku. Tylko, że wokół są same domy w kiepskiej kondycji.
    Wystarczy mógłbym pisać o tym w nieskończoność.
    K.

  • 33. Data: 2020-07-23 16:56:48
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 23.07.2020 o 11:49, Kżyho pisze:

    > Ech... i ten stale krążący mit.

    No to u mnie też krąży ten "mit".

    > Po pierwsze - albo śmierciarka ma przegrody w środku i wcale nie ląduje
    > do jednej.

    Jeździ normalna śmieciarka, bez żadnych przegród. Mało tego, co jakiś
    czas, jak to w śmieciarce, zgniatają te worki, żeby im się więcej
    zmieściło. Nie ma chooja żeby worki się nie porozrywały a szkło nie
    pokruszyło i to wszystko się nie wymieszało. No chyba, że na wysypisku
    pęsetami wybierają odpady ze śmieciarki? Nie wiem, nie widziałem.

    > Albo druga opcja - jeżdżą zwykłe dostawczaki to zbierające rzeczywiście
    > na jedną pakę, ale przy rozładunku masz już od razu segregację zrobioną
    > workami. Coś w stylu żółte na prawo, niebieskie na lewo.

    Owszem, tak było jakieś 2-3 lata temu, teraz wszystko ląduje w jednej
    śmieciarce.

  • 34. Data: 2020-07-23 17:05:41
    Od: Wymuszona Zmiana <w...@g...com>

    > I co później z tymi posegragowanymi frakcjami? Plastik w Polsce nie podlega
    > recyklingowi. W warszawskich śmieciach chodzi o wydzielenie frakcji palnej
    > (papier i tworzywa sztuczne), bo te po przetworzeniu na RFD (Refuse Derived
    > Fuel) jadą do cementowni w Chełmie, gdzie są spalane. I żeby nie było --
    > palenie śmieciami w cementowni to żadna zbrodnia. To bardzo ekologiczny
    > proceder.

    Jest coś takiego jak spalanie w wysokiej temperaturze i piroliza. Tak powinny być
    spalane odpady niebezpieczne np. medyczne. Problem w tym, że spalarnie, które niby są
    spalarniami o takim przeznaczeniu, nie do końca spełniają wszystkie normy. Kiedyś
    zajmowałem się tym tematem, bo chcieli postawić taką spalarnię w okolicy
    miejscowości, gdzie mam działkę. Spalarnia, która trafiła do Polski z Austrii była
    niby nie używana i w ramach darowizny od członka Unii tylko problem w tym, że nie
    mogła zostać użyta nigdzie na zachodzie bo nie spełniała norm. Osobiście to
    sprawdzałem u dostawcy. do póki nie wiedział, że wypytuję bo będę temu przeciwny to
    opowiadał mi wszystko jak na spowiedzi. Potem temu zaprzeczał ale ja już miałem
    informacje, które potrzebowałem. Walka toczyła się między mieszkańcami a firmą, która
    chciała to zainstalować. Właśnie wtedy okazało się, że te urządzenia w warunkach
    polskich są zupełnie nieopłacalne. Reżim jaki muszą spełniać urządzenia powoduje tak
    wysokie koszty, że na pewno nie jest to działalność dochodowa.
    Nie wiem jak jest teraz bo to było ok 13 może 15 lat tremu.
    K.

  • 35. Data: 2020-07-23 17:05:57
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > od produkcyjności lasu, wyjaśnił mi, że to bulszit. Lasy, zwłaszcza
    > te młode, z mojego dzieciństwa, produkują takie ilości tzw. papierówki,

    Zajebisty qrwa leśnik i dendrolog. Na to żeby dać pożyć dłużej tym lasom
    to nie wpadli? No tak, tylko z czego te Lasy Państwowe będą żyły? Tylko
    ścięte drzewo przynosi zyski, sadzenie i pielęgnacja to już tylko straty.

  • 36. Data: 2020-07-23 17:17:16
    Od: Wymuszona Zmiana <w...@g...com>

    > miał śmietnik przy domu. W hiszpańskim pueblo też bywa podobnie.
    > A i u nas w wielu miejscach ludzie by woleli sami dostarczyć odpady
    > do pobliskiego gminnego hasioka, skąd odbiera się je dwa razy na
    > tydzień. A nie kisić je pod domem przez miesiąc.

    Przyzwyczajony do realiów polskich na początku pytałem gdzie mogę wyrzucać śmieci. Ci
    co ich pytałem patrzyli na mnie jak na idiotę, bo tych pojemników to więcej niż psów
    u gospodarzy. Niemalże na każdym rogu. To ja grzecznie dalej drążąc ale jaka opłata,
    komu dla kogo, gdzie (dobrze, że wtedy jeszcze nie wiedzieli, że z Polski jestem) bo
    uznali chyba, że jestem jakiś nie tego. Nie do końca do mnie docierało, że śmieci po
    prostu się wyrzuca i już. Zastanawiałem się również co się dzieje przy tak wysokich
    temperaturach. To chyba tez rozwiązali prosto. tam gdzie jest dużo śmieci jeżdżą
    częściej. Jeśli jest lato i wysokie temperatury jeżdżą jeszcze częściej. W zimie
    czyli w okresie chłodów jeżdżą rzadziej. Jakoś tak zwyczajnie to działa.
    Za to nie warto umierać tak bez uprzedzenia! Mają podobno bardzo restrykcyjne
    procedury. Będę musiał to kiedyś sprawdzić, ale to za jakiś czas. Podobno, jeśli nie
    ma się wykupionego specjalnego ubezpieczenia polegającego na tym, że przyjeżdża ekipa
    - bardzo szybko i zabiera delikwenta do zamrażarki. jesli tego się nie ma to podobno
    w ciągu 2 dni od werdyktu zwłoki są spalane.
    K.

  • 37. Data: 2020-07-23 17:19:53
    Od: Wymuszona Zmiana <w...@g...com>

    > Semtex, C4? :-)

    to recyklują na bliskim wschodzie. Od niedawna próbują eksportować technologie na
    zachód ale podobno normy nie są dostosowane.
    K.

  • 38. Data: 2020-07-23 17:48:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

    > Zajebisty qrwa leśnik i dendrolog.

    Dendrometra. Dendrolog to kto inny.

    > Na to żeby dać pożyć dłużej tym lasom to nie wpadli?

    No więc wpadli i to realizowali. Papierówka jest produktem zalesiania,
    a to po wojnie było szeroko zakrojone. Przy zalesianiu nieużytków od
    zera, nasadzenia muszą być gęste. Potem część młodych jeszcze drzew
    trzeba wyciąć, bo inaczej cały las uświerknie. Tak ukształtowany (wiem,
    sztucznie) może potem pożyć długo.

    Jarek

    PS
    Na plakatach propagandowych, jakie widywałem w dzieciństwie, też tak
    to wyglądało, że niedobrzy drwale tną stuletnie drzewa, by zrobić z
    nich papier. Tymczasem papierówka jest raczej nastolatką.

    --
    Matematyka nie może wypełnić życia, ale nieznajomość matematyki już
    niejednemu wypełniła. (Ex. gratum: dendrometrzy i ekonomiści).

  • 39. Data: 2020-07-23 19:32:39
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-07-23 o 14:44, Kżyho pisze:

    > A to Ty się jeszcze nie nauczyłeś, że jak coś "niewygodnego" chce się
    > wprowadzić to zawsze zwala się na UE mimo, że w absolutnej większości
    > przypadków UE wcale akurat w takiej czy innej formie nie wymaga? I to
    > naszych władz widzimisię, że tego nie robią inaczej?

    U nas władza jest zawsze nadgorliwa :( podobnie było na początku
    funduszy unijnych, prawie nikt się nie łapał, potem trochę otrzeźwieli.
    Z tymi śmieciami jest podobnie, w sumie wystarczyłyby 2-3 pojemniki, bo
    i tak potem
    są powtórnie sortowane.

    --
    Janusz

  • 40. Data: 2020-07-23 19:38:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > te młode, z mojego dzieciństwa, produkują takie ilości tzw. papierówki,
    > że nie ma co z nią zrobić. Z makulatura tym bardziej.

    To raz a dwa papieru nie da się w nieskończoność przerabiać, tylko do 7
    razy potem tylko do palenia się nadaje.
    Problem z makulaturą wynika z tego że Chińczycy przestali brać tą
    najgorszą i ona zawaliła rynek europejski.

    --
    Janusz