  • 41. Data: 2020-07-23 20:12:28
    Temat: Re: Podwyżka opłaty za wywóz śmieci
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > To raz a dwa papieru nie da się w nieskończoność przerabiać, tylko
    > do 7 razy potem tylko do palenia się nadaje.

    Makulatura to nie tylko surowiec do produkcji papieru. Żeby być blisko
    tematyki grupy, można wspomnieć choćby ekofiber (or compatible), robiony
    z rozwółknionej makulatury. Bardzo ciekawy materiał izolacyjny dla
    budownictwa.

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2020-07-24 09:49:16
    Od: marios <d...@f...gd>

    > U mnie od sierpnia z 20PLN/miesiąc/osoba na 33PLN/miesiąc/osoba...
    > Jak u Was?
    >
    > TG

    13 zł/osoba/mies - kompostownik
    20 zł - brak kompostownika
    brak segregacji - 40/os

    Odbierają:
    zmieszane co ~2 tyg
    bio - ? chyba raz na mies(!) (nie korzystam)
    szkło/papier - 1 raz

    Ale podejrzewam że niedługo podskoczy

  • 43. Data: 2020-07-24 10:33:10
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 23 Jul 2020 06:57:54 -0700 (PDT), WS

    > Zdaje się taki cel im przyświcał, chodziło o to, żeby m.in. śmieci nie
    > lądowały w lasach... Teraz nie ma to ekonomicznego sensu (dla osób
    > prywatnych), bo firmy dalej kombinuja... BTW wygląda, że zadziałało, bo
    > ilość zebranych surowcó przekracza możliwości przetworzenia, kiedyś
    > wrzucałem link do artykułu o załamaniu rynku... teraz podobno makulaturę
    > papiernie z łaski biorą w cenie zero (jak jest posortowana,
    > sprasowana...)

    Taki wniosek z tego właśnie płynie. Nagle wysypiska zaczynają pękać w
    szwach bo śmieci nie idą z dymem. Jednocześnie mam też wrażenie że ludzie
    przestali oszczędzać na śmieciach (znaczy nie ograniczają ich generowania)
    no bo skoro płacą takie pieniądze, a mniej śmieci nie oznacza mniejszych
    opłat, to po co się ograniczać. I w zasadzie nie da się tego rozwiązać w
    sensowny sposób, bo jak się wprowadzi opłaty od masy, to znowu śmieci
    zaczną lądować w lasach albo w piecach. Na to ostatnie jest rozwiązanie,
    zakaz używania pieców/kotłów na paliwa stałe. Na to pierwsze nie ma
    rozwiązania, przytoczone jako przykład pojemniki publiczne to żadne
    rozwiązanie, bo zaraz by pękły w szwach -- zresztą ktoś by musiał za nie
    zapłącić i znowu bylibyśmy to my.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 44. Data: 2020-07-24 11:23:10
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 23.07.2020 o 17:05, Wymuszona Zmiana pisze:

    > Jest coś takiego jak spalanie w wysokiej temperaturze i piroliza. Tak powinny być
    spalane odpady niebezpieczne np. medyczne. Problem w tym, że spalarnie, które niby są
    spalarniami o takim przeznaczeniu, nie do końca spełniają wszystkie normy. Kiedyś
    zajmowałem się tym tematem, bo chcieli postawić taką spalarnię w okolicy
    miejscowości, gdzie mam działkę. Spalarnia, która trafiła do Polski z Austrii była
    niby nie używana i w ramach darowizny od członka Unii tylko problem w tym, że nie
    mogła zostać użyta nigdzie na zachodzie bo nie spełniała norm. Osobiście to
    sprawdzałem u dostawcy. do póki nie wiedział, że wypytuję bo będę temu przeciwny to
    opowiadał mi wszystko jak na spowiedzi. Potem temu zaprzeczał ale ja już miałem
    informacje, które potrzebowałem. Walka toczyła się między mieszkańcami a firmą, która
    chciała to zainstalować. Właśnie wtedy okazało się, że te urządzenia w warunkach
    polskich są zupełnie nieopłacalne. Reżim jaki muszą spełniać urządzenia powoduje tak
    wysokie koszty, że na pewno nie jest to działalność dochodowa.
    > Nie wiem jak jest teraz bo to było ok 13 może 15 lat tremu.

    Teraz mamy np. w Poznaniu spalarnię zbudowaną kilka lat temu. Jest i
    działa. Normy chyba jakieś tam spełnia, bo faktycznie nigdy żadnych
    smrodów, dymów itp. nie było, a pracuję w pobliżu.

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 45. Data: 2020-07-24 11:27:46
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-07-24 o 10:33, Myjk pisze:
> [...]
    > no bo skoro płacą takie pieniądze, a mniej śmieci nie oznacza mniejszych
    > opłat, to po co się ograniczać. I w zasadzie nie da się tego rozwiązać w
    Jedynie pozostaje wymuszanie na marketach czy producentach aby używali
    mniej plastiku a np: więcej papieru, wiem że w częściowo koszt tego
    przerzucą na nas
    ale innego wyjścia nie bardzo widzę.

    --
    Janusz

  • 46. Data: 2020-07-24 12:26:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Kżyho napisał:

> [...]
    [...]
    > Teraz mamy np. w Poznaniu spalarnię zbudowaną kilka lat temu. Jest
    > i działa. Normy chyba jakieś tam spełnia, bo faktycznie nigdy żadnych
    > smrodów, dymów itp. nie było, a pracuję w pobliżu.

    W Poznaniu macie gościa, który zaprojektował (i potrafi powielić prototyp)
    kompaktową minispalarnię odpadów o uciążliwości dowolnej. W zależności od
    tego, co hajcujemy, będzie z tego mniej lub więcej energii cieplnej, para
    wodna, dwutlenek węgla i wszystkie syfy w rodzaju metali ciężkich zebrane
    w stężony koncentrat. To taki budyneczek o powierzchni dobrych kilkuset
    metrów, w środku lśni od instalacji z nierdzewki wśród białych kafelków.
    Bardziej to na fabrykę farmaceutyczną wygląda.

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2020-07-24 21:31:36
    Od: Wymuszona Zmiana <w...@g...com>

    > działa. Normy chyba jakieś tam spełnia, bo faktycznie nigdy żadnych
    > smrodów, dymów itp. nie było, a pracuję w pobliżu.

    problem przy spalarniach ze smrodem lub dymem ale z toksynami. Właśnie spalanie
    odpadów tzw. niebezpiecznych czyli np. medycznych jeśli nie jest prowadzone w
    wysokiej temperaturze to powstają toksyny, które roznoszą się na całe kilometry.
    K.

  • 48. Data: 2020-07-24 21:33:56
    Od: Wymuszona Zmiana <w...@g...com>

    > Bardziej to na fabrykę farmaceutyczną wygląda.
    > Jarek

    Weź ty jaśniej to ujmij, stary jestem i wolno myślę. To znaczy zanieczyszcza czy
    dobrze robi.
    K.

  • 49. Data: 2020-07-24 21:44:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Wymuszona Zmiana pisze:

    > Weź ty jaśniej to ujmij, stary jestem i wolno myślę.
    > To znaczy zanieczyszcza czy dobrze robi.

    Wygląda. Człowiek po spalarni odpadów spodziewa się jakiegoś syfu,
    a tam w środku czyściutko i lśniąco, przebieg procesu utylizacji
    widać tylko na wielkich monitorach, jak w centrum kontroli lotów
    kosmicznych. Śmieciory ładowane są z zewnątrz budynu, kitra się je
    do jakiegoś leja. A robi oczywiście dobrze -- o tym było wcześniej.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2020-07-24 21:59:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Wymuszona Zmiana pisze:

> [...]
    > jeśli nie jest prowadzone w wysokiej temperaturze to powstają
    > toksyny, które roznoszą się na całe kilometry.

    Nie tyle "powstają", co nie rozkładają się. Różne paskudne związki
    pierścieniowe już są w spalanym materiale, a podczas tego procesu
    uwalniają się do atmosfery. Długotrwałe trzymanie dioksyn czy innego
    dziadostwa w temperaturze rzędu tysiąca stopni powoduje, że one się
    rozpadają na całkiem proste związki, jak woda i dwutlenek węgla.
    Tak się dzieje na przykład w cementownianym piecu obrotowym, dlatego
    może on spalać stare opony, plastiki i inne takie.

    Osobną sprawą są te tak zwane "odpady niebezpieczne", które obok
    podstawowych cegiełek w postaci atomów wodoru, węgla, tlenu oraz
    pewnej ilości innych niegroźnych, mają w sobie na przykład metale
    ciężkie. Te trzeba na koniec wypłukać ze spalin w kolumnie z płuczką
    i doprowadzić do postaci soli.

    Jarek

    --
    Jeden jest rytm, jeden rytm, jeden jest węgiel i tlen
    Zwykłą losu koleją -- praca, posiłek i sen