  • Data: 2015-06-17 20:01:31
    Temat: Re: Instalacja fotowoltaiczna w domu.
    Od: zil0g <z...@m...prl> szukaj wiadomości tego autora

    *Jarosław Sokołowski* wdusil[a] knefle:

    >Bez przesady, sprawnośc procesu fotowoltaicznego w powszechnie używanych
    >instalacjach dawno przekroczyła 10%, bliższa jest nawet 20%. A wody jakoś
    >wciąż nie udaje się grzać ze sprawnością 150%. Ale kilkakrotna różnica
    >jest (tak ze cztery albo i pięć razy). Dlatego do niezbyt mądrych należy
    >zaliczyć podany pomysł, by tym grzać wodę do mycia (prąd należy po prostu
    >sprzedać, o nic innego nie chodzi).

    Gdzie tu przesadzam? Przesadą i nadużyciem to jest podawanie tak wysokich (pow. 10%)
    sprawności
    instalacji FV tylko w odniesieniu do samego panela fotowoltaicznego pomijając układy
    magazynowania
    i konwersji, nie wspominając juz o odsprzedaży do sieci. Dyskusje o opłacalności tego
    typu instalacji
    na tej szerokości geograficznej i w tym klimacie to cienkie fantazy ekonomiczne z
    elementami SF.

    >Inwestycja zwaraca się szybko. Nieprzyzwoicie szybko. Dużo szybciej, niż
    >inwestycja w klasyczną energetykę. Kto jeździ czasem przez Czechy ten wie,
    >ile tam jest pól zastawionych panelami -- w miejscu, gdzie wcześniej
    >rosłą kukurydza czy inna pszenica. Wystarczyło dać gwarancję odkupu tego
    >"zielonego" prądu za grubą paczkę "zielonych". Tylko pytanie, komu się
    >zwraca. Podejrzewam, że aby dać 90% dotacji, najpierw wyceniono wszystko
    >z narzutem bliskim 900%. Więc zwróci się realizatorowi i bankowi. Od razu.
    >Nie podejrzewam, by za te cztery patyki oferowano sensownej wielkości
> [...]

    Ale to nie juzerom ma sie opłacać, tylko właśnie dużym firmom z subwencjami
    rządowymi,
    i bankom udzielającym pod to kredytów. To tylko kolejna forma lichwy. Stad tyle
    'udanych'
    inwestycji w wiatraki i elektrownie w Gubinie.