eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieprzebudowa kotłowni - czyli co tu można zrobić jeszcze gorzej › Re: przebudowa kotłowni - czyli co tu można zrobić jeszcze gorzej
  • Data: 2021-05-04 00:08:15
    Temat: Re: przebudowa kotłowni - czyli co tu można zrobić jeszcze gorzej
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-05-03 o 23:27, Budzik pisze:
    > Dzieki, czyli raz na jakis czas powinno sie zagrzac wode do 70-80
    > stopni?

    Jeżeli będziesz utrzymywał w zasobniku cały czas ok. 60'C to nie trzeba
    przegrzewać okresowo, bo nie ma szans, aby legionella przeżyła.

    Problem natomiast stanowią zasobniki w których następuje uwarstwienie
    się temperatur. W tym przypadku mieszanie wody w zasobniku wręcz
    poprawia sytuację, bo powoduje, że zasobnik osiąga w całej objętości
    temperaturę powyżej 55'C, a jest to temperatura, która już niszczy
    legionellę.

    > Ale słyszałem o tym rozne opinie - jedna z nich brzmiała ze co z tego
    > ze sie to zrobi w zasobniku skoro tak naprawde nalezałoby taka gorącą
    > woda przelac cała instalację. Prawda to?

    Prawda, ale dotyczy to starszych instalacji w budynkach wielorodzinnych
    w których woda ciepła krąży w rozległej instalacji ze stosunkowo
    niewielką prędkością (cyrkulacja ciepłej wody), a do tego rury są mocno
    zarośnięte rdzą i kamieniem o dużej porowatości, gdzie w tych porach
    właśnie gnieżdżą się bakterie. Rury stalowe, ocynkowane.

    W typowej instalacji w domu jednorodzinnym prędkości przepływów są na
    tyle wysokie, że legionella nie ma szans nawet się osadzić w takiej
    instalacji, zwłaszcza jak jest ona wykonana z tworzyw sztucznych czy
    miedzi, które prawie w ogóle nie zarastają kamieniem czy korozją.

    > I drugie pytanie - jak czesto powinno sie przeprowadzac taki zabieg?
    >
    > Bo miałem tak ustawione na piecu ze co tydzien to mi sie domownicy
    > skarzyli ze bardzo czesto z kranu leci parzaca woda (niestety nie mam
    > baterii z głowica termostatyczna)
    > Mozna temu jakos przeciwdziałac?

    Dokładnie tak jak to sobie zaplanował Jakub Rakus, autor tego wątku,
    czyli poprzez zastosowanie zaworu mieszającego na wyjściu gorącej wody z
    zasobnika CWU.

    Miejscem w którym mogą Ci się namnażać bakterie to zasobnik CWU. Woda w
    zasobniku CWU ma temperaturę, która uniemożliwia rozwój legionelli, a w
    kranie zawsze masz wodę o stałej temperaturze np. 45'C. Raz na jakiś
    czas podnosisz zaworem mieszającym temperaturę na maksimum i wtedy
    gorąca woda sobie krąży w instalacji. Po ok. 2 godzinach takiej
    dezynfekcji obniżasz temperaturę do 45'C i natychmiast w kranach masz
    wodę o takiej temperaturze. Dezynfekcję przeprowadzasz wtedy, kiedy
    wiesz, że nikt nie będzie korzystał w tym czasie z ciepłej wody.