  • 21. Data: 2021-05-02 23:01:14
    Temat: Re: przebudowa kotłowni - czyli co tu można zrobić jeszcze gorzej
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 2 May 2021 16:07:37 +0200, Jakub Rakus

    > Grzeje prądem CWU, od maja do października, bo wtedy z PV mam to grzanie
    > za darmo (nie licząc stałych opłat ~30zł/mc).

    Czyli nie przemyślałeś, o ile w planach był zawsze gaz w przyszłości.
    Zainwestowałeś w PV, w PC -- przy grzaniu gazem te inwestycje, nawet jeśli
    twierdzisz że masz grzanie za darmo, się nie zwrócą.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2021-05-03 08:10:51
    Od: Runt <r...@s...prv>

    W dniu 2021-05-02 o 21:49, kanalia Zenek Kapelinder pisze:
> [...]
    elektromagnetyczny do prądu podłączyć a dzisiaj masz doktoraty z wody, prądu, gazu,
    kominów, słońca, wiatru i chgw jeszcze z czego.
    > Jak bym był, ale nie jestem. To jak to było z tym zaworem?

    zenusiu, jak to było z tymi reperacjami od Niemców? OBIECAŁEŚ!
    a jak to było z tą korzystną dla emerytów inflacją? ;-)))
    zenusiu, skąd się bierze moc bierna? ;-))))

    --
    Runt

  • 23. Data: 2021-05-03 08:10:57
    Od: Runt <r...@s...prv>

    W dniu 2021-05-02 o 20:21, kanalia Zenek Kapelinder pisze:
    /.../
    --
    > Z rok, może półtora roku temu trułes na elektronice dupę jak zawór
    elektromagnetyczny do prądu podłączyć a dzisiaj masz doktoraty z wody, prądu, gazu,
    kominów, słońca, wiatru i chgw jeszcze z czego.

    zenusiu, ty i tak wszystkich przebijasz mimo, że jesteś samoukiem po
    przyzakładowej zawodowej szkole budowlanej. skończyłeś przecież ją z
    wyróżnieniem. jako największy głąb! ;-))))))

    faktem jest, że na pracy w kotłowni znasz się jak mało kto! ;-)))

    --
    Runt

  • 24. Data: 2021-05-03 14:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Uzytkownik a...@s...pl ...

    > W zamian hodowla bakterii Legionelli.
    >
    > Uważasz, że zaoszczędzenie rocznie 50 czy 100zł warte jest ryzyka
    > zachorowania na zapalenie płuc, które może się zakończyć sporymi
    > komplikacjami, utratą zdrowia czy nawet życia?
    >
    > Choć tę oszczędność stawiałbym pod dużym znakiem zapytania - czy w
    > ogóle da się zaoszczędzić grzejąc zasobnik do niższej temperatury.
    > O tym, potem.

    To do ilu powinna być grzana?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jeśli będąc w towarzystwie kobiety potrafisz z niej czytać jak z

  • 25. Data: 2021-05-03 19:26:02
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-05-03 o 14:59, Budzik pisze:
    > To do ilu powinna być grzana?

    http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=W
    DU20190001065

  • 26. Data: 2021-05-03 20:00:00
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Uzytkownik a...@s...pl ...

    > http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=W
    DU20190001065

    :)
    Ja sie pytam na serio - do ilu powinno sie ustawić grzanie wody w
    zasobniku zeby nie miec problemów z potencjalnym zagrozeniem wywołanym
    legionelloza?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Windows 95 - 32bit extensions and a graphical shell for a 16bit patch

  • 27. Data: 2021-05-03 20:37:03
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-05-03 o 20:00, Budzik pisze:
> [...]
    > Ja sie pytam na serio - do ilu powinno sie ustawić grzanie wody w
    > zasobniku zeby nie miec problemów z potencjalnym zagrozeniem wywołanym

    Ale na serio, tam w rozporządzeniu masz to napisane

    par. 120 pkt. 2 i 2a

  • 28. Data: 2021-05-03 23:24:50
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Z rok, może półtora roku temu trułes na elektronice dupę jak zawór
    elektromagnetyczny do prądu podłączyć a dzisiaj masz doktoraty z wody, prądu, gazu,
    kominów, słońca, wiatru i chgw jeszcze z czego.

    To co napisałeś to tak jak byś miał pretensje do lekarza za to, że ma
    pojęcie o medycynie, biologii czy chemii.

    Ja nie jestem lekarzem, ani biologiem, ani też chemikiem, choć biologię
    i chemię lubiłem i nie sprawiały mi żadnych problemów w szkole. Coś tam
    jeszcze w głowie pozostało, ale nie uważam się za speca w tych naukach.

    Jestem natomiast elektronikiem-automatykiem i całe moje życie zawodowe
    kręciło się i nadal się kręci dookoła elektrotechniki, elektroniki i
    automatyki. Ponieważ obecne systemy grzewcze bez automatyki nie mają
    racji bytu to od ok. 15 lat zajmuję się zawodowo systemami grzewczymi,
    głównie projektowaniem i wykonywaniem ich automatyki oraz serwisem.

    Zanim zająłem się systemami grzewczymi pracowałem w przemyśle jako
    automatyk i elektronik. Zjeździłem pół Polski projektując i uruchamiając
    automatykę linii produkcyjnych w oparciu o PLC. Ale w dupę już dawały
    takie wyjazdy, czasami nawet kilkutygodniowe tułanie się po hotelach i
    często praca pod presją czasu.To szukałem innego, bardziej stacjonarnego
    i spokojniejszego zajęcia.

    Automatyka to jest dziedzina techniki, która poza samą wiedzą dotyczącą
    sterowania i regulacji, łączy w sobie kilka innych dziedzin: mechanikę,
    elektrotechnikę, elektronikę, informatykę, hydraulikę, pneumatykę oraz
    metrologię. Ponadto umiejętność programowania PLC oraz znajomość
    technologii produkcji.

    Poza tym zajmuję się zawodowo od wielu lat badaniami ochronnymi
    instalacji elektrycznych. Posiadam  świadectwa kwalifikacyjne
    elektryczne, energetyczne, gazowe, wszystkie w zakresie E i D. Ponadto
    UDT. Aby je uzyskać, musiałem się wykazać zarówno wiedzą techniczną z
    zakresu do jakiego mnie uprawniają ww świadectwa, ale także i
    znajomością podstaw prawnych i normatywnych.

    Nie rozumiem więc Twojego zdziwienia, że ja mam pojęcie w dziedzinach,
    którymi zajmuję się zawodowo od wielu lat. Co ciekawsze, wielokrotnie
    pisałem w czym się specjalizuję, a Ty albo nie chcesz tego wiedzieć,
    albo po prostu zawodzi Cię już pamięć.

    Nie wymądrzam się tak jak Ty w dziedzinach o których nie mam pojęcia lub
    moja wiedza jest znikoma. Pamiętaj, że kiedy zaczynasz fantazjować w
    którejś z wyżej wymienionych dziedzin, a zdarza Ci się nader często to
    wkraczasz w moje kompetencje, a ja ze względu na posiadaną wiedzę i
    wieloletnie doświadczenie, bardzo łatwo mogę zweryfikować to co piszesz.

  • 29. Data: 2021-05-03 23:27:55
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Uzytkownik a...@s...pl ...

    DU20190001065

    > Ale na serio, tam w rozporządzeniu masz to napisane
    >
    > par. 120 pkt. 2 i 2a

    A widzisz... Bo ja przeszukałem pod hasłem legionelloza...

    Dzieki, czyli raz na jakis czas powinno sie zagrzac wode do 70-80
    stopni?

    Ale słyszałem o tym rozne opinie - jedna z nich brzmiała ze co z tego
    ze sie to zrobi w zasobniku skoro tak naprawde nalezałoby taka gorącą
    woda przelac cała instalację. Prawda to?

    I drugie pytanie - jak czesto powinno sie przeprowadzac taki zabieg?

    Bo miałem tak ustawione na piecu ze co tydzien to mi sie domownicy
    skarzyli ze bardzo czesto z kranu leci parzaca woda (niestety nie mam
    baterii z głowica termostatyczna)
    Mozna temu jakos przeciwdziałac?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Film powinien zaczynać się od trzęsienia ziemi, potem zaś napiecie

  • 30. Data: 2021-05-04 00:08:15
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-05-03 o 23:27, Budzik pisze:
    > Dzieki, czyli raz na jakis czas powinno sie zagrzac wode do 70-80
    > stopni?

    Jeżeli będziesz utrzymywał w zasobniku cały czas ok. 60'C to nie trzeba
    przegrzewać okresowo, bo nie ma szans, aby legionella przeżyła.

    Problem natomiast stanowią zasobniki w których następuje uwarstwienie
    się temperatur. W tym przypadku mieszanie wody w zasobniku wręcz
    poprawia sytuację, bo powoduje, że zasobnik osiąga w całej objętości
    temperaturę powyżej 55'C, a jest to temperatura, która już niszczy
    legionellę.

    > Ale słyszałem o tym rozne opinie - jedna z nich brzmiała ze co z tego
    > ze sie to zrobi w zasobniku skoro tak naprawde nalezałoby taka gorącą
    > woda przelac cała instalację. Prawda to?

    Prawda, ale dotyczy to starszych instalacji w budynkach wielorodzinnych
    w których woda ciepła krąży w rozległej instalacji ze stosunkowo
    niewielką prędkością (cyrkulacja ciepłej wody), a do tego rury są mocno
    zarośnięte rdzą i kamieniem o dużej porowatości, gdzie w tych porach
    właśnie gnieżdżą się bakterie. Rury stalowe, ocynkowane.

    W typowej instalacji w domu jednorodzinnym prędkości przepływów są na
    tyle wysokie, że legionella nie ma szans nawet się osadzić w takiej
    instalacji, zwłaszcza jak jest ona wykonana z tworzyw sztucznych czy
    miedzi, które prawie w ogóle nie zarastają kamieniem czy korozją.

> [...]
    >
    > Bo miałem tak ustawione na piecu ze co tydzien to mi sie domownicy
    > skarzyli ze bardzo czesto z kranu leci parzaca woda (niestety nie mam

    Dokładnie tak jak to sobie zaplanował Jakub Rakus, autor tego wątku,
    czyli poprzez zastosowanie zaworu mieszającego na wyjściu gorącej wody z
    zasobnika CWU.

    Miejscem w którym mogą Ci się namnażać bakterie to zasobnik CWU. Woda w
    zasobniku CWU ma temperaturę, która uniemożliwia rozwój legionelli, a w
    kranie zawsze masz wodę o stałej temperaturze np. 45'C. Raz na jakiś
    czas podnosisz zaworem mieszającym temperaturę na maksimum i wtedy
    gorąca woda sobie krąży w instalacji. Po ok. 2 godzinach takiej
    dezynfekcji obniżasz temperaturę do 45'C i natychmiast w kranach masz
    wodę o takiej temperaturze. Dezynfekcję przeprowadzasz wtedy, kiedy
    wiesz, że nikt nie będzie korzystał w tym czasie z ciepłej wody.