  • 1. Data: 2020-11-15 20:33:47
    Temat: zmiękczanie wody
    Od: Pilocik <p...@n...pl>

    mam twardą wodę, ok 15 w skali dH, zastanawiam się nad zmiękczaniem,
    woda z wodociągu

    czy ktoś z grupowiczów używa?
    można prosić o opinie?

    plusy i minusy wyczytane w necie znam, chodzi mi o opinie użytkowników

  • 2. Data: 2020-11-15 20:50:18
    Temat: Re: zmiękczanie wody
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 15 Nov 2020 20:33:47 +0100, Pilocik

    > czy ktoś z grupowiczów używa?
    > można prosić o opinie?

    Ja dopiero niedawno kupiłem przy spinaniu "maszynowni". Już stoi, ale
    jeszcze nie włączyłem w obieg -- więc się nie wypowiem odnośnie
    użytkowania, ale mogę coś skrobnąć. Kupiłem u Jakuba, bardzo sympatyczny i
    pomocny młody człowiek, możesz przekręcić, nie ściemnia, doradza ->
    https://www.q17filtry.pl/realizacje

    Ja mam takiego składaka, filtr plus osobne wiadro
    (koszt 2800 zł z filtrem wstępnym i solą):
    https://www.q17filtry.pl/images/galerie/33/thumbnail
    s/Q17galeria6.jpg
    https://www.q17filtry.pl/images/galerie/33/full/Q17g
    aleria19.jpg
    Najważniejsza w tym cyrku jest głowica (poza doborem odpowiedniej wielkości
    złoża) która ma gwarantować długą i bezawaryjną pracę.

    Jedyny mankament jaki widzę to dosyć spore zużycie wody na rzecz pracy
    złoża. Plusem ma być brak zacieków i konieczności mycia. Oczywiście tej
    zmiękczonej wody pić nie będę, mam osobny kran z wodą surową podciągnięty
    do kuchni (a po drodze jeszcze do lodówki). Generalnie nie wiem jakich
    opinii szukasz, no bo zadanie tego urządzenia jest relatywnie proste.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2020-11-15 21:00:50
    Od: Pilocik <p...@n...pl>

    W dniu 15.11.2020 o 20:50, Myjk pisze:

> [...]
    > do kuchni (a po drodze jeszcze do lodówki). Generalnie nie wiem jakich
    > opinii szukasz, no bo zadanie tego urządzenia jest relatywnie proste.

    no i tu mnie masz, nie mam osobnej nitki do kuchni,
    firma z którą już rozmawiałem twierdzi że nie ma nic złego w piciu i
    zastosowaniu kuchennym miękkiej wody, sugeruje jednak zamontowanie w
    kuchni dodatkowgo filtra osmotycznego z funkcją ponownej mineralizacji wody

  • 4. Data: 2020-11-15 22:40:51
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 15 Nov 2020 21:00:50 +0100, Pilocik

> [...]
    > zastosowaniu kuchennym miękkiej wody, sugeruje jednak zamontowanie w
    > kuchni dodatkowgo filtra osmotycznego z funkcją ponownej mineralizacji wody

    Woda z wodociągu, nawet jeśli twarda, to jest zdatna do picia i ma lepsze
    parametry niż woda zmiękczona. Zmiękczanie, potem osmoza (kompletne
    wyjałowienie wody, do tego marnujące jej takie ilości że zmiękczacz to
    jakiś śmieszny żart przy tym) a potem znowu mineralizowanie to zupełny
    absurd.

    Ludzie niby piją tę wodę i żyją, ale jeśli się wymienia kationy wapnia i
    magnezu na kationy sodu, no to jednak tych pierwiastków brakuje. Dlatego
    jednak zostawiłem sobie surową wodę na oddzielnym kraniku na cele
    spożywcze.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2020-11-15 23:18:09
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    niedziela, 15 listopada 2020 o 20:33:50 UTC+1 Pilocik napisał(a):
    > mam twardą wodę, ok 15 w skali dH, zastanawiam się nad zmiękczaniem,
    > woda z wodociągu

    Też mi twarda ;) Jak robiłem pomiar to się skala skończyła na 34 chyba.
    Zamówiłem klamota marki water technic, za nieco ponad 2 tys.
    Banalny i prosty interface, bypass ma, działa. Zmiękcza :>

    L.

  • 6. Data: 2020-11-15 23:53:15
    Od: collie <c...@v...pl>

    W niedzielę, 15.11.2020 o 20:33, Pilocik napisał:

    > mam twardą wodę, ok 15 w skali dH, zastanawiam się nad zmiękczaniem,
    > woda z wodociągu

    Po co? Twarda woda zdrowa jest. Ludzie pijący twardą wodę żyją długo
    i szczęśliwie, a pijący miękką - wręcz przeciwnie. Wrzuć do googlarki
    hasło "twarda woda zdrowa jest" a zaoszczędzisz dwa kafle na liściastym
    zmiękczaczu.

    PS. Zaczynaj i kończ zdania tak, jak Cię pani od polskiego uczyła.
    Albo wypierdalaj.

    --
    Kot może zostać.

  • 7. Data: 2020-11-16 00:09:10
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 15.11.2020 o 20:33, Pilocik pisze:
> [...]
    >
    > czy ktoś z grupowiczów używa?
    > można prosić o opinie?
    >
    > plusy i minusy wyczytane w necie znam, chodzi mi o opinie użytkowników
    ja mam filtry 10 cali, do których kiedyś wkładałem raz na miesiąc wkłady
    zmiękczające. O ile są nowe, widać że herbata nie ma kożucha, kabina
    prysznicowa mniej się syfi... Ale efekt "wow" jest przez pierwszy
    miesiąc, potem już tak sobie, potem wcale. Na początku wymieniałem co
    miesiąc, co dwa, teraz mam to w nosie.
    Koledzy proponują urządzenia za 2tyś lub więcej. czy one są
    bezobsługowe, czy ewentualne dodatki dużo kosztują? Potrzebują prądu? Bo
    wkłady których używałem są po ok 20-30zł. Za wspomnianą kwotę to na 10
    lat starczy

    ToMasz

  • 8. Data: 2020-11-16 09:07:11
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, ToMasz.
    On 16.11.2020 00:09 you wrote:

> [...]
    > czy ewentualne dodatki dużo kosztują? Potrzebują prądu? Bo wkłady
    > których używałem są po ok 20-30zł. Za wspomnianą kwotę to na 10 lat

    Zależy jak twardą masz wodę. Ale skoro 10" wystarcza na miesiąc, to
    podejrzewam że nie za bardzo. Więc koszty eksploatacyjne dramatycznie
    duże nie będą.
    Ja mam twardość 25. Zmiękczacz do 2. Regenerację złoża muszę robić co
    2,8m3 (co kosztuje z tego co pamiętam ok 0,5m3 wody - stary typ głowicy,
    teraz są oszczędniejsze, oraz trochę soli). Sól kupuję po 25 zł za 25kg.
    U mnie wystarcza gdzieś na 3 miesiące.
    5 osób, łączne zużycie wody ok 12m3 miesięcznie.

    --
    Pete

  • 9. Data: 2020-11-16 12:47:37
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 15 Nov 2020 22:40:51 +0100, Myjk

    > potem osmoza (kompletne wyjałowienie wody, do tego marnujące jej takie
    > ilości że zmiękczacz to jakiś śmieszny żart przy tym)

    Wygrzebałem cycat z FM gdzie gość pisze o osmozie:

    "[foto butelki i szklanki] Po prawej woda z osmozy - po lewej odpowiadająca
    jej ilość wody, która trafia do kanalizacji. Czyli do uzyskania 0,5l wody
    osmotycznej trzeba prawie 1,8l wpuścić w kanał."

    No i jak pisałem, nie ogarniam w jakim celu osmozę robić (z wody
    wodociągowej która spłnia normy wody do picia i najczęściej jest lepsza niż
    sklepowa woda butelkowana) a potem ją na nowo mineralizować.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2020-11-16 13:15:17
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 16 listopada 2020 o 12:47:38 UTC+1 Myjk napisał(a):

    > "[foto butelki i szklanki] Po prawej woda z osmozy - po lewej odpowiadająca
    > jej ilość wody, która trafia do kanalizacji. Czyli do uzyskania 0,5l wody
    > osmotycznej trzeba prawie 1,8l wpuścić w kanał."

    z drugiej strony na cele spozywcze (kawe, herbate, jakis obiad) zuzywa sie minimalny
    procent wody

    > No i jak pisałem, nie ogarniam w jakim celu osmozę robić (z wody
    > wodociągowej która spłnia normy wody do picia i najczęściej jest lepsza niż
    > sklepowa woda butelkowana) a potem ją na nowo mineralizować.

    zalezy gdzie, np. u mnie w Krakowie faktycznie woda wodociagowa jest OK, ale tylko
    przy wyjsciu z zakladu uzdatniajacego ( gdzie ja kontroluja) :(
    u mnie w bloku idzie juz ~40 letnimi stalowymi, zardzewialymi rurami, wczesniej przez
    hydrofornie podnoszaca cisnienie dla pieter powyzej 4 (5 ?) i juz jest taka sobie...

    Wystarcza zamkniecie wody w bloku na kilka minut i juz trzeba z minute spuszczac
    brazowe bloto...
    Podobnie jak nie uzywam kilka tygodni zamykajac zaworami doplyw w kuchni i lazience,
    instalacje w mieszkaniu mam wymieniona, ale stare piony zostaly...