  • 101. Data: 2021-02-03 13:12:00
    Temat: Re: Budowanie domu
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 02.02.2021 o 23:07, Uzytkownik pisze:

    > P.S.
    >
    > A ostatnio cała rodzinka się zajada sucharami mojej produkcji,
    > wypiekanymi na wzór PRL-owskich sucharów wojskowych z kminkiem. Ile
    > bym nie upiekł to wszystko mi wybiorą :)
    >
    > W zwykłym piekarniku to raz się nie dopiekały, a innym razem były
    > spieczone. W piekarniku wodnym natomiast wychodzą rewelacyjnie i nie
    > są aż tak twarde. Są kruche, ale łatwe do gryzienia.

    A jaki masz ten piekarnik? Czeka mnie wymiana i biorę różne możliwości
    pod uwagę.

    Ewa

  • 102. Data: 2021-02-03 13:13:50
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 03.02.2021 o 13:12, FEniks pisze:

    > A jaki masz ten piekarnik? Czeka mnie wymiana i biorę różne możliwości
    > pod uwagę.

    Zakładam, że masz jakiś z tych powszechnie dostępnych parowych
    piekarników, a nie jakiś własnej produkcji. ;-)

    Ewa

  • 103. Data: 2021-02-03 18:24:08
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-02 o 23:43, collie pisze:
    > https://zapodaj.net/8ba229145aedc.jpg.html

    Ja tam nie mam uprzedzeń i nie jestem rasistą. Każdy wygląda jak wygląda
    i na swój wygląd musi sobie zasłużyć. Wiem, że już się chwaliłeś tym
    zdjęciem nie raz, ale przypomnij - na tym zdjęciu to jesteś ty czy
    twoja, szanowna małżonka, bo nigdy nie mogę was odróżnić?

  • 104. Data: 2021-02-03 23:34:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-03 o 13:13, FEniks pisze:

    > Zakładam, że masz jakiś z tych powszechnie dostępnych parowych
    > piekarników, a nie jakiś własnej produkcji. ;-)
    >
    > Ewa

    Oczywiście, że kupny, taki:
    https://www.euro.com.pl/piekarniki-do-zabudowy/elect
    rolux-eob9s31wx.bhtml?gclid=EAIaIQobChMIy4KcuNTO7gIV
    VUeRBR3QnQ3nEAQYASABEgLgYfD_BwE&gclsrc=aw.ds

    Trochę jednak żałuję, że nie kupiłem niższego modelu:
    https://www.euro.com.pl/piekarniki-do-zabudowy/elect
    rolux-eob8s31x.bhtml?gclid=EAIaIQobChMIy4KcuNTO7gIVV
    UeRBR3QnQ3nEAQYAyABEgKFx_D_BwE&gclsrc=aw.ds

    ponieważ obsługa tego wyższego modelu to porażka. Obsługa przy użyciu
    wyświetlacza dotykowego jak w smartfonie, zaś wyszukiwanie w menu to
    widać, że Szwedzi to jednak inaczej myślący naród.

    Sam piekarnik sprawuje się świetnie. Piecze standardowo, piecze z
    użyciem sondy, którą wbija się w potrawy, piecze z użyciem pary dzięki
    czemu potrawy nie wysychają i nie muszą być owijane w folie z tworzyw
    sztucznych czy aluminium, a chleb wychodzi idealny i nieprzypalony,
    griluje, gotuje na parze, piecze i gotuje z turboobiegiem, suszy np.
    grzyby czy owoce, rozmraża, pilnuje wyrastanie ciast, podgrzewa posiłki,
    utrzymuje temperaturę potraw przed podaniem, pasteryzuje np. słoiki
    (weki), sam się myje parą.

    Tylko wkurwiająca jest ta obsługa ekranem dotykowym, bo często się
    zdarza, że podczas przewijania ekranu coś niechcący się wybiera, a
    później aby z tego się wycofać trzeba wykonać kilka kliknięć i
    potwierdzać swoje decyzje. Ponadto wkurwiająca jest funkcja współpracy
    ze smartfonem/tabletem. O ile dzięki smartfonowi/tabletowi obsługa jest
    o wiele łatwiejsza o tyle wkurwia, że po każdorazowym otwarciu drzwiczek
    czy też wykonaniu funkcji na ekranie piekarnika, pyta się czy ma
    przerwać połączenie ze smartfonem czy też przywrócić i za każdym razem
    trzeba to potwierdzić na ekranie piekarnika. Jakby obsługa smartfonem
    nie mogła być w pełni równoległa do obsługi ekranem w piekarniku.

    Wybierając piekarniki parowe trzeba zwrócić uwagę jaką dany piekarnik
    posiada funkcję pary, ponieważ w piekarnikach poniżej 2,5 tys. zł nie
    uświadczy się generatora pary, a funkcja pary polega na tym, że na dnie
    piekarnika jest utworzona niecka, do której wlewa się wodę, a woda ta
    jest odparowywana. W jednych piekarnikach po prostu wlewa się tę wodę
    ręcznie na dno piekarnika, a w innych wlewa się do szufladki, skąd woda
    wędruje na dno piekarnika. W takich piekarnikach można tylko poprawić
    właściwości pieczenia np. chleba czy ciast tą parą.

    Dopiero urządzenia z generatorami pary umożliwiają pieczenie i gotowanie
    na parze.

    W przypadku Electroluxa poszczególne funkcje pary nazywają się:
    SteamBake, SteamCrisp, SteamBoost oraz SteamPro

    Mój sprzęt posiada SteamBoost, podobnie jak wskazany przeze mnie niższy
    model, który nie posiada tego debilnego wyświetlacza dotykowego, tylko
    pola dotykowe ze strzałkami i funkcjami.

    Ogólnie polecam piekarniki parowe Electroluxa i AEG (obecnie to jedna
    firma), Gorenje, Siemens. Odradzam wszelkie wynalazki typu Samsung,
    Amica oraz wyższe modele Bosch te z obrotowym kółkiem, bo to kółko to
    już totalna porażka. Nie dość, że jak się zabrudzi to się zacina to
    jeszcze z czasem zaczyna wypadać.

    Odradzam także kupowanie kombajnów typu piekarnik z mikrofalą w jednym,
    bo komory tych piekarników są o połowę mniejsze od piekarników bez
    mikrofali. Lepiej dokupić mikrofalę oddzielnie.

  • 105. Data: 2021-02-04 09:14:54
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 03.02.2021 23:34, Uzytkownik wrote:
    > W jednych piekarnikach po prostu wlewa się tę wodę ręcznie na dno
    > piekarnika, a w innych wlewa się do szufladki

    Mam Samsunga z szufladką. Po dwóch latach, szufladka zaczyna sama się
    otwierać ni z gruchy ni z pietruchy. Nie musi być piekarnik włączony.
    Chyba że to znak że pić mu się chce. Nigdy jeszcze nie laliśmy tam wody :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 106. Data: 2021-02-04 13:03:00
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 03.02.2021 o 23:34, Uzytkownik pisze:
> [...]

    > jednym, bo komory tych piekarników są o połowę mniejsze od piekarników
    > bez mikrofali. Lepiej dokupić mikrofalę oddzielnie.

    Dzięki za tak szczegółowe informacje. Ja właśnie rozważam jeden z tych
    electroluxów. Tylko u nas bardzo sprawdza się, zwłaszcza ostatnio,
    mikrofalówka, więc zaczęłam zastanawiać się nad połączeniem piekarnika z
    mikrofalą, bo na osobną mikrofalę żal mi trochę miejsca. Znalazłam
    przynajmniej jedno takie połączenie, w którym piekarnik jest
    pełnowymiarowy :

    https://www.bosch-home.pl/lista-produktow/gotowanie-
    i-pieczenie/kuchenki-mikrofalowe/piekarniki-do-zabud
    owy-z-mikrofala/HMG636RS1

    Jednak bardzo kusi mnie to pieczenie na parze, no i czyszczenie. Nie
    bardzo rozumiem, w jaki sposób generuje się ta para, jeśli nie wkładamy
    naczynia z wodą?

    I jeszcze pytanie odnośnie rozmrażania, bo to akurat dla mnie ważne -
    czy on znacznie przyspiesza rozmrażanie? Np. ile czasu potrzebowałby na
    rozmrożenie 0,5 kg chleba?

    Obecnie mam piekarnik AEG Competence, który też ma funkcję rozmrażania,
    ale nie wygra od tym względem z mikrofalą. No i też się męczę z
    dotykowym wyświetlaczem, na którym można bardzo łatwo pogubić ścieżkę.

    --

    Ewa

  • 107. Data: 2021-02-04 21:00:24
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-04 o 13:03, FEniks pisze:
> [...]
    > pełnowymiarowy :
    >
    > https://www.bosch-home.pl/lista-produktow/gotowanie-
    i-pieczenie/kuchenki-mikrofalowe/piekarniki-do-zabud

    To jest właśnie ten Bosch o którym pisałem z kółkiem (pierścieniem). Pod
    pierścień dostaje się wszelaki brud. Obsługując wyświetlacz trzeba
    zawsze mieć czyste palce, a sam piekarnik zamontować w takim miejscu aby
    uniknąć zalania - czyli nie może się znajdować pod płytą kuchenną. W
    razie jak się pod pierścień dostanie brud czy resztki jedzenia czy też
    ciasto z palców i tłuszcz to to kótłko zacznie się przycinać. Co prawda
    można je podważyć paznokciem i wypiąć, aby wyczyścić zarówno kółko jak i
    zagłębienie pod tym pierścieniem, ale po kilkunastu-kilkudziesięciu
    takich wypięciach, kółko to zrobi się tak luźne, że zacznie samo wypadać.

    > Jednak bardzo kusi mnie to pieczenie na parze, no i czyszczenie. Nie
    > bardzo rozumiem, w jaki sposób generuje się ta para, jeśli nie
    > wkładamy naczynia z wodą?

    Wodę wlewa się do wysuwanej szufladki, tej znajdującej się na prawo od
    wyświetlacza. Po wciśnięciu i zwolnieniu nacisku, szufladka się otwiera
    i tam wlewa się wodę, aż do momentu, kiedy piekarnik powiadomi, że już
    wystarczy. Wchodzi tam ok. 1 litra wody. Kiedy woda zacznie się kończyć
    to piekarnik zasygnalizuje potrzebę uzupełnienia wody.

    W piekarniku znajduje się pompka, która przepompowuje tę wodę do
    generatora pary. Generator przy pomocy grzałek elektrycznych szybko
    podgrzewa wodę, zamieniając ja w parę, a ta wędruje specjalną dyszą do
    komory pieszczenia. Ale taką pompę i generator pary mają tylko i
    wyłącznie piekarniki Elektroluxa z serii SteamBoost i SteamPro, czyli
    te, które potrafią gotować na parze.

    Tu masz zestawienie które serie piekarników do czego się nadają:

    https://www.paniagd.pl/data/domains/1/pl/c_blog/1184
    /images/opera-zrzut-ekranu-2020-03-13-181932-www-ele
    ct.png

    Piekarniki te, które mają funkcję gotowania na parze bardzo łatwo można
    odróżnić od tych, które takiej funkcji nie posiadają. Po kształcie
    szufladki na wodę. Te, które gotują na prze mają szufladkę w kształcie
    prostokąta, a te, które nie mają funkcji gotowania na parze mają
    szufladkę okrągłą.

    Jeżeli chodzi o gotowanie na parze to u mnie w rodzinie od lat gotujemy
    na parze ziemniaki do obiadu oraz warzywa. Bez dodatku soli i tłuszczu
    są przepyszne. Ziemniaki gotowane na parze smakują podobnie jak
    ziemniaki z ogniska.

    Ale najfajniejsza funkcja to gotowanie jajek w tym piekarniku. Zawszy
    wychodzą takie jak lubię, czyli białko ścięte, a żółtko płynne.
    Oczywiście w piekarniku można wybrać czy mają być na miękko, półtwardo
    czy twardo.

    > I jeszcze pytanie odnośnie rozmrażania, bo to akurat dla mnie ważne -
    > czy on znacznie przyspiesza rozmrażanie? Np. ile czasu potrzebowałby
    > na rozmrożenie 0,5 kg chleba?

    Teraz to Ci nie powiem ile dokładnie, bo najczęściej rozmrażam w
    mikrofali, gdyż robi ona to o wiele szybciej.

    Ale za to jak jest już podczerstwiały chleb to bardzo fajnie można go
    odświeżyć parą. Po takim odświeżaniu niewiele ustępuje świeżemu.

    No to witam w klubie :)

  • 108. Data: 2021-02-04 21:04:43
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    Tu poczytaj o tych piekarnikach:

    https://www.paniagd.pl/blog/piekarniki/najpopularnie
    jsze-piekarniki-parowe-212.html

  • 109. Data: 2021-02-05 18:20:15
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 04.02.2021 o 21:00, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > kółko jak i zagłębienie pod tym pierścieniem, ale po
    > kilkunastu-kilkudziesięciu takich wypięciach, kółko to zrobi się tak

    Jest to jakiś argument, ale jednak nie wydaje mi się, żeby to miejsce
    było szczególnie często czymkolwiek zalewane.

> [...]
    > powiadomi, że już wystarczy. Wchodzi tam ok. 1 litra wody. Kiedy woda
    > zacznie się kończyć to piekarnik zasygnalizuje potrzebę uzupełnienia

    A ok, rozumiem. Nie wiem dlaczego z poprzedniego postu zrozumiałam, że
    te z szufladką też nie są dobre, ale to chyba zlało mi się w jedno to,
    co napisał Mateusz Bogusz na temat szufladki w piekarniku.

    Pytanie, czy da się w tym piekarniku piec w ogóle bez użycia wody/pary,
    czy on nie daje takiej szansy i ciągle piszczy, żeby mu dolewać? Bo przy
    np. pieczeniu blatów bezowych, bez czy jakimkolwiek innym suszeniu  taka
    para byłaby przeciwskuteczna.

> [...]
    > gotujemy na parze ziemniaki do obiadu oraz warzywa. Bez dodatku soli i
    > tłuszczu są przepyszne. Ziemniaki gotowane na parze smakują podobnie

    Na parze to ja gotuję od wielu lat i mam do tego specjalne urządzenie.

    > No to witam w klubie :)

    No i jeszcze jedno - ten mój obecny piekarnik też ma różne programy do
    pieczenia, coś w rodzaju książki kucharskiej, ale szczerze mówiąc przez
    ponad 10 lat użyłam może parę razy i to tylko testowo. Zazwyczaj
    korzystam z programów ogólnych, a  ta reszta wydaje mi się zupełnie
    zbędnym bajerem. W opiniach do tych parowych elektroluksów jednak
    czytam, że ludzie sobie bardzo chwalą. Rzeczywiście korzystasz z czegoś
    poza tym gotowaniem jajek?

    Ewa

  • 110. Data: 2021-02-05 20:30:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-05 o 18:20, FEniks pisze:

> [...]
    > dolewać? Bo przy np. pieczeniu blatów bezowych, bez czy jakimkolwiek
    > innym suszeniu  taka para byłaby przeciwskuteczna.

    Oczywiście, że się da. Wszystkie te funkcje są bezpośrednio dostępne
    przy użyciu piktogramów (ikonek), które w tych piekarnikach są wyjątkowo
    czytelne i łatwe do zrozumienia. Sam wyświetlacz jest bardzo przejrzysty
    bez dodatkowych bajerów i wodotrysków jak w piekarnikach Bosch czy
    Siemens i tutaj naprawdę wielki plus dla Electroluxa.

    Piszczy o wodę tylko i wyłącznie wtedy, kiedy jest użyta funkcja pary.

    > Na parze to ja gotuję od wielu lat i mam do tego specjalne urządzenie.

    Też mam, ale leży bezużytecznie na strychu. Szczerze mówiąc w tym
    piekarniku gotuje się o wiele lepiej. Mam też mikrofalówkę z możliwością
    gotowania na parze, ale w przypadku mikrofali używane są naczynia z
    tworzywa sztucznego, gdzie na dno naczynia wlewa się wodę. Zaś w
    piekarniku używa się specjalnych brytfanek z perforacją ze stali
    nierdzewnej i tam już się nie wlewa wody.

    Jak potrzeba szybko coś ugotować to gotujemy w mikrofali, a jak nie goni
    nas czas to w piekarniku, bo zdrowiej bez plastiku :)

> [...]
    > zbędnym bajerem. W opiniach do tych parowych elektroluksów jednak
    > czytam, że ludzie sobie bardzo chwalą. Rzeczywiście korzystasz z

    Szczerze mówiąc to częściej się korzysta z tych gotowych programów. W
    Electroluxie nie jest to typowa książka kucharska, ale gotowe procesy
    obróbki danego rodzaju potraw (mięsa, ryby, ciasta, warzywa itd.)

    Książka kucharska (przepisy) jest natomiast dostępna z poziomu
    smartfona/tabletu.

    Całość menu jest podzielona na 2 poziomy funkcji:

    1. Wybieranie ręcznie tzn. wybiera się bezpośrednio dostępnymi
    piktogramami (ikonkami) co ma być użyte do obróbki (które grzałki,
    termoobieg, grill, para itd.), a dalej ustawia się ręcznie temperaturę i
    czas.

    2. Gotowanie wspomagane (dostępne w menu), gdzie wybiera się rodzaj
    potrawy (tu są opisy), a piekarnik używa tego co potrzeba (grzałka
    dolna, górna, termoobieg, para itd.), aby ta potrawa była idealna. Przy
    czym słowo "gotowanie" zostało tu trochę niefortunnie użyte,ponieważ w
    tym trybie są dostępne zarówno funkcje pieczenia jak i gotowania (mięs,
    ciast, warzyw, ryb itd.)

    W przypadku użycia Gotowania wspomaganego po zakończeniu procesu,
    piekarnik automatycznie podstawia kolejne funkcje, które mogą być
    przydatne np. jeżeli obrabiamy potrawę, która powinna być podawana na
    gorąco to po zakończeniu obróbki termicznej, piekarnik pyta czy użyć
    funkcji utrzymywania temperatury, aby potrawa nie wystygła przed jej
    podaniem itd.