  • 11. Data: 2019-08-04 10:46:23
    Temat: Re: Ciśnienia w baniakach przeponowych
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-08-04 o 07:50, Budyń pisze:
> [...]
    Jesli zawor zwrotny na przylaczu nie jest super hiper szczelny to sie cisnienie przez
    niego rozladuje. Przy bojlerze 60 litrtow ilosc wody jaka ucieka zaworem
    bezpieczenstwa, sprawdzilem osobiscie, to troche na dnie szklanki. Moze lyzka stolowa
    a moze dwie. W zwiazku z czym do zaworu bezpieczenstwa domontowalem cienka rurke z
    pcv i wpuscilem do kanalizacji. Przy tak malych stratach wody nie ma co sobie dupy
    zawracac z naczyniami przeponowymi czy jak to sie nazywa.
    > ty masz nawyki z kamienicy, dla małych zasobnikow to zadziala. Ale mój baniak ma
    500litrów i upuszczenie wody jest bez sensu, wtedy potrzebne jest naczynie.

    > b.

    Na pewno zmieniłby nawyki, gdyby zaczął się rozliczać za wodę
    indywidualnie, a sąsiedzi przestali za niego płacić. Pomiary u kogutka
    jak zwykle z d... wzięte, bo nie ma w ogóle pojęcia jaka jest
    rozszerzalność wody. Ponadto zakłada, że wszystkie zawory zwrotne są
    wadliwe i zawsze przepuszczają wstecz.

  • 12. Data: 2019-08-04 12:41:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-08-03 o 23:27, Lisciasty pisze:
    > Męcząca ta hydraulika. Jakie mam ustawić ciśnienie w:
    > - baniaku od podłogówki i CWU, pojemność 24 litry, temperatura od 20 do 50 stopni
    > - baniaku od wody wodociągowej, pojemność 24 litry, temperatura od 10 do 50 stopni

    > Jak pukam paluchem w obudowę to słychać pustkę, teraz mam około 1,2 bara
    (powietrza) w baniaku od podłogówki i ze 3 bary w tym wodociągowym.
    W CO może być, w wodociągowym za dużo, powinno być 1,5b i tak fabrycznie
    przychodzą napompowane.

    --
    Janusz

  • 13. Data: 2019-08-04 14:46:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak pukasz w obudowe glowy to tez slychac pustke.

  • 14. Data: 2019-08-04 16:00:40
    Od: e...@g...com

    Jeśli baniak jest w najwyższym punkcie instalacji c.o. to nadciśnienie w przestrzeni
    gazowej winno wynosic 0,2 bar. Jak się myle to mnie poprawcie.

  • 15. Data: 2019-08-04 17:20:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Napisz cos wiecej o zbiorniku. To ze ma 500 litrow jest jakas informacja ale to zbyt
    malo zeby oszacowac ilos wody jaka by przy podgrzewaniu uciekala do kanalizacji. Inne
    wazne informacje to od jakiej do jakiej temperatury podgrzewasz. Czy zawsze jest to
    od temperatury wody w wodociagu czy od wyzszej. Rozszerzalnosc cieplna wody nie jest
    funkcja liniowa. Pomiedzy 8 a 50 stopni przybywa jej 1%. Jak utrzymujesz temperature
    pomiedzy 40 a 50 stopni to przy podgrzewaniu woda rozszerzy sie o mniej wiecej 0,2%.
    Przy pieciuset litrach to litr. Da to strate ponizej grosza przez kilka dni. Zlotowka
    rocznie wyjdzie. Zbiornik przeponowy ze stowe kosztuje. Znaczy sie trzeba czekac sto
    lat zeby byc do przodu z kasa, o ile wczesniej nie zardzewieje i nie trafi do
    recyklingu. Jak widzisz marnowanie wody w Twoim przypadku moze byc oplacalne.

  • 16. Data: 2019-08-04 19:43:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 3 Aug 2019 14:27:58 -0700 (PDT), Lisciasty
    <l...@p...pl> wrote:
    > Jest na to jakaś reguła czy się na oko ustawia?

    W instrukcji mojego baniaka było, że cisniebie robocze instalacji
    (tzw początkowe, przy zimnej wodzie) powinno być wyższe o ok 0.2
    bara ciśnienia spoczynkowego w baniaku (sprawdzasz na wentylu) .
    Warto sprawdzać, bo mój baniak użyty do c.o. okazał się fabrycznie
    napompowany do 3.5 bara przez co początkowo nie mogłem ustabilizować
    wahań ciśnienia w c.o. gdzie roboczo jest tylko ok 1bar na zimno.
    Widać był domyślnie skonfigurowany do cwu.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2019-08-04 20:09:30
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 4 sierpnia 2019 17:20:22 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    nie trafi do recyklingu. Jak widzisz marnowanie wody w Twoim przypadku moze byc

    nagrzewam przez solar nawet do 80stopni (teraz jest 75), objetosc do nagrzania
    codziennego - codzienne zużycie, musialbym sprawdzic ile idzie.
    Im wyzsza temperatura, tym mniej wody do nagrzania, pewnie to sie skasuje i
    codziennie przyrost objetosci jest taki sam.
    Dla bojlerów zaleca sie naczynia o objetosci 5% i taki mam.

    b.

  • 18. Data: 2019-08-04 20:57:15
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie interesuje mnie co kto zaleca. Jakas durna baba w tv praktycznie zabrania
    uzywania glutaminianu sodu, soli kwasu glutaminowego A on jest potrzebny czlowiekowi
    jak powietrze do oddychania. Czlowiek ma receptory na jezyku do jego wykrywania. W
    ludzkim mleku jest go ponad dwadziescia razy wiecej niz w krowim. W doroslym
    czlowieku jest tego kwasu ze dwa kilogramy. A ona ze szkodliwy. To ze ktos cos zaleca
    nie znaczy ze jego zalecenia sa madre albo oplacalne. Manipulujesz zmieniajac sens
    tego co napisalem. Nie pisalem o zbiornikach majacych przejac rozszerzajaca sie wode
    a oplacalnosci stosowania takich zbiornikow. I wykazalem ze w Twoim przypadku
    oplacalnosc jest watpliwa. Przy mniejszych niz Twoj zbiornikach stosowanie zbiornikow
    przeponowych to zbedny wydatek. Jak chcesz pogadac ze mna to gadaj w kwestii
    oplacalnosci a nie czy ktos cos zaleca.

  • 19. Data: 2019-08-05 09:16:46
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    przeponowych to zbedny wydatek. Jak chcesz pogadac ze mna to gadaj w kwestii

    Nikogo nie interesują twoje porady w tym zakresie, bo są szkodliwe.

    Doradzasz ludziom, żeby zaoszczędzili stokilkadziesiąt złotych na
    montażu naczynia przeponowego, a jednocześnie narażasz ich na dużo
    większe wydatki.

    To, że ktoś coś zaleca nie oznacza, że jest to z dupy wzięte, ale
    dlatego, że już ktoś to policzył i przemyślał.

    Budyń napisał, że dla CWU zaleca się naczynia przeponowe o objętości 5%.

    Rozszerzalność cieplna wody to ok. 3% przy temperaturze grzania do 80'C.
    Grzejąc wodę od ok. 10'C (bo taka dopływa z sieci) do temperatury 60'C
    wzrasta nam objętość trochę więcej jak 2%. Czyli przy zbiorniku 500
    litrów, przybędzie ok. 10 litrów. Oczywiście naczynia muszą być większe
    niż sama rozszerzalność cieplna wody, ponieważ po przyjęciu całego
    nadmiaru wody musi jeszcze w naczyniu pozostać poduszka powietrzna.

    Jeżeli mamy rodzinę 4 osobową to zużycie dzienne takiej rodziny będzie
    na poziomie ok. 250 litrów ciepłej wody. Zatem codziennie 5 litrów wody
    pójdzie w kanał.

    W okresie całego roku daje nam to 1825 litrów wody. W okresie 5 lat daje
    nam to ponad 9m3 wody. U mnie 1m3 wody to koszt ok. 13zł wraz ze
    ściekami. Daje nam to koszt w przeciągu 5 lat 117zł.

    Wydaje się to mało, ale bez naczynia przeponowego skraca się drastycznie
    żywotność zasobnika CWU, ponieważ podlega on ciągłym wahaniom ciśnienia.
    Ciśnienie wody z sieci zazwyczaj jest na poziomie 3-4 barów. Ale w
    zasobniku ono będzie się bez przerwy wahać od tych 3 do 6 czy 8 barów -
    czyli do ciśnienia, na jakie jest zawór bezpieczeństwa.

    Poza samym naczyniem CWU "w dupę dostaje" także zawór bezpieczeństwa,
    który trzeba będzie co jakiś czas wymieniać. Koszt może niewielki, bo
    raptem 40-60zł, ale zasobnik CWU kosztuje już kilka tysiaków i zamiast
    używać jeden przez 20-30 lat to trzeba będzie wymieniać co 10-15 lat,
    albo i jeszcze częściej. To są te koszty, których ty w ogóle nie
    dostrzegasz. Sama oszczędność wody jest na poziomie porównywalnym z
    kosztem naczynia przeponowego. Wziąłem do rozliczenia okres 5 lat, bo
    tyle mniej więcej wytrzymują naczynia przeponowe. Zasadniczo trzeba je
    wymieniać co 5-10 lat.

    Poza zasobnikiem CWU przy takich dużych wahaniach ciśnienia także
    cierpią inne elementy instalacji - baterie kranowe, rury, zawory
    zwrotne, filtry. Trzeba wziąć pod uwagę, że w każdym obecnie przyłączu
    wody musi się znajdować zawór zwrotny antyskażeniowy, który nie
    przepuści nadmiaru wody do sieci. Jeżeli zawór zwrotny przy zasobniku
    CWU zacznie przepuszczać wstecz to ciśnienie także przedostaje się w
    kierunku filtrów wody oraz reduktorów ciśnienia ( jeżeli takie są
    zamontowane).

    Mając zasobnik CWU warto też pomyśleć o reduktorze ciśnienia w
    instalacji wody użytkowej.

  • 20. Data: 2019-08-05 23:44:44
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Napisz cos jeszcze o wodzie. Na przyklad jak ja pieczesz w dwustu stopniach robiac
    chleb wodny.