  • 1. Data: 2010-02-05 20:05:39
    Temat: Czujniki PIR montowane w puszkach
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Mam kilka pytań do osób zorientowanych w temacie czujników PIR
    montowanych w puszkach, zamiast normalnego osprzętu (znaczy zamiast
    klasycznych wyłączników):

    1) czy są czujniki o kącie widzenia 90 stopni, ale ustawionym
    niesymetrycznie? Tak, żeby czujnik wstawiony w ścianę, dajmy na to w
    połowie korytarza, widział jedynie część korytarza po jednej swojej
    stronie?

    2) jaki jest realny zasięg typowych czujników i jak się ma do
    deklarowanego przez producenta? Jeśli producent podaje zasięg 5m, to
    można mieć pewność, że czujnik zamontowany 5m od wejścia zareaguje
    na wchodzącą osobę na pewno, czy lepiej tu zakładać jakiś margines
    bezpieczeństwa (jaki?)?

    3) a co z ich zasięgiem w pionie? Czy takie ustrojstwo zamontowane
    zamiast wyłącznika schodowego u dołu schodów zareaguje na osobę
    pojawiającą się u góry biegu schodów, jakieś półtora metra ponad
    poziomem zamontowania czujnika?

    J.

  • 2. Data: 2010-02-05 21:57:54
    Temat: Re: Czujniki PIR montowane w puszkach
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > niesymetrycznie? Tak, żeby czujnik wstawiony w ścianę, dajmy na to w
    > połowie korytarza, widział jedynie część korytarza po jednej swojej

    Mozesz część czujki przysłonić tak, żeby nie widziała tego obszaru.
    Przysłony robi się z metalizowanej folii.

> [...]
    > mieć pewność, że czujnik zamontowany 5m od wejścia zareaguje na wchodzącą
    > osobę na pewno, czy lepiej tu zakładać jakiś margines bezpieczeństwa

    Reakcja zależy od kilku czynników:
    1. Jakości czujki
    2. Temperatury osoby
    3. Temperatury otoczenia
    4. Od czynników zakłócających
    5. Od kirunku przemieszczania osoby
    6. Wysokości zamontowania czujki

> [...]
    > wyłącznika schodowego u dołu schodów zareaguje na osobę pojawiającą się u
    > góry biegu schodów, jakieś półtora metra ponad poziomem zamontowania

    Tego typu czujki zasadniczo są robione jako poziome kurtyny widzące bardzo
    wąskim kątem.

  • 3. Data: 2010-02-05 22:08:02
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Plumpi <p...@o...pl> wrote:

    > Mozesz część czujki przysłonić tak, żeby nie widziała tego
    > obszaru.
    > Przysłony robi się z metalizowanej folii.

    Rozumiem, że mogę tą przysłonę wepchnąć pod obudowę, nie mówimy o
    zaklejaniu "oczka" od zewnątrz?

    > Reakcja zależy od kilku czynników:

    Dobra, tych czynników się domyślam, powiedz mi, jak to wypada
    typowo, w typowych wnętrzach (ogrzewane, raczej bez przeciągów,
    kominków itp.) - zasięg podawany przez producenta jest realny, czy
    lepiej go podzielić przez dwa?

    > Tego typu czujki zasadniczo są robione jako poziome kurtyny
    > widzące
    > bardzo wąskim kątem.

    Jak więc rozwiązać sprawę klatki schodowej? Instalowanie całego
    aparatu "na skos" oczywiście odpada, są takie, które widzą
    wachlarzowo równiez i w pionie? Czy wogóle zrezygnować z czujek
    montowanych na ścianie u dołu i u góry schodów, a zamiast tego dać
    jedną "sufitową" (ona ma zdaje się pole widzenia w kształcie
    rozwartego stożka) na ścianie spocznika stojącej prostopadle do
    biegów schodów?

    J.

  • 4. Data: 2010-02-05 22:35:20
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > typowych wnętrzach (ogrzewane, raczej bez przeciągów, kominków itp.) -
    > zasięg podawany przez producenta jest realny, czy lepiej go podzielić

    Te czujki zamiast wyłączników mają dość małe czułości i reagują czasami
    dopiero z bardzo małej odległości, a ich działanie to wielka loteria.
    Lepiej jest zamontować sufitowe lub ścienne.

> [...]
    > góry schodów, a zamiast tego dać jedną "sufitową" (ona ma zdaje się pole
    > widzenia w kształcie rozwartego stożka) na ścianie spocznika stojącej

    Jest to jakieś rozwiązanie, tyle, że czujka może też wtedy niepotrzebnie
    załączać oświetlenie na schodach podczas przechodzenia korytarzem na dole
    czy też na górze.
    Najlepiej jest dobrać 2 czujki ścienne i zamontować je tak, żeby widziały
    tylko schody, ale to musisz znać charakterystykę kierunkową danej czujki, a
    czujki różnią się od sebie kątami w pionie i poziomie oraz liczbą
    "promieni". Można też spróbować z jedną czujką na suficie ponad spocznikiem
    tak, zeby widziała schody na górtę i na dół.
    Trudno mi jest Ci doradzić nie widząc obiektu i nie znając czujek, które
    jesteś w stanie kupić.

  • 5. Data: 2010-02-06 09:54:49
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Rozumiem, że mogę tą przysłonę wepchnąć pod obudowę, nie mówimy o
    > zaklejaniu "oczka" od zewnątrz?

    Mówimy o zaklejaniu na zewnątrz. Wewnątrz ta folia może się nie trzymać ze
    względu na karbowaną powierzchnię soczewki Fresnela.

  • 6. Data: 2010-02-06 17:32:06
    Od: SALAMON <s...@p...beztego.fm>

    Jarek P. pisze:
> [...]
    > zamiast wyłącznika schodowego u dołu schodów zareaguje na osobę
    > pojawiającą się u góry biegu schodów, jakieś półtora metra ponad

    http://www.el-team.com.pl/pliki/LUXA_SPHINX.pdf
    str. 28

    pozdrawiam
    SALAMON

  • 7. Data: 2010-02-06 17:43:09
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    SALAMON <s...@p...beztego.fm> wrote:

    > http://www.el-team.com.pl/pliki/LUXA_SPHINX.pdf
    > str. 28

    Fajny folder, dzięki, ale odpowiedzi na moje pytania w nim nie
    widzę.

    J.

  • 8. Data: 2010-02-07 09:22:12
    Od: SALAMON <s...@p...beztego.fm>

    Jarek P. pisze:

> [...]
    niesymetrycznie? Tak, żeby czujnik wstawiony w ścianę, dajmy na to w
    połowie korytarza, widział jedynie część korytarza po jednej swojej

    Tan ma 200 stopni, ale można założyć mleczną przesłonę (na zewnątrz
    czujnika) i wycinając odpowiednie segmenty ustawić odpowiedni kąt .

[...]

    Ten ma 8m, regulowane płynnie.

[...]

    Ten ma zasięg do wysokości montażu, ale można go zamontować na górze
    schodów (wg katalogu montaż na wys. 1,2 - 2m) i złapie tych na dole. Lub
    zamontować dwa, jeden na dole a drugi na górze i oba ustawić w opcji
    master/master.

    pozdrawiam
    SALAMON

  • 9. Data: 2010-02-07 12:03:12
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    SALAMON <s...@p...beztego.fm> wrote:

    > Tan ma 200 stopni, ale można założyć mleczną przesłonę (na
    > zewnątrz
    > czujnika) i wycinając odpowiednie segmenty ustawić odpowiedni
    > kąt .

    Faktycznie, piszą o przesłonach, nie zauważyłem tego pierwotnie.

    > Ten ma 8m, regulowane płynnie.

    Super i na pewno te 8m wystarczy w typowych zastosowaniach, ale ja
    pytałem o coś innego. Załóżmy, że producent deklaruje zasięg 5m. Jak
    to się ma do realiów? Czy z tych granicznych 5m zareaguje zawsze i
    na wszystkie osoby, czy jest to raczej tak, że z 5m to jedynie
    rozebrany do naga stukilowy wieloryb, w dodatku trawiony gorączką
    i/lub z płonącą pochodnią w ręku?

> [...]
    > dole.
    > Lub zamontować dwa, jeden na dole a drugi na górze i oba ustawić w

    To jest właśnie dla mnie niejasne. Dane techniczne podają jedynie
    kąt widzenia w poziomie. Można co prawda się zastanawiać nad
    konstrukcją samej soczewki fresnela patrzącej "w dół" i z tego sie
    spodziewać, że pole widzenia będzie taką poziomo ściętą połową
    stożka, ale pewności mi brak.
    Chcę zamontowac dwwa, jeden na górze drugi na dole schodów
    dwubiegowych i jeśliby się potwierdziła teoria, że one widza nie
    tylko na boki (200stopni), ale i w dół, możnaby je montować obrócone
    o 90stopni, soczewkami w stronę schodów, to powinno wystarczyć.

    J.

  • 10. Data: 2010-02-08 13:55:41
    Od: SALAMON <s...@p...beztego.fm>

    Jarek P. pisze:

> [...]
    > wszystkie osoby, czy jest to raczej tak, że z 5m to jedynie rozebrany
    > do naga stukilowy wieloryb, w dodatku trawiony gorączką i/lub z

    Wszystko zależy od czułości elementu optycznego i konstrukcji soczewki.
    Są takie, które płonącej cysterny nie zauważą, są takie, które zauważą
    ruch rzędu 30 cm na deklarowanej przez producenta odległości (te
    przykładowe 5m) i są takie (czujniki obecności), które zarejestrują ruch
    rzędu 10 cm.

> [...]
    > samej soczewki fresnela patrzącej "w dół" i z tego sie spodziewać, że
    > pole widzenia będzie taką poziomo ściętą połową stożka, ale pewności
    To jest właśnie takie ponad (200stopni) pół stożka. Widać to na
    schemacie u dołu strony 30.

    pozdrawiam
    SALAMON