  • 11. Data: 2021-09-23 15:32:36
    Temat: Re: Dlaczego w Polsce pompa ciepła klimy, monoblock jest sprzedawana do centralnego ogrzewania ?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 15:29 a a <m...@g...com> pisze:

    > Nie interesują mnie polskie wynalazki.
    >
    > Znajdź manual producenta pompy ciepła monoblock Toshiba , do centralnego
    > ogrzewania kaloryferami

    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour
    ce=web&cd=&ved=2ahUKEwiEqMCqmpXzAhXbisMKHXC2AAsQFnoE
    CAMQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.toshibaclim.com%2FPorta
    ls%2F0%2FDocumentation%2FManuels%2520produits%2FManu
    els%2520techniques%25202018%2FEstia%2FSM_A10-1704_Ai
    r%2520To%2520Water%2520Heat%2520Pump%2520Hydro%2520U
    nit%2520And%2520Outdoor%2520Unit%2520ESTIA%25205%252
    0Series_EN.PDF&usg=AOvVaw1CF6Yd6OBHgEYQi-odzE9x

  • 12. Data: 2021-09-23 15:35:37
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 15:32 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

> [...]
    nit%2520And%2520Outdoor%2520Unit%2520ESTIA%25205%252
    0Series_EN.PDF&usg=AOvVaw1CF6Yd6OBHgEYQi-odzE9x

    specjalnie dla Ciebie - poogladaj obrazki na 50 str.

  • 13. Data: 2021-09-23 16:39:45
    Od: Kubuś Puchatek <k...@k...org>

    W dniu 23.09.2021 o 15:27 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > To nie jest troll. Prawdziwych trolli juz nie ma :(
    Jest jeszcze J.F.

    Kamil

  • 14. Data: 2021-09-23 17:08:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/09/2021 16:39, Kubuś Puchatek wrote:
    > Jest jeszcze J.F.

    Nie, nie. Prawdziwy troll to ktoś, kto dyskutuje dla samej dyskusji. Ja
    na ten przykład czasami sobie żyły wypruwam dla dobra usenetu,
    niedoceniony i nikt nie podziękuje za trollowanie.

    W przypadku mistrza "a a" dostrzegam problem medyczny.

  • 15. Data: 2021-09-23 20:03:22
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 23 September 2021 at 17:08:53 UTC+2, heby wrote:
> [...]
    > niedoceniony i nikt nie podziękuje za trollowanie.
    >
    > W przypadku mistrza "a a" dostrzegam problem medyczny.
    Wszystkie pompy ciepła typu monoblock sa przeznaczone do klimy, czyli chłodzenia,
    ogrzewania powietrznego

    Ale znaleziono dodatkowe zastosowanie do zasilania centralnego ogrzewania wodnego
    i ono wymaga kotłowni, kotła, pompy obiegowej, dodatkowego sterowania
    i nazywa się Hydro Unit
    ===
    dokładnie
    to pompa ciepła do klimy
    aby z niej korzystać do centralnego ogrzewania wodnego : kaloryfery lub ogrzewanie
    podłogowe, wymagana jest kotłownia, kocioł z wymiennikiem ( 2 wężownice), sterowanie,
    pompa obiegowa
    z jest to zwane Hydro unit

    https://www.toshibaclim.com/Portals/0/Documentation/
    Manuels%20produits/Manuels%20techniques%202018/Estia
    /SM_A10-1704_Air%20To%20Water%20Heat%20Pump%20Hydro%
    20Unit%20And%20Outdoor%20Unit%20ESTIA%205%20Series_E
    N.PDF

    strona 41 z 228

    Czyli mamy 2 obiegi wodne i 2 pompy obiegowe i bardziej zlożone sterowanie monoblocku
    w funkcji centralnego ogrzewania.

    Co jest wadliwe w monoblocku ?

    Wadliwe jest doprowadzanie wody na zewnątrz budynku, zima, do skraplacza i
    wymiennika.

    W czasie mrozów, podczas awarii, wyłączenia zasilania, ta woda zaramza w ciągu jednej
    nocy i uszkadza pompę ciepla trwale, bo mechanicznie.

    Teoretycznie można stosowac glikol, ale producent tego nie przewiduje w instrukcji.

    Czyli pompa ciepła typu monoblock nie nadaje się do ogrzewania domków letniskowych,
    nie nadaje się do ogrzewania domów, które opuszczamy zimą na ferie, bo zawsze jest
    ryzyko awarii, wyłączenia prądu i zamarznięcia wody w obiegu wymiennika skraplacza.

    Problemu nie rozwiązuje UPS, gdyż ma za mała moc
    Agregat spalinowy wymagałby zdalnego sterowania, załączania i bunkra do
    zainstalowania.

    Dlaczego rozwiązanie typu split outdoor/indoor jest bardziej profesjonalne

    1. Parownik możemy instalować w większej odległości od budynku, zmniejszając hałas i
    szum wiatraka

    2. Nie istnieje ryzyko zamarznięcia wody w skraplaczu outdoor/ wymienniku, bo jej po
    prostu tam nie ma, czyli możemy pompę wyłączyć podczas silnych mrozów, gdy sprawność
    spada do 1

    3. Używamy 1 pompy obiegowej, instalowanej w kotłowni, zamiast 2

    4. Skraplacz + wymiennik, czyli gorące elementy instalacji znajduja się indoor, czyli
    w kotłowni i zwiększa się sprawność pompy

    5. Uzywamy tylko 1 bojlera z wężownicami, instalowanego indoor

    Jedyny minus to koniecznośc napełnienia instalacji po montażu
    ale to jednorazowa czynnośc na wiele lat.

    Pompy ciepła typu monoblock, muszą współpracować z blokiem Hydro Unit,
    zainstalowanym w kotłowni, gdy planujemy wykorzystać klimę do centralnego ogrzewania

    Schemat jest na stronie 41 manuala

    Podsumowując
    Najlepsze jest rozwiązania szwedzkie pompy ciepła, czyli sprężarka ze skraplaczem i
    wymiennikiem zainstalowane w kotłowni, a parownik na zewnątrz.

    Pasywny parownik nie wymaga odmrażania i nie generuje hałasu, wibracji wentylatorów,
    pracujących nocą.

    Pasywny parownik składa się z rur miedzianych, na które nałożone sa pionowe profile
    aluminiowe, zwiększające powierzchnię aktywną./

    Oblodzenie zmniejsza przewodnictwo cieplne i zmniejsza sprawność parownika, ale jego
    powierzchnia aktywna jest nawet 10 razy większa niz w monoblocku, zatem jest
    obliczona nadmiarowo.

    Co więcej, proces defrost, usuwania lodu można wykonać nakładając sprayem powłokę
    nano, po której woda, lód, szron, szadź będzie spływała grawitacyjnie, zapobiegając
    wytworzeniu się twardej warstwy szronu/lodu.

    Czyli monoblock ma fabryczne przeznaczenie do klimy

    a modyfikacja do centralnego ogrzewania wiąże się z dodatkowymi kosztami, dodatkową
    pompą obiegową, dodatkowym sterownikiem, dodatkowym bojlerem z 2 węzownicami,
    działającym jako wymiennik ciepła pomiędzy 1-szym obiegiem wody.

    No i stres wynikający z ryzyka wyłączenia się pompy noca, podczas mrozów i
    zamarznięcia wody w pompie instalowanej outdoor

    Pewnie można znaleźć na necie zdjęcia szkód wywołanych zamarznięciem wody w monoc
    locku.

    No i na koniec.
    Nieustanny hałas generowany przez wentylatory dzień i noc.

  • 16. Data: 2021-09-23 20:37:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/09/2021 20:03, a a wrote:
    > Wszystkie pompy ciepła typu monoblock sa przeznaczone do klimy, czyli chłodzenia,
    ogrzewania powietrznego

    To zwykłe kłamstwo.

    > Ale znaleziono

    Czyli jednak ale? Widać, że beton się rozpuszcza.

    > z jest to zwane Hydro unit

    Wspaniała nazwa. Przypuszczalnie zabieg "ze zmianą nazwy" nic nie da.
    Szkoda roboty.

    > Co jest wadliwe w monoblocku ?

    Skoro działa, to nic.

    > Wadliwe jest doprowadzanie wody na zewnątrz budynku, zima, do skraplacza i
    wymiennika.

    To nie musi być woda. U mnie to glikol.

    > W czasie mrozów, podczas awarii, wyłączenia zasilania, ta woda zaramza w ciągu
    jednej nocy i uszkadza pompę ciepla trwale, bo mechanicznie.

    Zabawne, że nie masz pojęcia jak pompy się przed tym zabezpiecza i jak
    same potrafią się zabezpieczyć.

    > Teoretycznie można stosowac glikol, ale producent tego nie przewiduje w instrukcji.

    Dziwne, bo w mojej przewiduje. Może Ci sie kartki zlepiły, a może to
    pompa ciepła na rynek Kataru.

> [...]
    ryzyko awarii, wyłączenia prądu i zamarznięcia wody w obiegu wymiennika skraplacza.

    A ja opuszczam z premedytacją. Czy coś za to grozi?

    > Problemu nie rozwiązuje UPS, gdyż ma za mała moc
    > Agregat spalinowy wymagałby zdalnego sterowania, załączania i bunkra do
    zainstalowania.

    Albo nazjwyczajniej przeczytania instrukcji do pompy.

    > Dlaczego rozwiązanie typu split outdoor/indoor jest bardziej profesjonalne
    > 1. Parownik możemy instalować w większej odległości od budynku, zmniejszając hałas
    i szum wiatraka

    Monoblock tak samo. W dodaku możemy robić to sami, bez uprawnień.

> [...]
    po
    > prostu tam nie ma, czyli możemy pompę wyłączyć podczas silnych mrozów, gdy

    Na szczęscie ono istnieje tylko w wyobraźni a a.

    > 3. Używamy 1 pompy obiegowej, instalowanej w kotłowni, zamiast 2

    Straszne.

    > 4. Skraplacz + wymiennik, czyli gorące elementy instalacji znajduja się indoor,
    czyli w kotłowni i zwiększa się sprawność pompy

    Prawie cała moc rozpraszana w monobloku jest zbierana przez obieg
    czynnika i wprowadzana do budynku. Zainteresuj się, jak jest wszystko
    izolowane w środku.

    > Jedyny minus to koniecznośc napełnienia instalacji po montażu
    > ale to jednorazowa czynnośc na wiele lat.

    I dlatego pompy split i monoblok mają drobne zalety, każda swoje.
    Stosuje się oba rozwiązania.

    > Pompy ciepła typu monoblock, muszą współpracować z blokiem Hydro Unit

    U mnie nie współpracuje.

    > Najlepsze jest rozwiązania szwedzkie pompy ciepła, czyli sprężarka ze skraplaczem i
    wymiennikiem zainstalowane w kotłowni, a parownik na zewnątrz.

    Najlepsze to mały reaktor jądrowy.

    To ze splitem jest podobne do monobloku. Duzych różnic nie widać.

    > Pasywny parownik nie wymaga odmrażania i nie generuje hałasu, wibracji
    wentylatorów, pracujących nocą.

    Pasywny "parownik" będzie miał temperaturę niższ niż otoczenie podczas
    pracy. Jak zapobiegniesz osadzaniu się szroku na nim?

    > Pasywny parownik składa się z rur miedzianych, na które nałożone sa pionowe profile
    aluminiowe, zwiększające powierzchnię aktywną./

    O patrz! Zupełnie jak mój.

    > Oblodzenie zmniejsza przewodnictwo cieplne i zmniejsza sprawność parownika, ale
    jego powierzchnia aktywna jest nawet 10 razy większa niz w monoblocku, zatem jest
    obliczona nadmiarowo.

    Chcesz powiedzieć, że te żeberka z splicie są 10x większe od moich w
    mono? To interesujące. Nie obserwuję.

    > Co więcej, proces defrost, usuwania lodu można wykonać nakładając sprayem powłokę
    nano, po której woda, lód, szron, szadź będzie spływała grawitacyjnie, zapobiegając
    wytworzeniu się twardej warstwy szronu/lodu.

    Czego, dodajmy, w monobloku zakazuje Konwencja Sandomierska o zakazie
    stosowania farb nano w mono.

> [...]
    pompą obiegową, dodatkowym sterownikiem, dodatkowym bojlerem z 2 węzownicami,
    działającym jako wymiennik ciepła pomiędzy 1-szym obiegiem wody.

    Ba, kupno pompy ciepła wiąze się w ogóle z wydaniem pieniędzy. To straszne.

    > No i stres wynikający z ryzyka wyłączenia się pompy noca, podczas mrozów i
    zamarznięcia wody w pompie instalowanej outdoor

    Nieistniejący, dodajmy.

    > Pewnie można znaleźć na necie zdjęcia szkód wywołanych zamarznięciem wody w monoc
    locku.

    Pewnie, że można, tak samo jak ludzi wkładających ręce pod włączoną
    kosiarkę.

    > No i na koniec.
    > Nieustanny hałas generowany przez wentylatory dzień i noc.

    Którego nie słychać.

  • 17. Data: 2021-09-23 20:53:49
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 20:03 a a <m...@g...com> pisze:

> [...]
    >
    > Czyli mamy 2 obiegi wodne i 2 pompy obiegowe i bardziej zlożone
    > sterowanie monoblocku w funkcji centralnego ogrzewania.
    nie musisz robić układu z dwoma pompami, to jest tylko "Installation
    example".
    Jak trochę poszperasz to znajdziesz w innym manualu Toshiby schemat tej
    pompy z hydro unitem bez bufora. Więcej za Ciebie nie będę szukał. O tym
    urządzeniu i modułach Toshiby piszę od pierwszego posta a Ty dopiero po
    101 zajarzyłeś, że coś takiego występuje w przyrodzie.

    > Co jest wadliwe w monoblocku ?
    >
    > Wadliwe jest doprowadzanie wody na zewnątrz budynku, zima, do skraplacza
    > i wymiennika.

    znowu strzał w kolano. Akurat ten hydro unit w Toshibie jest w ciepłej
    kotłowni. Nigdzie wody nie doprowadzasz na zewnątrz. Z parownika, "klimy"
    (który jest na zewnątrz) idą do tego unitu tylko rury gazowe z
    czynnikiem, plus oczywiście kable elektryczne.

    Ale i tak mamy sukces, w końcu czegoś nowego się nauczyłeś.

    TG

  • 18. Data: 2021-09-23 21:12:29
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 23 September 2021 at 20:53:51 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > czynnikiem, plus oczywiście kable elektryczne.
    >
    > Ale i tak mamy sukces, w końcu czegoś nowego się nauczyłeś.

    Hydro unit jest zawsze w kotłowni.,
    Woda jest podłączana bezpośrednio do monoblocku na polu
    i gdy zamarznie monoblock na złom się nadaje

    Koszt i instalacja Hydro Unit, aby monoblock klimy pracował w funkcji centralnego
    ogrzewania, podwaja koszt klimy typu monoblock
    i dlatego monoblock pełni funkcję klimy, zgodnie ze specyfikacją producenta
    i chłodzi powietrzem latem
    a grzeje powietrzem zimą.

    Przyłącza klimy są krótsze, bo brak Hydro Unit i pompa obiegowa zabudowana w
    monoblocku ma ograniczoną wydajność i nie nadaje się do pompowania wody w obiegu c.o.
    calego domu z 3 kondygnacjami : piwnica, parter, pietro i wszystkimi gałązkami, gdyż
    opory przepływu wody sa za dużo.

    Łatwo to sprawdzić w instrukcji producenta i to kazdego producenta

    Podsumowując:

    1. Monoblock to pompa ciepła tylko klimy

    2. Zastosowanie monoblocku do centralnego ogrzewania wymaga instalacji Hydro Unitu w
    kotłowni, czyli podwaja koszty systemu, komplikuje sterowanie 2 obiegami wody i
    zwiększa ryzyko awarii i zamarznięcia wody w 1-szym obiegu outdoor, co trwale
    uszkadza pompe ciepła.

    3. Pompa ciepła typu monoblock musi zatem zimą miec zasilanie awaryjne, ale UPS ma za
    mała moc i stosuje sie agregat spalinowy, załaczany automatycznie

    4. Producent nie przewiduje napełnienia glikolem pierwszego obiegu wody , tego indoor
    to outdoor - gdyż stosuje terminologię: air to water heat pump

    Zatem monoblock to same problemy i podwojone koszty zakupy i instalacji.

  • 19. Data: 2021-09-23 21:35:50
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-09-23 o 12:12 -0700, a a napisał:
    > Hydro unit jest zawsze w kotłowni.,

    Istnieją pompy zespolone, w kotłowni nie ma wówczas niczego. str 18:
    https://cdn.manomano.com/files/pdf/32534494.pdf

    > Woda jest podłączana bezpośrednio do monoblocku na polu
    > i gdy zamarznie monoblock na złom się nadaje

    W takich warunkach stosuje się glikol... Producenci jasno o tym piszą.
    str. 19: https://cdn.manomano.com/files/pdf/32534494.pdf
    str. 6: https://cdn.manomano.com/files/pdf/25509941.pdf

    Mateusz

  • 20. Data: 2021-09-23 21:37:28
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 21:12 a a <m...@g...com> pisze:

> [...]

    > Hydro unit jest zawsze w kotłowni.,
    > Woda jest podłączana bezpośrednio do monoblocku na polu
    > i gdy zamarznie monoblock na złom się nadaje

    Ech, a już myślałem, że coś "łąpiesz".
    Na stronie 17 z powyższego linku masz jak byk:
    Refrigerant piping - Connection method - Hydro unit - Liquid/Gas

    Pozostałe bzdury bez zostawiam bez komentarza.

    TG