  • 1. Data: 2011-07-15 08:39:50
    Temat: Efekt mokrego kamienia
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Kolega ma dom z lat 60-tych z elewacją z kamieni otoczaków (piaskowiec).
    Kamienie te były czymś pomalowane i wyglądały, jak mokre, ale po latach
    efektu tego już nie ma z wyjątkiem kawałka elewacji, który jest pod dachem.
    Czy ktoś z Grupowiczów zna patent, czym te kamienie potraktować, żeby
    odzyskać ten efekt? Impregnat do kostki ani lakier bezbarwny nie dają
    efektu (chyba za płytko wpija kamień).
    Jacek

  • 2. Data: 2011-07-16 20:23:02
    Temat: Re: Efekt mokrego kamienia
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    > Czy ktoś z Grupowiczów zna patent, czym te kamienie potraktować, żeby
    > odzyskać ten efekt? Impregnat do kostki ani lakier bezbarwny nie dają
    > efektu (chyba za płytko wpija kamień).

    szkło wodne i na to lakier ?

  • 3. Data: 2011-07-16 21:18:17
    Od: mal <m...@g...com>

    On 15 Lip, 10:39, Jacek <n...@g...com> wrote:
    > Kolega ma dom z lat 60-tych z elewacją z kamieni otoczaków (piaskowiec).
    > Impregnat do kostki ani lakier bezbarwny nie dają
    > efektu (chyba za płytko wpija kamień).

    Ostatnio trochę czytam na ten temat, bo przygotowuję się do ułożenia
    fragmentów ściany kamienną mozaiką.

    Spróbuję się podzielić zebraną wiedzą.

    Otóż znalazłam trochę rad dot. czyszczenia piaskowca elewacyjnego i
    impregnat, który daje efekt mokrego kamienia. Nazywa się AQUA.

    Tutaj link:
    http://www.do-kamienia.pl/component/page,shop.produc
    t_details/category_id,7/flypage,shop.flypage/product
    _id,29/option,com_virtuemart/Itemid,29/

    I tak np. kamienną mozaikę można czyścić neutralnym detergentem (o nie
    za silnym działaniu), roztworem octu lub wodnym roztworem kwasu
    chlorowodorowego.
    To ważna uwaga, ponieważ nie wiem jaki to piaskowiec (o jakim
    spoiwie). Jeśli spoiwo jest ilaste - można trochę mocniejszy roztwór,
    ale już przy wapnistym spoiwie - zalecałabym daleko idącą ostrożność
    (reakcja chemiczna kwasu i węglanu wapnia).
    Kwarcyt (piaskowiec o spoiwie kwarcowym) - można traktować czymkolwiek
    - bardzo wytrzymały.

    Zrób próbę: weź 20-30% roztwór HCl i polej tym kawałek kamienia. Jeśli
    będzie się długo pienić - należy zaniechać przy czyszczeniu używania
    kwasu i pozostać przy detergencie.

    Pozdrawiam

    mal