  • 141. Data: 2019-12-03 07:52:10
    Temat: Re: Fotowoltaika z Chin.
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-12-03 o 06:46, KIKI pisze:

    > Co to znaczy wschód zachód? Miałeś dach bokiem do południa? Jak działa
    > taki układ? Ja mam dokładnie tak samo nieciekawie. U mnie tylko w ogrodzie.

    Mam układ połaci wschód - zachód. Dach dosyć stromy, w szeregowcu.
    Instalacja z 80% dofinansowaniem, więc darowanemu koniowi w zęby się nie
    zagląda. Instalacja oddana pod koniec listopada, więc nie ma na razie co
    wniosków wyciągać, chociaż widze, że podczas mglistych dni pracuje
    odrobinę lepiej, niż znajomego instalacja położona na południe, ale jak
    tylko słońce wyświeci, to moja jest dużo mniej wydajna.
    Za jakieś pół roku podeśle informacje, jak sprawuje się moja i znajomego.

  • 142. Data: 2019-12-03 09:41:56
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 2 Dec 2019 12:04:27 -0800 (PST), Lisciasty

    > Ale to nie ja wyjechałem z wnioskiem że dla Usańca jeden dolek
    > wart tyle co dla nas złotówka. A wystarczy wziąć jakiś pierwszy
    > z brzegu wskaźnik typu indeks hamburgera czy co tam inszego,
    > gdzie widać że siła nabywcza dolca jest przynajmniej 2x większa niż
    > złotówki. Tak więc ten zestaw kosztowałby 78 tysięcy na nasze,
    > co nieco już zmienia optykę ;P

    Kontynuując przykład kolegi Polaka (lekarz).

    Tenże Polak w USA kupuje, jak już wiemy, 13kWp paneli
    za $39k, zarabiając $160-200k rocznie.

    Ten sam Polak w Polsce kupuje, przy dobrych wiatrach,
    13kWp paneli za 52k zł, zarabiając rocznie 160-200k zł
    (poszedłem z zarobkami do góry, żeby nie przeginać,
    ale przeciętny Polak który ROZWAŻA montaż paneli
    zarabia okolice 60-100k rocznie).

    Takie są fakty. Co Ci w takim wypadku optyka podpowiada? ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 143. Data: 2019-12-03 10:10:23
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 3 grudnia 2019 09:41:57 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > ale przeciętny Polak który ROZWAŻA montaż paneli
    > zarabia okolice 60-100k rocznie).
    >
    > Takie są fakty. Co Ci w takim wypadku optyka podpowiada? ;P

    Nosz kurna przecież potwierdziłeś moje twierdzenie, że za dolce
    zarobione w USA kupi się przynajmniej 2x więcej niż za dukaty naciułane
    u nas. To nie wiem, przytakujesz mi czy polemizujesz? :P

    L.

  • 144. Data: 2019-12-03 10:21:50
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 03.12.2019 07:03, Lisciasty wrote:

    > Wschód-zachód jest ok jak nie masz bardzo stromego dachu.
    > Jak masz stromo to też obleci bo będzie gorzej niż na południe o jakieś 15%,
    > ale za to dłużej w ciągu dnia będzie produkcja.

    Mam dokładnie dom szczytem do południa

    Czyli falownik musi mieć 2 obwody wejściowe tak? I każda wiązka paneli
    jest na osobnym wejściu. Mógłbym nawet mieć 3 wiązki paneli, bo dach od
    południa mam załamany ale dużo mniej paneli.

  • 145. Data: 2019-12-03 10:36:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 3 Dec 2019 01:10:23 -0800 (PST), Lisciasty

    > Nosz kurna przecież potwierdziłeś moje twierdzenie, że za dolce
    > zarobione w USA kupi się przynajmniej 2x więcej niż za dukaty naciułane
    > u nas. To nie wiem, przytakujesz mi czy polemizujesz? :P

    Nie mówię o tym że Polak zarabia u nas i jedzie do stanów coś kupować.
    Mówię o tym że Polak pracuje w stanach, tam zarabia i tam kupuje. Potem ten
    sam Polak pracuje w PL i kupuje w PL.

    W PL jest w stanie kupić mniej, ale to nie jest wynik przelicznika na
    hamburgera, tylko dlatego że instalacje u nas kosztują BARDZO DUŻO, tj. ~2x
    więcej niż np. w US.

    Ceny sprzętu i ceny robocizny pokazują, że kWp w PL DZISIAJ mógłby
    spokojnie kosztować okolice 3-3.5k brutto i nikt by nie umarł z głodu, zaś
    ja bym się nie pieprzył z robieniem uprawnień i szkoleń oraz ściąganiem na
    własną rękę sprzętu.

    I ponownie powtarzam, to jest wynik sytuacji na rynku. Ja nie mam pretensji
    do instalatorów -- mogą sobie dyktować ceny jakie chcą, wszak cenę
    weryfikuje rynek. Stwierdzam jedynie fakty tj. jakie są aktualne ceny a
    jakie mogłyby być na przykładzie innych krajów.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 146. Data: 2019-12-03 10:36:24
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 2 Dec 2019 21:46:15 -0800 (PST), Lisciasty

    > Dobrej klasy chińczyki są w podobnych cenach co klamoty składane u Niemca,
    > czy w innych krajach europejskich. Jak jest taniej o 7 tys. na tych
    > tanich chinolach to jest to trochę podejrzane. Co nie znaczy że nie będą
    > dobrze działać. Jak się nie weźmie to się nie dowie.

    Problem jest taki, że dowie się dopiero po min. 5-10 latach. :P
    Ja siłą rzeczy też.

    Niemniej wolę ściągnąć sam, bo będę miał nad tym większą kontrolę. Taki z
    Allegro dzisiaj jest, jutro go nie ma i realizuj sobie gwarancję. Tutaj
    przynajmniej mam gwarancję od producenta u którego sam kupiłem.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 147. Data: 2019-12-03 10:45:20
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 3 grudnia 2019 10:36:39 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > ja bym się nie pieprzył z robieniem uprawnień i szkoleń oraz ściąganiem na

    No ale przecież widziałeś ofertę od Adama Sz. 3200 brutto/kWp :>
    Więc jest taniocha, nie wiem dlaczego biadolisz i fatygujesz się do Chin? ;P

    L.

  • 148. Data: 2019-12-03 11:11:03
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 3 grudnia 2019 10:22:34 UTC+1 użytkownik KIKI napisał:
    > Czyli falownik musi mieć 2 obwody wejściowe tak? I każda wiązka paneli
    > jest na osobnym wejściu. Mógłbym nawet mieć 3 wiązki paneli, bo dach od
    > południa mam załamany ale dużo mniej paneli.

    Taka gadanina bez zdjęć i oględzin dachu nie ma raczej sensu.

    L.

  • 149. Data: 2019-12-03 11:14:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 3 Dec 2019 01:45:20 -0800 (PST), Lisciasty

    > No ale przecież widziałeś ofertę od Adama Sz. 3200 brutto/kWp :>
    > Więc jest taniocha, nie wiem dlaczego biadolisz i fatygujesz się do Chin? ;P

    Na rynku takie oferty BARDZO ciężko znaleźć -- nawet u znajomego, bo ci
    powie że woli iść gdzieś indziej, gdzie zarobi więcej. ;P ;> Dlatego
    "biadolę" i pofatygowałem się po uprawnienia oraz fatyguję się do chin po
    sprzęt.

    Konkludując, dyskusja była o realnych kosztach i wyszedł wniosek, że
    koszty w PL są min. 2x za duże w stosunku do innych krajów. Przyczyny to
    rzecz wtórna, chodzi o stwierdzenie faktu z którym dyskutujesz i
    zaprzeczasz. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 150. Data: 2019-12-03 12:18:24
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 03.12.2019 11:14, Myjk wrote:
> [...]
    > powie że woli iść gdzieś indziej, gdzie zarobi więcej. ;P ;> Dlatego
    > "biadolę" i pofatygowałem się po uprawnienia oraz fatyguję się do chin po

    Podsumowując. Jeżeli w PL bez łaski masz za 4000pln/kWp to z Chin
    powinno być za 2000 to by miało sens, bo dochodzi jeszcze montaż, który
    trzeba wykonać.

    Ale słychać głosy, że ceny są też bliskie 3000 pln/kWp z montażem na
    gotowo. Tak więc kupując z Chin średnio ma to sens albo nie znalazłeś
    źródła na panele po tej właściwej cenie.

    Teraz tak wychodzi, że instalatorzy biorą po Twojej cenie z Chin i
    zarabiają na robociźnie bez zysku na sprzęcie.