  • 281. Data: 2019-12-21 21:41:15
    Temat: Re: Fotowoltaika z Chin.
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 21 grudnia 2019 21:26:07 UTC+1 użytkownik KIKI napisał:

    > Ja tak nieśmiało tylko pytam :-) A w takim UK wszędzie gniazdka są
    > łączone w ring.

    a ja też tak mam, efektywnie dwukrotnie zwiekszam przekrój przewodów, same zyski,
    koszty bardzo niewielkie :)
    ale kumpel tez tak robil ale z fazami nie trafil w rozdzielni i podpiął do jednej
    pętli dwie fazy, pieknie walilo w zabezpieczeniu :-)

    b.

  • 282. Data: 2019-12-21 21:44:48
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 21.12.2019 19:00, Adam Sz. wrote:

    > Jeżeli chodzi o elektrykę to facet na pewno wie co mówi - na pewno z niego
    > lepszy elektryk niż monter konstrukcji dachowych ;-)
    > pozdr.

    Poczytaj czy masz zrobione jak należy:

    https://www.dehn.pl/sites/default/files/uploads/dehn
    /DEHN-PL/druki/ds109_fotowoltaiczne_pl.pdf

    i tu:

    https://www.dehn.pl/sites/default/files/uploads/dehn
    /DEHN-PL/artykuly/fotowoltaika-2-2013.pdf

  • 283. Data: 2019-12-21 21:51:42
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 21 grudnia 2019 21:19:51 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > W sumie to mnie zastanawia po co podwójny dach (i podwójne koszty), skoro panele
    > nie przepuszczają wody, śniegu i wiatru.
    > Zapewne niebawem pojawią się panele integralne, stanowiące jednocześnie poszycie >
    dachowe.
    > Takie dachówko-panele, czy blacho-panele, czy nawet papo-panele z rolki, a
    > później i panelo-okna, gdzie szyba będzie elementem
    > fotowoltaicznym ;-)

    Gratulacje, właśnie odkryłeś solar-roof i solar-tiles ;)
    Już jest ale drogie.
    A zwykłe panele kłaść jako dach się da, tylko trzeba to robić jakimś systemem,
    gdzie są dedykowane elementy, uszczelnienia i inne duperele. Też chyba
    drogie bo na razie nie widać tego.

    L.

  • 284. Data: 2019-12-22 11:49:16
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 21 grudnia 2019 21:44:51 UTC+1 użytkownik KIKI napisał:

> [...]
    >
    > i tu:
    >
    > https://www.dehn.pl/sites/default/files/uploads/dehn
    /DEHN-PL/artykuly/fotowoltaika-2-2013.pdf

    Dzięki za linki. Akurat jeżeli chodzi o elektrykę to ja mam tu mega
    prostą sytuację - nie mam odgromu więc po prostu wszystkie szyny i
    panele musza być połączone przewodem PE do głównej szyny uziemiającej.

    To samo zabezpieczenie AC i zabezpieczenie DC. Schemat podłączenia
    paneli przez zabezpieczenia DC do falownika i do sieci AC jest bajecznie
    prosty i nie da się tu chyba niczego zepsuć ;)

    Główną szynę uziemiającą mam podłączoną pod uziom fundamentowy (~70m
    bednarki w fundamencie) więc też nie trzeba nic kombinować ze szpilkami
    etc.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 285. Data: 2019-12-22 11:51:22
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 21 grudnia 2019 21:19:51 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > W sumie to mnie zastanawia po co podwójny dach (i podwójne koszty), skoro panele
    nie przepuszczają wody, śniegu i wiatru.

    Panele nie ale między każdym panelem masz 1-2cm luzu. Poza tym panele
    pokrywają 50m2, a dachówki mam 270m2 więc jednak jest sens używać
    jeszcze normalnej dachówki ;)

> [...]
    > Takie dachówko-panele, czy blacho-panele, czy nawet papo-panele z rolki, a później
    i panelo-okna, gdzie szyba będzie elementem

    Wszystko to już jest tylko drogie i nieopłacalne dla zwykłego zjadacza
    chleba :) Na szyby w normalnych oknach można nakleić folię która jest
    prawie idealnie przezroczysta i generuje prąd ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 286. Data: 2019-12-22 17:13:25
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 18 grudnia 2019 20:01:08 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Niby nic ciekawego ale obfocić warto, coby rzucić okiem czy chłop myśli,
    > czy tylko montuje ;)

    Cyknąłem aparatem trzy połacie (ta pierwsza z linka jeszcze nie jest
    okablowana do końca, no i nie są jeszcze poprzeciągane przewody między
    połaciami (dachówki wentylacyjne już wstawione - widać gdzie będą szły :)

    http://szyna.civ.pl/fotowoltaika/SG205490.JPG
    http://szyna.civ.pl/fotowoltaika/SG205495.JPG
    http://szyna.civ.pl/fotowoltaika/SG205497.JPG

    Na tej pierwszej połaci coś poskąpił na dwóch hakach w tym miejscu:

    https://scr.pgr.pl/2019/12/2019-12-22_17-12-57-41072
    .jpg

    Ładnie w nocy deszczyk mi zmył wszystkie pyły po szlifowaniu ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 287. Data: 2019-12-22 18:43:29
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 22 grudnia 2019 17:13:26 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Na tej pierwszej połaci coś poskąpił na dwóch hakach w tym miejscu:
    >
    > https://scr.pgr.pl/2019/12/2019-12-22_17-12-57-41072
    .jpg>

    No to jest trochę słabe. Zwyczajowo się robi co 90cm, maksymalnie 120cm.
    Tutaj jest sporo więcej.

    Ale bardziej mnie zastanawia co on tutaj odwala:

    http://szyna.civ.pl/fotowoltaika/SG205490.JPG

    Chodzi mi o przestrzeń między oknami. Czegoś takiego jeszcze nie widziałem
    i szczerze mówiąc, WTF?

    No i ta pojedyncza szyna pod prawym oknem, co ona ma robić?

    http://szyna.civ.pl/fotowoltaika/SG205497.JPG

    Jak w ogóle mają być montowane te moduły? Pionowo? Poziomo?
    Jaki masz wymiar dachówki? 22,5cm x 37 cm czy jakoś inaczej?
    Chodzi mi oczywiście o dachówkę na dachu, a nie luzem.

    L.

  • 288. Data: 2019-12-22 18:54:11
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 22 grudnia 2019 18:43:31 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > No to jest trochę słabe. Zwyczajowo się robi co 90cm, maksymalnie 120cm.
    > Tutaj jest sporo więcej.

    Trochę ratuje sytuację, że tu panele będą poziomo. No ale dałby te dwa
    jeszcze i by było cacy ;)

    > Ale bardziej mnie zastanawia co on tutaj odwala:
    >
    > http://szyna.civ.pl/fotowoltaika/SG205490.JPG
    >
    > Chodzi mi o przestrzeń między oknami. Czegoś takiego jeszcze nie widziałem
    > i szczerze mówiąc, WTF?

    To akurat jest OK bo tu będą dwa panele w poziomie między oknami :)

    O tak (połać po prawej):

    https://scr.pgr.pl/2019/12/2019-12-22_18-49-26-08687
    .png

    Układ dachówki nie pozwala na nic innego ;)

    > No i ta pojedyncza szyna pod prawym oknem, co ona ma robić?
    >
    > http://szyna.civ.pl/fotowoltaika/SG205497.JPG

    Wyłącznie wzmacniać konstrukcję - tam był jakiś pochrzaniony układ krokwii
    z tym oknem i nie dało się wbić haka wcześniej. To ustaliliśmy, że może
    być tam bo tej listwy i tak nie widać z drogi ani ogrodu - trzeba ostro w
    las przejść żeby to zobaczyć. Oczywiście po położeniu panela reszta
    będzie przycięta - pewnie prawie równo z hakiem :)

    > Jak w ogóle mają być montowane te moduły? Pionowo? Poziomo?
    > Jaki masz wymiar dachówki? 22,5cm x 37 cm czy jakoś inaczej?
    > Chodzi mi oczywiście o dachówkę na dachu, a nie luzem.

    szerokość 25,5, wysokość 39cm.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 289. Data: 2019-12-22 19:42:25
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 22 grudnia 2019 18:54:13 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > To akurat jest OK bo tu będą dwa panele w poziomie między oknami :)

    Trochę nie ok, bo przy montażu poziomo uchwyty powinny być maksymalnie
    25 cm od krawędzi modułu. A tutaj będzie po 30 z obu stron jak będzie
    to chciał zrobić symetrycznie, lub jeszcze gorzej jak niesymetrycznie.
    Mowa o pierwszym od góry z dwóch modułów między oknami.

    > szerokość 25,5, wysokość 39cm.

    To oprócz tego jednego poziomo którego nie da się prawidłowo zamontować
    problem widzę we wszystkich pionowych, gdzie jest odstęp 2 dachówek między
    szynami. Dopuszczalny odstęp montażu od krawędzi modułu to jakieś 40cm,
    a tam wychodzi że będzie 90 cm do podziału na obie strony. Nawet jak zamontuje
    symetrycznie to będzie nieprawidłowo.

    L.

  • 290. Data: 2019-12-22 20:11:46
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    @Lisciasty:

    Tam gdzie masz odstęp dwóch dachówek między szynami (78cm) tam będą dwa panele
    poziomo, czyli 100-78cm =22cm, po 11cm na stronę, tu jest wszystko ok :) Przy oknach
    - zobaczymy jak zrobi :)