  • 11. Data: 2017-05-15 21:09:08
    Temat: Re: Garść pytań głupawych
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 14 maja 2017 00:09:31 UTC+2 użytkownik Dirko napisał:
    > Jak się da to sie zdiagnozuje. ;-)

    To ja bym bardzo prosił dobrych ludzi o diagnozę (złych też ;)

    Tu są fotki dla nowoczesnych

    https://goo.gl/photos/SGWpZXmmgD1yHBre6

    a tu dla ludzi, którzy wolą ściągnąć w paczce i obejrzeć tradycynie ;)

    lisciasty.firehost.pl/ogrod.zip

    Zdjęcia od lewej do prawej po kolei, na początku widać malowniczą kupę
    żwiru, tam ma być teoretycznie drewniany domek narzędziowy. Przed tym
    domkiem, w prostokątnej przestrzeni międzypłotowej ma być ogródek
    warzywny. Reszta chyba w miarę jasna...

    Pzdr.
    L.

  • 12. Data: 2017-05-16 15:51:04
    Od: Kwinto <j...@w...pl>

    > Jeśli w zadbanej posiadłosci objętej po dziadkach, to tak. Pierońsko
    > wolno rośnie.

    U mnie cis rośnie 2 razy szybciej niż Bukszpan (przynajmniej na początku)

    Pozdrawiam Kwinto

  • 13. Data: 2017-05-16 17:30:39
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Kwinto <j...@w...pl> wrote:

    > U mnie cis rośnie 2 razy szybciej niż Bukszpan (przynajmniej na początku)
    >
    > Pozdrawiam Kwinto

    Cis świetny jest w żywopłotach. Warto poczekać i mieć luksusowy efekt.

  • 14. Data: 2017-05-16 17:54:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kwinto pisze:

    > U mnie cis rośnie 2 razy szybciej niż Bukszpan (przynajmniej na początku)

    Mamy w Polszcze cis, co go jeszcze przed Popielem posadzili. To zresztą
    bodaj najstarsze drzewo u nas. Zbyt okazale to on nie wygląda. Teraz
    właśnie spoglądam z okna pierwszego piętra na cis, o którym można
    powiedzieć, że stary. Patrzę z góry, nawet do parapetu nie sięga.
    Jako roślinę żywopłotową pierwszwego wyboru bym cisów nie polecał.
    Bukszpanu zresztą też nie. Ale wszystko zależy od nastawienia do życia.

    Jarek

    --
    Słuchaj, kiedyś przechodziłem przez wioskę. Jakiś dziewięćdziesięcioletni
    dziadunio sadził drzewo migdałowe.

  • 15. Data: 2017-05-16 19:30:25
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 16 maja 2017 17:54:31 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > powiedzieć, że stary. Patrzę z góry, nawet do parapetu nie sięga.

    Ale są chyba jakieś różne odmiany owego? Może jakaś jest taka bardziej
    rychliwa...

    > Jako roślinę żywopłotową pierwszwego wyboru bym cisów nie polecał.

    A jakby posadzić cisy z czymś innym tymczasowym, a potem ten żywopłot
    startowy wykopać i przesadzić gdzieś, jak cis urośnie? Ma to jakikolwiek sens? ;)

    > Bukszpanu zresztą też nie. Ale wszystko zależy od nastawienia do życia.

    Moje nastawienie jest takie, że chętnie bym sobie hektar-dwa obsadził
    różnorakim zielskiem, ale nastawienie ekonomiczne portfela ma inne zdanie :>

    L.

  • 16. Data: 2017-05-16 19:33:09
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

> [...]
    > Jako roślinę żywopłotową pierwszwego wyboru bym cisów nie polecał.
    > Bukszpanu zresztą też nie. Ale wszystko zależy od nastawienia do życia.

    Często mam okazję obserwować dorodny, gęsty żywopłot cisowy przy pewnej
    posesji - i szczerze go właścicielom zazdroszczę. Pewnie ich ojciec miał
    właściwe do życia podejście, żyjąc przyszłością, a nie teraźniejszością.
    Czego Jan dziś nie posadzi, tego Janek mieć nigdy nie będzie...

  • 17. Data: 2017-05-16 19:41:56
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Lisciasty <l...@p...pl> wrote:
    > A jakby posadzić cisy z czymś innym tymczasowym, a potem ten żywopłot
    > startowy wykopać i przesadzić gdzieś, jak cis urośnie? Ma to jakikolwiek sens? ;)

    Wg mnie jak najbardziej. Tylko że tuż przy samym cisie kiepsko rosną inne
    rośliny - opadające cisowe igły zawierają jakiś inhibitor czy coś w tym
    stylu - pod moimi trzema egzemplarzami gola ziemia, tam nawet trawa nie
    rośnie w zasięgu ich koron.

    Dlatego posadziłabym podwójny żywopłot: tuż przy ogrodzeniu cisy, a jakieś
    półtora metra od nich żywopłot z szybciej rosnących iglaków - do wycięcia w
    przyszłości (bo z przesadzeniem dużych sczepionych ze sobą korzeniami
    roślin to raczej będzie kłopot).

    Tylko co na to nasze portfele? Chyba wiem :-(

  • 18. Data: 2017-05-16 20:51:39
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 16 maja 2017 19:41:57 UTC+2 użytkownik Ikselka napisał:
    > Tylko co na to nasze portfele? Chyba wiem :-(

    To chyba nie jest jakaś duża tragedia, ja tego płotu, gdzie chciałbym
    szybko stworzyć barierę, mam jakieś 30m mniej więcej, a takie np.
    świerki serbskie można kupić po parę zł za sztukę (nawet po 1 zł
    jak są bardzo mikre), więc mam wrażenie że obciążenie finansowe
    nie byłoby zbyt wielkie. Chyba, że są jakieś ukryte koszta takiej zabawy ;)

    L.

  • 19. Data: 2017-05-16 21:33:07
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Lisciasty <l...@p...pl> wrote:

    > To chyba nie jest jakaś duża tragedia, ja tego płotu, gdzie chciałbym
    > szybko stworzyć barierę, mam jakieś 30m mniej więcej,

    Chyba, że tak. Myślałam, że naokoło posesji.

> [...]
    > nie byłoby zbyt wielkie.

    > Chyba, że są jakieś ukryte koszta takiej zabawy ;)

    No wiesz, same nie urosną - trza posadzić i dbać (podlewanie, nawożenie).

    A świerk serbski jest OK.

  • 20. Data: 2017-05-16 22:28:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > A jakby posadzić cisy z czymś innym tymczasowym, a potem ten żywopłot
    > startowy wykopać i przesadzić gdzieś, jak cis urośnie? Ma to jakikolwiek
    > sens? ;)

    Muszą być koniecznie cisy? Patrzę na to, co ma stać się ogrodem -- i tak
    myślę sobie, że to, czego tam na początek potrzeba, to wyznaczenie jakichś
    ram i stałych punktów. Żywopłot wokół, to nie jest zły pomysł. Tu bym raz
    jeszcze zastanowił się nad świerkiem. Pospolitym. To nie jest u nas częsta
    praktyka, ale on naprawdę zadziwiająco dobrze zachowuje się przy gęstym
    sadzeniu i mocnym strzyżeniu. Znajomy tak sobie otoczył ćwierć hektara
    i szybko dorobił się gęstego żywopłotu. Sadzonki kupowane w jakimś leśnym
    gimnazjum, po dziesięć groszy czy cóś. A cisa można sobie sieknąć gdzieś
    w środku. Bo ładny z tymi swoimi czerwonymi kuleczkami na tle ciemnej
    zieleni igieł.

    > Moje nastawienie jest takie, że chętnie bym sobie hektar-dwa obsadził
    > różnorakim zielskiem, ale nastawienie ekonomiczne portfela ma inne zdanie :>

    Ja żem sobie ponawsadzał ile wlazło. Dziesiątki lat temu. Niskobudżetowo,
    co wcale satysfakcji nie umniejsza. A teraz od tygodnia żona za mną chodzi
    z małą doniczką bukszpanu, co on od Wielkanocy u nas w domu mieszka. Żebym
    go gdzieś w ogrodzie w wolne miejsce wetknął. Jakoś niepoważnie to "drzewo"
    wygląda.

    Jarek

    --
    Stał dwór szlachecki, z drzewa, lecz podmurowany;
    Świeciły się z daleka pobielane ściany,