  • 1. Data: 2018-12-28 16:06:25
    Temat: Grzanie wody sloncem.
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak juz jestesmy przy kolektorach slonecznych. Sa sytuacje w ktorych nie da sie
    czegos zrobic w sposob typowy. Nie da sie ocieplic zabytkowego budynku od zewnatrz bo
    sie konserwator zabytkow nie zgodzi i trzeba stosowac proteze od srodka. Nie da sie
    na zabytkowym budynku postawic kolektora slonecznego albo panela slonecznego do
    robienia pradu. Jestem w takiej sytuacji. Klimatyzator tez moge sobie wybic z glowy.
    Mam nad soba strych nieuzytkowy. Latem jest tam tak goraco jak w przedpokoju do
    piekla. Warto by czesc ciepla uzyc do grzania wody. Jak sadzicie, czy np. 100 metrow
    rury pex umieszczone na strychu dalo by rade w sposob znaczacy podgrzac wode. Nie
    chodzi mi o zapewnienie wrzatku a raczej o wstepne podgrzanie wody. Rura pex droga
    nie jest. Ceny najtanszych zaczynaja sie w okolicach 1,50 za metr. Jak by dalo rade
    podgrzac przez dzien sto litrow wody o 25 stopni to inwestycja ma szanse zwrocic sie
    przez rok.

  • 2. Data: 2018-12-28 16:33:53
    Temat: Re: Grzanie wody sloncem.
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 28 grudnia 2018 16:26:27 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    robienia pradu. Jestem w takiej sytuacji. >Klimatyzator tez moge sobie wybic z glowy

    Jak to było z tym balsamem na oczy?;)

    > Jak by dalo rade podgrzac przez dzien sto litrow wody o 25 stopni to inwestycja ma
    szanse zwrocic sie przez rok.

    Wejdz na jula.pl czy inne allero i sprawdź najtańsze pompy ciepła do CWU czy
    chociażby grzania basenów

    Ile obecnie kosztuje Ciebie grzanie CWU miesięcznie?

  • 3. Data: 2018-12-28 16:43:30
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 28 grudnia 2018 16:26:27 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Jak by dalo rade podgrzac przez dzien sto litrow wody o 25 stopni to inwestycja
    > ma szanse zwrocic sie przez rok.

    A może wodociągową PE25? Puścić wprost z wodociągu na strych a potem powrót.
    100m rury mieści jakieś 140 litrów wody. Jak się poczeka to się zagrzeje,
    spuścisz trochę do mycia i naleci znowu zimnej do podgrzania.
    Taki bieda-bufor. PE25 to chyba coś ze 2,2 zeta/m chyba.
    Tylko trzeba by to na zimę pewnie bajpasować i osuszać.

    L.

  • 4. Data: 2018-12-28 16:50:58
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Balsam dla oczu to fotowoltaika za 30 tysiecy z jednej strony i nieszczelne kolka do
    taczek z drugiej. Ze 150 zlotych idzie miesiecznie na grzanie wody. Byly czasy ze
    korzystalem z ciepla ze strychu. Ale sie usralo. Sto metrow rurki pex to nie jest
    jakis koszmarny wydatek. Tylko czy bedzie mialo to sens. Z fizyki wychodzi ze
    temperatura wody w rurce bedzie dazyla do zrownania sie z temperatura powietrza na
    strychu. Pytanie brzmi ile watow mozna wyciagnac z metra kwadratowego rurki i w jakim
    czasie. Poza tym jesli moj pomysl mialby szanse na oplacalnosc to przydal by sie nie
    tylko mnie. Kazdy rozsadny czlowiek przyzna ze jebniecie krazka czy dwoch krazkow
    rurki pex na strychu, rowniez w domku, jest tansze i latwiejsze w realizacji niz
    montaz czegos na dachu.

  • 5. Data: 2018-12-28 17:31:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Bardziej by mi pasowala metoda z kolektorow slonecznych. Dwa czujniki temperatury i
    pompka wlaczajaca sie wtedy kiedy roznica temperatur na wlocie i wylocie jest
    dostatecznie duza. Sprawe zamarzania zalatwia roztwor glikolu i bojler z wezownica.
    Krazek pexa mozna troche poluzowac, obudowac tektura i wymusic przeplyw wentylatorem.
    A moze stara chodnica od ciezarowki by sie nadawala? Takie cieplo na strychu jest
    calkowicie darmowe. Warto sie po nie schylic bo da sie je zamienic na pieniadze
    pozostajace w kieszeni. Pytanie brzmi ile trzeba wydac zeby jeszcze bylo warto.

  • 6. Data: 2018-12-28 17:45:50
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 28 grudnia 2018 17:32:00 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Pytanie brzmi ile trzeba wydac zeby jeszcze bylo warto.

    No więc właśnie. Glikol, wężownica, wiatrak, pompka, Star... I tysiak się robi.
    Albo 2. A miało być tanio :>

    L.

  • 7. Data: 2018-12-28 18:01:15
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Bojler z wezownica mozna miec wczesniej. Ja mam. Koszt na dzisiaj zero. 100 metrow
    pexa 150 zlotych. Dwa litry glikolu propylenowego 45 zlotych. Kilka roznych pompek do
    wody mam w przydasiach. Wychodzi ze rurke, glikol, dwa termostaty po kilkanascie
    zlotych za sztuke i jeszcze kilka niezbyt drogich komponentow potrzebuje. W dwoch
    stowach moglbym sie zmiescic. Wentylator w piwnicy stoi i czeka na smietnik albo cud.
    Jak ktos cierpi na brak pomyslunku i dwie lewe rece to i 5000 moze go taka instalacja
    kosztowac, co nie znaczy ze wszystkich bedzie tyle kosztowala.

  • 8. Data: 2018-12-28 18:17:47
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 28 grudnia 2018 16:26:27 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Jak juz jestesmy przy kolektorach slonecznych.

    zdaje sie ze jedynie ja mam doswiadczenie z tego typu wynalazkami. Otóż: kluczowa
    jest sprawa wskaźnika temperatury stagnacji czyli maksymalnej możliwej teoretycznie
    uzyskanej temperatury. Od niej zależy znów teoretyczna maksymalna sprawnosc solaru.
    Z moich doświadczeń wynika ze temperatury które sie uzyskuje w samoróbkach są za
    niskie do sensownej pracy. U mnie maksymalnie latem mam jakies 130, 135stopni,
    statystycznie często powiedzmy 80. I zeby niewiem jak sie spinac i powiekszac
    rozmiary solaru ten parametr powoduje ze uzyskana moc jest niewielka.
    Ty na tym strychu bedziesz miał jakies 40 stopni, to o wiele za mało na jakiekolwiek
    solarne sztuczki. Narobisz sie a zysku nie bedzie. Hogw!

    Postaw powietrzną pompę ciepła na tym strychu, ona z tych 40stopni zrobi swoje przy
    bardzo ładnym COPie.

    b.

  • 9. Data: 2018-12-28 18:21:04
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 28 grudnia 2018 09:26:27 UTC-6 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    podgrzac przez dzien sto litrow wody o 25 stopni to inwestycja ma szanse zwrocic sie

    Pex-y slabo przewodza cieplo.
    Jak juz to rurki miedziane. Drogie nie beda. A tak najlepiej to pare chlodnic z
    samochodu.
    I wiatraczek. A calosc popedzana pompka.

    Nie wiem jaka jest pojemnosc cieplna tego powietrza i mam podejrzenie ze dosyc szybko
    jego temperatura spadnie z tych 60-80 stopni do 40 i wtedy mimo ze bedziesz czul tam
    gorac to wody ugrzeje niewiele.

    Te pex-y to jak juz to na dachu ulozyc i na czarno zamalowac. Choc i wtedy to lepiej
    jakies metalowe rurki miec albo stary kaloryfer. Tyle ze to nadal dziadowanie i
    prosciej kupic plaski solar za tysiaka czy ile teraz kosztuje...

  • 10. Data: 2018-12-28 19:42:54
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    na zabytkowym budynku postawic kolektora slonecznego albo panela slonecznego do
    robienia pradu. Jestem w takiej sytuacji.

    Jak to było?
    Balsam dla mych oczu.

    Widzisz trolu pierd@lony jak ci się tłumaczyło dlaczego dom swój lepszy
    to wszystkich równałeś z błotem i taktowałeś jak głupków.
    Teraz sam też tego możesz doświadczyć.
    Możesz nie odpisywać bo ci nie pomogę, mam duży dach i mogę se tam
    pierdylion kolektorów postawić. A ty se możesz strzelić w ten głupi łeb.

    --
    Pozdr
    Janusz