  • 1. Data: 2018-12-19 14:39:09
    Temat: pr. Czyste Powietrze
    Od: marios <d...@f...gd>

    Mam do remontu dom gdzieś z 1995r, oczywiście koszmarne mostki cieplne itd.
    Zainteresowałem się programem dotacji:
    https://portal.wfos.lublin.pl/wymagana-dokumentacja
    (p.2 Wzór formularza (interaktywny) - druga ikonka PDF)

    I mam zonka, wg. formularza wskaźnik U przegrody jest na sztywno wstawiany
    wg. roku budowy budynku = 0.60 (taki jest chyba dla wszystkich <2002r).
    Chciałem np. ocieplić sc. fundamentową przy pomocy XPS 6cm - grubiej tam
    nie ma sensu ładować biorąc pod uwagę jak ten dom jest wybudowany.

    wg. formularza muszę jednak dać 12cm XPS 0.036 i U=0.20 - wg. normy na rok
    2021, aby wniosek został zaakceptowany.
    Powiedzmy że wg. kryteriów dochodowych będę miał dotację 50% i za dodatkowe
    6cm grubości "mi oddadzą" - a ja wyjdę na zero (tyle że będę miał w ziemi 12
    cm XPS zamiast 6 - tylko cieszyć się? - gorzej jak tego z jakiegoś tam
    powodu nie odbiorą i nie dofinansują ostatecznie, albo będę miał tylko 30%
    dotacji).

    I podobnie ze ścianami, podłogą, strop pod poddaszem nieogrz.
    Nie ma kompletnie nawet podstawowego wyboru rodzaju przegrody (1W,2W,3W,
    beton, cegła, BK, drewno, ..)

    O problemie napomknął facet z kolejki (byłem wstępnie zapytać), który
    modernizował dom ze ścianą 3W (coś 40-50cm grubą) i z formularzyka wyszło mu
    20cm styro i musiał brać audyt energetyczny, z którego wyszło że wystarczy 10cm.
    Z tym że w informacji "ostrzeżono" mnie, że jeżeli zrobię audyt
    energetyczny, to: "będę musiał zrobić wszystko tak jak z tego audytu wyszło"
    - cokolwiek to miało znaczyć - to: "wszystko" (nie dociekałem szczegółowo) i
    nie będę mógł już w przyszłości ubiegać się dofinansowanie na coś innego, a
    jak nie zrobię audytu, to będę mógł robić etapami (składając nowe wnioski).

    Czy ktoś z grupy korzystał już z programu (np. miał odbiór) i może podzielić
    się wrażeniami?

  • 2. Data: 2018-12-19 14:59:08
    Temat: Re: pr. Czyste Powietrze
    Od: WS <L...@c...pl>

    nie mam pojecia o takich programach... ale gdybym robil u siebie, to bym sie nawet
    nie zastanawial nad zmniejszaniem grubosci tego styropianu.

    1. Jaki jest koszt tych kilku(nastu) cm w stosunku do ceny calosci? Na koszty
    robocizny nie wplywa...

    2. Zeby np. w takiej scianie 3W nie zepsuc bardziej niz ocieplic ;) to trzeba
    porzadnie policzyc, bazujac na prawdziwych danych materialow (a kto wie, co tam
    jest?) Najbezpieczniej dac na tyle duzo styropianu od zewnatrz, zeby punkt rosy
    wypadal w nim. Niestety im ciplejsza sciana, tym wiecej styro wychodzi. Inaczej np.
    wypadnie w jakies welnie w srodku, albo pustce powietrznej...
    No i tak samo koszt... ilosc kleju, tynku, powierzcnhi klejenia/malowania jest
    praktycznie taka sama przy 10cm jak 20...

    3. Norma okresla minimum, nic nie stoi na przeszkodzie, zeby zrobic lepiej...
    zwlascza, ze to pewnie na kilkadziesiat lat

    WS

  • 3. Data: 2018-12-19 16:04:16
    Od: marios <d...@f...gd>

    W dniu 19.12.2018 o 14:59, WS pisze:
> [...]
    >
    > 3. Norma okresla minimum, nic nie stoi na przeszkodzie, zeby zrobic lepiej...
    zwlascza, ze to pewnie na kilkadziesiat lat

    Mnie chodzi o to, że nie zawsze więcej = lepiej.
    Nie w każdym miejscu - jak dołożę taką grubość - wyjdę z poziomami.

    np. Jeżeli mam 5cm styro z przyklejoną supremą + tynk CW, i 2cm styro od
    środka + KG) i teraz dodam 15cm (12 grafitu 0.036), to okna mam jak w zamku
    (warstwa ocieplenia zew. ~24cm?) - muszę przerabiać, albo zdzierać
    istniejące ocieplenie (chociaż i tak mam obawy czy właśnie nie wyjdzie punkt
    rosy w miejscu doklejenia dodatkowego styro).

    Miejscami robiąc z programem Czyste Powietrze wychodzi mi drożej (i z
    uwikłaniem w papierologię) modernizacja niż bez tego programu.
    Zyskuję miejscami bardzo grube ocieplenie, ale nabawiam się także problemów
    wykonawczych i kosztów z tym związanych.

    Nie marudzę że jest taki program i naprawdę dużo dofinansowują, tylko że
    jest jedynie opcja wyboru: albo - albo
    Część ludzi ucieszy się, że jest tak prosto, formularzyk bez wybierania
    parametrów ściany i już, a niektórym maruderom ;) to nie do końca pasuje i
    to mnie boli.

    Jestem ciekaw, czy istniejący styropian można w jakiś sposób "dodać" do
    wyliczeń w formularzu - chyba będę musiał się przejść do biura kolejny raz i
    po prostu zapytać.

    U mnie akurat nie jest to na "kilkadziesiąt lat" a na jakieś 4.

  • 4. Data: 2018-12-19 17:08:56
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-12-19 o 16:04, marios pisze:

    > U mnie akurat nie jest to na "kilkadziesiąt lat" a na jakieś 4.

    No jak masz zamiar zburzyć ten budynek za 4 lata, to w ogóle bez sensu
    jest cokolwiek przy nim robić.

  • 5. Data: 2018-12-19 19:07:10
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Chciałem np. ocieplić sc. fundamentową przy pomocy XPS 6cm  - grubiej
    > tam nie ma sensu ładować biorąc pod uwagę jak ten dom jest wybudowany.

    Tak na marginesie, chcesz ten styropian pod fundamenty wkopać czy
    izolacja pionowa? Bo jak to drugie, to po co wydawać dwa razy więcej? Ja
    XPS kojarzę z największą wytrzymałością na ściskanie i uszkodzenia
    mechaniczne. Izolacyjność ma niemal tą samą.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2018-12-19 19:29:46
    Od: l...@g...com

    Nasiąkliwość, czy jak to się tam nazywa ma też taką samą? Oklejanie fundamentów
    zwykłym styropianem to zły pomysł.

  • 7. Data: 2018-12-19 19:46:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-12-19 o 19:29, l...@g...com pisze:
    > Nasiąkliwość, czy jak to się tam nazywa ma też taką samą?

    Podobną, kilka procent.

    >Oklejanie fundamentów zwykłym styropianem to zły pomysł.

    Dlaczego? i tak musi go zabezpieczyć od gruntu czyli dać folię kubełkową,
    kubełkami do styropianu i tworzy się szczelina wentylacyjna.
    Oczywiście na dole drenaż żeby wszystko nie stało w wodzie.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 8. Data: 2018-12-19 22:21:12
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 19 Dec 2018 19:46:11 +0100, Janusz napisał(a):

    > Podobną, kilka procent.

    < 0,7%

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 9. Data: 2018-12-20 08:25:42
    Od: l...@g...com

    Folia kubełkowa i drenaż to tematy rzeka. W dwóch znanych mi ostatnio budowanych
    dużych obiektach handlowych, zero folii jakiejkolwiek, w jednym goły styropian xps
    przysypany ziemią, od góry jedynie tynk mozaikowy. W drugim przypadku odklejająca się
    siatka maźnięta zaprawą, od góry też tynk mozaikowy. W obu obiektach majstry,
    kierowniki robót, budów, inszpektory nadzoru itp. U siebie mam właśnie sp..dolony
    zwykły styro, siatka klej, tynk. Czeka mnie rwanie tego tałatajstwa i zrobienie
    porządnie.

  • 10. Data: 2018-12-20 09:57:33
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 19 grudnia 2018 19:46:14 UTC+1 użytkownik Janusz napisał:

    > Dlaczego? i tak musi go zabezpieczyć od gruntu czyli dać folię kubełkową,
    > kubełkami do styropianu i tworzy się szczelina wentylacyjna.
    > Oczywiście na dole drenaż żeby wszystko nie stało w wodzie.

    Jak jest wysoki poziom wód gruntowych to drenaż nic nie pomoże a folia kubełkowa
    przyniesie więcej szkód jak korzyści.
    Jak jest glina która sucha nie przepuszcza wody to tez folia bez sensu bo obsypanie
    fundamentów gliną doskonale je odizoluje.