  • 1. Data: 2018-12-14 00:19:15
    Temat: Rury na chudziaku czy w styro?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Instalacja wodna ma być zgrzewana. Warstwa styro ma mieć 25cm. Czy
    lepiej położyć rury na chudziaku i przykryć styro czy ułożyć na
    pierwszej warstwie styro 10cm) i przykryć drugą? W tej drugiej opcji
    jest ryzyko, że przy ugięciu styro pociągnie w dół rury przy
    ścianach. Wada pierwszej opcji to rury leżące bezpośrednio na
    izolacji przeciwwolgociowej poziomej.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2018-12-14 00:51:31
    Temat: Re: Rury na chudziaku czy w styro?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Wada pierwszej opcji to rury leżące bezpośrednio na izolacji
    > przeciwwolgociowej poziomej.

    No ale będą w otulinie?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 3. Data: 2018-12-14 06:56:37
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 14 grudnia 2018 00:19:59 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > jest ryzyko, że przy ugięciu styro pociągnie w dół rury przy
    > ścianach. Wada pierwszej opcji to rury leżące bezpośrednio na

    ja mam 20cm styropianu warstwami po 5cm. Rury CWU położyłem na pierwszej warstwie
    styropianu, no i maja swoja otulinę. Własciwie to dziś żałuję ze nie dalem rur CWU na
    drugiej warstwie, byłoby mniej strat ciepła od CWU w dół. Przejścia poprzeczne przez
    ściany tam gdzie zgniatanie styropianu mogloby zrobic krzywde sprecjalnie tak robilem
    zeby osuniecie w dół o 1cm nie miało znaczenia.
    Aha, robiłem w Pex20, z zaciskanymi trójnikami.

    Jak dla mnie położyć rurę w ciepłą woda bezposrednio na chudziaku to słaby pomysł.
    Zwłaszcza w ciepłym domu, a widze ze taki jest plan.

    b.

  • 4. Data: 2018-12-14 08:24:52
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 14.12.2018 o 00:19, Marek pisze:
> [...]
    > jest ryzyko, że przy ugięciu styro pociągnie w dół rury przy ścianach.
    > Wada pierwszej opcji to rury leżące bezpośrednio na izolacji

    ile lat jest gwarancji na te rury i czy ktokolwiek przewiduje naprawę?
    Czy jeśli pojawi się niewielka nieszczelność (a to kwestia czasu,
    długiego, ale krótszego niż istnienie domu) będzie jakaś metoda na
    wykrycie gdzie trzeba kuć?
    Ciekawe ile o ile procent byłby droższy dom, gdyby te rury puścic w
    peszlach, a połączenia robić tylko w scianach, z okienkami rewizyjnymi

    ToMasz

  • 5. Data: 2018-12-14 08:41:52
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 14 grudnia 2018 08:24:55 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
    > Ciekawe ile o ile procent byłby droższy dom, gdyby te rury puścic >w peszlach,
    Cenowo pewnie jakiś procent ale to zdradliwe myślenie
    Tu dopłacamy 5tys do okienek rewizyjnych, przy instalacji el kolejne 5tys żeby
    łatwiej serwisować czy jakąś inteligencję podłączyć, dodatkowe zbrojenie nad ławami
    bo to tylko 5tys a sen spokojniejszy dzięki temu, dodatkowe 5cm styro bo to tylko
    5tys a energia może kiedyś zdrożeć i nagle okazuje się ze taki inwestor 300-400tys
    wydał a dom nie gotowy i drugie tyle trzeba

    >a połączenia robić tylko w scianach, z okienkami rewizyjnymi

    Takie okienka rewizyjne w salonie czy innej sypialni to kiepski pomysł

  • 6. Data: 2018-12-14 08:50:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 14 Dec 2018 00:51:31 +0100, Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    wrote:
    > No ale będą w otulinie?

    Oczywiście.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2018-12-14 08:52:10
    Od: Budyń <b...@g...com>

    > ile lat jest gwarancji na te rury i czy ktokolwiek przewiduje naprawę?
    > Czy jeśli pojawi się niewielka nieszczelność (a to kwestia czasu,
    > długiego, ale krótszego niż istnienie domu)

    zdaje sie ze mocno przesadzasz, swoje trójniki mam zwymiarowane, jak cos to bedę kuł.
    Ale się nie spodziewam.

    b.

  • 8. Data: 2018-12-14 09:05:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 14 Dec 2018 08:24:52 +0100, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
    > ile lat jest gwarancji na te rury i czy ktokolwiek przewiduje
    > naprawę?

    Opinie są takie, że prawidłowo zgrzane PP (i prawidłowo ułożone) jest
    wieczne, o ile oczywiscie nie wystąpią jakieś zewnętrzne czynniki
    mechaniczne.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2018-12-14 10:33:25
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 14.12.2018 06:56, Budyń wrote:
    > ja mam 20cm styropianu warstwami po 5cm. Rury CWU położyłem na pierwszej warstwie
    styropianu, no i maja swoja otulinę.

    Też bym tak zrobił i tak mam u siebie zrobione.

  • 10. Data: 2018-12-14 10:36:26
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 14.12.2018 08:41, Kris wrote:
    > i nagle okazuje się ze taki inwestor 300-400tys wydał a dom nie gotowy i drugie
    tyle trzeba

    Bo to tak jest, że każdy myśli, że zbuduje za grosze. Zwykle i tak
    wychodzi niedoszacowanie. A jak zbuduje byle jak to się okazuje, że
    opału idzie 2-3 razy tyle niż miało.