  • 1. Data: 2012-08-29 12:11:13
    Temat: Grzejniki i podłączenie i zawór czterodrożny ?
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    Witam !

    Takie pytanko , bo co hydraulik to inna wizja :)

    Dom na parterze ma ogrzewanie podłogowe (tylko). Piec na ekogroszek , jest
    pompa ładująca bojler , jest zawór czterodrogowy , jest druga pompa do
    podłogówki.
    Trzeba teraz podłączyć 3 grzejniki na poddaszu.

    W instrukcji pieca wynika że trzeba wykonać trójnik przed zaworem
    czterodrogowym , połączyć pompę CO oraz zawór zwrotny różnicowy (jeśli
    dobrze pamietam) i wyprowadzić do grzejników. Każdy grzejnik będzie miał
    własną głowicę termostatyczną.

    Dzwoniłem po hydraulikach i każdy ma inną "wizję" podłączenia.

    1. Niektórzy chcą podłączyć jeszcze jeden zawór czterodrogowy , tylko po co
    jak w instalcji jest już jeden zawór ? Co on miałby dać ? W instrukcji od
    pieca w instalcji mieszanej jest tylko jeden zawór czterodrogowy. Oczywiście
    hydraulik mówi że te schematy to kant można sobie d... potłuc ...

    2. Są tacy którzy chcą połączyć równolegle grzejniki. Zapewne jest to
    najtańsze , ale jak wygląda to technicznie ? Wiadomo że większość
    nieszczelności występuje na łączeniach , więc czym więcej łączeń ,
    trójników, nypli tym większa szansa na nieszczelność.

    3. Są tacy którzy chcą dawać rozdzielacz (taki jak w podłogówce).

    Pytanie który ma rację i które rozwiązanie jest najlepsze i najpewniejsze ?

  • 2. Data: 2012-08-29 15:59:33
    Temat: Re: Grzejniki i podłączenie i zawór czterodrożny ?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" napisał w wiadomości grup

    > Pytanie który ma rację i które rozwiązanie jest najlepsze i najpewniejsze
    > ?

    A jakie rurki planujesz dać? Jeśli PEX (co polecam) to rozdzielacz jest
    najlepszym rozwiązaniem - najmniej złączek, żadnych łączeń w podłodze i
    ścianach.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2012-08-29 18:50:33
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >A jakie rurki planujesz dać? Jeśli PEX (co polecam) to rozdzielacz jest
    >najlepszym rozwiązaniem - najmniej złączek, żadnych łączeń w podłodze i
    >ścianach.

    Szczerze mówiąc chyba jednak zdecyduję się na rozdzielacz i puszczenie rur
    alupexami fi16 , czyli tak jak w podłogówce.
    Mimo że to sporo droższe rozwiązanie (więcej rur , rozdzielacz , skrzynka i
    itd ) to sądze że będzie lepsze.

    Szczerze mówiąc sądzę że jednak będzie minimum łączeń , trójników i itd ,a
    znając pecha to większość awarii (rozszczelnień) jest na łączeniach i itd
    Więc w tym przypadku zminimalizujemy do minimum ewentualne nieszczelności.
    Dodatkowo można w dowolnym momencie zamknąć połączenie (jakby była np.
    nieszczelnośc na jakimś grzejniku).

    W przypadku połączenia równoległego idzie mniej materiału i jest zapewne
    łatwiej dla instalatora i dużo szybciej , ale jest mnóstwo połączeń i
    trójników i w razie awarii nie da się odłaczyć tylko jednego obwodu.

    Ale to moje gdybania. Wybieram droższy wariant dla mnie ...
    i chyba tak to powinno być wykonane , a widać hydraulicy idą po najmniejszej
    linii oporu , forsując takie rozwiązanie które jest dla nich najszybsze do
    wykonania i wcale te szybsze i łatwiejsze wykonanie nie przekłada się na
    cenę usługi ...

  • 4. Data: 2012-08-30 04:48:35
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    /// Kaszpir /// wrote:

    schemat istniejacego ukladu

    bez tego nikt ci nic nie doradzi...

  • 5. Data: 2012-08-30 08:27:09
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >bez tego nikt ci nic nie doradzi...

    Chyba już nie aktualne.

    Każe zrobić według schematu jaki mam w instrukcji od pieca.

    A podłączenie wykonane będzie na rozdzielaczu. Może i droższe rozwiązanie
    ale sądzę ze pewniejsze i ... lepsze ...