  • 1. Data: 2012-08-27 21:07:12
    Temat: nowo budowane domki - widoki z wycieczki, długie i nudne.
    Od: ToMasz <a...@p...fm>

    witam

    Czytam tą grupę od dawna, bo pewno sam kiedyś ucieknę z miasta i
    wybuduje jakiś Domek. Ostatnio przejechałem 1500km po polskich wsiach,
    głównie po pomorzu i obserwowałem co ludzie budują. Wygląda to tak, że
    królują domki które rysują dzieci w przedszkolu. Czyli na podstawie
    prostokąta, dach 2spadzisty, ok 45stopni, mały ganeczek po środku.
    Projekty bardziej "wypasione" mają wystające okna w dachu i bardziej
    rozbudowane kształty...
    Sam sobie postawiłem pytanie czego właściwie bym chciał? Nie wiem. Wiem
    natomiast że ilość permutacji dachu 2 spadzistego i kąta prostego
    osiągnęła szczyt. Ludzie kupują działki, bulą kasę za projekt, budują
    dom, w którym źle zrobione są "szczyty" styropian klejony na "packi" a
    pierwszy huragan zerwie dach. Może się mylę, ale w tvn24 widać nowe
    pozrywane dachy dwuspadziste, a kostki z lat 70siatych stoją zdrowe?
    Nie potrafię uciec przed porównaniem rozwoju budownictwa w ostatnich 40
    latach, do rozwoju innych dziedzin techniki. Bo ja w praktyce nie widzę
    żadnego rozwoju. Napewno każdy dom ma super ocieplenie, ale nie
    wymyślono go daaawno temu, a jedynie chłodna kalkulacja wymusza jego
    stosowanie.
    Proszę Was, napiszcie tak z grubsza jakie są Wasze spostrzeżenia.
    Dlaczego niema, albo ja nie widzę jakichś super nowoczesnych
    technologii? Kiedyś widziałem takie pół metrowe klocki "lego" ze
    styropianu. budowało się z tego dom w jeden dzień, a potem zalewało
    całość płynnym betonem. Czy tak się buduje czy patent miał jakieś
    wykluczające go wady. Widziałem jak stawiano budynek (hale) z takich
    płyt, które były wykonane w postaci kanapek : blacha0.8mm/15cm
    pianka/blacha0.8mm. za drogie? blacha nie modna?
    Czy nie lepiej byłoby zrobić płaski dach, i "walnąć" na niego płynny
    plastik, a niżeli kombinować bale drewnianie grube, cieńsze, listwy
    deseczki i dachówki na 2 razy większą powierzchnie niż podłoga w domu?
    Pewno nie, skoro tak się nie robi, ale proszę uprzejmie wytłumaczcie mi
    jak laikowi dlaczego królują "chatki misia uszatka"

    ToMasz

  • 2. Data: 2012-08-27 21:52:52
    Od: r...@g...com

    W dniu poniedziałek, 27 sierpnia 2012 21:07:12 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    >
    > styropianu. budowało się z tego dom w jeden dzień, a potem zalewało
    >
    > całość płynnym betonem. Czy tak się buduje czy patent miał jakieś

    Bo to wcale nie jest tańsze ani lepsze? Ściany domku z pustaków/bloczków można w 1-2
    tyg. postawić.

    > Widziałem jak stawiano budynek (hale) z takich
    >
    > płyt, które były wykonane w postaci kanapek : blacha0.8mm/15cm
    >
    > pianka/blacha0.8mm. za drogie? blacha nie modna?

    To się nadaje tylko na hale! Jakie miałoby to zalety przy budowie domu??

> [...]
    >
    > Pewno nie, skoro tak się nie robi, ale proszę uprzejmie wytłumaczcie mi
    >
    > jak laikowi dlaczego królują "chatki misia uszatka"

    Ja bym chciał płaski, ale gmina każe robić skosy. Tak jest prawie wszędzie w kraju...
    To tak w ramach przekreślania spuścizny złego PRLu...

  • 3. Data: 2012-08-27 22:26:27
    Od: anhin <a...@o...pl>

    > Ja bym chciał płaski, ale gmina każe robić skosy. Tak jest prawie wszędzie w
    kraju... To tak w ramach przekreślania spuścizny złego PRLu...

    spuścizny?
    Około roku 1983 niejaki generał Oliwa, odpowiadający w juncie m. in. za
    budownictwo, chlapnął w wywiadzie dla jakiegoś "ŻW" czy innej "TL":
    -ja to bym chciał osiągnąć, żeby w całej Polsce były takie ładne,
    stylowe domy, ze stromymi dachami, z gankami, takie polskie. No, takie w
    stylu Witkacego.
    I wykrakał.

  • 4. Data: 2012-08-27 22:32:38
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Sam sobie postawiłem pytanie czego właściwie bym chciał? Nie wiem. Wiem
    > natomiast że ilość permutacji dachu 2 spadzistego i kąta prostego
    > osiągnęła szczyt.

    Bo w ten sposób najtaniej można uzyskać dużo metró które będą tanie w
    ogrzewaniu. Ideałem byłaby półkula (iglo) ale jej konstrukcja byłaby
    znacznie droższa.

> [...]
    > zerwie dach.
    > Może się mylę, ale w tvn24 widać nowe pozrywane dachy dwuspadziste, a

    Z praw fizyki dach skośny jest bardziej odporny na wiatr - stąd w górach
    (tam gdzie porywiste wiatry) królują skośne dachy. Dotyczy to oczywiście
    dachu prawidłowo zakotwionego. Niestety wielu projektantów i kierowników
    "kładzie" dach na ścianach zamiast kotwić.

    > Proszę Was, napiszcie tak z grubsza jakie są Wasze spostrzeżenia. Dlaczego
    > niema, albo ja nie widzę jakichś super nowoczesnych technologii?

    Bo są drogie i nieopłacalne. Jeśli budowa tradycyjnego domu domu kosztuje
    200 tys. (bez instalacji i wykończenia), a domu pasywnego 300 tys. To po ilu
    latach ogrzewania zwróci się różnica?

    > Kiedyś widziałem takie pół metrowe klocki "lego" ze styropianu. budowało
    > się z tego dom w jeden dzień, a potem zalewało całość płynnym betonem. Czy
    > tak się buduje czy patent miał jakieś wykluczające go wady.

    1. Powieś coś na takiej ścianie :-)
    2. Taki dom ma szczelne (dla wilgoci) ściany więc całą wilgoć musi być
    usunięta przez wentylację, zanim to nastąpi skrapla się na najzimniejszych
    elementach czyli oknach. Wystarczy zrobić pranie i rozstawić suszarkę by po
    chwili po oknie płynęła rzeka wody.

    > Widziałem jak stawiano budynek (hale) z takich płyt, które były wykonane w
    > postaci kanapek : blacha0.8mm/15cm pianka/blacha0.8mm. za drogie? blacha
    > nie modna?

    1. Patrz punkt 1 wyżej :-)
    2. Problem z zasięgiem tel. komórkowych (trzeba montować zewnętrzną antenę i
    "repeater")

    > Czy nie lepiej byłoby zrobić płaski dach, i "walnąć" na niego płynny
    > plastik, a niżeli kombinować bale drewnianie grube, cieńsze, listwy
    > deseczki i dachówki na 2 razy większą powierzchnie niż podłoga w domu?

    Lepiej, ale wbrew pozorom drożej. No i kształt kostki nie każdemu odpowiada.

    > Pewno nie, skoro tak się nie robi, ale proszę uprzejmie wytłumaczcie mi
    > jak laikowi dlaczego królują "chatki misia uszatka"

    Bo mają najlepszy stosunek kosztów budowy i ogrzewania do uzyskiwanej
    powierzchni.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2012-08-28 07:24:17
    Od: margol <g...@w...pl>

> [...]
    >
    > 1. Patrz punkt 1 wyżej :-)
    > 2. Problem z zasięgiem tel. komórkowych (trzeba montować zewnętrzną

    Dodatkowa tego typu budowle maja bardzo mała bezwładność cieplną,
    co jest mało komfortowe dla użytkowników.

    mg

  • 6. Data: 2012-08-28 09:04:36
    Od: r...@g...com

    W dniu poniedziałek, 27 sierpnia 2012 22:32:41 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    >
    > dachu prawidłowo zakotwionego. Niestety wielu projektantów i kierowników
    >
    > "kładzie" dach na ścianach zamiast kotwić.

    Jesteś pewien? Na dach płaski właśnie nie działa prawie w ogóle podciśnienie przy
    dużym wietrze. Skośne dachy w górach to z powodu śniegu, a nie huraganów...

  • 7. Data: 2012-08-28 09:38:20
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.08.2012 21:07, ToMasz pisze:

> [...]
    > pierwszy huragan zerwie dach. Może się mylę, ale w tvn24 widać nowe
    > pozrywane dachy dwuspadziste, a kostki z lat 70siatych stoją zdrowe?

    "Kostki" często mają lany strop i papę. A dwuspadziste to może być np.
    byle jak przymocowana do słabego szkieletu blachodachówka.

    > Nie potrafię uciec przed porównaniem rozwoju budownictwa w ostatnich 40
    > latach, do rozwoju innych dziedzin techniki. Bo ja w praktyce nie widzę
    > żadnego rozwoju.

    A co być chciał? Reaktory atomowe? Latające domy? Domy wirtualne? ;->

    [ciach]

    > Pewno nie, skoro tak się nie robi, ale proszę uprzejmie wytłumaczcie mi
    > jak laikowi dlaczego królują "chatki misia uszatka"

    M.in. dlatego, że te twoje "nowoczesne" konstrukcje z płaskim dachem na
    wszystkich sprawiają wrażenie warsztatu, magazynu lub innego sklepu ;)

    W mojej okolicy jest warsztat samochodowy, ale ludzie pierwszy raz go
    szukający nieodmiennie pukają najpierw do domu wyłącznie mieszkalnego,
    bo ma płaski dach (w odróżnieniu od warsztatu, który jest w garażu
    klasycznego domu).

    Do tego dochodzą koszta i problemy mnożące się przy wszystkich
    pseudonowoczesnych wydumkach.

    Np. płaski dach to prawie zawsze prędzej czy później problemy z
    przeciekaniem a niekiedy także z gromadzeniem śniegu.

  • 8. Data: 2012-08-28 09:48:41
    Od: anhin <a...@o...pl>

    > Jesteś pewien? Na dach płaski właśnie nie działa prawie w ogóle podciśnienie przy
    dużym wietrze. Skośne dachy w górach to z powodu śniegu, a nie huraganów...

    nie całkiem. Akurat dachy bardzo strome (rzędu 45 st) takie jak w
    Karpatach są *dociskane* przez wiatr do podstawy. Dachy mniej strome
    (poniżej 30 st), takie jak w Szwajcarii czy Tyrolu są *podrywane* -stąd
    dziwaczny dla naszych turystów zwyczaj obciążania kamieniami dachów
    szałasów pasterskich w Alpach. Co do dachów płaskich, wszystko zależy od
    otoczenia, na zboczach albo w sąsiedztwie wyższych/niższych budynków
    nawet z dachem idealnie płaskim i poziomym mogą się dziać dziwne rzeczy
    przy odpowiednio silnym wietrze.

  • 9. Data: 2012-08-28 10:07:17
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-08-27 21:07, ToMasz pisze:
    > Czy nie lepiej byłoby zrobić płaski dach, i "walnąć" na niego płynny
    > plastik, a niżeli kombinować bale drewnianie grube, cieńsze, listwy
    > deseczki i dachówki na 2 razy większą powierzchnie niż podłoga w domu?

    Sporą przeszkodą sa plany PZP, które z góry skreślają, najczęściej
    właśnie, dachy płaskie.
    Jest to oczywiście skandal i myślenie iście komunistyczne.
    Przez to m.in. firmy więcej robią dachów tych "tradycyjnych", nudnych do
    porzygania... jak robią więcej takich to i łatwiej o firmę, która zrobi
    to dobrze w przyzwoitej cenie... materiałów do takich dachów na ryku
    sporo - więc i wybór duży i ceny konkurencyjne... itd... itp...

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 10. Data: 2012-08-28 10:59:03
    Od: "mihal" <e...@w...pl>

> [...]
    > to dobrze w przyzwoitej cenie... materiałów do takich dachów na ryku
    > sporo - więc i wybór duży i ceny konkurencyjne... itd... itp...

    Dokładnie . U mnie np. dach od 40 do 45 stopni , symetryczny . Powierzchnia
    pod zabudowe max 15% działki. I weź tu zaszalej. Nawet parterówki porzadnej
    nie mogłem zrobić bo bym sie nie zmieścił.