  • 11. Data: 2019-02-19 11:00:26
    Temat: Re: Impregnacja drewna - olejowanie z woskiem
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 17 Feb 2019 16:19:39 +0100, Adam napisał(a):

    > Wosk pszczeli rozpuszcza się w olejach, więc mogę go rozpuścić w oleju
    > lnianym i impregnować taką mieszanką drewno.

    Niby się rozpuszcza, ale wszystkie stare materiały o konserwacji np. broni
    każą olejować, a potem osobno woskować.
    Poza tym czysty olej lniany schnie dość długo.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 12. Data: 2019-02-19 21:33:58
    Od: abomito <a...@w...pl>

    > Niby się rozpuszcza, ale wszystkie stare materiały o konserwacji np. broni
    > każą olejować, a potem osobno woskować.
    > Poza tym czysty olej lniany schnie dość długo.
    Bo jak się robi olejowoskiem, to powstaje"nowa jakość"Normalnie olej
    (a dobrze jak gorący) penetruje drewno dość głęboko.I nasyca się drewno
    dopóki nie będzie "pić", a potem powoli się utlenia.Olej gruntuje i
    konserwuje , natomiast wosk zabezpiecza drewno - głownie przed wodą ,
    ale i przed brudem.o Natomiast olejowosk jest gęstszy i nie wnika tak
    głęboko.Łatwiej zapełnić miejsca o innym układzie słojów, czy sęki.
    A jak się wypoleruje, to w ogóle bajer.A że płytko? Szczegół bez znaczenia.
    Prywatnie- to należałoby zaolejować ( nie lubię tego słowa- pokost jest
    właściwszy), a po wyschnięciu dać - nawet i olejowosk- ale sam wosk w
    terpentynie kosztuje chyba taniej a będzie lepszy.
    Ale co cobie pan dziedzic sobie winszują.Bo to, co proponuję,
    to dwa tygodnie czasu, i tyra przy polerce.No tylko że efekt...

  • 13. Data: 2019-02-19 21:39:37
    Od: abomito <a...@w...pl>

    P.S. Bo do oleju lnianego też się dodaje sykatywą- w każdy sklepie dla malarzy
    "artystycznych" (znaczy- nie pokojowych}) takie tryko dostaniesz- używać
    według instrukcji.

  • 14. Data: 2019-02-19 21:57:14
    Od: "Adam" <d...@b...pl>

    Robert Wańkowski

    > https://osmo.com.pl/wp-content/uploads/0XX_Oleje-Tar
    asowe.pdf

    Skład: Olej słonecznikowy i sojowy i wszystko jasne:)
    Dalej czytamy: sykatywy i hydrofobowe substancje pomocnicze, niestety
    zapomnieli podać jakie sykatywy i substancje pomocnicze, przypadek?
    To coś mam być lepsze od oleju lnianego i wosku pszczelego?

  • 15. Data: 2019-02-19 22:07:58
    Od: "Adam" <d...@b...pl>

    abomito napisał:
    > Nie jest gorsze- jest inne.Od lat używam pokostu samodzielnie robionego
    > z leju słonecznikowego i sykatywy malarskiej.

    Jaką sykatywę malarską dodajesz ?
    Podobno ołowiana jest dobra, ale to chyba trochę toksyczne.

  • 16. Data: 2019-02-19 22:09:12
    Od: "Adam" <d...@b...pl>

    quent napisał
    > Chcesz zabezpieczyć drewno na zewnątrz?
    > Pozdr. Q www.elipsa.info

    Tak, na zewnatrz.

  • 17. Data: 2019-02-20 01:34:41
    Od: abomito <a...@w...pl>

> [...]
    > zapomnieli podać jakie sykatywy i substancje pomocnicze, przypadek?
    > To coś mam być lepsze od oleju lnianego i wosku pszczelego?

    Przecież nikt nie każe tego stosować.Nikt nie zabrania eksperymentować. Piszę tylko,
    co sam stosuje i dlaczego to robię.Oleju lnianego nie stosuje
    z powodów ...ekonomicznych.Słonecznikowy jest równie dobry,
    a tańszy.Sykatywy są dwie: jasna i ciemna.Używam jasnej, bo mi się tak
    podoba.Drewno prawie nie zmienia koloru- przy tej drugiej ciemnienie.
    Jaki jest skład? Pojęcia nie mam.Samodzielne jej robienie byłoby droższe-
    bez gwarancji jakości i powtarzalności.
    Pozdro.abomito

  • 18. Data: 2019-02-20 01:37:02
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Chcesz to jesc czy tym malowac? Zabezpieczanie drewna substancjami palnymi nie jest
    najlepszym pomyslem.

  • 19. Data: 2019-02-20 08:37:51
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Feb 2019 12:39:37 -0800 (PST), abomito napisał(a):

    > Bo do oleju lnianego też się dodaje sykatywą- w każdy sklepie dla malarzy
    > "artystycznych" (znaczy- nie pokojowych}) takie tryko dostaniesz- używać
    > według instrukcji.

    Ja o tym wiem, ale sykatywy są oparte zdaje się głównie o kobalt, czyli
    umiarkowanie zdrowe, a poza tym nie wiem, co z nich zostanie, jak zaczniesz
    na gorąco rozpuszczać wosk.
    Moim zdaniem, popartym niewielkim, ale własnym, doświadczeniem, wosk
    pszczeli rozpuszczony w oleju lnianym nie wyschnie w stopniu pozwalającym
    na bezproblemowe polerowanie.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 20. Data: 2019-02-20 12:08:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Chlor jest trujacy, robil kiedys za gaz bojowy. Po polknieciu sodu sie umiera bo
    przepali tkanki. A chlorkiem sodu posypuje sie pomidora zeby byl smaczniejszy.
    Ksiazki jakies masz? Jak masz to znaczy ze masz kontakt z suszka albo kobaltowa albo
    olowiowa albo dwoma na raz. Ludzie czasami slinia palec zeby kartke przerzucic.
    Slyszales zeby ktos od suszek w ksiazkach sie rozchorowal? Bibliotekarze powinni
    umierac jak muchy na lepie. O drukarzach nie wspomne. Jesli Ci sie cos zdaje to
    spytaj albo sprawdz zeby wiedziec zanim zaczniesz wprowadzac w blad innych.