  • 11. Data: 2016-03-14 10:43:17
    Temat: Re: Instalacja gazowa - przepisy UE
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.03.2016 um 18:49 schrieb Marcin "Kenickie" Mydlak:

    > Zaciskane mogą być i u nas. Jeśli chodzi o miedź.
    > W wielu kamienicach i blokach, są jednak stalowe instalacje skręcane na
    > pakuły. I to się sukcesywnie wymienia, a nowe instalacje ze stali, od
    > razu robi się spawane.

    Spawania unika się jak ognia (dosłownie ;-)). Rury są obecnie
    najczęściej łączone na prasowane mufy. Obojętnie, czy stalowe, czy
    miedziane. Choć w nowych instalacjach zdarzają się miedziane lutowane.
    Po prostu mufy są tańsze w montażu i bezpieczniejsze. Dodatkowo nowe
    instalacje muszą mieć odcinki izolujące (elektrycznie).
    Co do skręcania na pakuły, to powinny takowe złącza być wymienione w
    momencie przejścia z gazu miejskiego na czysty gaz ziemny. Gaz ziemny ma
    za małą wilgotność i powoduje, że pakuły wysychają i instalacja robi się
    nieszczelna.

    Waldek

  • 12. Data: 2016-03-14 11:11:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

    > Spawania unika się jak ognia (dosłownie ;-)). Rury są obecnie
    > najczęściej łączone na prasowane mufy. Obojętnie, czy stalowe, czy
    > miedziane. Choć w nowych instalacjach zdarzają się miedziane lutowane.

    W przypadku miedzianych rur do gazu, każą aby to był lut twardy. Czyli
    nie cynowo-ołowiowy, lecz taki, co się go robi w wyższej temperaturze,
    wręcz bliskiej temperatury topnienia miedzi. Argumentacja jest taka,
    by w razie pożaru się nie rozlutowało. Przy taki lutowaniu ognia jest
    więcej niż przy spawaniu. Lutowanie miedzi miękkim lutem wygląda za to
    bardzo fajnie. W kształtkach już jest spoiwo, wystarczy wetknąć jedne
    rurkie w drugie i letko podgrzać lutlampą. Ale to tylko do wody w co.

    > Po prostu mufy są tańsze w montażu i bezpieczniejsze. Dodatkowo nowe
    > instalacje muszą mieć odcinki izolujące (elektrycznie).

    No więc wydaje mi się, że te lutowane mufy jeszcze bardziej bezporblemowe.
    Zaciskanych w PL nie widziałem, może przeskoczyliśmy jeden etap znany w DE.

> [...]
    > momencie przejścia z gazu miejskiego na czysty gaz ziemny. Gaz ziemny
    > ma za małą wilgotność i powoduje, że pakuły wysychają i instalacja

    Pamiętam jak u nas w domu było przejście z gazu miejskiego na ziemny.
    Za Gomułki, koniec lat sześćdziesiątych. Zmiana orurowania ze skręcanego
    konopnie na spawane i lutowane nastąpiła w tym budynku już w XXI wieku.
    Mam wrażenie, że w Polsce każdy chce się przebić ze swoją interpretacją
    prawniczego terminu "niezwłocznie".

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2016-03-14 12:04:00
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 14.03.2016 um 11:11 schrieb Jarosław Sokołowski:

> [...]
    > konopnie na spawane i lutowane nastąpiła w tym budynku już w XXI wieku.
    > Mam wrażenie, że w Polsce każdy chce się przebić ze swoją interpretacją

    W Polsce nawilżano jakiś czas gaz ziemny właśnie z tego powodu. U nas
    zmieniono z miejskiego na ziemny (w 199x roku, ten miejski to też był
    właściwie przerabiany ziemny, koksowniczego dawno nie było) to najpierw
    był obchód mieszkań, patrzono co i jak, zmieniano instalację jak było
    potrzeba (na koszty dostarczyciela). Jak naszła godzina X, to najpierw
    zamknięto wszystkie zawory, powymieniano dysze w kuchenkach i w
    ogrzewaniu i dopiero potem przestawili gaz. Action był w całym osiedlu.

    Waldek

  • 14. Data: 2016-03-14 12:18:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar napisał:

    > W Polsce nawilżano jakiś czas gaz ziemny właśnie z tego powodu. U nas

    Była też zasada, że jak się zakręci główny kurek, to potem po włączeniu
    trzeba kontrolować całą instalację w budynku. Że nimy przy zerowym
    nadciśniniu łatwiej o rozszczelnienie suchych pakuł.

> [...]
    > zamknięto wszystkie zawory, powymieniano dysze w kuchenkach i w
    > ogrzewaniu i dopiero potem przestawili gaz. Action był w całym osiedlu.

    Za Gomułki zorganizowano to nieco inaczej. Przyznam, że dość sprytnie.
    Magik chodził po domach i wymieniał po *dwie* dysze w kuchenkach.
    Na pracującym wciąż systemie zasilanym z gazowni miejskiej. Po godzinie
    X można było od razu używać tych palników. A dwa pozostałe przerabiał
    na spokojnie w trakcie kolejnej wizyty kontrolno-sprawozdawczej. Tam
    u nas były tylko kuchenki, żadnego ogrzewania czy ciepłej wody.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2016-03-14 15:29:33
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    W dniu 13.03.2016 o 10:44, LeonKame pisze:
    > Napewno nie jest to yadne yalecenie unii bo niemce klada rurz gayowe
    > yaciskane

    Nie było widać zmiany układu klawiatury przed wysyłką?

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz Tomczyk

  • 16. Data: 2016-03-15 12:38:43
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

  • 17. Data: 2016-03-26 18:48:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 14.03.2016 10:43, Waldemar wrote:

    > Po prostu mufy są tańsze w montażu i bezpieczniejsze. Dodatkowo nowe
    > instalacje muszą mieć odcinki izolujące (elektrycznie).

    Możesz rozwinąć? Bo mi jako elektrykowi wydaje się, że wszelkie "duże"
    elementy metalowe muszą mieć ciągłość galwaniczną i być podłączone do
    instalacji wyrównania potencjału (po chłopsku "uziemione"). Więc wręcz
    przeciwnie - instalacja ma być "elektrycznie" ciągła, a jak nie jest to
    powinni przyjść elektrycy i zrobić mostek z przewodu.

    Shrek.

  • 18. Data: 2016-03-26 19:52:32
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26-03-16 o 18:48, Shrek pisze:

> [...]
    > przeciwnie - instalacja ma być "elektrycznie" ciągła, a jak nie jest to
    > powinni przyjść elektrycy i zrobić mostek z przewodu.

    O ile się orientuję, chodzi o ukrócenie kretyńskich pomysłów z
    wykorzystaniem sieci gazowej jako uziemienia.

  • 19. Data: 2016-03-26 20:10:19
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 26.03.2016 19:52, Robert Tomasik wrote:

    > O ile się orientuję, chodzi o ukrócenie kretyńskich pomysłów z
    > wykorzystaniem sieci gazowej jako uziemienia.

    Wtedy jak ktoś spróbuje, to pozabija sąsiadów w razie gdyby uziemienie
    okazało się potrzebne. Moim zdaniem jest jasno powiedziane w prawie, że
    wszystkie elementy metalowe, na których jest szansa, że pojawi się
    napięcie (a instalacja gazowa taka jest - choćby dlatego, że każda
    kuchenka jest obecnie podłączona również do gniazdka, nie mówiąc już
    właśnie o pomysłowych dobromirach) muszą być podłaczone do szyny
    wyrównawczej (a więc ciągłe galwanicznie - jak nie bezpośrednio, to
    przez połączenia wyrównwcze). Ba - jestem prawie pewny, że jak masz
    stalową instalację gazową i np licznik ma obudowę plastikową i nie
    zapewnie ciągłości to masz obowiązek założyć mostek.

    Z instalacją wodną było podobnie, ale obecnie są już w praktyce tylko
    plastikowe i na forum ise.pl znajdziesz napewno kilka dyskusji na
    kilkadziesiąt stron czy zlewy i krany należy podłączać do instalacji
    wyrównania potencjału, a jeśli tak to w jaki sposób, skoro nie mają do
    tego zacisków, żeby się inspektor nie przypierdolił. Zdaje się, że
    obecny standard, to podłączmy tylko metalowe zlewy (bo są blisko
    zmywarek chyba, a i to tylko teoretycznie).

    A pomysł z wykorzystaniem instalacji gazowej do "uziemnienia" wcale nie
    był taki kretyński, tylko że obecnie instalacje typu TT (o ile dobrze
    pamiętam) nie są popularne tylko TN-S, a typów instalacji nie można
    mieszać, więc obecnie nie ma to zastosowania.

    Shrek.