  • 1. Data: 2011-04-30 05:03:33
    Temat: Jak duzy moze padac deszcz aby dalej malowac drewno?
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    Witam,
    Jak bedzie deszcz zacinal, to wiadomo, przestane malowac. Czy jednak przy
    slabym deszczu moge malowac drewniany dom (drewnochronem), bedzie sechl
    wolniej, ale jest sens? Prognoza na IMGW jest do dupy - codziennie sie
    zmienia o 180 stopni, wiec nie sposob planowac malowanie na dzien sloneczny.
    Zaczynam w poniedzialek.
    Pozdrawiam
    marcan

  • 2. Data: 2011-04-30 08:46:43
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-04-30 07:03, marcan pisze:
> [...]
    > zmienia o 180 stopni, wiec nie sposob planowac malowanie na dzien sloneczny.

    Nie ma sensu. Lepiej przykryj te części, które chcesz malować folią.
    Po prostu drewnochron (i każdy impregnat tego typu) aby wnikać musi mieć
    suche podłoże. Jak będzie wilgotne to wtedy nie będzie wnikał więc nie
    ma co impregnować. Poza tym drewnochron odcina wilgoć - jeśli w środku
    będzie woda to odetniesz jej ucieczkę ze środka.

    Poza tym drewno lepiej impregnować PRZED położeniem na dom. Jak teraz
    niby zaimpregnujesz na miejscach łączeń i z drugiej strony?

    Ja miałem podbitkę drewnianą dwukrotnie impregnowaną PRZED pocięciem i
    przybiciem, trzeci raz już po przybiciu.

    M.

  • 3. Data: 2011-04-30 18:56:46
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    "M" napisał
    > Poza tym drewno lepiej impregnować PRZED położeniem na dom. Jak teraz niby
    > zaimpregnujesz na miejscach łączeń i z drugiej strony?
    Dom ma 3 lata. Po wybudowaniu byl malowany a drewno wczesniej bylo
    odpowiednio zabezpieczane. Teraz to drugie malowanie, odswiezajace.

  • 4. Data: 2011-05-04 08:23:30
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-30 10:46, M pisze:

> [...]
    >
    > Ja miałem podbitkę drewnianą dwukrotnie impregnowaną PRZED pocięciem i
    > przybiciem, trzeci raz już po przybiciu.

    Co do deszczu masz rację - drewno by dobrze zabezpieczyć musi być suche
    - mnie malowanie słupów przeciągnęło się prawi 2 miesiące - bo jedno
    zanim na wiosnę wyschło, a potem deszczyk i na nowo czekanie.

    Można oczywiście jak piszesz ze dwa razy pod dachem, a wtedy przy
    trzecim malowaniu deszczyk nie zaszkodzi.

    Nie wszystko to podbitka i da się zamontować po malowaniu.

    Co do zaś łączeń - drewno dobrze "pije" wystarczy łączenia dobrze
    zabezpieczyć, a ono sobie samo podciągnie impregnat.

    Ariusz

  • 5. Data: 2011-05-04 08:25:08
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-30 20:56, marcan pisze:
    > "M" napisał
    > Dom ma 3 lata. Po wybudowaniu byl malowany a drewno wczesniej bylo
    > odpowiednio zabezpieczane. Teraz to drugie malowanie, odswiezajace.

    To powinieneś widzieć po drenie czy ciągnie wodę, czy spływa po nim.

    Jeżeli drewno jest zabezpieczone to na powierzchni powinny pojawiać się
    drobne krople. Jeżeli jednak wszystko wsiąka to raczej czekać aż wyschnie.

    Ariusz

  • 6. Data: 2011-05-04 15:49:43
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-05-04 10:23, Ariusz pisze:

    > Nie wszystko to podbitka i da się zamontować po malowaniu.

    Nie za bardzo rozumiem - właśnie pisałem o tym, że podbitkę montowałem
    po malowaniu.

    Generalnie jeśli jest deska i zaimpregnuje się ją z jednej strony (po
    zamontowaniu nie ma dostępu do drugiej strony) to obie strony różnie
    nasiąkają wodą - wtedy drewno łatwiej się paczy (strona bardziej
    wilgotna jest wydłuża się bardziej).

    M.

  • 7. Data: 2011-05-05 08:09:52
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-04 17:49, M pisze:

    > Nie za bardzo rozumiem - właśnie pisałem o tym, że podbitkę montowałem
    > po malowaniu.

    Autor wątku nie pisał o podbitce, a o domu, który stoi i ma go pomalować
    więc nie bardzo ma jak go rozebrać :)

> [...]
    > zamontowaniu nie ma dostępu do drugiej strony) to obie strony różnie
    > nasiąkają wodą - wtedy drewno łatwiej się paczy (strona bardziej

    Oj współczuję tej twojej podbitce i domowi - jak Ci woda przez dach
    przecieka i kapie na podbitkę.

    Podbitka to element, który najmniej jest narażony na wodę - wilgoć
    owszem i może ona mieć wpływ na jej stan. Podbitka pod dachem wyschnie
    na wiór i będzie ok. Nawet nie zabezpieczona wytrzyma długie lata.
    Ale podbitkę zabezpiecza się z kilku powodów podobnie jak inne elementy
    drewniane.

    Począwszy od przeciwgrzybicznego i przeciw owadom - ale tu wystarczy
    impregnat z solanki.

    Drugi przeciwdeszczowy i przeciw wilgoci - tu mamy sporo impregnatów -
    od pokostów olejów poprzez lakiery do impregnatów rozpuszczalnikowych.

    Trzeci powód to estetyka, a trzeba zaznaczyć, że słońce bardziej niszy
    drewno niż woda. A najgorsze połączenie to woda i słońce - wilgotna
    deska potrafi się zagotować na słońcu. Dlatego inaczej zabezpiecza się
    drewno wystawione na bezpośrednie czynniki zewnętrzne, a inaczej np. te
    pod dachem osłonięte od słońca i deszczu.

    W handlu znajduje się wiele impregnatów jednocześnie barwiących.

    Drewno pomalowane impregnatem np. typu Drewnochron z jednej strony nie
    wygnie się i nic mu nie będzie - oczywiście całe powinno być
    zabezpieczone jakimkolwiek impregnatem.

    U siebie np. pewne elementy malowałem Drewnochronem bezbarwnym z obu
    stron 1x, a z jednej strony dodatkowo jeszcze 2x w kolorze.
    Wcześniej wszystko było zabezpieczone zwykłym zielonym impregnatem
    (kolor oczywiście zdążył się wymyć). Niektóre deski np. te rynnowe całe
    były impregnowane na zielono, a z jednej strony były malowane na kolor.
    Na razie nic się z tym nie dzieje i jestem pewien, że wytrzymają on
    kilkadziesiąt lat (oczywiście kolor nie).

    Niezabezpieczona drabina postawiona na ziemi zgnije w ciągu 2 sezonów
    może szybciej, ta sam drabina podwieszona pod dachem gdzie czasem nawet
    na nią coś poleje wytrzyma kilkanaście lat.

    Ariusz