  • 81. Data: 2021-12-19 13:18:41
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-18 o 16:10, LordBluzg(R) pisze:

    > Widzisz 400 Hz? Szacun :D Ludzie widzą srednio 25Hz :)

    :) Wskazówka drga dziko. Pewnie jakieś dudnienia między PWM a częstością własną.

    Superkondensator? Pompa tłokowa o cyklicznym, dużym prądzie w suwie pracy (powiedzmy
    1 raz na sekundę) i małym w suwie powrotu wydaje sie kochać tą technologię. Koszt nie
    niebotyczny - na Alim ok 200zł urządzenia samochodowe, np Samwha 17V116F. Gdybym przy
    swoim sterowniku, dopilnowanych progach napięciowych po prostu doczepił to do małego
    aku z quadzika ~8Ah?

    pozdr serrd
    --
    A S

  • 82. Data: 2021-12-19 14:04:18
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 19.12.2021 o 13:18, A S pisze:

    > :) Wskazówka drga dziko. Pewnie jakieś dudnienia między PWM a częstością
    > własną.

    Niezupełnie, to może być po prostu drganie z obciążenia całego obwodu a
    nie reakcja akumulatora. Musiałbyś mieć tylko akumulator w obwodzie i
    reszta wyłączona, żeby się upewnić i najlepiej jeszcze amperomierz z
    pomiarem prądu ładowania. Generalnie taki objaw występuje nawet w
    przypadku ładowania akumulatora prostownikiem, co idzie zaobserwować, że
    jakieś wahania są i nie jest to idealnie płynne.

> [...]
    > urządzenia samochodowe, np Samwha 17V116F. Gdybym przy swoim sterowniku,
    > dopilnowanych progach napięciowych po prostu doczepił to do małego aku z

    Przemyślałem sobie, po spacerze z psem... co ja bym zrobił :D

    Akumulator jednak musi być, bo masz pracę impulsową i panele sobie z tym
    nie poradzą ponieważ nie mają bufora zdolnego sięgnąć po 20A chwilowo.
    Może przy maksymalnej mocy ale nie rozmawiamy o maksymalnej, lecz o
    płynności działania od świtu do zmierzchu.
    Akumulator nie musi być wielki, ale doświadczalnie sobie obczaisz.

    Może to być nawet 40Ah

    Czy superkondensatory? Nie wiem, za mało danych mam aby to obliczyć...
    ale skoro MUSIMY się obecnie oprzeć na akumulatorze, to sterownik MUSI
    też być.

    Sterownik PWM czy MPPT to akurat nie jest priorytetem ale ich ustawienia są!

    Ustawienie sterownika takie, że na jego wyjściu wszystko jest załączone,
    kiedy świeci słońce, czyli jest ładowane. Po zachodzie słońca sterownik
    odłącza wszystko. (oszczędzamy akumulator) bo jest brak ładowania i nie
    ma co już uzupełniać jego pojeności a drenowanie akumulatora jest zgubne.

    Start sterownika w sensie włączania pomp po stronie wyjścia, ustawił bym
    na 12,5V czyli jeśli akumulator nie osiągnie 12,5V to pompy nie pracują.
    Po osiągnięciu 12,5 system startuje.

    Wyłączenie ustawił bym na 11,8V, poniżej tego napięcia system się wyłączy.

    W przypadku marnego słońca układ będzie działał w w/w zakresach napięć.

    Do całego obwodu podłączył bym pompę zanurzeniową, która jak już
    wiadomo, zacznie działać powyżej 12,5V i będzie sobie pompowała i będzie
    się to działo tylko w dzień bo sam akumulator po zachodzie słońca ją
    odłączy lub kiedy napięcie spadnie poniżej 11,8V. Możesz jednak bez
    problemu wstawić jej włącznik ręczny gdyż w przypadku obecności
    akumulatora, jej działanie nie ma istotnego wpływu jak w przypadku
    przetwornicy.

    Następnie, zrobił bym układ kaskady (drabinkę, jak ją nazwałeś), który
    Ci narysowałem i załączenie pierwszej pompy tłokowej przy napięciu 12,8V
    co idzie ustalić za pomocą woltomierza i dobrania odpowiedniej ilości
    diod do cewki przekaźnika.

    Następna pompa to poziom ok 13V a następna to 13,8V

    Kroki napięciowe można ustawić doświadczalnie ale ponieważ przekaźniki
    tolerują spadek napięcia o ok 2V to jeśli napięcie spadnie, ostatnia
    pompa, która załączyła się przy napięciu 13,8 i tak będzie pracować
    jeszcze jeśli napięcie spadnie do 12V. Skoro jednak masz tętnienia
    obwodu z powodu pomp tłokowych to spokojnie te stany będą następować.

    Taki układ będzie Tobie działał optymalnie i jeśli nie będzie megasłońca
    to pompy będą załączane wraz ze wzrostem napięcia...a sadząc z tego, że
    każda pompa obciąży obwód, będzie się zdarzało, że pracuje tylko jedna
    pompa przy minisłońcu bo napięcie obwodu może nie wrastać powyżej 13V
    przez cały dzień i coś tam jeszcze idzie do akumulatora, żeby podtrzymać
    jego ładowanie.

    Ten układ ma na celu oszczędzenie eksploatacji akumulatora i płynne
    załączanie i wyłączanie Twoich pomp :)

    Zatem do dzieła :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 83. Data: 2021-12-19 14:50:29
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-19 o 14:04, LordBluzg(R) pisze:

    > Ten układ ma na celu oszczędzenie eksploatacji akumulatora i płynne załączanie i
    wyłączanie Twoich pomp :)

    > Zatem do dzieła :)

    Serdecznie Ci dziękuję za poświęcony czas. Bardzo mi pomogłeś.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 84. Data: 2021-12-19 15:10:42
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 19.12.2021 o 14:50, A S pisze:

    > Serdecznie Ci dziękuję za poświęcony czas. Bardzo mi pomogłeś.

    Spoko, ja mam zagwozdki z wiatrakiem, znaczy działa obecnie lepiej niż
    panel ale kombinuję, żeby działał 100% lepiej niż obecnie :)

    Byłem właśnie na działce i narobił dzisiaj 100Wh a panel 20Wh.

    Wiatr 5m/s..słońce jak widać :D

    Tak nawiasem w wiatraku też stosuje układy kaskadowe. Jednym z nich jest
    załączanie przetwornicy step UP. Mam 3 przetwornice...bo w sumie muszę
    (długo opowiadać ale czułe przetwornice startują od 3V ale nie można ich
    obciążyć powyżej 5A) chcąc jednak mieć większy prąd, to stosuję kaskadę.

    Jest ona potrzeba do tego, ze jeśli miałbym podłączone przetwornice obie
    naraz to są zbyt dużym obciążeniem dla wiatraka i ten nie może się
    bardziej rozkręcić bo go hamują przy mały wietrze. Rozkręcenie wiatraka
    jest potrzebne do uzyskania większego momentu obrotowego, wtedy dopiero
    włącza się druga przetwornica a następnie trzecia.

    Stosując układ kaskadowy dobieram tym samym stopniowe obciążenie
    wiatraka w przypadku wzrostu siły wiatru. Ma to również na celu
    niedopuszczenie do zbyt wielkich obrotów. Im większa siła wiatru, tym
    większy opór stawia wiatrak i tym więcej mocy uzyskuję przy tych samych
    obrotach ...to tak na krótko w opowieści :) Całości i tak pilnuje MPPT
    ale kupne MPPT mają dłuuuugie próbkowanie i zanim MPPT się zorientuje że
    wieje to mija czas i już nie wieje :D ...tak że w pewnym momencie
    następuje obejście MPPT i cała para idzie w akumulator z ograniczeniem
    do 20A (aku spokojnie to lubi). Elektronikę wiatraka budowałem rok i
    nadal jest w fazie testów, dokładania i odejmowania różnych obwodów,
    wszystko po to, żeby wyciągnąć MAX z wiatraka. Paradoksów w tym
    wszystkim jest równie tyle :D

    Teraz kombinuję w piwnicy tunel aero, żeby sprawdzić kilka teorii w
    zakresie hybrydy C-Rotor...bo jest bardzo obiecująca :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 85. Data: 2021-12-19 22:10:59
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 19.12.2021 o 15:10, LordBluzg(R) pisze:

    > Teraz kombinuję w piwnicy tunel aero, żeby sprawdzić kilka teorii w
    > zakresie hybrydy C-Rotor...bo jest bardzo obiecująca :)

    Jeszcze zamarudzę, że w Polsce w necie nie ma z kim wymieniać
    doświadczeń w zakresie wiatraków, szczególnie VAWT/przydomowych.

    Elektroda ssie i wymyślają tam dziwne, niedziałające
    utopie...problematyczny złom.

    VAWT jest na poziomie wiatraczka z odpustu, Żenua :/

    Temat wiatraków to martwy temat i niekoniecznie, że wymyślono i
    zbudowano wszystko. Ta dziedzina jeszcze żyje innym życiem i sporo
    zostało do "wynalezienia" ale panele PV pozabijały temat.

    Jeszcze jakotako miało się niemieckie forum ale też ostatnio pustki.

    Dowodem na to, że jest to jakiś potencjał to to, że teraz mam większe
    zyski z wiatraka niż z panelu i PODSTAWĄ jest fakt, że niespecjalnie
    wieje i zmuszony jestem korzystać z minimalnego wiatru, wykorzystując go
    coraz lepiej :)

    Nie wiem gdzie jest próg max, znaczy idzie to wyliczyć ale wyliczenia to
    inna dziedzina sportu a realia to realia.
    Sadzę jednak, że jeśli osiągnę to co planuję, to mi w zupełności
    wystarczy. Potem pozostaje jedynie próba kombinowania z "baterią
    ogrodową" :D...czyli nowy temat z chemii pt. Jak zbudować wydajną
    baterię ogrodową z dostępnych materiałów :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 86. Data: 2021-12-20 12:09:55
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Serdecznie Ci dziękuję za poświęcony czas. Bardzo mi pomogłeś.

    Jeszcze...
    Zamiast diod, możesz zrobić wersję wypasioną z płynną regulacją dla
    poszczególnych pomp w sensie załączania w kolejności.
    Schemat wcześniej podałem (ja tak mam, z potencjometrami) ale możesz
    skorzystać z gotowca:

    https://allegro.pl/oferta/stabilizator-lm317-1076578
    0682

    Kupujesz 3szt i pod to podłączasz przekaźniki. Regulacją napięcia
    wyjściowego ustawiasz sobie progi. Możesz jednak dodać jedną diodę
    szeregowo i kondensator równolegle do cewki przekaźnika, żeby podtrzymać
    nagłe skoki napięć ale nie jest to wymagane, jedynie jeśli nastąpi taka
    potrzeba.

    Teraz będziesz miał płynną regulację bez "koralików" z diod :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 87. Data: 2021-12-20 20:46:44
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.12.2021 o 12:09, LordBluzg(R) pisze:

    > Jeszcze...
    > Zamiast diod,

    Znalazłem jednak pełnego gotowca, kupić, podłączyć wyregulować :)

    http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p153,przekaznik-
    sterowany-poziomem-napiecia-7nrm

    ...a po namyśle, te diody wypadają jednak najtaniej i najkorzystniej :)
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 88. Data: 2021-12-21 07:16:11
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-12-20 o 20:46, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    sterowany-poziomem-napiecia-7nrm

    > ...a po namyśle, te diody wypadają jednak najtaniej i najkorzystniej :)

    ładne.

    Nic nie zadziała, jeśli nie będę miał magazynu energii na jeden cykl pracy pompy
    tłokowej. Skoro suw pracy bierze 3 razy więcej prądu niż suw poworotu, bez magazynu
    panel FV natychmiast utraci napięcie. Liczyłem na miękkie starty PWM, ale to bez
    sensu, bo należy nie miękko wystartować pompę, a miękko startować każdy suw.

    Jeśli pojawi się moc słoneczna pozwalająca na pracę pompy, to nie na jej start.

    Pewne nadzieje wiążę z dodaniem mechanicznych przeciwwag na wały pomp (lub sprężyn).

    Superkondensator? Na oko dobrze przetrzyma nadwyżkę energii z suwu powrotu do suwu
    pracy (okres silnika ok. 1 s). Dobrze liczę na palcach, że C=1F, U=12V da mi I=1A
    przez t=6s? Potrzebna przetwornica, aby napięcie było dobrze ustabilizowane, bo jak
    rozumiem superkondensator nie znosi nawet chwilowych przekroczeń wartości nominalnej
    podczas ładowania.

    Chyba przekraczam cenę i komplikację sterownika MPPT z akumulatorem.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 89. Data: 2021-12-21 09:44:16
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.12.2021 o 07:16, A S pisze:

> [...]
    > poworotu, bez magazynu panel FV natychmiast utraci napięcie. Liczyłem na
    > miękkie starty PWM, ale to bez sensu, bo należy nie miękko wystartować

    No brawo TY :)

    > Jeśli pojawi się moc słoneczna pozwalająca na pracę pompy, to nie na jej
    > start.
    >
    > Pewne nadzieje wiążę z dodaniem mechanicznych przeciwwag na wały pomp
    > (lub sprężyn).

    Nie kombinowałbym ze sprężynami/przeciwwagą. Wprowadzasz dodatkowe
    obciążenie.

    Ale już przecież ustaliliśmy, że akumulator raczej jest potrzebny :)

> [...]
    > napięcie było dobrze ustabilizowane, bo jak rozumiem superkondensator
    > nie znosi nawet chwilowych przekroczeń wartości nominalnej podczas

    Przetwornica też jest potrzebna w tym przypadku i nie chodzi tylko o
    superkondensator. Ona ma również za zadanie sięgnąć do maksymalnej mocy
    panelu. Pompy bez przetwornicy zaniżą moc panelu w szczytach, przecież
    wyjaśniałem, ponadto przetwornica ma być zabezpieczeniem przed
    nadmiernym napięciem, gdyby inne pompy uległy awarii.

    Nie kombinuj na "dziko" z samymi panelami bo to nie wypali.

    > Chyba przekraczam cenę i komplikację sterownika MPPT z akumulatorem.

    Akumulator nowy: 200zł (45Ah)
    MPPT 30A 500zł
    Przetwornica 20zł
    Układ z diodami 20zł
    Gotowiec 3szt 130zł
    Superkondensator ? Bo nijak nie wyliczę skutecznej pojemności przy 14V

    Wydaje mi się że z tego zestawu akumulator obecnie jest najważniejszy
    ale na Twoim miejscu już dawno bym wydłubał obecny akumulator i poddał
    go długiemu ładowaniu małym prądem, skoro wyszło, że jest niedoładowany.
    Po zapewnieniu mu nowych ustawień z PWM może okazać się, że jeszcze da
    radę bo ma tylko wspomagać pompy a nie być głównym zasilaniem. Po
    naładowaniu możesz bez problemu sprawdzić jaką jeszcze ma pojemność i
    nie przesądzać teraz, że to zupełny złom.
    Pojemność można za darmo sprawdzić w punkcie sprzedaży akumulatorów,
    mają tam odpowiednie przyrządy.

    MPPT możesz obecnie nie kupować bo PWM przy tej pojemności akumulatora
    wystarczy, chociaż warto w przyszłości sięgnąć po większą moc z paneli.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 90. Data: 2021-12-21 13:03:34
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.12.2021 o 09:44, LordBluzg(R) pisze:

> [...]

    Opiszę Ci dokładniej jak ja to widzę, uwzględniając że lubisz mierzyć
    amperaż :) czyli z innej beczki :D

    Mamy stan przed świtem, gdzie akumulator ma +/-30% pojemności i jego
    napięcie po nocy,zakładając że poprzedniego dnia się rozładował poniżej,
    to 11,8V. System wyłączony i czekamy najpierw na doładowanie
    akumulatora. Słoneczko się rozkręca od rana i przez pierwszą godzinę
    ładuje akumulator prądem ok ~1A i coraz więcej. Po przekroczeniu 12,5V
    system startuje, gdzie nadal jest ładowanie akumulatora ale teraz
    dostaje ok 2A. Podnosi się napięcie do 13V i startuje pierwsza pompa z
    ustawieniem 13V zadziałania przekaźnika. Z opisu, pompa ma 50W co można
    przeliczyć czyli wyjdzie że 50W:13V=3A pobiera średnio, co oznacza, że
    akumulator powinien pobierać ok 2A+pompa 3A = 5A czyli takie wskazanie
    powinno być na amperomierzu podłączonym pomiędzy panele a PWM. Masz
    wszystko pod kontrolą.

    Maksymalna moc Twoich paneli to +/-6x3=18A, czyli mamy jeszcze coś do
    ugrania zakładając cały czas ładowanie akumulatora a nie jego drenaż i
    rozładowanie. Następne kroki napięciowe, włączania następnych pomp
    możesz dobrać w oparciu o wskazania amperomierza, który wpinasz pomiędzy
    panele a PWM który Tobie wskaże prąd jaki masz do wykorzystania w danej
    chwili, zakładając, że akumulator ma się ciągle ładować i uzupełniać
    tętnienia z pomp.

    Jeśli panele będą już oscylowały w okolicy +/-9A, można włączyć następną
    pompę ustawiając odpowiednie/dobrane napięcie na przekaźniku, gdzie dwie
    pompy będą brały średnio 6A i +/-3A pozostanie do ładowania akumulatora.
    Następny krok to wartość 14A i włącza się ostatnia pompa. W zależności
    jak dobierzesz te kroki napięciowe do włączania pozostałych pomp, może
    się ładnie okazać, że akumulator był cały dzień ładowany i rano odpali
    to od razu, bo nie dość, że napięcie po całym dniu nie spadnie do 11,8
    to system i tak się wyłączy po zachodzie słońca ale kolejno będzie
    odłączał pompy z powodu spadku napięcia. Ostatnia pompa będzie pracowała
    do zachodu słońca i w sumie będzie drenować akumulator do tego czasu z
    uwagi na histerezę przekaźnika (ok 2V). Wszystko idzie ładnie wyliczyć i
    dobrać doświadczalnie jak widzisz :)

    Jak wiesz, doszliśmy do tego że w poprzednich ustawieniach miałeś
    niedoładowany akumulator i na dodatek drenowałeś go ponad miarę i
    korzystałeś głównie z jego pojemności a nie z mocy paneli.

    Teraz możesz to właśnie zmienić i wystarczy Ci ten akumulator na dłużej.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>