  • 31. Data: 2015-10-04 17:55:01
    Temat: Re: Ogrzewanie pelletem domu
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 4 października 2015 16:22:32 UTC+2 użytkownik masti napisał:
> [...]
    dzisiaj 12. Taki spektakularny sukces zmniejszenia produkcji trzy razy.

    sa artykuly jak to dobrze jest ale za przyklad stoi raczej jedna firma. Jachty to
    duperela, fajnie ze sie buduje ale to margines. Na forach widzi sie negatywne
    komentarze typu "tam gdzie była stocznia stoi biedronka"

    > bo stocznie nie potrzebują już setek hektarów i dziesiatek tysięcy
    > ludzi.

    no jasne ze nie potrzebują gdy nie produkują statków, po co te hektary i tysiace
    ludzi dla 12 statków rocznie

    >Podpbnie jak inne fabryki. Ludziom nadal się wydaje, że to są
    > zakłąday pracy, które mają dawać pracę a nie przedsiębiorstwa mające
    > dawać zysk. I skutek jest taki, że się minimalizują i automatyzują.

    liczby podaj a nie takie tam bajki. Na razie rozkwitu branży nie udowodniłeś, ani
    natwet nie uprawdopodobniłeś. Co nie oznacza ze nie masz racji.

    b.

  • 32. Data: 2015-10-05 00:26:11
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu niedziela, 4 października 2015 10:13:47 UTC+2 użytkownik Uzytkownik
> [...]
    > bufor ciepła. Wtedy kocioł będzie się samoczynnie rozpalał 2-3 razy na
    > dobę nagrzewając bufor.
    > O ile ceny kotłów na pellet są obecnie porównywalne z cenami kotłów na
    > ekogroszek o tyle w przypadku pelletu nalezy dokupić duży bufor, bo bez
    > tego bufora ogrzewanie pelletem przestaje mieć sens ekonomiczny. Z
    > drugiej strony mając już duży bufor z wbudowaną wężownicą solarną,
    > niewielkim kosztem możemy system rozbudować o solary, które zapewnią nam
    > ciepłą wodę i wspomogą ogrzewanie w okresie przejściowym oraz latem.

    O, tu mnie zaskoczyles - zawsze myslalem ze bufor przy pelleciaku jest zbyteczny, bo
    ten sam sie reguluje.

    No ale skoro mamy zasypac pelleciaka paliwem, spalic na raz i podgrzac wode - to moze
    prosciej jakis miec jakiegos dolniaka, naklasc mu brykietu i tez podgrzac wode?

    bajcik

  • 33. Data: 2015-10-05 09:00:07
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 4 Oct 2015 15:26:11 -0700 (PDT), Krzysztof Garus

    > O, tu mnie zaskoczyles - zawsze myslalem ze bufor przy pelleciaku jest
    > zbyteczny, bo ten sam sie reguluje.

    Uzytkownik za bardzo ogólnikowo poleciał. Wszystko zależy od mocy kotła i
    potrzeb domu. Tak jak w przypadku ekosyfów, zaczynają ostatnio robić
    mniejsze moce, rzędu 7-10kW.

    Jednak w przypadku poprawnie wykonanych nowych domów energooszczędnych w
    większości przydałby się faktycznie bufor -- dlatego taki peleciak czy
    ekosyf do kotłowni będzie sumarycznie droższy niż niejedna pompa ciepła (o
    śmieciuchach to już w ogóle nie wspominam).

    Aha, niedawno przy upewnianiu się co do sposobu ogrzewania nowego domu
    dopatrzyłem się, że można dokupić do peleciaka podajnik pneumatyczny --
    zasypuje się raz w roku i ma się (prawie) bezobsługowy piec. Cena, 8 tys.
    zł plus pierdoły połączeniowe. :> Taniocha!

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 34. Data: 2015-10-05 13:12:10
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 2 Oct 2015 04:42:55 -0700 (PDT), Bolko napisał(a):

    > Tak trochę z innej beczki.
    > Najlepszą fabryką w grupie Fiat są/były Tychy.
    > Jak przyszedł kryzys to Tychy przystopowali i przenieśli produkcje do Włoch.

    Akurat to było z powodów politycznych, bo ekonomicznie to było kompletnie
    bez sensu - Tychy są tańsze i wydajniejsze, niż ich włoskie fabryki.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 35. Data: 2015-10-05 13:57:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W sprawie formalnej. Sprawność kotla czy pieca bardzo zależy od temperatury spalania
    paliwa. Pelet ma niższa od węgla temperaturę spalania w związku z czym sprawność
    musi mieć niższa. Za to przy odpowiedniej konstrukcji kotla czy pieca efektywność
    może być wyższa. Ale ze wzgledu na wysoka cenę i niższa niż węgiel wartość opałowa
    tańszy w eksploatacji od węgla nie będzie.

  • 36. Data: 2015-10-05 14:02:35
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 5 października 2015 13:57:26 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder
    napisał:
    > W sprawie formalnej. Sprawność kotla czy pieca bardzo zależy od temperatury
    spalania paliwa.

    a skąd takie info? chodzi ci o sprawnosc wymiennika płomień/woda?

    b.

  • 37. Data: 2015-10-05 14:33:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Z fizyki za moich czasów na poziomie podstawówki. We wzorze na sprawność występują
    zawsze dwie temperatury. I im wyższa jest różnica pomiędzy tymi temperaturami tym
    sprawność jest wyższa. Jak byś nie wierzył temperatura spalania w silniku
    wysokoprężnym jest wyższa niz temperatura spalania w benzynowym. I dizle maja wyzsza
    sprawnosc. Tak samo w piecu.

  • 38. Data: 2015-10-05 15:00:17
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 5 października 2015 14:33:19 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder
    napisał:
    > Z fizyki za moich czasów na poziomie podstawówki. We wzorze na sprawność występują
    zawsze dwie temperatury.

    temperatury czego? cos przekombinowales - tak łatwo to idzie w przypadku sprawnosci
    silnika o odwracalnych przemianach.

    Co chcesz mierzyc w piecu?

    b.

  • 39. Data: 2015-10-05 17:00:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Temperatury czego. Tego co się sprawność liczy. Raz może to być woda innym razem
    temperatura jakiejś obudowy. Jak się spali bryła węgla to wcale nie znaczy ze się z
    niej wszystko co było do spalenia spaliło pomimo ze jest malo popiołu. Sprawność
    pieca w którym węgiel podpala się od gory jest sporo większa od takiego co węgiel
    jest podpalony od dołu. W piecu podpalanym od gory są wyższe temperatury pomimo tego
    ze na oko gorzej się w nim pali. W przypadku pieców i kotłów podawanie sprawności
    jest typowym belkotem pod publiczke. Powinna być podawana efektywność. Czyli ile
    energii wyciąga i oddaje uzytkowo z jednostki energii zawartej w paliwie. Spalisz 100
    kilo drewna w ognisku i przez trzy godziny upieczesz piec kilo kiełbasy. Efektywnosc
    bliska zeru. Spalisz 90 kilo peletu w dobrym kotle to będziesz miał ciepło kilka dni
    i parę osób będzie miało ciepła wodę na mycie. W obydwu przypadkach jak za kryterium
    sprawności ktoś przyjmie ile popiołu zostało to mu wyjdzie ze ognisko i kocioł maja
    taka sama sprawność.

  • 40. Data: 2015-10-05 17:27:52
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 5 października 2015 17:00:39 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder
    napisał:
    > Temperatury czego. Tego co się sprawność liczy. Raz może to być woda innym razem
    temperatura jakiejś obudowy.

    zdecydowanie pomieszało ci sie z silnikami :) tu poczytaj
    https://zawijan.wordpress.com/poradnik-uzytkownika/s
    prawnosc-cieplna/
    słowa nie ma o temperaturze spalania

    wałkowac tematu mi sie nie chce, pół roku obalalismy maksymalnie 50% sprawnosc
    wymiennika ciepła - na powtórke nie mam ochoty :)

    b.