  • 31. Data: 2012-03-18 17:09:49
    Temat: Re: Palnik do spawania/cięcia
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Plumpi wrote:

    > Przepraszam. Masz całkowitą rację. Spawarki TIG, MIG-MAG oraz MMA to
    > zabójstwo dla Ciebie, któe technologicznie Cię przerasta. :)
    > Palnik, który znalazłeś
    > http://allegro.pl/reczny-palnik-gazowy-1300-stopni-s
    tabilny-pa-03-i2180816986.html
    > będzie dla Ciebie najbardziej odpowiedni, bo nim wyrządzisz sobie
    > najmniej krzywdy.

    to jest bardzo ładny profesjonalny palnik, podstawką, z dobrym designem.

    w sam raz dla trolla :)

  • 32. Data: 2012-03-19 09:19:50
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości
    > Planuję kupić jakiś palnik (acetylen/propan-butan) do spawania rur
    > stalowych, miedzianych, oraz cięcia, ale nie za bardzo wiem co się do tego
    > nadaje, jakieś propozycje?
    > Jaki będzie koszt takiego przeciętnego palnika?

    Palnik perun do spawania acetylenowo- tlenowego:
    uchwyt około 180-200 zł
    przykład
    http://allegro.pl/palnik-do-spawania-acetylen-rekoje
    sc-perun-216-i2193574294.html

    końcówki od 70 do 120 zł szt. Jeżeli do rur stalowych, musisz mieć końcówki
    przynajmniej nr 2, 3, 4. Z grubsza oznaczają one grubość materiału spawanego
    w milimetrach.

    Moim zdaniem wystarczy w znakomitej większości przypadków

    Można kupić zestaw wraz z palnikiem do cięcia
    http://allegro.pl/palnik-do-spawania-i-ciecia-pu-216
    a-x16-perun-f-v-i2196753134.html

    Można kupic używany zestaw
    http://allegro.pl/palnik-acetylenowy-palniki-do-ciec
    ia-spawania-i2203411973.html

    Palnik do cięcia - odrębna historia. Kosztuje dość sporo bo to większe
    urządzenie. Nowy perun z cyrklem i wózkiem będzie kosztował z 350 zł

    Do "zabawy" można kupić mały palnik acetylenowy shermana. Mam takie coś i
    mówię: da się tego używać ale nie do poważniejszych prac. Ot pospawanie
    jakichś cienkich elementów, blaszek, twarde lutowanie itp.
    http://allegro.pl/palnik-acetylenowy-do-lutowania-sp
    awania-podgrze-i2170743601.html

    Są też takie shermany na propan + tlen - nadają się do grzania i lutowania
    twardego

    Do spawania grubszych elementów materiał trzeba naprawdę porządnie rozgrzać
    prawie do granicy likwidusa i ten palniczek nie da rady. Cienkie blaszki,
    skrzyneczki, drobiazgi - spokojnie daje radę i jest dość poręczny. Warto go
    kupić bo kosztuje mniej niż jedna końcówka do peruna a jest malutki i
    zgrabny.

    Pomyśl czy potrzebny co palnik do cięcia. Moim zdanien - nie. Może kiedyś.
    Dokupić można zawsze. Ja kupiłbym używany za "parę złotych". Palnik do
    cięcia ma sens w dwóch przypadkach: jeżeli wycinasz elementy z grubego
    materiału (np kółka, denka itp) lub jeżeli przepalasz złom, jakieś elementy
    konstrukcyjne, szyny itp.
    Poza tym jeżeli miałbyś mieć dużo cięcia - lepiej ciąć propanem i tlenem bo
    to dużo dużo taniej wychodzi. Do tego jednak jest potrzebny palnik na propan
    i tlen, węże do propanu, reduktor...
    Do cięcia zużywa się naprawdę duże ilości tlenu, gazu palnego zresztą też a
    spawanie i cięcie gazowe to jedne z najdroższych metod. Poza tym spawanie
    gazowe to jedna z najpowolniejszych metod spawania.
    Jeżeli tego cięcia miałbyś naprawdę dużo - pomyśl o przecinarce plazmowej. W
    dłuższym okresie powinno być to znacznie tańsze.

    Osprzęt:
    reduktory (chińskie) - około 90-120 zł. Da się ich używać, mam i używam od
    lat. Nic się nie dzieje. Polskie będą kosztować ok 240 zł/szt. IMHO lepiej
    nowe chińskie niż stare polskie używane o niewiadomej kondycji.
    Zawory przeciwzwrotne - ok 50-60 zł sztuka. Bezwzględnie trzeba mieć co
    najmniej 2 szt przy palniku, najlepiej mieć 4 szt - przy palniku i przy
    reduktorach. To twoje bezpieczeństwo.
    Okulary - jak dobrze zagadasz przy zakupie dostaniesz dwie pary gratis. Ja
    zawsze dostaję, nawet gdy kupuję jedną końcówkę do palnika :)
    Węże od 2,5 zł za m.b. Dla bezpieczeństwa warto mieć węże po 20 metrów.
    Krótsze są mniej bezpieczne. Jeżeli miałbyś znajomego spawacza gazowego w
    jakimś dużym zakładzie niech ci załatwo węże. W takich zakładach, zwłaszcza
    gdzie mają ISO węże wymienia się okresowo, niezależnie od ich stanu i można
    kupić "za flaszkę" całkowicie dobre węże.
    Piórka do czyszczenia palników - kilka zł za szt.
    Jakaś książka o spawaniu gazowym - ok 5 zł w antykwariacie.
    Gaśnica - nie wiem - coś sobie skombinujesz. Typowa samochodowa jest za
    mała.
    lusterko na gietkim przegubie z uchwytem magnetycznym - ok 50 zł - raczej
    niezbędne przy spawaniu rur
    rękawice spawalnicze - od 7 zł w górę
    Drut do spawania: od 2 zł/szt za pręt ok 3-4 mm grubości miedziowany lub
    kilkadziesiąt złotych za opakowanie czarnego drutu ok 1,5-2 mm grubości.
    Spoiwo do lutowania twardego od 1,7 zł w górę, nawet do 25 zł za pręt z
    topnikiem i lutem srebrnym.

    Butle:
    Absolutnie nie warto kupować bo to wyrzucone pieniądze i robienie sobie
    kłopotu . Lepiej wypożyczyć. Jeżeli nie chcesz topić pieniędzy na kaucję w
    wypożyczalniach (ok 300-600 zł za jedną butlę), kup butle na złomie i daj na
    wymianę w wypożyczalni. Na złomie za butle zapłacisz około 200 -250 zł za
    dwie sztuki i dopłacisz w wypożyczalni do legalizacji, około 40 zł za szt.
    Ładunek gazu: tlen 20-30 zł, acetylen 150- 200 zł za butlę. Propan-butan
    4,5 - 7 zł za kg.
    Osobiście zawsze biorę butle z wypożyczalni wtedy kiedy potrzebuję.
    Zostawiam kaucję, przy zwrocie mi ją zwracają. Nigdy nie miałem z tym
    problemu, tym bardziej że w wypożyczalni mogę wypożyczyć butle 20 litrowe
    które mi odpowiadają ze względu na transport a w handlu są dostępne prawie
    wyłącznie 40 litrowe torpedy- trudne do transportowania nawet na
    kilkadziesiąt metrów- wielkie i ciężkie

    Gdybyć chciał iść na skróty:
    Propanem nie da się spawać. Tzn coś tam się da posmarkać ale nie będzie to
    spoina o sensownej jakości. Palniki propanowe mają konstrukcję która
    powoduje że płomień jest mało skupiony w porównaniu z acetylenowym i zawsze
    ma nadmiar tlenu. Nadmiar tlenu powoduje że materiał przechodząc z solidusa
    w likwidus będzie się pienił i spoina będzie porowata, z dużym
    prawdopodobieństwem o przypadkowym kształcie.
    Propanem da się dobrze lutować lutem twardym. Zarówno miedź jak i stal,
    jednakże przy stali znacznie lepiej robić wszystko acetylenem - on będzie
    miał ok 700-800 st C wyższą temperaturę płomienia niż propan +tlen
    Jakość spawania jest możliwa do wypracowania tylko i wyłącznie w praktyce.
    Tego się nie da nauczyć z książki, podejrzeć u kogoś itd. Trzeba zrobić ileś
    tam km spoiny żeby wiedzieć że się umie.

    Sprawdzaj co jakiś czas węże na szczelność zwłaszcza jeżeli nie używasz ich
    często a tylko raz na jakiś czas. Guma przez cały czas swego życia
    wulkanizuje i zmienia swe właściwości. Dla własnego bezpieczeństwa nie
    należy tego lekceażyć. Węże sprawdza się zanurzając je pod ciśnieniem w
    wodzie.
    Przed każym ruchem pomyśl 5 razy - będziesz trzymał w ręku 3000-3200 st C o
    ogromnej energii. Łatwo tym wyrządzić szkody lub zrobić sobie krzywdę.

  • 33. Data: 2012-03-19 12:25:02
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Jackare" <1...@t...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > o ogromnej energii. Łatwo tym wyrządzić szkody lub zrobić sobie krzywdę.

    Daj spokój, szkoda czasu dla niego, bo on wie lepiej.
    On nie dopuszcza do swojej świadomości, że najtańszy zestaw do spawania
    gazowego, zwłaszcza instalacji CO to wydatek rzędu minimum 2-3 tys. zł i że
    dla amatora o wiele lepszym i tańszym, a przede wszystkim nie wymagającym
    dużych umiejętności, aby położyć dobry spaw rozwiązaniem będzie spawarka
    inwertorowa TIG + MMA lub MIG-MAG.
    On wie lepiej, że kupi sobie tylko i wyłacznie chiński palniczek za 50-100zł
    na Allegro i po 2 dniach praktyki samym palniczkiem bez butli, reduktorów,
    węży i gazu będzie spawał lepiej od zawodowych spawaczy z
    kilkudziesięcioletnim stażem i sprzetem za 10 tys. zł, a jakość jego spawów
    to będzie taka, że "klękajcie narody" :)
    Tak naprawdę to on jest z tych wszystkowiedzących i tworząc ten wątek
    oczekuje tylko i wyłacznie poklasku i wychwalania z naszej strony :D
    Jak będziesz się tak wymądrzał to jeszcze dostaniesz zjebkę, że gówno się
    znasz :D
    Poczytaj tylko naszą dyskusję, w której także bierze udział Marek.

  • 34. Data: 2012-03-19 17:58:35
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "Plumpi" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > znasz :D
    > Poczytaj tylko naszą dyskusję, w której także bierze udział Marek.

    No, może i masz rację. Ja do wszystkich tak z sercem na dłoni :) Tak mi się
    kojarzy że z osobą o nicku "news" prowadziłem kiedyś dyskusję która
    zmierzała do nikąd, ale co tam...
    Chce - skorzysta, nie chce - może skorzysta ktoś inny skoro się już
    naprodukowałem, choć umiejętność korzystania z usenetu ginie w narodzie....

  • 35. Data: 2012-03-19 21:10:55
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]
    > Chce - skorzysta, nie chce - może skorzysta ktoś inny skoro się już
    > naprodukowałem, choć umiejętność korzystania z usenetu ginie w

    Po dyskusjach z takimi, przychodzi mi tylko jedna myśl: "po cholerę my
    oddajemy tę wiedzę za bezcen takim palantom, którzy i tak nie docenią tego,
    że sami zdobywaliśmy ją latami w szkole i poza nią, ślęcząc nad literaturą,
    grzebiąc w internecie, jeżdżąc na kursy, seminaria oraz ucząc się na
    własnych błędach, które przynosiły nam spore straty"? Niech sami też tego
    doświadczą to wtedy będą umieli docenić pozyskaną wiedzę, a tak to nauczyli
    się pasożytować stosując zasadę "pomóż mi, ale i tak jesteś palantem".

    Jesteś fachowcem w dziedzinie instalacji CO i tego nie da się ukryć.
    Ponieważ sam także zajmuję się tą dziedziną, dlatego wiem ile czasu, wiedzy
    i poświęceń nas to kosztowało.
    Jednak jak się okazuje wielu takich jak autor tego wątku żeruje na wiedzy
    takich jak my.
    Nie ma sensu dzielić się własnymi doświadczeniami, ani próbować oszczędzić
    im porażek, przez które sami przeszliśmy. Po prostu i tak tego nie docenią,
    bo są zbyt zarozumiali i nie poznali ile kosztuje zdobywanie wiedzy. Kiedy
    potrzebują to dostają od takich "łosi" jak my gotowe rozwiazania, bez
    potrzeby uczenia się i bez wysiłku zdobywania wiedzy. Dlatego też nigdy nie
    będą umieli docenić ani Twojej wiedzy, ani poświęcenia, ani zmarnowanego
    przez Ciebie czasu.
    Być może zauważyłeś, że od pewnego czasu przestałem pełnic rolę biura
    darmowych porad?
    Postanowiłem nie udzielać darmowych porad w dziedzinach, w których jestem
    specjalistą, bo zbyt dużo mnie kosztoiwała ta wiedza. Tak więc na tamat
    automatyki, elektroniki i instalatorstwa się nie udzielam na grupach. Co
    najwyżej na forach, na których mogę coś zyskać w zamian np. punkty, które
    mogę zamienić choćby na potrzebną dokumentację.

    Pozdrawiam

  • 36. Data: 2012-03-19 21:18:48
    Od: "Kris" <k...@W...PL>

    Użytkownik "Plumpi" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >specjalistą, bo zbyt dużo mnie kosztoiwała ta wiedza. Tak więc na tamat
    >automatyki, elektroniki i instalatorstwa się nie udzielam na grupach.

    To nie rozumiem co tu jeszcze robisz? Załóż Swoja stronkę z np. premium sms
    30 zł za poradę i tyle.
    Jak widzisz jak nie ty to Jackare ale zawsze ktoś dobra radę da. Akurat
    tłumaczenie czegoś takiemu "newsowi" nic nie da ale może kilku innych
    przeczyta i wykorzysta

  • 37. Data: 2012-03-19 21:26:38
    Od: a...@g...com.pl

    http://www.youtube.com/watch?v=9lw_fhNAIQc

  • 38. Data: 2012-03-20 06:12:38
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

> [...]
    > najwyżej na forach, na których mogę coś zyskać w zamian np. punkty, które
    > mogę zamienić choćby na potrzebną dokumentację.

    Jak najbardziej masz rację. Jednak mną kieruje jeszcze chyba starej daty
    sentyment do dawnego "wolnego internetu" i zasady człowiek pomoże-
    człowiekowi pomogą. Nie ukrywam że sam bardzo dużo informacji dzięki
    inetrnetowi, a w szczególności dzięki usenetowi pozyskałem.
    Podobnie jak Ty dałem sobie spokój z udzielaniem odpowiedzi na najbardziej
    banalne pytania typu "z jakich rurek zrobić to czy tamto"; "czy kanalizacja
    musi mieć spadek" albo "jaki zastosować bezpiecznik" tych informacji jest
    pełno wszędzie i zadawanie takich pytań oznacza że nikt nawet nie spróbował
    poszukać albo robi z igły widły i roztrząsa każdy najbanalniejszy szcegół
    podnosząc go do rangi zagadnienia na doktorat. Jeszcze mimo wszystko lubię
    sobie podyskutować na usenecie choćby z racji tego że pojawiają się tu
    czasem nowe pomysły i ciekawi ludzie. Dzieki usenetowi poznałem m.in. także
    Ciebie i choć tylko wirtualnie to jednak bardzo sobie cienię tą "znajomość",
    nawet gdy mamy inny pogląd na jakąś sprawę.
    --
    Jackare

  • 39. Data: 2012-03-20 22:25:04
    Od: <news>

    Użytkownik "Jackare" napisał:
    > Można kupić zestaw wraz z palnikiem do cięcia
    > http://allegro.pl/palnik-do-spawania-i-ciecia-pu-216
    a-x16-perun-f-v-i2196753134.html

    I ten zestaw jest chyba najlepszy i najtańszy a wspomniane przez ciebie
    wypożyczanie butli gazowych zamiast kupowania ich sprawia że w kwocie 1k
    zeta możemy zacząć zabawę, co przy jakiej kolwiek spawarce łukowej było by
    bardzo trudne.

    > Pomyśl czy potrzebny co palnik do cięcia. Moim zdanien - nie. Może kiedyś.

    Może faktycznie niepotrzebny, ale skoro jest w zestawie to biorę, bo prawie
    darmo a w planach mam zrobienie większego zbiornika a brzeszczotem się tego
    nie da zrobić.

    > Bezwzględnie trzeba mieć co najmniej 2 szt przy palniku, najlepiej
    > mieć 4 szt - przy palniku i przy reduktorach. To twoje bezpieczeństwo.

    Też myślałem o czterech w dokładnie takiej konfiguracji.

    > Butle: Absolutnie nie warto kupować bo to wyrzucone pieniądze
    > i robienie sobie kłopotu . Lepiej wypożyczyć.

    O co właściwie chodzi z tym wypożyczaniem, czy wymianą ze złomu?
    Są jakieś problemy z nabijaniem pustych butli?

  • 40. Data: 2012-03-20 22:39:13
    Od: <news>

    Użytkownik "Plumpi" napisał:
> [...]
    > docenią tego, że sami zdobywaliśmy ją latami w szkole i poza nią,
    > ślęcząc nad literaturą, grzebiąc w internecie, jeżdżąc na kursy,

    Widzę ze powoli to z ciebie wychodzi zwykły palant!
    Nikt cię nie zmusza nic nikomu ujawniać, zastanawiam się tylko co tutaj
    robisz, trolujesz jak niejaki Dyjor?
    żalisz się że ktoś nie potrafi docenić twoich rad (zresztą nie wiem jak
    docenić, przelewem na konto?) a sam dostałeś cenną radę i informację której
    nie był byś nawet w stanie zrozumieć, czy sam zdobyć i też tego nie
    doceniłeś!