  • 1. Data: 2014-08-18 08:43:34
    Temat: Pompa ciepła powietrze-woda - ranking
    Od: w...@g...com

    Witam.

    Prośba o merytoryczną (nie marketingową ;) ) wypowiedź:

    1) Czy warto dopłacać do kupna pompy PW Split aniżeli monoblok:
    a) czy split jest o tyle wydajniejsza, aby koszty zakupu zwróciły się w czasie
    b) czy w przypadku monobloku i połączenia poprzez wymiennik - dobrze dobrany
    wymiennik obniża znacząco sprawność układu ?

    2) 'Obiektywny' ranking - czyli zestawienie danych pomp PW: firma->cena
    zakupu->wydajność, mając nadzieję, że z takiego zestawienia mając pompę najdroższą w
    zakupie jak i najtańszą da się wyciągnąć wniosek (główna ocena dotyczy strony
    finansowej - opłacalności).
    Zależy mi na pompie o mocy około 10kw, strefa klimatyczna Warszawa-Okęcie.

    4) Tak myślę, że może powinni skonstruować pompę, która pobierałaby jednocześnie
    ciepło z zewnątrz z gruntu jak i powietrza. Wyobrażam to sobie tak, że w ziemi
    zakopujemy krótki np. kolektor poziomy - jedna pętla - koszt chyba nieduży, nieduża
    powierzchnia potrzebna, etc.. I korzystanie z tej pętli tylko przy spadku temperatury
    przykładowo poniżej -10stopni (raptem kilkanaście dni). Reszta dni ciągnie z
    powietrza.

    pzdr
    Bogdan

  • 2. Data: 2014-08-18 09:22:23
    Temat: Re: Pompa ciepła powietrze-woda - ranking
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 18 sierpnia 2014 08:43:34 UTC+2 użytkownik w...@g...com
    napisał:

> [...]
    przykładowo poniżej -10stopni (raptem kilkanaście dni). Reszta dni ciągnie z

    Albo caly kolektor albo wcale. Taka jedna petle w pare godzin bys zamrozil
    (okolice rury), co znacznie utrudniloby jej regeneracje. Jak juz zakopujesz
    100m to zakopanie kolejnych 200-300m (o ile oczywiscie masz miejsce) majac
    na miejscu juz kopare to stosunkowo niewielki koszt. Sama rura i glikol to
    przeciez niewielkie pieniadze :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2014-08-18 09:49:32
    Od: w...@g...com

> [...]
    > na miejscu juz kopare to stosunkowo niewielki koszt. Sama rura i glikol to

    A gdyby ogrzewanie czynnika odbywało się 'szeregowo' - to znaczy najpierw czynnik
    idzie do ogrzania powietrzem i powiedzmy z -50stopni (nie znam temperatury) powietrze
    podgrzeje do -10 stopni, a następnie dopiero wtedy idzie czynnik już podgrzany do -10
    'do gruntu' i jest w drugim kroku podgrzany do +7 ?

    pzdr
    Bogdan

  • 4. Data: 2014-08-18 10:11:25
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 18 sierpnia 2014 09:49:32 UTC+2 użytkownik w...@g...com
    napisał:

> [...]
    podgrzeje do -10 stopni, a następnie dopiero wtedy idzie czynnik już podgrzany do -10
    'do gruntu' i jest w drugim kroku podgrzany do +7 ?

    Mysle ze stopien skomplikowania takiej pompy spowodowalby jej wzrost ceny o
    wyzsza kwote niz kupienie i zrobienie DZ do zwyklej pompy gruntowej :)
    Takze znacznie wyzsza awaryjnosc.. Nie widze za bardzo sukcesu dla takiej
    pompy :-) Niech lepiej producenci dalej poprawiaja COPy pomp powietrznych
    dla nizszych temperatur!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2014-08-18 10:17:04
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    > na miejscu juz kopare to stosunkowo niewielki koszt. Sama rura i glikol to

    W okresach przejściowych (+10 - +15) nadal warto korzystać z powietrza, więc
    taka dwuźródłowa pompa poprwiłaby COP średnioroczny.

    Pozdrawiam,
    Ergie

  • 6. Data: 2014-08-18 10:24:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 17 Aug 2014 23:43:34 -0700 (PDT), w...@g...com

> [...]
    > b) czy w przypadku monobloku i połączenia poprzez wymiennik - dobrze dobrany
    > wymiennik obniża znacząco sprawność układu ?

    Rozszerz proszę, bo nie bardzo rozumiem OCB.
    Tj. co kryje się pod "monoblokiem"...

> [...]
    > ocena dotyczy strony finansowej - opłacalności). Zależy mi na pompie o
    > mocy około 10kw, strefa klimatyczna Warszawa-Okęcie.

    Ale kto ma taki ranking wykonać?
    Tu jest tyle zmiennych, że nie sposób zrobić rankingu.

    > 4) Tak myślę, że może powinni skonstruować pompę, która pobierałaby
    > jednocześnie ciepło z zewnątrz z gruntu jak i powietrza.

    To nie jest kwestia pompy, tylko odpowiedniej budowy układu do pompy
    woda-woda. Nic nie przeszkadza zrobić DZ w gruncie i dodatkowo wyprowadzić
    jeden układ DZ na wymiennik lamelowy powietrzny (z wentylatorem). Sam tak
    będę (chyba, bo jescze nie policzyłem wszystkiego) robić.

> [...]
    > I korzystanie z tej pętli tylko przy spadku temperatury przykładowo
    > poniżej -10stopni (raptem kilkanaście dni).

    Takie podejście jest mało logiczne z punktu ekonomicznego. DZ gruntowy MUSI
    być "pojemny", a czy robisz długość 100m czy 300m to już niewielka różnica
    (chyba, że miejsca na działce mało).

    Dalej faktycznie można dorobić powietrzny, ale ten ma sens działania tylko
    ponad +5. Jeśli chcesz dobry wymiennik powietrzny działający poniżej +5 do
    -10 to będzie musiał być ogromny i będzie kosztował 3-4 tys. a jeśli ma
    działać jeszcze niżej, to i więcej niż 5 tys. Do tego jeszcze wentyl dobry
    (a jak dobry, to raczej nieenergooszczędny), czyli kolejne koszty.

    --
    Pozdor Myjk

  • 7. Data: 2014-08-18 10:29:46
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu poniedziałek, 18 sierpnia 2014 10:17:04 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:

    > W okresach przej�ciowych (+10 - +15) nadal warto korzysta� z powietrza, wi�c
    > taka dwu�r�d�owa pompa poprwi�aby COP �rednioroczny.

    Ale zakladajac, ze prad dwutaryfowy, to grzeje sie w nocnej, a wtedy to juz skorka za
    wyprawe...

    Jesli w nocy jest 10-15, to w dzien raczej ponad 20 i sie wogole nie grzeje, a jesli
    w dzien spada do tych 10, to w nocy raczej ponizej 5 i jakies przymrozki sie
    pojawiaja. Na 2godz w dzien i grzaniu CWU moze sie ta inwestycja nigdy nie zwrocic...

    WS

  • 8. Data: 2014-08-18 10:30:21
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 18 Aug 2014 00:49:32 -0700 (PDT), w...@g...com

    > A gdyby ogrzewanie czynnika odbywało się 'szeregowo' - to znaczy najpierw
    > czynnik idzie do ogrzania powietrzem i powiedzmy z -50stopni (nie znam
    > temperatury)

    Te -50 to temperatura czynnika wychodzącego z zimnej strony PC?

    > powietrze podgrzeje do -10 stopni, a następnie dopiero
    > wtedy idzie czynnik już podgrzany do -10 'do gruntu'
    > i jest w drugim kroku podgrzany do +7 ?

    To może tak działać, pytanie tylko czy te temperatury są rzeczywiste. Wg
    mnie nie są.

    --
    Pozdor Myjk

  • 9. Data: 2014-08-18 10:32:44
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 18 Aug 2014 01:11:25 -0700 (PDT), Adam

    > Mysle ze stopien skomplikowania takiej pompy

    Ale co tu ma do rzeczy pompa? Wszystko to rozgrywa się na DZ, a pompie to
    pikuś skąd DZ bierze energię.

    --
    Pozdor Myjk

  • 10. Data: 2014-08-18 10:39:18
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "WS" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Ale zakladajac, ze prad dwutaryfowy, to grzeje sie w nocnej, a wtedy to
    > juz skorka za wyprawe...

    Masz rację. Zapomniałem że zwykle przy PC montuje się dwutaryfowe liczniki.

    Pozdrawiam
    Ergie