  • 11. Data: 2014-08-18 10:44:32
    Temat: Re: Pompa ciepła powietrze-woda - ranking
    Od: w...@g...com

    > Rozszerz proszę, bo nie bardzo rozumiem OCB.
    >
    > Tj. co kryje się pod "monoblokiem"...

    Mam na myśli dwa rodzaje pomp PW:
    -SPLIT: pompa jest rozdzielona na dwa 'pudełka' - jedno jest w budynku, drugie na
    zewnątrz, pomiędzy nimi krąży czynnik np. R410A
    -MONOBLOK: urządzenie w jednej obudowie stoi na zewnątrz budynku, podpięcie do sieci
    grzewczej za pomocą wymiennika (w obwodzie do pompy jest zalany glikol na wypadek
    mrozów)

    > Ale kto ma taki ranking wykonać?
    >
    > Tu jest tyle zmiennych, że nie sposób zrobić rankingu.

    Można zrobić ranking, bo ja znam wszystkie parametry dotyczące mojej inwestycji.
    Jakie wartości zmiennych mam przekazać ?

    pzdr
    Bogdan

  • 12. Data: 2014-08-18 11:17:34
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 18 Aug 2014 01:44:32 -0700 (PDT), w...@g...com

> [...]
    > zewnątrz budynku, podpięcie do sieci grzewczej za pomocą wymiennika (w
    > obwodzie do pompy jest zalany glikol na wypadek mrozów)

    To ja uściślę, że nie mam info odnośnie wydajności tych dwóch rozwiązań,
    zaciekawił mnie tylko podział na split i monoblok pod kątem umiejscowienia
    sprężarki. Innymi słowy, czy "split" w tym wypadku ma sprężarkę usytuowaną
    w pomieszczeniu?

    > Można zrobić ranking, bo ja znam wszystkie parametry
    > dotyczące mojej inwestycji. Jakie wartości zmiennych
    > mam przekazać ?

    A parametry innych? Tego zwyczajnie nie sposób porównać. Mogą być dwie
    identyczne pompy, zainstalowane w identycznych domach, a DZ w innym
    "środowisku" położone (nie wspominając o różnych potrzebach domowników) i
    już się porównianie rozjedzie?

    --
    Pozdor Myjk

  • 13. Data: 2014-08-18 11:46:22
    Od: w...@g...com

> [...]
    > sprężarki. Innymi słowy, czy "split" w tym wypadku ma sprężarkę usytuowaną

    Tak, w pomieszczeniu.
    Tylko przynajmniej wg mnie (tak mi się wydaje) nacisk bym kładł na to, że w monobloku
    muszę zastosować wymiennik i nie wiem, czy to nie 'wąskie gardło', a druga rzecz to
    że w monobloku są większe straty, bo glikol jest podgrzewany na zewnątrz, więc jakieś
    tam straty są.

> [...]
    > identyczne pompy, zainstalowane w identycznych domach, a DZ w innym
    > "środowisku" położone (nie wspominając o różnych potrzebach domowników) i

    Ale postaw się w mojej sytuacji :)
    Na rynku jest X pomp PW, od takich Meeting po droższe Panasonic po najdroższe Nibe,
    etc. Rozbieżność cenowa ogromna, parametry różne. Ja muszę PODJĄĆ decyzję o zakupie
    (o ile kupię) o możliwie najlepszej dla mnie pompie. Najlepsza - mam na myśli
    stosunek ceny do wydajności. Więc muszę sprowadzić te pompy do wspólnego mianownika,
    bo inaczej na jakiej podstawie mam podjąć decyzję?

    Dlatego moje warunki na pompę to:
    -zapotrzebowanie około 10kw przy -20stopniach, pompa może się wspomagać grzałką od
    -10 stopni i poniżej
    -strefa Warszawa
    -zapotrzebowanie CWU - standard dla 4osób
    -temperatura podgrzanej wody pomiędzy 40 a 55 stopni (dla CO)
    -nie wyobrażam sobie inwestowania więcej niż 15tyś. pln na pompę PW, natomiast
    rocznie nie chciałbym przekraczać 3-4tys. zł na prąd użyty do pompy

    Inne warunki nie przychodzą mi do głowy.

    pzdr
    Bogdan

  • 14. Data: 2014-08-18 12:35:23
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 18 sierpnia 2014 11:46:22 UTC+2 użytkownik w...@g...com
    napisał:

> [...]
    rocznie nie chciałbym przekraczać 3-4tys. zł na prąd użyty do pompy

    > Inne warunki nie przychodzą mi do głowy.

    Rozejrzyj się po pompach do ogrzewania basenów. Ceny nie są wysokie. Kluczem jest
    czynnik. Może się okazać że na biegu w pompie basenowej trzeba wymienić czynnik na
    taki co może pracować w niższych temperaturach. basenowe mają jeszcze blokadę
    uniemożliwiającą pracę w temperaturze chyba poniżej +5 stopni. Do pompy powietrze
    woda warto doprowadzić powietrze z wentylacji i wymienić kapilarę na zawór rozprężny.
    Nie wydaje mi się żeby w pompie do grzania basenu był zawór rozprężny. Zawór
    rozprężny potrafi dużo lepiej dostosować pracę pompy do warunków zewnętrznych niż
    kapilara.

  • 15. Data: 2014-08-18 14:09:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 18 Aug 2014 02:46:22 -0700 (PDT), w...@g...com

> [...]
    > wiem, czy to nie 'wąskie gardło', a druga rzecz to że w monobloku są
    > większe straty, bo glikol jest podgrzewany na zewnątrz, więc jakieś tam

    W splicie też jest taki sam wymiennik czynnik-woda jak w monobloku, więc to
    bez większego znaczenia. Wymienniki w monobloku z pewnością są izolowane, a
    to co ew. tracą i tak pewnie wraca w "obieg", więc tu też bym nie szukał
    wielkich różnic w wydajności. Jedyne do czego można się "przyssać", to
    warunki pracy sprężarki i elektroniki. Z pewnością lepiej dla tych
    elementów jak będą pracować w stałych warunkach "kotłowni" pod dachem a
    tylko wymiennik będzie wystawiony na warunki atmosferyczne. Z drugiej
    storny sprężarka za domem to niewątpliwy komfort dla domowników jeśli
    "kotłownia" jest blisko pokojów sypialnych.

    > Ale postaw się w mojej sytuacji :) Na rynku jest X pomp PW, od takich
    > Meeting po droższe Panasonic po najdroższe Nibe, etc. Rozbieżność cenowa
    > ogromna, parametry różne.

    Zgoda. Rozbieżności cenowe biorą się IMO głównie na wymiennikach. Te, poza
    sprężarką, robią największy koszt.

> [...]
    > stosunek ceny do wydajności. Więc muszę sprowadzić te pompy do wspólnego
    > mianownika, bo inaczej na jakiej podstawie mam podjąć decyzję?

    Musisz zrobić dobrze OZC domu i dobrze dobrać wielkość pompy. Następnie
    sprawdzić jej podzespoły, sprężarkę, wielkość (przede wszystkim) wymiennika
    i jego jakość a na koniec skonfrontować z ceną. Innej opcji nie ma.

    > -zapotrzebowanie CWU - standard dla 4osób
    > -temperatura podgrzanej wody pomiędzy 40 a 55 stopni (dla CO)

    Przy czym każdy zużywa innej ilości wody, innej temperatury dla siebie
    potrzebuje, a więc to samo urządzenie w identycznej instalacji da inne
    wyniki. Ja się mogę kąpać w 40sC a moja żona lubi i spokojnie włazi do
    wanny z wodą >50sC z której ja po zamoczeniu palca spieprzam jak "fredrowa"
    małpa. ;)

    > -nie wyobrażam sobie inwestowania więcej niż 15tyś. pln na pompę PW,

    To jest jedyne sensowne założenie. ;)

    > natomiast rocznie nie chciałbym przekraczać 3-4tys. zł na prąd użyty do pompy

    Więcej jak 3tys. na CO/CWU to nie pójdzie nawet w najgorszym wypadku pod
    warunkiem dobrze wykonanego OZC a w związku z tym dobrze dobranej pompy.
    No, i przeciętnej zimy. :)

    > Inne warunki nie przychodzą mi do głowy.

    Rozumiem, że na gruncie nie masz miejsca?

    --
    Pozdor Myjk

  • 16. Data: 2014-08-18 17:54:48
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 18 sierpnia 2014 10:32:44 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Ale co tu ma do rzeczy pompa? Wszystko to rozgrywa się na DZ, a pompie to
    > pikuś skąd DZ bierze energię.

    Kolega podsuwa pomysl producentom na produkcje takich pomp. Wiec klient
    oczekuje raczej gotowego rozwiazania - z wentylem i czterema otworami
    do podpiecia DZ :) Ja uwazam ze to sie nie przyjmie bo pompa bedzie kosztowac
    ze 40k i bedzie duzo bardziej awaryjna od zwyklej pompy gruntowej.
    Dla mnie pompa musi byc prosta. Im prostsza tym lepsza. Im mniej elektroniki
    tym lepiej. Wtedy bedzie dzialac 30 lat i o to chodzi :-) O poprawe COP
    rzedu jakichs promili nie ma sensu walczyc duzym kosztem :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 17. Data: 2014-08-18 20:35:54
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 18 Aug 2014 08:54:48 -0700 (PDT), Adam

    > Kolega podsuwa pomysl producentom na produkcje takich pomp.
    > Wiec klient oczekuje raczej gotowego rozwiazania
    > - z wentylem i czterema otworami do podpiecia DZ :)

    Ten sam klient, co sobie sam potrafi "zaprojektować" Gruntowy WC i jeszcze
    go własnoręcznie wykonać? To w czym problem ew. samemu dokupić (jeśli nei
    będzie w komplecie) wymiennik z wentylem, powiesić i podpiąc dwa przewody,
    co przebiegnie tak samo jak przy gruntowym?

    Jeśli klient sobie umie zrobić sam GWC, to instalację do zwyczajnej pompy
    też sobie przerobi za grosze.

    > Ja uwazam ze to sie nie przyjmie bo pompa bedzie kosztowac ze 40k

    Ta, tysiącpińsetstodziewińćset. Cała pompa 15 tys. a dwa zaworki i dwa
    króćce za 25 tys. Ty to masz jednak wyobraźnię. BTW wymiennik ledwo 5 tys.
    kosztuje.

    > i bedzie duzo bardziej awaryjna od zwyklej pompy gruntowej.

    Przez te dwa dodatkowe otwory do podpięcia DZ, dwa dodatkowe zawory czy
    dodatkowy termometr, a może przez dodatkową funkcję w programie?

    > Dla mnie pompa musi byc prosta.

    I będzie.

    > O poprawe COP rzedu jakichs promili nie ma sensu walczyc duzym kosztem :)

    W okresie przejściowym jest dużo więcej niż tylko promil i warto oszczędzić
    złoże podziemne na ew. siarczyste mrozy.

    PS ja właśnie dostałem wycenę na PC z EkonTech, wraz ze schematami
    instalacji pod wodę lodową. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 18. Data: 2014-08-18 20:45:43
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 18 sierpnia 2014 20:35:54 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

> [...]
    > będzie w komplecie) wymiennik z wentylem, powiesić i podpiąc dwa przewody,
    > co przebiegnie tak samo jak przy gruntowym?

    Wszystko sie da tylko taki wymiennik bedzie ze dwa-trzy tysie kosztowal i
    zapewne predzej czy pozniej z takiej samorobki wynikna roznego typu problemy
    (typu zamarzanie) ktore producent klepiac serie ma juz za soba :-)

    > Jeśli klient sobie umie zrobić sam GWC, to instalację do zwyczajnej pompy
    > też sobie przerobi za grosze.

    Jestes pewien ze za grosze? :-) Wymiennik powietrze-woda 10kW przy
    stosunkowo niewielkiej roznicy temperatur pare groszy? Nigdy w zyciu :-)

    > Ta, tysiącpińsetstodziewińćset. Cała pompa 15 tys. a dwa zaworki i dwa
    > króćce za 25 tys. Ty to masz jednak wyobraźnię. BTW wymiennik ledwo 5 tys.
    > kosztuje.

    Plus jakas automatyka do tego wszystkiego.. Mowie Ci 40 tysi wyjdzie :-)
    Dobre pompy p/w kosztuja 22-25k, do tego trzebaby dolozyc duze wymienniki
    z nierdzewki (z 1,5-2k sztuka), jakas automatyka i zawory.. I to wszystko
    zeby zaoszczedzic w sezonie? ...

    > Przez te dwa dodatkowe otwory do podpięcia DZ, dwa dodatkowe zawory czy
    > dodatkowy termometr, a może przez dodatkową funkcję w programie?

    Przez mechaniczny wentylator i mechaniczne zawory. Ogolnie jak dla mnie pompa
    powietrzna ma przynajmniej polowe "czasu zycia" co gruntowa bo ma wiecej
    elementow mechanicznych.

    > W okresie przejściowym jest dużo więcej niż tylko promil i warto oszczędzić
    > złoże podziemne na ew. siarczyste mrozy.

    Po co oszczedzac - lepiej zaprojektowac takie zeby mozna bylo ciagnac non stop
    bez jakiegos oszczedzania :) Pozatym juz koledzy wspomnieli o dwoch taryfach
    kiedy prad jest duzo tanszy w nocy, a kiedy powietrze zwykle jest wtedy
    chlodniejsze... Albo sie decydujemy na gruntowa albo na powietrzna, nic
    pomiedzy nie ma szans na sukces bo bedzie nieoplacalne inwestycyjnie i
    ekonomicznie :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2014-08-18 22:50:13
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 18 Aug 2014 11:45:43 -0700 (PDT), Adam

    > Wszystko sie da tylko taki wymiennik bedzie ze dwa-trzy tysie kosztowal

    A ile kosztuje kolektor gruntowy? Za darmo go rozdają w gratisie z pompą?

    > i zapewne predzej czy pozniej z takiej samorobki wynikna
    > roznego typu problemy (typu zamarzanie) ktore producent
    > klepiac serie ma juz za soba :-)

    Jak zwykle coś wymyślasz. Jak spieprzysz (czyt. źle wielkość
    dobierzesz/zapowietrzysz) kolektor gruntowy to też zamarźnie. Jak go
    uszkodzisz podczas układania/zasypywania to będzie problem -- więc nie wiem
    co to za argumenty.

    > Jestes pewien ze za grosze? :-)

    Tak, już napisałem co potrzeba aby wpiąć drugi obieg DZ. Ty też powinieneś
    wiedzieć ile kosztuje dopięcie kolejnych pętli DZ do układu, bo przeciez
    sam sobie to robiłeś. Jedyne co trzeba dodać więcej w instalacji to zaworki
    i termometr.

    > Wymiennik powietrze-woda 10kW przy stosunkowo niewielkiej
    > roznicy temperatur pare groszy? Nigdy w zyciu :-)

    Zostaw z łaski swojej sam wymiennik. W PC WW też trzeba zrobić DZ. Jak nie
    pamiętasz ile zapłaciłeś za swój, to podam średnią cenę "rynkową" -- około
    6-10 tys. Jeśli ktoś wykona sobie 1/3 zapotrzebowania w glebie a resztę
    dokoptuje z powietrza to kosztowo nie wyjdzie dużej różnicy w samym
    kolektorze (oczywiście jeszcze zależy ile postanowi przewymiarować
    powietrzny).

    > Plus jakas automatyka do tego wszystkiego..

    No, automatyka może być nawet nadrzędna nad PC. Prosty sterownik opierający
    się na dwóch pomiarach temperatury i sterowaniu dwóch elektrozaworów i ew.
    wentylatora on/off. Normalnie skiełznąć można od tej skomplikowanej i
    kosztownej automatyki.

> [...]
    > z nierdzewki (z 1,5-2k sztuka), jakas automatyka i zawory.. I to wszystko

    Znowu, możnaby rzec standardowo, wszystko równasz pod jedną, swoją,
    najmojszą rację. Po pierwsze z postu wynika, że autor nie ma miejsca na
    wystarczającą długość DZ gruntowego, stąd proponowana kombinacja. Po drugie
    w tym momencie nie ma mowy o PW, tylko WW z DZ powietrznym. Po drugie w tym
    wypadku to nie jest tylko oszczędzanie sezonowe, bo patrz "po pierwsze". Po
    trzecie można ten wymiennik wykorzystać także w lecie na rzecz komfortu. :P

    > Przez mechaniczny wentylator i mechaniczne zawory.

    Nawet jeśli, to ew. podmiany można dokonać w 15 minut.

    > Ogolnie jak dla mnie pompa powietrzna ma przynajmniej polowe
    > "czasu zycia" co gruntowa bo ma wiecej elementow mechanicznych.

    Raptem wentylator... Proponuję Ci wyrzucić swój rekuperator, tam też
    wentylator(y) mechaniczne masz i mogą się zepsuć. :P

    > Po co oszczedzac - lepiej zaprojektowac takie zeby mozna bylo ciagnac non stop
    > bez jakiegos oszczedzania :)

    Znowu wyłazi z Ciebie krótkowzroczność tylko do końca własnego nosa. Zatem
    ponownie, nie każdy ma wystarczającą powierzchnię gleby żeby ciągnąć zeń
    ciepło non-stop, dlatego sobie chce założyć PC PW. Ja też nie jesetm
    zwolenniiem PC PW, ale jak się nie ma co się lubi, to się rzeźbi.

    > Pozatym juz koledzy wspomnieli o dwoch taryfach kiedy
    > prad jest duzo tanszy w nocy, a kiedy powietrze zwykle
    > jest wtedy chlodniejsze...

    Mało to razy było w lutym +9, jak na na gruntowym kolektorze było ~0? :P

    > Albo sie decydujemy na gruntowa albo na powietrzna, nic pomiedzy
    > nie ma szans na sukces bo bedzie nieoplacalne inwestycyjnie
    > i ekonomicznie :)

    Jasne. Podobnie z chłodzeniem domu z PC WW. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 20. Data: 2014-08-18 23:07:35
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 18 sierpnia 2014 22:50:13 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > A ile kosztuje kolektor gruntowy? Za darmo go rozdają w gratisie z pompą?

    Zaraz - porownujemy gruntowy z dolnym zrodlem do powietrznego i dodatkowo
    jeszcze kombinowany gruntowo-powietrzny. Ja twierdze, ze sam powietrzny lub
    sam gruntowy bedzie sie oplacal bardziej niz taki "miks". Wiec te
    rozwiazania porownuj. Do powietrznego musialbys dokupic dwa duze wymienniki
    gruntowe, a do gruntowego - wymiennik powietrze/woda + wentylator. Do obu
    automatyke. Moim zdaniem nigdy to sie nie zwroci - szczegolnie ze oszczednosci
    o ile w ogole wystapia - beda niewielkie (na kazdym kolejnym wymienniku
    masz straty, a Ty chcesz laczyc jeden za drugim szeregowo z tego co
    zrozumialem). Nonsens :) Dlatego tez takich rozwiazan nie ma na rynku bo
    to pomysl bez sensu :-)

    > Jak zwykle coś wymyślasz. Jak spieprzysz (czyt. źle wielkość
    > dobierzesz/zapowietrzysz) kolektor gruntowy to też zamarźnie.

    Jezeli popelnisz blad to tak. W przypadku wymiennika powietrze/woda nie
    musisz popelnic bledu a i tak moze zamarznac - przeciez w tym momencie rozwoj
    pomp p/w to przede wszystkim wszelkiego typu kombinacje co robic zeby nie
    zamarzal wymiennik. To jest najwiekszy klopot w pompach p/w z ktorym nie
    radza sobie stada inzynierow w najlepszych firmach je produkujacy - ale
    Ty oczywiscie w garazu wyklepiesz sobie za pierwszym razem niezamarzajacy
    w kazdych warunkach wymiennik :-) Zamarznie Ci taki pare razy i w koncu
    uklad / sprezarka nie wytrzyma zmian cisnien i padnie.

> [...]
    > sam sobie to robiłeś. Jedyne co trzeba dodać więcej w instalacji to zaworki

    No nie do konca :-) Zobacz na stopien komplikacji czujek i elektroniki w
    najlepszych pompach p/w. To nie jest termostacik i dwie czujki temperatury :)

> [...]
    > dokoptuje z powietrza to kosztowo nie wyjdzie dużej różnicy w samym
    > kolektorze (oczywiście jeszcze zależy ile postanowi przewymiarować

    Roznica wyjdzie rzedu paru tysiecy pln :-)

> [...]
    > się na dwóch pomiarach temperatury i sterowaniu dwóch elektrozaworów i ew.
    > wentylatora on/off. Normalnie skiełznąć można od tej skomplikowanej i

    Hehehehhe :)

    > Znowu, możnaby rzec standardowo, wszystko równasz pod jedną, swoją,
    > najmojszą rację. Po pierwsze z postu wynika, że autor nie ma miejsca na
    > wystarczającą długość DZ gruntowego, stąd proponowana kombinacja.

    W takim razie ja mowie zeby montowal porzadna p/w. Bez kombinacji bo wyjdzie
    na tym jak zablocki na mydle.

    > Raptem wentylator... Proponuję Ci wyrzucić swój rekuperator, tam też
    > wentylator(y) mechaniczne masz i mogą się zepsuć. :P

    Moje wentyle pracuja non stop z predkoscia 120-150m3/h w stalych
    temperaturach 15-25stC - nie porownuj tego do pracy wentyla w wymienniku
    pompy ciepla ktory sie wlacza/wylacza pare razy w ciagu doby przy temperaturach
    od -20stC do +50stC :-)

> [...]
    > ciepło non-stop, dlatego sobie chce założyć PC PW. Ja też nie jesetm
    > zwolenniiem PC PW, ale jak się nie ma co się lubi, to się rzeźbi.

    Mozna rzezbic - ja tez lubie w przypadku wielu rzeczy - ale ten pomysl
    jest skazany na porazke - jak nie ma miejsca na kolektor DZ to trzeba kupic
    odpowiednia pompe powietrzna dla danych warunkow, a nie stwarzac sobie
    dodatkowe problemy :) Jak masz za wolne auto to rzezbisz i tuningujesz, czy
    sprzedajesz i kupujesz szybsze? Pewnie, ze mozna rzezbic ale nie w aucie ktore
    jest Ci niezbedne do zycia, bo codziennie dojezdzasz nim do pracy i na zakupy
    :-)

    > Mało to razy było w lutym +9, jak na na gruntowym kolektorze było ~0? :P

    A malo to razy bylo w lutym -30stC, jak na gruntowym bylo +2stC ? :-)

    > Jasne. Podobnie z chłodzeniem domu z PC WW. :P

    Ty sie o tym dopiero przekonasz ;) Szykuj miejsce na scianie na splita :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.