  • 11. Data: 2018-12-12 19:49:13
    Temat: Re: Pytanie o fotowoltanike
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu środa, 12 grudnia 2018 19:38:23 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Może według pana profesora. Według oficjalnej nauki i pomiarów
    > jest to 1kW na metr kwadratowy powierzchni prostopadłej do promieni
    > słonecznych. Według dokładnych pomiarów in situ nigdy nie jest to
    > okrągły kilowat, ale w laboratoriach pomiarowych ogniw fotowoltaiki
    > stosuje się kalibrowane źródła światła o takiej dokładnie gęstości
    > mocy.
    Ale ty mówisz teraz o stałej słonecznej?
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Sta%C5%82a_s%C5%82onec
    zna
    I dla ziemi to jest 1300wat/m2 mierzone prostopadle do promieni słonecznych
    I to profesor mówi.

    > PS
    > Profesorowie bywają różni, ale ten akurat powszechnie znany jest
    > z tego, że został obdarowny ponadprzeciętną fantazją.

    a kto tak twierdzi?
    bo chętnie posłuchałbym kontrargumentów kogoś kto się zna na rzeczy

  • 12. Data: 2018-12-12 19:57:07
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > a kto tak twierdzi?
    > bo chętnie posłuchałbym kontrargumentów kogoś kto się zna na rzeczy

    ja może dorzucę swoje 0.03zł. Licz pi razy oko że słońce daje 1 kilowat
    na metr kwadratowy. licz ze sprawność to pi razy oko 10% i... miej ją w
    dupie. dlaczego? Bo mało kto ma tyle baterii słonecznych, aby pokryć
    caluśeńki dach i podwórko. więc to, jaka część dachu jest pokryta
    panelami niema najmniejszego znaczenia. ważna jest cena w przeliczeniu
    na uzysk energetyczny, nie na powierzchnię.

    ToMasz
    PS oczywiście sprawność jest kluczowym parametrem jeśli mamy za mało
    powierzchni.

  • 13. Data: 2018-12-12 19:57:49
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 12 grudnia 2018 11:53:05 UTC-6 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > A na filmie na rozbiegowce bylo scisle tajne i nie mozesz napisac o czym byl.

    Zenek, poczucie humoru ci sie poprawia. Usmiechlem sie dzis przez ciebie :)

  • 14. Data: 2018-12-12 20:04:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Bolko napisał:

    > Ale ty mówisz teraz o stałej słonecznej?
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Sta%C5%82a_s%C5%82onec
    zna

    Mówię o stałej słonecznej po przejściu przez atmosferę.

    > I dla ziemi to jest 1300wat/m2 mierzone prostopadle do promieni
    > słonecznych

    Ale to jest stała dla orbity ziemskiej.

    Jak już wspomniałem, chłopu potrafią się pewne rzeczy pop@#$lić.

    > a kto tak twierdzi?

    Na przykład ja.

    > bo chętnie posłuchałbym kontrargumentów kogoś kto się zna na rzeczy

    Jeśli o mnie chodzi, to proszę nie liczyć na "kontr". Na to trzeba
    sobie zasłużyć.

    Jarek

    PS
    Pan profesor zdaje się jako specjalizację podaje "fizyk atmosfery".

    --
    A niedawno w zeszły wtorek koło drugiej w nocy
    W pralce wieloczynnościowej ojciec nogi moczył

  • 15. Data: 2018-12-12 20:06:20
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 12 grudnia 2018 12:14:09 UTC-6 użytkownik Bolko napisał:

    > nie chciałem uprzedzać faktów
    >
    > https://youtu.be/PexDbIvDVy0?t=1308
    >
    > generalnie wg pana profesora do ziemi dochodzi 160 watów/m2
    > sprawność wg internetów to ok 25%
    > wiec mamy 40watów/m2
    > a jak czytam wątki to tu wszyscy w kW podają dane
    > i albo to jest jak z tymi kotłami co niby mają 110% sprawności
    > albo ja czegoś nie rozumiem

    Nie rozumiesz.
    Tam jest 161 W zaabsorbowane przez glebe/wode/drzewa itp.
    Reszta jest odbijana i trafia do atmosfery podgrzewajac ja na rozne sposoby.
    Wiekszosc z tego jest wypromieniowywana w nocy.

  • 16. Data: 2018-12-12 20:15:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

> [...]
    > panelami niema najmniejszego znaczenia. ważna jest cena w przeliczeniu
    > na uzysk energetyczny, nie na powierzchnię.

    Jakoś tak to wygląda. Własnie dlatego najczęściej handluje się watami-pik.
    Niestabilność procesu technologicznego powoduje, że każdy panel ma nieco
    inną sprawność, a co za tym idzie inną moc. Potem jest ona indywidualnie
    określana w laboratorium i trafia na tabliczkę znamionową. A dalej na
    fakturę, gdzie każda sztuka, choc na oko nie do odróżnienia, a jednak ma
    inną cenę.

    > ToMasz
    > PS oczywiście sprawność jest kluczowym parametrem jeśli mamy za mało
    > powierzchni.

    Wtedy to i tracker ma sens ekonomiczny.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2018-12-12 20:26:01
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 12 grudnia 2018 19:14:09 UTC+1 użytkownik Bolko napisał:

    > nie chciałem uprzedzać faktów
    >
    > https://youtu.be/PexDbIvDVy0?t=1308
    >
    > generalnie wg pana profesora do ziemi dochodzi 160 watów/m2

    pan profesor nieco bredzi - jego koncepcja wygląda na taką ze jeden panel masz na
    biegunie południowym, drugi na północnym a dwa na równiku. Wtedy zapewne srednio
    dostaniesz z nich 160W/m2

    Ale dla normalnego uzytkownika w szczycie do kolektora dochodzi 1kw/m2.

    b.

  • 18. Data: 2018-12-12 20:27:40
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu środa, 12 grudnia 2018 19:57:09 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:

    > ja może dorzucę swoje 0.03zł. Licz pi razy oko że słońce daje 1 kilowat
    Ja trochę z innej strony pochodzę do tematu
    Polskie elektrownie mają moc w tym momencie 40 GW.

    W idealnych warunkach do powierzchni ziemi dochodzi 160W
    wg tego co mówi profesor.
    Sprawność jak tutaj ktoś powiedział jest na poziomie
    kilku kilkunastu procent.
    Załóżmy że mamy te 20W/m2 żeby fajnie się liczyło.
    Czyli żeby wykręcić 40 GW mocy to trzeba 2 Gm2 czyli 2 tys km2
    Nieużytków w Polsce jest 4800 km2 (stan na 2011)

    coś źle licze?

  • 19. Data: 2018-12-12 20:37:57
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 12 grudnia 2018 20:27:41 UTC+1 użytkownik Bolko napisał:

> [...]
    > Czyli żeby wykręcić 40 GW mocy to trzeba 2 Gm2 czyli 2 tys km2
    > Nieużytków w Polsce jest 4800 km2 (stan na 2011)

    zle liczycz bo moc szytowa 1000W/m2 (ty błędnie przyjąłeś 160) nie ma wiele wspólnego
    z sumaryczną energią uzyskaną rocznie.
    Z jednego kW zainstalowanego dostaniesz rocznie 1000kwh, a ten 1kW przy sprawnosci
    20% to 5m2.
    No i zeby liczyc te hektary to niepotrzeba ci moc 40GW tylko ilosc zuzytej energii.

    b.

  • 20. Data: 2018-12-12 20:39:13
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 12 grudnia 2018 13:26:02 UTC-6 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    dostaniesz z nich 160W/m2

    > Ale dla normalnego uzytkownika w szczycie do kolektora dochodzi 1kw/m2.

    Jak zwykle nikt w watku nawet nie klinal w linka.

    Drogi Bydyniu, 2x0+2x1000/4 daje 250.
    Jak bym nie liczyl nie ma tu 160W.
    Ale to nie wazne bo Bolko nie zrozumial, a reszta dyskutuje o jakichs objawieniach
    zamiast zerknac do filmu :)

    A wydawalo sie ze kliniecie w linka i obejrzenie 10 sekund filmu to powinna byc
    rozrywka a nie uciazliwosc.

    A jednak dla wielu tutaj latwiej jest klepac w klawiature po proznicy zamiast zerknac
    w film. :)