  • 1. Data: 2009-01-03 10:35:44
    Temat: CO / CWU - nietypowe połączenie
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Tak się zastanawiam, czysto teoretycznie.
    Typowy układ jest taki, że do kotła (np gazowego) podłącza się wymiennik
    (zasobnik) CWU niejako "równolegle" do reszty instalacji CO (przez
    zawory dwu/trójdrożne itp, w celu regulacji/przełaczania obiegów). Tzn
    obieg wody z kotła jest:
    - przez instalacje CO (kaloryfery, podłogówka czy co tam jest)
    lub
    - przez zasobnik CWU (jego wymiennik)
    lub
    - troche przez to, troche przez tamto (jeśli zawór jest wielodrożny z
    ustawieniami połowicznymi)

    Ja tutaj nie widzę sensu. Może dziwny jestem, ale wodę ciepłą to
    chciałbym mieć zawsze :) a kaloryfery - gdy jest zimno.
    W klasycznym układzie, w dodatku gdy jest średnio-zimno, albo uzyskujemy
    zbyt zimną wodę CWU, albo przegrzewamy kaloryfery bardziej niż potrzeba,
    albo przy każdym przełączeniu zmieniać trzeba temperaturę czynnika (by
    dogrzać CWU, a nie przegrzewać CO)

    Dlaczego nie łączy się układu tak, że kocioł pracuje z wysoką
    temperaturą wyjściową (np 85'C, oczywiście jeśli nie jest
    kondensacyjny), zaraz za wyjściem kotła woda idzie przez zbiornik wody
    CWU (np u mnie dwupłaszczowy zasobnik 120l ma grube wejście/wyjście wody
    grzewczej, chyba 3/4", opory przepływu prawie żadne), a potem dopiero na
    kaloryfery/podłogówkę (gdy już odda trochę ciepłą CWU, będzie pewnie
    miała z 60'C), i powrót wody schłodzonej w kaloryferach/podłogówce na
    kocioł.
    Większa różnica temperatur na kotle da większą sprawność (? no chyba że
    kocioł jest zbyt słaby), wyższa różnica temperatur
    woda-grzejna/woda-CWU-w-zasobniku da szybsze nagrzewanie, możliwość
    "bocznikowania" (obejścia przez otwarcie zaworu) zasobnika lub obiegu
    kaloryferów daje prostą regulację "co chcemy grzać a co wyłączamy". W
    czym jest pułapka? Dlaczego takich instalacji się nie spotyka?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2009-01-03 21:37:28
    Temat: Re: CO / CWU - nietypowe połączenie
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    BartekK wrote:
> [...]
    > kaloryferów daje prostą regulację "co chcemy grzać a co wyłączamy". W
    > czym jest pułapka? Dlaczego takich instalacji się nie spotyka?

    Bo się jej nie da sensownie regulować.
    Możesz dać na grzejniki zawór termostatyczny trzydrogowy na 60st np:EBB
    i nie będziesz miał za gorących grzejników a CWU ciepłe :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2009-01-04 12:42:30
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 3 Sty, 11:35, BartekK <s...@N...org> wrote:

> [...]
    > zbyt zimną wodę CWU, albo przegrzewamy kaloryfery bardziej niż potrzeba,
    > albo przy każdym przełączeniu zmieniać trzeba temperaturę czynnika (by

    ja mam zestaw Logano cos tam Buderusa, sterowanie jest trywialne: 2
    pompy - 1. obieg CO, 2 . CWU - ustawia sie niezaleznie temp CWU, temp
    wody w obiegu CO

    przy polaczeniu szeregowym pojawia sie same problemy:

    1. temp. CWU osiagnie temp. wody w obiegu (czyli zima bedzie zbyt
    goraca)
    2. brak mozliwosci grzania tylko CO (np. funkcja "urlop"), + gdy
    wrocimy zbyt wczesnie ;) i chcemy nagrzac szybko kaloryfery, to i tak
    najpierw/rownolegle trzeba CWU
    3. w trybie "letnim" i np. "priorytet CWU" potrzebne jest grzanie
    tylko CWU, wiec i tak trzeba dac jakis zawor, ktory to umozliwi (tzn.
    odetnie obieg CO)

    i pewnie jeszcze cos da sie znalezc...

    WS

  • 4. Data: 2009-01-05 12:09:46
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > - przez zasobnik CWU (jego wymiennik)
    > lub
    > - troche przez to, troche przez tamto (jeśli zawór jest wielodrożny z

    możesz sobie zrobić jak zechcesz...
    w razie niezadowolenia zmienisz (rekonfiguracja rurek w kotłowni to nie jest
    jakiś wielki problem)
    mozesz pomysleć o zastosowaniu szybkozłączek i weżyków elastycznych

    ma tylko jedno pytanie: po co?

    układ "typowy" jak go opisałeś, jest bardzo sprawdzony, raczej niezawodny -
    źródło (lub żródła) ciepła z jednej strony a odbiorniki z drugiej

    jak wygląda dystrybucja, nie ma wiekszego znaczenia -
    wazne zeby wybraną metodę zaimplementowac poprawnie

    proponuje zamiast analizowac wady/zalety jakiegoś układu
    zastanowić nad swoimi oczekiwaniami

  • 5. Data: 2009-01-06 06:52:23
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    BartekK napisał(a):

> [...]
    > kaloryfery/podłogówkę (gdy już odda trochę ciepłą CWU, będzie pewnie
    > miała z 60'C), i powrót wody schłodzonej w kaloryferach/podłogówce na

    I zawsze ta woda z wyjścia wymiennika CWU ma ciec przez kalafiory,
    nawet jak masz 25 stopni w domu?

    Spotyka się rozwiązanie znacznie prostsze: kocioł pracujący
    z wysoką temperaturą wyjściową plus wymiennik CWU podłączony na stałe
    oraz kalafiory równolegle do tego, każdy z zaworem termostatycznym.
    I wtedy gorąca woda jest zawsze, a kalafiory grzeją tam gdzie trzeba
    i tyle, ile trzeba.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 6. Data: 2009-01-07 00:32:48
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Dominik & Co pisze:
    > I zawsze ta woda z wyjścia wymiennika CWU ma ciec przez kalafiory,
    > nawet jak masz 25 stopni w domu?
    Nie, napisałem przecież (wyciąłeś) "możliwość "bocznikowania" (obejścia
    przez otwarcie zaworu) zasobnika lub obiegu kaloryferów" - czyli np
    latem robimy "zwarcie" układu kaloryferów, i woda z zasobnika CWU wraca
    nie przez kaloryfery, tylko od razu z powrotem na kocioł. Jeden zawór,
    nie musi być 3drożny, 4drożny... Można go też "uchylić" trochę, dając
    lekki opór - część wody idzie na obieg kaloryferów, część od razu wraca,
    taki częściowy bypass.

    U mnie problemem jest to, że kaloryfery mam trochę przewymiarowane.
    Obecnie przy -15'C na dworze woda w obiegu (za kotłem) ma 50'C a
    kaloryfery mają może z 40'C na wejściu, i jest wystarczająco ciepło w
    domu. Wszystkie oczywiście posiadają zawory termostatyczne,
    elektroniczne. Ale gdy podniosę temperaturę obiegu do ~70'C (by mieć
    gorącą wodę CWU i szybko nagrzewającą się), to zawory są już prawie
    pozamykane, i regulacja jest naprawdę zerowa tzn termostaty działają w
    zakresie 0% (kaloryfer zaczyna stygnąć zupełnie) przepływu do może
    5%-15% (zaczyna się nagrzewać, ale ponieważ zamknięty był całkiem, to
    chwile trwa nim dopłynie gorąca woda) i ledwo przepuszczają, śpiewając
    wesoło, a pompy skręcić już nie chce niżej (jest na 2z3 biegów) bo gdy
    gdzieś się wychłodzi za bardzo i otworzy się zawór przy grzejniku - to
    czas rozpłynięcia się gorącej wody jest zbyt dlugi... Wiem, pewnie
    spieprzona regulacja/konstrukcja ogrzewania, ale co zrobić?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2009-01-07 13:25:26
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    BartekK napisał(a):

    > U mnie problemem jest to, że kaloryfery mam trochę przewymiarowane.

    To jeśli zwykle nie zamykasz drzwi, zakręć całkiem kaloryfer w kuchni czy
    innej sypialni, pozostałe będą bardziej "wykorzystane".

    > czas rozpłynięcia się gorącej wody jest zbyt dlugi... Wiem, pewnie
    > spieprzona regulacja/konstrukcja ogrzewania, ale co zrobić?

    Trudno rzec- ja miałem w domku instalację kocioł węglowy (bez podajnika,
    z nadmuchem i automatyką), temp. ustawiona 60 stopni (zwykle było ca 65
    w obiegu- kontrola termomanometrem w łazience w obiegu wężownicy bojlera).
    Obieg na bojler z wężownicą 120l plus równolegle grzejniki, każdy z zaworem
    i głowicą termostatyczną (zwykłe mechaniczne valvexy).

    Działało idealnie, zarówno przy -10 jak i +10 stopni (tylko wtedy nie należało
    przesadzać ze wsadem do kotła). Pompa na 2 biegu, kaloryfery w odległości do 10 m
    (w poziomie) od pompy (kotłownia w przybudówce). Instalacja z rur stalowych.
    Zero piszczenia. Komfort cieplny.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP