  • 11. Data: 2009-02-12 10:03:16
    Temat: Re: Chleb razowy z ziarnami
    Od: "gdaMa" <g...@w...pl>

    Pewnego wiosennego dnia tej zimy *Jan Werbiński* tak bajdurzył/a:

    > Która receptura na chleb pszenno żytni, na zakwasie, z ziarnami jest
    > najlepsza?
    > Od czego zacząć?
    >
    > Mam ziarna sezamu, słonecznika i dyni. :-)

    Ja piekę pszenny z ziarnami - siemienie lniane, dynia, słonecznik (można
    dodać sezam).
    Pierwszy zakwas jest "dostany", ale spokojnie można sobie sobie taki zakwas
    wyhodować.

    1 kg mąki pszennej 650-tki
    1 szkl. otrąb pszennych
    1 szkl. siemienia
    1/2 szkl. pestek dyni
    1/2 szkl. pestek słonecznika
    ew. 1/2 szkl. sezamu
    1 łyżka soli
    1 łyżka cukru
    4,5 - 5 szkl. letniej wody
    zakwas (wcześniej wystawiony z lodówki by nabrał temp. pokojowej i "życia")

    Etap 1.
    Wymieszać suche składniki, dodać wodę, wymieszać, dodać zakwas, wymieszać.
    Odstawić przykryte ściereczką na 2 h w ciepłe miejsce.
    Jak ciasto wyrośnie wysmarować 2 formy keksówki masłem/margaryną wysypać
    bułką tartą lub otrębami (ja preferuję otręby). Z ciasta chlebowego odłożyć
    do słoika ok 3-4 łyżek na przyszły zakwas (w słoiku po średnim majonezie ma
    być tego ok 1/3) i wstawić do lodówki - można przechowywać do 10 dni. Resztę
    ciasta przełożyć do foremek, odstawić w ciepłe miejsce, przykryć ściereczką
    i zapomnieć na kolejne 9 h.

    Etap 2.
    Po odczekaniu (przespaniu) określonego czasu posmarować wierzch jajkiem /
    wodą / mlekiem (preferuję mleko) i wstawić do nagrzanego piekarnika (170
    stC - termoobieg / 190 stC - zwykły) i piec odpowiednio 1 h do 1h 20 min. Ja
    z lenistwa wstawiam do nienagrzanego piekarnika i piekę ok 1,5 h.

    Pierwszy etap (przygotowanie ciasta, następnie przełożenie do foremek) robię
    odpowiednio rano przed pracą bądź wieczorem.
    Piekę po przyjściu z pracy bądź rano przed wyjściem (znaczy wstawiam chleb
    do piekarnika jak mąż wychodzi o 5:30 i idę spać... o 7 budzi mnie budzik i
    zapach gotowego chleba :). Piekę średnio raz w tygodniu.

    --
    Pozdrawiam,
    Magda *gdaMa*

  • 12. Data: 2009-02-12 14:31:16
    Od: Panslavista <p...@g...com>

    On 12 Lut, 11:03, "gdaMa" <g...@w...pl> wrote:
> [...]
    > do piekarnika jak mąż wychodzi o 5:30 i idę spać... o 7 budzi mnie budzik i
    > zapach gotowego chleba :). Piekę średnio raz w tygodniu.

    W zasadzie ilość dodatków na 60dag chleba nie powinna przekroczyć 5
    dag.
    Ja stosuję jeszcze jedną - dwie łyżki majeranku...