  • 11. Data: 2013-01-22 23:54:37
    Temat: Re: Kaloryfery - opinia potrzebna
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > jeśli t zas jest równa t powr to grzejnik ma moc równa ZERO :)
    >
    > aby grzejnik grzał to musi oddawać ciepło czyli musi być różnica miedzy
    > zasilaniem a powrotem.
    >
    > Moc jest podawa dla określonych parametrów... t zasilania t powr i t w
    > pomieszczeniu

    Przeczytaj to jeszcze raz,
    I jeszcze raz,
    I jeszcze raz,

    Delikatnie zwrócę Ci uwagę, że nie masz racji.

    (grzejnik oddaje moc jeśli jest cieplejszy od otoczenia i jest omywany przez
    czynnik
    chłodniejszy który to ciepło/moc odbiera [skupmy się na konwekcji a pomińmy
    promieniowanie cieplne]. Im większa różnica temperatur (grzejnik/otoczenie)
    tym moc
    oddawana większa).

    Ale intencje miałeś szczere.

    z wyrazami szacunku
    w/k

  • 12. Data: 2013-01-23 00:31:30
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <N...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 4x8m2, trzy najtańsze kaloryfery panelowe. rurka wejściowa i wyjściowa
    > mają dokładnie taką samą temperaturę. Za mała wydajność kaloryferów w
    > stosunku do pieca? Mógłbym wstawić kolejny, ale przesuwając pozostałe.
    > Zastanawiam się (w tej sytuacji) jak to zrobić najtaniej. teraz mam tak,
    > ze dwie rurki (zasilanie i powrót) idą przez całe pomieszczenie. Co
    > kaloryfer to trójnik - żeby woda płynęła do kaloryfera. czy niemógłbym
    > połączyć 2 kaloryferów w taki sposób że z jednej strony zasilam
    > kaloryfer wodą z pieca, a druga strona kaloryfera zasila kolejny
    kaloryfer?

    Unikaj takiego rozwiązania. Opory hydrauliczne spowodują, że ten drugi
    kaloryfer
    będzie miał słabszą cyrkulację i będzie słabiej grzał.
    Kaloryfery powinny być zasilane gałązką z odnogami na poszczególne
    grzejniki.

    Albo, tak jak proponujesz ale zasilasz pierwszy grzejnik od góry a powrót
    masz mieć po przekątnej z ostatniego grzejnika (długa rura od spodu do
    powrotu z ostatniego
    grzejnika).

    Zwiększ powierzchnię grzewczą i/albo zastosuj wymuszony obieg powietrza
    pomiędzy płytami kaloryfera

    Zastanów się nad nagrzewnicą wodną. Mają wymuszony obieg powietrza
    i ogromną moc.
    google: "nagrzewnica wodna"
    Nie są tanie ale może jakiś majsterkowicz Tobie taką zrobi np z chłodnicy
    samochodowej.
    w/k

  • 13. Data: 2013-01-23 07:35:36
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    "AMX" <r...@b...cy> wrote in message news:slrnkfu52q.9r1.r-znk@amber.home.tld...

    > A tu się mylisz. Gdybyś miał w małym pomieszczeniu rurę MPECu (bez
    > izolacji) którą ogrzewają całe osiedle, w której płynie medium
    > 90st z wydajnością powiedzmy 10 m3/min to byś się ugotował a
    > spadek temperatury między wlotem a wylotem byłby poniżej błędu
    > pomiaru.

    Nie myli się.

    Oddana energia = [różnica temp] x [ilość medium] x [ciepło właściwe]

    Moc = energia na jednostkę czasu.

    Stąd:

    Moc grzejnika = [różnica temp] x [prędkość przepływu medium] x [ciepło właściwe]

    W podobnej sytuacji użyłem 2 wiatraków zasilacza PC dmuchających od spodu
    kaloryfera. Pomogło.
    Więcej wiatraków pomogło by bardziej.

  • 14. Data: 2013-01-23 09:06:48
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 22 Sty, 20:56, zbigi <z...@w...pl> wrote:

    > Aaa... Tu cie boli :)
    > Masz spora bezwladnosc cieplna tego pomieszczenia, wiec nie ma sensu
    > obnizac temperatury "na noc" przez wylaczenie kotla. Po prostu zostaw go
    > na ciagle grzanie albo obnizaj nie wiecej niz do tych 18stC.
    > Albo te 4 godziny wczesniej zalaczaj.
    > Co na jedno wyjdzie - IMO nie szukaj oszczednosci w wylaczaniu "na noc".

    Dokładnie.
    Koszt roboty będzie dosyć spory a efekt będzie taki sobie.
    Lepiej palić też w nocy.
    A spróbować testowo nie zaszkodzi. Tylko trzeba sobie obrać
    odpowiednią metodę palenia tak aby w nocy się też paliło.

    To pomieszczenie ma nie tylko dużą bezwładnośc ale też dosyć duże
    straty ciepła tak na moje oko.

  • 15. Data: 2013-01-23 10:04:28
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <n...@n...neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:50fed11d$0$26705$65785112@news.neostrada.pl...
    Czesc ;-)

    > to jest miejsce pracy. pomieszczenie 4x8 na 2.70.
    [...]
    > kaloryfery 3 szt po jakieś 150cm co to znaczy zimno. jest -7stopni na
    > podwórku. w pomieszczeniu 20 stopni.
    [...]
    >ok godz.16, wyłączamy kaloryfery... rano o 8 jest 14 stopni. zimno, ok
    >południa jest 18 stopni,
    >ok 15 jest 20 stopni.

    Domyslam sie ze hurtownia mrozonek to nie jest,
    warzywami tez nie handlujecie ;-)
    Mozecie sie przebranzowic, oczywiscie zartuje :D

    Generalnie to nalezy sie zastanowic gdzie ucieka,
    Masakry nie ma ale akumulacji tez nie,
    przez 18 godzin temp spada o 6 stopni.

    Rzucajac okiem na to co podales to ogrzewanie dziala.
    Temp. wzrasta o jeden stopien na godzine, wiec tez nie jest zle ;-)

    Ale jest Wam zimno.

    Na szybko co mozecie zrobic to
    sprobowac nagrzac pomieszczenie aby o 16 mialo
    22 stopnie i sprawdzic czy rano bedzie cieplej,
    mozecie wczesniej rozpoczac ogrzewanie, albo
    ogrzewac w trakcie nieobecnosci (tylko po co ?)

    I teraz tak, generalnie trzeba wszystkiego sprobowac
    bo moze sie okazac ten gaz ktory zuzyles w ciagu 8 godzin
    pracy moznaby lepiej wykorzystac.

    Dokladnie kalafiorów, nie ma co ukrywac, spowoduje wzrost
    zuzycia gazu, pozytek dorazny.

    Ja uwazam, ze powiniscie lepiej wykorzystac to co macie,
    przy mroznych dniach trzeba sie liczyc ze zuzycie gazu
    bedzie wieksze czyli przelozy sie to na $$$.
    Nie ma nic za darmo.

    pozdrawiam
    Adams

  • 16. Data: 2013-01-23 16:07:19
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    AMX wrote:

    > Słusznie piszesz. Chodziło mi jednak o zasadę a nie o to jak jest
    > realizowana. Gdy woda na powrocie jest gorąca to płomień w
    > piecu podgrzewa ją bardziej i na wylocie przekracza zadaną
    > temperaturę. Więc czujnik na wylocie odcina grzanie.

    no wieć jeśli idzie o zasadę to napisałeś to błędnie...

> [...]
    > 90st z wydajnością powiedzmy 10 m3/min to byś się ugotował a
    > spadek temperatury między wlotem a wylotem byłby poniżej błędu

    to teraz prosze o wyliczenie wg odpowiedniego wzoru ile ciepła odda woda
    płynąca z prędkością 10m3/min przy DT miedzy początkiem i końcem wynoszącym
    0 st Zero stopni.

    > Ale dla grzejnika, gdzie przepływ strumienia ciepła jest powolny,
    > właśnie ta różnica świadczy o tym, że grzeje. =:-)

    no i co chciałeś powiedzieć?

    > Święta prawda.

    ja to wiem... ale czy aby napewno?

  • 17. Data: 2013-01-24 00:52:17
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Wed, 23 Jan 2013 07:35:36 +0100, PcmOl <...@...com> wrote:

    > Nie myli się.

    [..]
    > Moc grzejnika = [różnica temp] x [prędkość przepływu medium] x [ciepło właściwe]

    Dobrze. Jeśli chcemy dzielić włos na czworo. Jeśli [różnica
    temperatur] jest *dokładnie* równa zero wtedy moc oddawana jest
    zero. Jeśli [różnica temperatur] jest dowolnie bliska zeru (np.
    0.001 stC) ale przepływ jest wystarczająco duży to moc oddawana
    może być bardzo duża.

    > W podobnej sytuacji użyłem 2 wiatraków zasilacza PC dmuchających od spodu
    > kaloryfera. Pomogło.
    > Więcej wiatraków pomogło by bardziej.

    A tu piszesz o jeszcze czymś innym. Moc oddawana zależy też od
    różnicy temperatur między medium (kaloryferem) a powietrzem wokół
    niego (pomijając wszelkie subtelności). W pobliżu kaloryfera
    powietrze jest cieplejsze niż w głębi pomieszczenia. Wymuszając
    ruch powietrza (na tym polegają grzejniki konwekcyjne), albo
    dokładając wiatraczki, zwiększasz różnicę temperatur i zwiększasz
    moc oddawaną. To tak w skrócie.

    Na zimne dmuchał

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 18. Data: 2013-01-24 19:51:14
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-01-22 23:54, Grzegorz pisze:
> [...]
    > promieniowanie cieplne]. Im większa różnica temperatur (grzejnik/otoczenie)
    Zgoda, ale pewien sens jest zachowany - jeśli nie ma oddawania ciepła z
    grzejnika do otoczenia, to temperatura powrotu będzie taka jak
    zasilania. Bilans energetyczny (energia dostarczona-energia do
    otoczenia=energia na powrocie) jest zachowywany, ale nie ma jak sterować
    energią (temperaturą wody) na powrocie - ona tylko _wynika_ z energii
    dostarczonej (temperatury wody zasilającej oraz przepływu masy wody)
    oraz energii odebranej (zależnej od sprawności grzejnika, temperatury
    pomieszczenia itd).
    Jest między tym zależność, i można z tego coś wydedukować, ale wcale nie
    znaczy to, że należy tylko kombinować by obniżyć temperaturę powrotu i
    będzie dobrze. To tak jak z herbatą - jak da cukier i się miesza, to się
    robi słodka. Ale zwiększenie mieszania, bez zwiększenia ilości cukru nie
    zwiększy słodkości. Podobnie objaw że nie jest słodka - wcale nie
    oznacza że nie była mieszana, może po prostu cukru nie było ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 19. Data: 2013-01-25 08:28:22
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości
    Czesc ;-))
> [...]
    > grzejnika do otoczenia, to temperatura powrotu będzie taka jak zasilania.
    > [....] należy tylko kombinować by obniżyć temperaturę powrotu i będzie

    Kolega AMX wyjasnil, minimalna roznica powoduje
    ze energia jest oddawana.

    Powrot ( w tym caly kalafior) tylko
    w teorii moze miec identyczna temperature
    na calej powierzchni, w praktyce nie ma takiej mozliwosci
    aby temperatura powrotu byla taka sama jak zasilania.
    Wydaje mi sie ze nie trzeba nic kombinowac to samo sie reguluje ;-)

    pozdrawiam
    Adams

  • 20. Data: 2013-01-27 12:52:54
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

> [...]

    > Może są jakieś tanie rozwiązania poprawy ogrzewania we wspomnianej
    > sytuacji? Przyniosłem wentylator (klima dla ubogich) i dmucham na

    Problem nie leży w grzejnikach, ale w niewiedzy.
    Pomieszczenie ma zbyt dużą bezwładność i zbyt długo się nagrzewa. Dołożenie
    jeszcze kilku grzejników niewiele pomoże, bo w pomieszczeniu będzie zimno
    tak długo, dopóki nie nagrzeją się ściany.
    Metoda grzania polegająca na całkowitym wyłączaniu grzania jest bezsensowna.
    Powinieneś instalację wyposażyć w sterownik, który odpowiednio wcześniej
    uruchomi ogrzewanie i je nagrzeje, a podczas nieobecności pracowników nie
    pozwoli na całkowite wychłodzenie pomieszczenia, utrzymując tylko niewiele
    obniżoną temperaturę np. 17-18 stopni. Wbrew pozorom takie wyłączanie
    ogrzewania na noc daje niewielkie oszczędności, ponieważ po wychłodzeniu
    ścian musisz dostarczyć taką samą ilość energii, która musi uzupełnić utratę
    energii ze ścian.

    Aby Ci wyjaśnić na czym polega to zjawisko to wyobraź sobie wiadro wody,
    które napełniasz kranem, ale posiada ono na dnie dziurę. Zaznaczona na nim
    kreska to poziom wody, który odzwierciedla Twoją temperaturę w pomieszczeniu
    jaką chcesz osiągnąć. Ilość wody to ilość zgromadzonego w pomieszczeniu
    ciepła tzn. w ścianach i przedmiotach znajdujących się w pomieszczeniu.
    Dziura to straty ciepła. Przepływ wody z kranu to moc grzejnika. Wyobraź
    sobie, że ten przepływ jest mocno przytłumiony i jest powiedzmy tylko 2 razy
    większy od strumienia wody uciekającej z wiadra przez dziurę.

    Rano przychodzisz i odkręcasz karan, próbując napełnić wiadro wodą, aż do
    kreski. Rano masz wody tylko na samym dnie, bo dziura jest na tyle mała, że
    woda nawet nie zdąży całkowicie uciec przez popołudnie i noc, kiedy kran
    masz zakręcony i aż do rana woda cały czas z wiadra się sączy.
    Strumień wody z kranu po mału napełnia wiadro wodą, bo przez dziurę cały
    czas ucieka woda. Strumień wody z kranu jest zbyt mały, abyś mógł napełnić
    wiadro w krótkim czasie. Dopiero koło południa udaje się to wiadro napełnić.
    Później ok. 16.00 kran zakręcasz, ale woda cały czas z wiadra ucieka.
    Ponieważ wysokość slupa wody jest duża to początkowo strumień wypływający
    przez dziurę jest silny, ale wraz z ubywaniem wody w wiadrze jest coraz
    słabszy, ale jednak cały czas płynie. Przez całe popołudnie i całą noc.
    Gdybyś kranu nie zakręcał tylko ustawił taki przepływ z kranu, który
    równoważy wypływ wody przez dziurę to poziom wody utrzymywałby się stale w
    jednym miejscu. Czyli miał byś wtedy stała temperaturę przez całą dobę.
    Ty jednak zakręcasz kran i pozwalasz aby woda z wiadra uciekała, aż do
    osiągnięcia dna, czyli aż do całkowitego wychłodzenia pomieszczenia. Na
    drugi dzień starasz się jak najszybciej napełnić wiadro, ale przepływ z
    kranu jest zbyt mały aby je napełnic w sesnsownym czasie. W rzeczywistości i
    tak dobowo musisz dostarczyć prawie taką samą ilość energii jak byś
    utrzymywał stały poziom wody (stałą temperaturę) odpowiednio regulując
    przepływ z kranu. Tyle, że zamiast dostarczać energię małutkimi porcjami
    przez cały czas to musisz zwiększyć wypływ wody z kranu do maksimum.
    Ponieważ obecny Twój wypływ wody z kranu (moc grzejników) jest zbyt mały to
    próbujesz dołożyć dodatkowe grzejniki.
    Jedyna oszczędność jaką uzyskujesz wynika tylko z faktu, że obniżając poziom
    wody w wiadrze, strumień lejącej się przez dziurę wody jest słabszy, niż
    przy osiągnięciu poziomu kreski. W rzeczywistości zaoszczędzisz może
    kilka-kilkanaście % energii, kosztem dużego dyskomfortu i marznięcia przez
    pół dniówki.