  • 71. Data: 2023-09-13 10:23:18
    Temat: Re: Klimatyzator na 2 pomije
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-09-2023 o 10:05, Myjk pisze:
    > Wed, 13 Sep 2023 09:40:45 +0200, Cavallino

    > Jak już pisałem, tak właśnie jest gdy chcę, trzycylindrową pierdziawką
    > Spacestarem 1.2 (który razem ze mną waży połowę tego co Outlander PHEV),
    > jeździć tak jak na prądze z zużyciem 20kWh/100km.

    Nawet 2 4 cylindrowych tak było - miałem np. Punto 1.2
    Klimy nie miało, ale mniej niż 7 nigdy nie spaliło.
    No ale to duże miasto.

    Jak kolega jeździ wolno i tylko po wiejskich drogach, to sytuacja może
    się różnić, co my miastowi o tym możemy wiedzieć......

  • 72. Data: 2023-09-13 10:29:09
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 13.09.2023 o 09:32, Myjk napisał:
    > Znaczy który to konkretnie rocznik i jaki model?

    U mnie? Dacia Logan, 2019. Sprawdziłem teraz w dowodzie, pojemność
    podano tam "999 cm?". Teraz nie mam 100% pewności, ale wydaje mi się,
    że na fakturze zakupu model brzmiał "SCE 75" (na dowodzie tego nie ma).

    > Ja nie wierzę w spalanie 5L w takich taczkach (szczególnie w
    > litrówkach)

    Mam obecnie dwa samochody: benzynową Logankę i dieslowego Dustera. Oba
    palą ok. 5.0 na sto. Loganka wg. wskazań kajeciku, w którym zwykłem
    zapisywać stan licznika i tankowanie paliwa, a Duster wg. obliczeń
    pokładowego ECU.

    Kajeciku w Logance już od pewnego czasu nie trzymam, ale prowadziłem go
    przez 2 lata. Głównie z ciekawości, coby zobaczyć na ile moje spalanie
    będzie różniło się od tego, co podaje producent. Po dwóch latach
    obserwacji wskazania producenta wydają się zupełnie rzetelne.

    https://images89.fotosik.pl/685/3d721e5de23d71f8.png

    Przy czym powyższe wyniki należy traktować z pewnym przymrużeniem oka,
    bo to ręczne spisywanie licznika i wskazań pompy do zeszytu podczas
    tankowania do pełna, a to "do pełna" nie zawsze musi być idealnie takie
    samo więc mogą pojawiać się drobne błędy pomiarowe. Ale w dłuższym
    czasie ten rozrzut się rozmywa, więc całościowe wyniki są jak
    najbardziej dobre.

    > nie przekracza 50/h

    Jeżdżę raczej normalnie, a przynajmniej nie widzę różnic między mną a
    innymi użytkownikami drogi. Czasem zdarza się jakiś wariat na
    obcych tablicach pędzący 100+, ale to raczej ewenement. W większości
    jeździmy w okolicy 80-90 km/h, tj. zgodnie z ograniczeniami.

    > nie włącza klimy itd.

    Nie mam klimy. No dobra, w Dusterze jest, ale w przeciągu
    ostatnich kilku lat została włączona może z 5 razy.

    Reasumując: jeżdżę niewiele, prąd mógłbym tankować pod domem, do tego
    mój prąd jest ekologiczny. W 2019 wydawało mi się, że jestem idealnym
    kandydatem na elektryka, ale po zapoznaniu się z cennikami nijak nie
    chciało się to ekonomicznie spiąć. Dlatego nie dziwi mnie jakoś
    szczególnie to, co pisze Krzysztof.

    Ale może obecnie jest lepiej? Za jakiś rok lub dwa pewnie wymienię
    Logankę na coś innego, być może wtedy elektryk wygra. Dustera też będę
    wymieniał, aczkolwiek tutaj elektryk w ogóle nie wchodzi w grę, bo to
    auto które musi działać w srogich, zimowych warunkach, również kiedy
    prądu może nie być przez kilka dni.

    Mateusz

  • 73. Data: 2023-09-13 11:00:29
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]

    > obcych tablicach pędzący 100+, ale to raczej ewenement. W większości
    > jeździmy w okolicy 80-90 km/h, tj. zgodnie z ograniczeniami.

    Mój Duster palił 8l (też w dieslu).
    Benzyniak więcej.

    Ale ja nie jeżdżę tylko i wyłącznie, po okolicznych wsiach, a i gazu
    używam, wiec miał ciężej.

> [...]
    > kandydatem na elektryka, ale po zapoznaniu się z cennikami nijak nie
    > chciało się to ekonomicznie spiąć. Dlatego nie dziwi mnie jakoś

    Nie jest, jest gorzej.

    Zakup sensownego ice (oczywiście Dacia do takich nie należy), to teraz
    tak od 150 tys w górę.

    Na tym tle, elektryki nie wydają się już mocno drogie, zwłaszcza że
    można je wspomóc dotacją.

> [...]
    > wymieniał, aczkolwiek tutaj elektryk w ogóle nie wchodzi w grę, bo to
    > auto które musi działać w srogich, zimowych warunkach, również kiedy

    To nie przeszkoda, a wręcz przeciwnie, możesz z auta dom zasilić.

    A na wszelki wypadek, możesz sobie kupić generator, do domu też się
    przyda w takich warunkach.

  • 74. Data: 2023-09-13 11:19:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 13 września 2023 o 10:05:52 UTC+2 Myjk napisał(a):
    > Wed, 13 Sep 2023 09:40:45 +0200, Cavallino
    > Jak już pisałem, tak właśnie jest gdy chcę, trzycylindrową pierdziawką
    > Spacestarem 1.2 (który razem ze mną waży połowę tego co Outlander PHEV),
    > jeździć tak jak na prądze z zużyciem 20kWh/100km. Żona cudem wykręca 5.5L,
    > ale bez klimy i jadąc jak kapelusz -- z drugiej strony trochę się nie
    > dziwię że delikatnie traktuje, bo jak się dynamiczniej pojedzie to
    > ogłuchnąć można w tym spalinowym gównie. ;P
    >
    > --
    > Pozdor
    > Myjk
    Strasznie koloryzujesz, chyba ze wolisz okreslenia ze znowu kłamiesz. Jak cię kilka
    razy ostatnio złapałem na kłamstwie to niby dlaczego teraz miałbys nie kłamać. Cnotę
    juz straciłes i ci wszystko jedno.

  • 75. Data: 2023-09-13 12:03:19
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 13 Sep 2023 10:29:09 +0200, Mateusz Viste

    > U mnie? Dacia Logan, 2019.

    I w 2019 kupiłeś auto z 2019 za 7900E? Dzisiaj, goły Logan
    (choć z klimą) z zeszłego roku kosztuje minimum 13k E. Nawet
    do 16 E lepiej wyposażony. Rodzice Dustera w 2020 kupili
    za 60 tys., czyli jakby 13,5k E.

    > Sprawdziłem teraz w dowodzie, pojemność
    > podano tam "999 cm?". Teraz nie mam 100% pewności, ale wydaje mi się,
    > że na fakturze zakupu model brzmiał "SCE 75" (na dowodzie tego nie ma).

    Czyli w przybliżeniu ma pojemność 1.0, tak samo jak u Krisa 1.1.
    Nie wiem co tu takiego skomplikowanego jest i co przeszkadza
    napisać to poprawnie aby nie było niespójności, jak nie umie
    zaokrąglić to po prostu napisać w cm3.

> [...]
    > palą ok. 5.0 na sto. Loganka wg. wskazań kajeciku, w którym zwykłem
    > zapisywać stan licznika i tankowanie paliwa, a Duster wg. obliczeń

    Dla porównania ja też raz uprawiałem Outlanderem PHEV ekodriving (no, nie
    taki eko, bo do 80/h w trasie jechałem), przejechałem 65km na prądzie,
    wyszło mi że zużyłem 14kWh/100km. To jest ekwiwalent 2L benzyny. ;P

> [...]
    > obcych tablicach pędzący 100+, ale to raczej ewenement. W większości
    > jeździmy w okolicy 80-90 km/h, tj. zgodnie z ograniczeniami.

    Fabrycznie zagazowany Duster 2020 moich rodziców pali 8L gazu na 100.
    Plus benzyna. Ale w 3 lata przejechali 4000km. Nigdzie dalej niż 50km w
    jedną stronę nie wyjeżdżają. Mimo tego nie dali się przekonać aby kupić
    Springa.

    > Nie mam klimy. No dobra, w Dusterze jest, ale w przeciągu
    > ostatnich kilku lat została włączona może z 5 razy.

    No i właśnie stąd takie wyniki. Ale to podobno w elektrykach się wyłącza
    klimę, radio, światła i ogrzewanie... Ja jeżdżę na klimie przez cały rok,
    powiem więcej, zdalnie uruchamiam chłodzenie i grzanie żeby wsiadać do
    komfortowych warunków i jest to jeden z elementów dla których więcej do
    spaliniaka nie wrócę (zaraz za ciszą).

> [...]
    > kandydatem na elektryka, ale po zapoznaniu się z cennikami nijak nie
    > chciało się to ekonomicznie spiąć. Dlatego nie dziwi mnie jakoś

    Elektryki są droższe, z paru powodów (między innymi cen baterii, ale też
    popytu, patrz Tesla której samochody znikają na pniu, a innych marek
    sztucznie windowanych aby tylko dalej sprzedawać spaliniaki). Ja też
    dlatego nie mam BEV bo bardziej mi się opłaca PHEV, i tak w 90% jeżdżę na
    prądzie. I zakup PHEV w stosunku do ICE bardzo szybko mi się zwrócił.

> [...]
    > wymieniał, aczkolwiek tutaj elektryk w ogóle nie wchodzi w grę, bo to
    > auto które musi działać w srogich, zimowych warunkach, również kiedy

    Ceny elektryków cały czas spadają, niedawno nową Teslę M3 można było kupić
    już za 170 tys. zł brutto, więc nie była znacznie droższa niż ekwiwalent
    spalinowy, te 20-30 tys. przy PV by się zwróciło najdalej w 2 lata. Wiem to
    o tyle, że się sadziłem na TMY, która, mimo że to prawie to samo co TM3
    tylko trochę bardziej napomopwana, była znacznie droższa (a to z kolei
    wynika z większego popytu na SUVy, do tego chciałem AWD i cena sięrobiłą w
    okolicach 250). Do tego trafiła się okazja na zakup bardzo taniego PHEVa,
    którego bateria w zdecydowanej większości mi wystarcza, to się temat
    zamknął na kolejne 3 lata. Z drugiej strony córka rzuciła taniec
    towarzyski, będzie 40 tys. zł rocznie w kieszeni więcej, to kto wie, może
    pierdziawkę żony wymienię w końcu na BEVa. ;>

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 76. Data: 2023-09-13 12:09:34
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 13-09-2023 o 12:03, Myjk pisze:

    > Ceny elektryków cały czas spadają, niedawno nową Teslę M3 można było kupić
    > już za 170 tys. zł brutto

    To były ceny za demówki, ewentualnie ktoś policzył z dopłatami.
    Ale reszta się zgadza, a nówka z dopłatą to koszt ok. 180 tys.

  • 77. Data: 2023-09-13 12:36:35
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 13.09.2023 o 12:03, Myjk napisał:
    > I w 2019 kupiłeś auto z 2019 za 7900E?

    Tak. To była wówczas normalna, publiczna cena. Sandero kosztował
    zresztą tyle samo. Wybrałem Logankę, bo miała ciut większy bagażnik.

    > Dzisiaj, goły Logan (choć z klimą) z zeszłego roku kosztuje minimum
    > 13k E.

    Sprawdziłem na dacia.fr: Logan już nie istnieje, został Sandero. Ten
    kosztuje 11'990 EUR (nowy). Znacząco więcej niż w 2019, no ale takie
    czasy.

    > Dla porównania ja też raz uprawiałem Outlanderem PHEV ekodriving (no,
    > nie taki eko, bo do 80/h w trasie jechałem)

    Nie rozumiem tego "też", bo ja żadnego ekodrivingu nie uprawiam.
    Normalnie jeżdżę. Dużo zresztą dynamiczniej, niż kiedyś maluchem i z
    nieporównywalnie wyższym komfortem.

    > No i właśnie stąd takie wyniki. Ale to podobno w elektrykach się
    > wyłącza klimę, radio, światła i ogrzewanie...

    Ja rozumiem, że wszystko można wyłączyć, ale odpowiadasz trochę poza
    konkursem. Bo pytanie brzmiało raczej: czy dla podanych (moich lub
    Krzysia) warunków, elektromobilność rzeczywiście może dziś mieć
    ekonomiczny sens?

    Mateusz

  • 78. Data: 2023-09-13 12:38:37
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 13.09.2023 o 11:00, Cavallino napisał:
    > Zakup sensownego ice (oczywiście Dacia do takich nie należy), to
    > teraz tak od 150 tys w górę.

    Sandero SCe 65 widzę obecnie za 11'990 EUR. Zakładając przebieg rzędu
    7 tys rocznie, przez 6 lat (bo po takim czasie z reguły zmieniam auto)
    doliczyć do tego należy 3500 EUR paliwa, oraz jakieś drobne na
    kilkanaście litrów oleju. Czyli łącznie koszt w okolicach 16'000 EUR.

    Czy w tym budżecie znajdę coś elektrycznego dla tych samych danych,
    rozsądnym bagażnikiem i 5 miejscami? Nowe oczywiście. Szczerze pytam.

    Luźno spojrzałem na ofertę elektryczną Nissana i Renault, ale nadal
    wychodzi mi koszt blisko dwukrotnie wyższy niż z benzynowym Sandero.
    Budżetowo ew. w grę mogłaby wchodzić Dacia Spring, ale tam zdaje się
    nadal tylko 4 miejsca są, a bagażnik jest symboliczny - ale koszt i tak
    wyższy niż przy benzynie.

    To na dziś, bo w 2025 nie wykluczam, że oferta elektryków może być
    większa i wtedy da się coś dopasować.

    > To nie przeszkoda, a wręcz przeciwnie, możesz z auta dom zasilić.

    Nie potrzebuję do tego elektryka, bo robię to już teraz. Duster
    bez problemu zasila lodówkę, oświetlenie i laptopa w czasie burzy
    śnieżnej. A jeśli tego typu potrzeby miałyby się zwiększyć w
    przyszłości, to dokupiłbym po prostu generator do traktora, zamiast
    kombinować z baterią na kółkach.

    Mateusz

  • 79. Data: 2023-09-13 13:11:19
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Sandero

    Czytałeś co było powyżej?
    Dacia do sensownych nie należy.

    > Czy w tym budżecie znajdę coś elektrycznego

    Dacię.
    Nada się równie źle jak inne modele tej firmy, więc może być.

    Poważni producenci nie są zainteresowani produkcją tanich elektryków dla
    farmerów.
    Może kiedyś, gdy ich obecne grupy docelowe już się wystarczająco obkupią.

  • 80. Data: 2023-09-13 13:42:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Mam obecnie dwa samochody: benzynową Logankę i dieslowego Dustera.
    > Oba palą ok. 5.0 na sto. Loganka wg. wskazań kajeciku, w którym
    > zwykłem zapisywać stan licznika i tankowanie paliwa

    O, to zupełnie jak mój ojciec, od lat sześćdziesiątych poczynając!
    Nie że się czepiam, bo to w sumie fajna zabawa. I cieszy, że duch
    w narodzie nie ginie.

    > Kajeciku w Logance już od pewnego czasu nie trzymam, ale prowadziłem
    > go przez 2 lata.

    Tamte kajeciki wytrzymały bardzo długo. Może nawet jeszcze gdzieś leżą,
    mimo że samochodów już nie ma.

    > Nie mam klimy. No dobra, w Dusterze jest, ale w przeciągu ostatnich
    > kilku lat została włączona może z 5 razy.

    W zimie też nie? U mnie klima włącza się sama, jeśli ustawiony jest
    nawiew na szybę. Po kilkudziesięciu sekundach wyłączam, gdy szyba
    wolna od rosy. Dla mnie to najważniejsze zastosowanie samochodowej
    pompy ciepła.

> [...]
    >
    > Ale może obecnie jest lepiej? Za jakiś rok lub dwa pewnie wymienię
    > Logankę na coś innego, być może wtedy elektryk wygra.

    Tak mi się przypomniało, że jak ostatni raz kupowałem francuskie
    jeździdło, Citroen Saxo konkretnie, to oferowali go również w
    wersji elektrycznej. W roku 1997 to było. A niektórym się wydaje,
    że są jakąś awangardą.

    --
    Jarek