  • 1. Data: 2023-08-16 13:46:36
    Temat: nagły wzrost zużycia pradu
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    w domu, z 180kWh na 360kWh

    Chyba zbiegł się z tym kiedy juzer zrobił czyste zwarcie miedzyfazowe
    które wywaliło korki w Enerdze. Przyjechał patrol.

    Potem niby wszystko w domu w rozdzielnicy zostało przejrzane i
    doprowadzone do porządku.

    Kable leżące w kałużach na tarasie zostały zaizolowane i podwiązane.

    Czy licznik mógł dostać?

    Czy taryfy nocne sa na cały dom czy na poszczególne fazy?
    Może fazy zostały zamienione miejscami tania z drogą?

    wszelkie pomysły nawet dziwne, mile widziane

    FUT na pl.misc.budowanie

    --
    Piter

  • 2. Data: 2023-08-16 14:05:13
    Temat: Re: nagły wzrost zużycia pradu
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/08/2023 13:46, PiteR wrote:
    > Może fazy zostały zamienione miejscami tania z drogą?

    Odpal jakieś obciążenie i obserwuj który licznik zlicza. Wiele liczników
    po prostu pokazuje osobno na każdej z taryf.

    Bodaj 1.8.1 i 1.8.2.

  • 3. Data: 2023-08-16 14:05:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/08/2023 14:05, heby wrote:
    > Odpal jakieś obciążenie i obserwuj który licznik zlicza. Wiele liczników
    > po prostu pokazuje osobno na każdej z taryf.
    > Bodaj 1.8.1 i 1.8.2.

    O:

    https://energa-operator.pl/infrastruktura/liczniki-z
    dalnego-odczytu/najczesciej-zadawane-pytania/stan-li
    cznika

  • 4. Data: 2023-08-16 14:40:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Aug 2023 12:46:36 +0100, PiteR wrote:
    > w domu, z 180kWh na 360kWh
    > Chyba zbiegł się z tym kiedy juzer zrobił czyste zwarcie miedzyfazowe
    > które wywaliło korki w Enerdze. Przyjechał patrol.

    A skąd wiesz, że było 180kWh? I kiedy?

    > Potem niby wszystko w domu w rozdzielnicy zostało przejrzane i
    > doprowadzone do porządku.
    >
    > Kable leżące w kałużach na tarasie zostały zaizolowane i podwiązane.
    >
    > Czy licznik mógł dostać?

    Jesli tak nagle zmienil wskazanie ze 180 na 360kWh, to mógł i nawet
    oberwał.

    Ale ... w ciagu 24h to tylko 7.5kW.
    Kable w wodzie mogły być tego przyczyną, ale ... duzo wody odparowało.

    Zabezpiecz dowody, sprawdz licznik ... i pros o wymianę, jesli źle
    liczy.

    > Czy taryfy nocne sa na cały dom czy na poszczególne fazy?

    na cal dom/licznik/wszyskie fazy.

    > Może fazy zostały zamienione miejscami tania z drogą?

    J.

  • 5. Data: 2023-08-16 18:46:32
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:1owqa32n0qvb7$.a66btcvnrsih$.dlg@40tude.net>
    user J.F pisze tak:

    > Jesli tak nagle zmienil wskazanie ze 180 na 360kWh, to mógł i
    > nawet oberwał.

    aha

> [...]
    > odparowało.
    >
    > Zabezpiecz dowody, sprawdz licznik ... i pros o wymianę, jesli źle

    no już zostało zgłoszone.

    > na cal dom/licznik/wszyskie fazy.

    aha to ważne, nie wiedziałem tego dokładnie.

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 6. Data: 2023-08-17 18:13:28
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 2023-08-16 o 13:46, PiteR pisze:
> [...]
    > doprowadzone do porządku.
    >
    > Kable leżące w kałużach na tarasie zostały zaizolowane i podwiązane.

    Mogło się stać sporo rzeczy.

    1. Jakiekolwiek pozostałości po zwarciu (zwęglenia) lubią przewodzić
    prąd. <cit> ... wtedy i tylko wtedy, kiedy użytkownik nie patrzy. </cit>
    2. Uszkodzenia izolacji kabli przewodzących prąd również potrafią
    "działać cuda".
    3. Licznik jako elektroniczny element pomiarowy ciężko "zepsuć", ale to
    nie oznacza, że się nie da.

    AD. 1.
    Sam przy odkręcaniu kabli zasilających budynek zrobiłem zwarcie między N
    a L1 (dobrze nasmarowane śruby "tawotem"). Tabliczka przyłączeniowa
    zamontowana na blaszanej konstrukcji wsporczej osmaliła się z tyłu i
    dwukrotnie (dzięki zwęgleniom) wysłała dwa BM'y WT00 63A Gf do piachu.
    Po jej oczyszczeniu problem całkowicie ustąpił.

    AD. 2.
    Nagminne - w moim przypadku - uszkodzenia kabli zasilających oświetlenie
    uliczne potrafiły zaskoczyć: pomiar rezystancji izolacji miernikiem
    MIC-2501 w jednym przypadku wykazywał Riso na poziomie - 180-204 kOhm
    dla każdego typu połączenia: L1, L2, L3 do N i międzyfazowo (przy
    całkowicie rozłączonym przewodzie), a nic nie iskrzyło i działało na
    takim obwodzie 34 oprawy 83W LED. W drugim przypadku Riso wskazywało
    ponad 150 Gohm (kabel funkiel nówka) a wyj..y go 4 oprawy sodowe 250W
    (dziabnął go user przy układaniu w betonowej podstawie).

    W drugą stronę miałem przypadek, że wywalało esa na jednej fazie podczas
    załączania oświetlenia - miernik cęgowy wykazał, ze obciążenia fazowe
    były: 1,6 A dla L1, 0,8 A dla L2 i 25,3 A dla L3. Pierwsze podejrzenie -
    ktoś się podłączył na lewo i cięgnie prąd do ładowarki akku. te 25,3 NIE
    PŁYWAŁO.
    Po sprawdzeniu okazało się, że żyła w lampie był a uszkodzona i miała
    stałe zwarcie ze słupem - zaśniedzienie na żyle alu powodowało idealny
    dla takiego obciążenia opór :D
    PO izolacji żyły w lampie pobór prądu na fazie spadł do.... 0,06A. :D

    AD. 3.
    Licznik jeśli już by był uszkodzony to mierzyłby raczej MNIEJ, niż
    więcej aczkolwiek nie jest to regułą. Przywarcie R-pomiarowego
    oprogramownie rozpoznaje zarówno po stronie licznika jak i modułu
    analizy u dostarczyciela energii.

    > Czy taryfy nocne sa na cały dom czy na poszczególne fazy?
    > Może fazy zostały zamienione miejscami tania z drogą?

    Nie wydaje mi się. Na liczniku od razu widniałaby odpowiednia informacja.

    --
    Pozdrawiam - titanus