  • 41. Data: 2020-06-28 22:39:57
    Temat: Re: Mała Fotowoltaika z duzym potencjałem
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 28 czerwca 2020 20:59:46 UTC+2 użytkownik Budzik napisał:
    > Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz - ile mogłoby kosztować podłączenie
    > takiej instalacji gdybym we własnym zakresie kupił wszystko pomontował,
    > poprzeprowadzał przewody a ktos musiałby tylko sprawdzic, podłączyc i
    > podbic papier?

    To jest pytanie typu "ile kosztuje samochód?" :>

    L.

  • 42. Data: 2020-06-29 06:00:00
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Mateusz Bogusz m...@o...pl ...

    > Jeżeli skompletowanie samodzielne potrzebnych elementów (bo wtedy
    > sam byś sprawdził ceny), jest takim wyzwaniem to jak wyobrażasz
    > sobie samodzielny montaż?

    Na razie pytam a potem zobaczymy.
    ogolnie to wyobrazam sobe to tak samo jak wszystko inne czego sie w
    zyciu z ciekawosci uczyłem. Trzeba poczytac, popytac, poduczyc sie i
    zrobić.
    Zapewne kiedys tak samo myslałem o pisaniu, liczeniu etc - jak do tego
    podejsc... :)

    A potem okazało sie ze nie taki diabeł straszny.

    A ze temat ciekawy to i proces uczenia podkrecany interesujacą materią.
    Obejrzałem sobie wczoraj pare filmów na yt - rzeczywiście wielkiej
    filozofii w tym nie ma, ale kruczków i niuansów sporo :)

    Tak czy siak - dzieki wszystkim za odpowiedzi.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Kpić z filozofii to filozofować naprawdę."

  • 43. Data: 2020-06-29 08:52:20
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    28 Jun 2020 16:47:09 GMT, Budzik

    > I to by oznaczało ze taki falownik musi pracowac z minimum 20 panelami?

    Aż tak to bez przesady, ale np. SMA 3kW 3F ma zakres napięcia per MPP
    140-800, wystarczy tutaj 6 paneli zaś 10kW ma 320-800, więc musi mieć
    minimum 11 paneli.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 44. Data: 2020-06-29 08:58:00
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    28 Jun 2020 18:59:44 GMT, Budzik

> [...]
    > takiej instalacji gdybym we własnym zakresie kupił wszystko pomontował,
    > poprzeprowadzał przewody a ktos musiałby tylko sprawdzic, podłączyc i

    Podbicie papieru wiąże się z wzięciem odpowiedzialności za Twój montaż,
    dlatego niewielu chce to robić. Weź pod uwagę, że niemało trzeba jednak
    zainwestować w sprzęt, choćby w zabezpieczenia (chyba że na gruncie robisz,
    to oczywiście nie). Mnie same liny 1500 zł kosztowały, ale że robiłem
    zakupy w sumie pod 7 instalacji (5 już mam zrobionych ale ciągle ktoś chce
    następną) ;) to się te koszty jakoś rozłożyły. Same narzędzia do przewodów
    PV kupiłem za 2200 zł. Do jednej instalacji to nie warto jednak, i jeszcze
    dochodzi VAT 23% na to wszystko. Chyba lepiej poszukać małej lokalnej
    firmy, obejrzeć jak robią i pilnować przy pracy.

    Pytanie skąd mieszkasz, bo jak nie daleko (Wawy) to mógłbym się
    pofatygować.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 45. Data: 2020-06-29 12:14:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Jun 2020 08:58:00 +0200, Myjk <m...@n...op.pl> wrote:
    > Podbicie papieru wiąże się z wzięciem odpowiedzialności za Twój
    > montaż,

    Dlaczego? W ten sposób znikasz w ogóle sens usług ma papierze mnie a
    takie są potrzebne.

    --
    Marek

  • 46. Data: 2020-06-29 13:37:57
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 29 Jun 2020 12:14:49 +0200, Marek

    > Dlaczego? W ten sposób znikasz w ogóle sens usług ma papierze mnie a
    > takie są potrzebne.

    Dlatego że jak się instalacja sfajczy, to pierwszym który zostanie wyrwany
    do odpowiedzi będzie ten co klepie papiery.

    Ps. Ponoć od sierpnia wchodzą nowe przepisy ppoż. to już w ogóle nikt nie
    klepnie takiej samoróbki.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 47. Data: 2020-06-29 18:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

    > Podbicie papieru wiąże się z wzięciem odpowiedzialności za Twój
    > montaż, dlatego niewielu chce to robić.

    No dlatego jak najbardziej widze sens zeby obejrzec robote.

    > Weź pod uwagę, że niemało
    > trzeba jednak zainwestować w sprzęt, choćby w zabezpieczenia
    > (chyba że na gruncie robisz, to oczywiście nie).

    No własnie mam taki plan ze dosyc nisko - jakies 2,5 metra nad ziemia.
    Ale to na razie tylko takie rozwazania.

    > Mnie same liny
    > 1500 zł kosztowały, ale że robiłem zakupy w sumie pod 7 instalacji
    > (5 już mam zrobionych ale ciągle ktoś chce następną) ;) to się te
    > koszty jakoś rozłożyły.

    Mowisz o linach do wciagania sprzetu na dach?

    > Same narzędzia do przewodów PV kupiłem za
    > 2200 zł.

    O! A co tam takiego specjalistycznego potrzebne?

    > Do jednej instalacji to nie warto jednak, i jeszcze
    > dochodzi VAT 23% na to wszystko. Chyba lepiej poszukać małej
    > lokalnej firmy, obejrzeć jak robią i pilnować przy pracy.

    Pewnie masz racje.
    Ja tak czesto mam ze patrze jak cos zrobic sam a potem robi firma.
    Ale z drugiej strony szopke postawiłem sobie prawie sam, hamulce przy
    aucie jak mi sie chce to tez sobie sam zrobie wiec czasami sie udaje ;-

    > Pytanie skąd mieszkasz, bo jak nie daleko (Wawy) to mógłbym się
    > pofatygować.

    Poznań.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jak mogę powiedzieć, co myślę, dopóki

  • 48. Data: 2020-06-29 20:31:51
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 29 czerwca 2020 19:00:00 UTC+2 użytkownik Budzik napisał:
    > No dlatego jak najbardziej widze sens zeby obejrzec robote.

    A jak sobie wyobrażasz że potencjalny podpisywacz skontroluje
    robotę? Będzie wchodził na dach, podnosił moduły i sprawdzał
    jakość połączeń i uziemienia np?

    > Ja tak czesto mam ze patrze jak cos zrobic sam a potem robi firma.
    > Ale z drugiej strony szopke postawiłem sobie prawie sam, hamulce przy
    > aucie jak mi sie chce to tez sobie sam zrobie wiec czasami sie udaje ;-

    Udać się uda na pewno. Jak masz zacięcie to tylko robić.

    L.

  • 49. Data: 2020-06-29 21:47:55
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    29 Jun 2020 16:59:58 GMT, Budzik

    > No dlatego jak najbardziej widze sens zeby obejrzec robote.

    Nie da się obejrzeć jakości zaciśniętych MC4.

    > No własnie mam taki plan ze dosyc nisko
    > - jakies 2,5 metra nad ziemia.

    Z 2,5m to już można sobie krzywdy narobić. ;)
    Chyba że (znowu wyjątek) dach płaski. ;P

    > Mowisz o linach do wciagania sprzetu na dach?

    O linach zabezpieczających przed upadkiem. Np. Locker kosztuje ponad 200
    zł, uprząż od 300 do nawet 1500 zł. ;) Do wciągania sprzętu jest już prawie
    gotowa winda dekarska, z silnikiem -- na mój dom inaczej się nie wtaszczy
    paneli.

    > O! A co tam takiego specjalistycznego potrzebne?

    Chociażby zaciskarka do MC4. Ja kupiłem, jako że wtyczki to jeden z
    ważniejszych elementów, RENNSTEIGa -- bagatela 1200 zł. ;) Oczywiście, są i
    takie za 200 zł, ale...

    > Poznań.

    Daleko, ale jakbyś przygotował większość rzeczy (np. oznaczył krokwie) i
    zebrał ekipę do działania żeby to zamknąć w jeden dzień to może i by się
    udało. Teraz największy problem jest z pogodą, bo ciężko trafić na dzień
    bez deszczu.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 50. Data: 2020-06-30 05:59:57
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

    > Nie da się obejrzeć jakości zaciśniętych MC4.

    Rozumiem

    > Z 2,5m to już można sobie krzywdy narobić. ;)
    > Chyba że (znowu wyjątek) dach płaski. ;P

    Ano płaski.

> [...]

    > z ważniejszych elementów, RENNSTEIGa -- bagatela 1200 zł. ;)
    > Oczywiście, są i takie za 200 zł, ale...

    O fuck, co oni tam za technologie wymyslili...? ;-O

> [...]
    > krokwie) i zebrał ekipę do działania żeby to zamknąć w jeden dzień
    > to może i by się udało. Teraz największy problem jest z pogodą, bo

    Ok, dzieki za wyjasnienia.
    Za jakis czas zobaczymy co z tego wyjdzie. :)
    Musze sie rozgladnac po lokalnych ziutkach i zobaczyc co oferuja.
    Dzieki

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Demokracja prowadzi do dyktatury"